Chocokleurpaarden met blonde manen,wie weet wat???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:01

Topcob, wat een geweldig beest.
Ik vind zulke paarden echt heel erg mooi.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:03

Ik blijf ze nog steeds prachtig vinden hoor en er staan een hoop mooie pics tussen moet ik zeggen *kwijl*

panterbont

Re: Chocokleurpaarden met blonde manen,wie weet wat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:48

Eigelijk moet je die kleur zweetvos noemen of niet??
Mooi kleurtje op een paard!!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:05

Prachtige kleur is dat!
Het wordt toch ook wel levervos genoemd?

panterbont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:45

Zou best kunnen!!!

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:17

tennesee walkers zijn er ook in deze kleur maar dan moet je van een gangenpaard houden en diep in de buidel tasten.

ik heb er zelf eens 1 bij special horses te koop zien staan, maar die was helaas al verkocht voor ik reageerde.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:21

deze kleur komt ook voor bij ijslanders als zijnde zilverappel (zwart of bruin)
wij hebben 2 zilverappel merrie ijslanders staan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:25

De vader van mijn paard (Quarter) is een chocolate palomino.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:05

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:21

Meavey hier op bokt heeft een silver pinto mini... Ook erg leuk!

BTW, schwartzwalders zijn en blijven vossen, geen zilvergen aanwezig daar

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:53

Bij mij op stal staat een Wolsteiner( als ik het goed schrijf) voor mij was dit ras helemaal om bekend.. Hij heeft heeelee lange manen en staart..( dat hebben ze allemaal bij dit ras.. teminste ze hebben daar aanleg voor) en hij is donker bruin met bijna witte manen en staart.. Ik weet niet hoe ik er foto's op zet als iemand dat voor mij wilt doen graag want dan kan ik laten zien hoe onwijs mooi het is.

GertJandeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:53

Hoi allemaal, in juli krijg ik "A magic of Whisper", een chocolade bruine Rocky Mountain. Voor foto's zie www.rockymountainhorses.eu daar staat ook iets kleur en genetica (op het nederlands deel, NL vlag aanklikken).

Groeten,

Gert Jan

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:34

GertJandeG schreef:
Hoi allemaal, in juli krijg ik "A magic of Whisper", een chocolade bruine Rocky Mountain. Voor foto's zie www.rockymountainhorses.eu daar staat ook iets kleur en genetica (op het nederlands deel, NL vlag aanklikken).

Groeten,

Gert Jan

Ik heb ff gekeken op de site en indd wat een prachtpaardjes zeg,echt hele mooie kleur

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:50

een mooi paard is het zeker maar wat al jong drachtig.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:27

Mijn vorige paardje had ook een aparte kleur
Afbeelding

Maar dat was alleen op deze foto zo. Verder was ze bont.

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:35

Nessah schreef:
Bij mij op stal staat een Wolsteiner( als ik het goed schrijf) ......

volgens mij bedoel je een holsteiner.......

gretoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:45

als je naar www.rockymountainhorse.nl gaat, dit is een site van iemand uit Groenekan, (stal cappucino) die hebben deze paarden geimporteerd,

GertJandeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 00:24

Nou ik heb geprobeerd wat uit te vinden van al die kleuren, als er fouten in zitten hoor ik het graag, ik wil er ook heel graag meer van weten. Suggesties of kritiek is welkom!

Groeten,

Gert Jan de Groot,

Basis kleuren, en gemodificeerde kleuren van Rocky Mountain Horses

Rocky Mountain Paarden kunnen de zelfde kleuren hebben als alle andere paardenrassen, inclusief de basiskleuren:

1. zwart
2. bay (roodachtig bruin, met zwartemanen en staart)
2. kastanjebruin of roodbruin

Deze 3 basiskleuren kunnen op hun beurt weer worden gemodificeerd/veranderd door andere genen, deze genen noemen we "modificatie-genen". Modificatie genen doen vooral iets met de kleur wit. Wit kan worden toegevoegd of worden verminderd ten opzichte van de 3 basiskleuren. Hierdoor ontstaan kleuren, zoals bij paints, duns, grays, palominos an buckskins, etc.

Een Rocky Mountain Horse moet een egale kleur hebben en niet te veel wit op de kop, op de poten mag boven een bepaald niveau geen wit voorkomen. Het is geen ras gefokt op een bepaalde kleur, dus geen "color breed".

Chocolade bruine Rockies

De “chocolate’s” met hun blonde manen en staart zijn erg populair, in de fokkerij wordt hier vaak doelbewust op gefokt, het verkoopt ook lekker, en veel draait uiteindelijk om geld verdienen, nietwaar? Een chocolade bruine Rockie is duurder… alleen maar door de kleur.

In Nederland zijn er ook een paar fokkers die Rocky Mountain Horses fokken, zie onder andere www.rockymountainhorse.nl.

Persoonlijk vind ik de zwarte kleur met wat rossige staart en manen nog veel mooier, maar ja smaken verschillen. Het mooiste vind ik een prachtige diep zwarte Rocky hengst met wat lichtere roodachtige manen en staart. Een dergelijke hengst met een goede stamboom zoek ik nog, maar daar kom ik nog op terug.

Binnenkort krijg ik een chocolade bruine merrie “A Whisper of Magic”, ze is nu drachtig, en ze komt uit de USA. Een eerste klas merrie met een zeer exclusieve stamboom, uit één van de allerbeste fokkerijen uit de USA (ja ja ik ben aan het opscheppen, maar het is echt waar, en ik ben heel trots op haar). Het veulentje wil ik als het een paar jaar oud is schenken aan een instituut voor verstandelijk/lichamelijk/visueel gehandicapte (jonge) kinderen. Het paardje laat ik dan eerst inrijden. Rocky Mountain Paarden zijn heel erg lief voor kinderen, en zijn behoorlijk veilig (ook voor de oudjes zoals ik).

Maar waar komt die chocolade kleur nu vandaan? Hoe fok je daar op? Eigenlijk is het heel simpel. Je moet een aantal basisregels kennen en wat van genetica begrijpen.

Er zijn vijf Rocky Mountain oerhengsten, deze vijf hengsten zijn allen directe nakomelingen van “Tobe”, een “chocolate” hengst. Dus Tobe, was een chocolade bruine hengst. De hengst Tobe nemen wij dus als zogenaamd nulpunt/startpunt voor het ras Rocky Mountain Horses. De chocolade kleur vinden we ook terug in andere paardenrassen zoals de Shetland ponies, Icelanders enz.

De chocolade kleur wordt veroorzaakt door een modificatiegen, dat is een gen die een andere kleur verandert/modificeert. De chocolade bruine Rockies hebben allemaal een dominant gen die uitsluitend de zwarte kleur lichter maakt, dus dit gen verandert het zwarte pigment naar een lichtere kleur (chocolade bruin). We noemen dit gen “Silver Dapple Gen”. Het Silver Dapple Gen heeft geen effect op de kleuren roodbruin en kastanje bruin. Daarom kan een roodbruine of kastanjebruine Rockie het Silver Dapple Gen dragen, en kan het gen doorgeven aan zijn/haar nakomelingen. Een roodbruine kastanjebruine Rockie heeft geen blonde manen en staart, maar kan toch drager zijn van het silver dapple gen. Een Bay Rockie met een gen voor zwarting in de manen en drager van het silver dapple gen heeft vaak lichtere manen, tot blondachtig toe (ingeval van 2 (homozygoot) silver dapple genen zegt men). Aan de buitenkant van een roodbruine of kastanje bruine Rockie kun je dus niet zien of het paard drager is van een Silver Dapple Gen. Een Bay paard met lichte manen/staart is vermoedelijk drager van het silver dapple gen. Een zwarte Rockie is nimmer drager van het silver dapple gen.

In feite is een chocolate Rocky dus eigenlijk een zwart paard maar met het silver dapple gen, en door dit gen wordt de zwarting chocolade bruin en de manen/staart blondachtig. Een paard die zwart is heeft geen silver dapple gen, immers de zwarte kleur is intact gebleven.

Silver dapple, wordt ook wel "silver"genoemd, Rocky Mountain Horse fokkers noemen Siver Dapple anders, zij noemen het "Chocolate". In Autralie noemen ze het "Taffy". Het Silver Dapple gen heeft alleen effect op het zwarte pigment, bij een paard welke drager is van één silver dapple gen verandert het zwarte pigment in chocolade bruin en de manen en staart in blond tot platina-achtig. Het silver dappler gen heeft vooral affiniteit (vooral effect op) voor de manen en staart. Die worden er dus erg licht van.

Het Silver Dapple Gen is een dominant gen. Het effect op de zwarte kleur is nog groter als het paard drager is van 2 Silver Dapple Genen, al het zwart is dan bijna grijsachtig en de manen en staart zijn bij deze homozygote paarden bijna wit (dus zeer “blond”). Homozygoot wil zeggen, drager van twee dominante genen (genenpaar).

Een chocolade bruine Rockie met twee Silver Dapple Genen (Silver Dappler Bay) heeft geen zwarte puntjes/vlekken op de poten (die plekjes zijn heel licht gekleurd), een dergelijk paard lijkt vrijwel helemaal kastanjebruin, en al het zwart is grijsachtig gekleurd, en verder zijn de manen en staart bijna wit. De vader/moeder van zo'n paard kan nooit zwart zijn geweest, immers dan was het paard (vader of moeder) niet zwart.... Zwarte paarden zijn nooit drager van het Silver Dapple Gen! Immers het Silver Dapple Gen is dominant. De meningen zijn hier wel over verdeeld, er zijn ook deskundigen die menen dat het effect van een homozygoot genenpaar niet groter is dan van één enkel silver dapple gen. Zelf vermoed ik dat een chocolate met één silver dapple gen wat vaker een moziekpatroon vertoont, dit wil zeggen het dominante gen niet overal op de huid tot expressie komt en veroorzaakt veldjes/spotjes op het lichaam die wat donkerder zijn van kleur... dapples? We noemen zoiets onvolledige penetrantie van het dominante gen... maar let wel dit is mijn theorie! Een drager van 2 silver dapple genen (homozygoot) is egaal chocolade bruin, omdat er dan volledige expressie is van het silver dapple gen, en dus geen dapples... ook dit is mijn theorie, ik kan het in de literatuur niet terug vinden, maar ik denk haast wel dat ik gelijk heb.

DNA test

In de USA is een haartest beschikbaar (UC Davis), de zogenaamde Red Factortest ofwel Red Gene Test. Hiermede kun je indirect vaststellen of een paard drager is van het silver dapple gen.

Een commerciele test op het Silver Dapple Gen bestaat volgens mij niet, weet iemand of dit klopt?

Het extensiegen (factor rood/red gene) kent 2 expressies, expressie met allel "E" en expressie met allel "e".

De expressie van red gene is of dominant met allel "E" of recessief met allel "e".

Het dominante alle "E" zorgt voor de productie van zwart pigment en het recessieve allel "e" zorgt voor rood pigment.

Men test op de factors "E" en "e".

Een chocolate paard moet altijd minstens één "E" hebben.

Nou waarom doen fokkers een zogenaamde "red gene test"? Eigenlijk heel simpel. Stel je hebt een paard, een chocolate Rockie denk je, en je wilt dit zeker weten... Nou zoals we in bovenstaande hebben gezien is een chocolate Rockie in feite een zwart paard met het Silver Dapple Gen, dus het moet minstens één allel "E" (laten we dit voor het gemak "gen E" noemen) voor de zwarte kleur. Zwarte kleur is dominant, dus als een paard 1 allel heeft voor zwart en het is chocoladebruin... voila zegt men het is een chocolate....

Maar de doorslag geeft altijd de fok zelf! Althans dit is mijn mening.

Een zwarte fokhengst die homozygoot EE is, is goud waard, die kruisen met een echte chocolate merrie..... geeft of chocolate's of zwarte paarden, afhankelijk van aantal silver dapple genen bij merrie. Uiteraard kun je dit ook omkeren, een zwarte merrie EE is ook goud waard.

Dus waar test de red gene test op? Op de factors "E" en "e".

Het Allel hoofdletter "E" is de dominante allelfactor voor zwart, het allel "e" is de recessieve allelfactor voor rood.

Ee = zwart (heterozygoot dominant)

EE = zwart (homzygoot dominant)
ee = rood (homozygoot recessief)

Hoe dan ook, kruisen van een paard zonder het silver dapple gen met een homozygoot chocolate, kastanjebruin, of bay paard, geeft minstens 100% kans op een paard met een silver dapple gen. Kruising van een zwart paard (homozygoot EE) met een chocolate paard met één silver dapple gen geeft 50% kans op een Chocolade Bruine Rockie. Kruisen van een zwart (homozygoot EE) paard met een (homozygote Silver dapple gendrager) Chocolade Bruin paard geeft 100% kans op een Chocolade Bruine Rockie.

Bay kleur en Silver Dapple Gen

Wat wordt bedoeld met de kleur Bay? Bay wil zeggen een kastanjebruin paard, met zwarte manen/staart en vaak zwarting aan de poten.

Kan een Rocky Mountain Horse een baykleur hebben? Ja.

Kan een Rocky met baykleur drager zijn van het Silver Dapple Gen? Ja.

Wat doet het Silver Dapple Gen met een kastanjebruin paard? Het verandert/modificeert de zwarte manen/staart in een lichtere kleur chocolade bruin (heterozygoot) tot blondachtig (homozygoot) toe. De zwarting aan de poten wordt chocolade bruin. Een kastanje bruin paard met silver dapple genen lijkt op een chocolate brown Rocky Mountain Horse.... maar is het niet! Dus pas daarvoor op als je een Rocky Mountain paard aanschaft! Anders koop je een "nep chocolate". Zo'n paard noemen we een "Silver Dapple Bay"/"Bay Silver", en is dus geen "Chocolate Brown", het is wel een Rocky Mountain Paard, maar geen chocolate. Een Bay met silver dapple gene heeft donkerder poten dan de romp.

Bay Silver: (met silver dapple gen) Chocolade Bruin (met silver dapple gen)

Dapple's

Paarden met Silver Dapple Gen, hebben vaak wat donkere spots/plekken, maar niet altijd. Naar mijn mening is een chocolate paard met dapples heterozygoot drager van het silver dapple gen en heeft dus slechts 1 silver dapple gen, dit in verband met onvolledige penetrantie/expressie van het dominante gen waardoor de dapples worden veroorzaakt. Bij een homozygoot paard zou in mijn theorie geen dapples kunnen voorkomen. Mogelijk een leuk onderwerp voor een scriptie/proefschrift van een dierenarts of geneticus? Ik ben benieuwd of mijn stelling klopt!

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:36

GertJandeG==> Ik heb je hele verhaal aandachtig gelezen.. En vind het zeer intressant en eigenlijk klinkt het allemaal heel logisch, je zegt echter dat de chocolat kleur bij rocky's,shetlanders en Yslanders voorkomt... Ik heb echter een heel ander ras bij mij op stal die zeer donderbruin is met bijna witte manen en staart.. Ik weet niet precies hoe dit ras heet.. Ik dacht iets van een Wolsteiner.. een ras uit Zweden als ik me niet vergis..

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:34

Als iemand mij even helpt.. dan kan ik een foto erop zetten van hem..Ik weet niet hoe dat moet dus kan hem wel naar iemand mailen die hem er dan opzet

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:03

hier dan de foto voor Nessah(prachtig paard hoor ):

Afbeelding

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:11

Ja hij is een beetje donker maar toch.. lekkerding he
Bedankt voor de foto er op zetten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:18

Schitterende kleur isset!
Wij hebben twee Shetlandhengstjes vlakbij staan; mini's met van die fijne hoofdjes. Erg mooi!

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:14

Nessah schreef:
Ja hij is een beetje donker maar toch.. lekkerding he
Bedankt voor de foto er op zetten

graag gedaan

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:03