Scheer jij je Haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Re: Scheer jij je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:59

Lous schreef:
Ik vind haflingers scheren echt onzin. het zijn ossterijkse ponys hoor die zijn het gewend. Maar ja de meeste worden zo vermutst met dekentjes enzo dat ze het afleren zichzelf warm te houden. Is zonde, maar helaas kun je het niet tegenhouden.

Maar ja dit is natuurlijk mijn mening he

Hoho, ik zeg niet dat mijn paard zich niet warm kan houden. Hij kan juist beter zijn warmte kwijt door hem te scheren zodat ik door kan trainen voor de endurance. Hij heeft ook een enorm dikke vacht.

Hij komt zelfs geschoren 24/7 buiten te staan met een niet eens zo dikke deken.

Maar ik wil niet mijn paard op stal moeten zetten omdat ik wil trainen. Met vacht wordt hij zo nat dat hij echt niet even met een uurtje droog is. En dan vind ik de winter toch niet ideaal om ze nat buiten te zetten.

Ik vind wel dat de meeste paarden al veel te vroeg veel te dik onder dekens staan vaak. Alhoewel je er van nuture echte koukleumen bij hebt natuurlijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:41

als ze in oostenrijk staan hoeven ze ook niet geschoren.
maar met het werk wat wij ermee doen wel.
`
want als jij hard gewerkt heb doe je ook je bezwete kleding uit en worden je spieren erg stijf als je dat niet doet

de enige manier om paarden in de winter snel droog te krijgen is dus scheren en deken op.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:32

@Freggel

Wouter stond tot vandaag met 150 gr. buiten hij had het warm genoeg. Nou het onder de 5 graden blijft overdag heeft hij een 370 gram op. Als ik wouter volgend jaar weer scheer wil ik denk ik toch een 220 erbij.

@Dry

Vorig jaar heb ik Wouter z'n vacht kort kunnen houden met dekens. Wouter begon nu vroeg in het jaar een vacht op te zetten dus de regendeken erop. Maar hij had al een hele dikke vacht (en heeft het zoiezo niet gauw koud) opgezet dat hij het onder de regendeken al warm had. Vandaar dat hij dit jaar is geschoren. Als hij volgend jaar kort in het vacht blijft zitten scheer ik hem niet.

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 04:13

Tsja elke haflinger zal natuurlijk ook wel anders zijn maar soms wordt er gewoon veels te veel overdreven.
Misschien heb ik dan gewoon vet mazzel dat mijn hafje na het werk gewoon droog te krijgen is met alleen een zweetdeken.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:31

Lous schreef:
Ik vind haflingers scheren echt onzin. het zijn ossterijkse ponys hoor die zijn het gewend. Maar ja de meeste worden zo vermutst met dekentjes enzo dat ze het afleren zichzelf warm te houden. Is zonde, maar helaas kun je het niet tegenhouden.

Maar ja dit is natuurlijk mijn mening he

Nou ik vind het echt nergens op slaan dat ze het gewend zijn.
Mijne komt trouwens ook gewoon uit NL dus die is nog nooit van dr leven in Oostenrijk geweest,
En ik train elke dag dus dan lijkt het me niet handig als ze met een keidikke wintervacht rondloopt?
dus het is helemaal geen onzin

Nick_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:17

Mijne is ook gewoon geschoren.

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:20

Ik vind het onzin dat mensen het onzin vinden om een haflinger te scheren...
Bij een paard wordt daar toch ook niet vreemd bij opgekeken dus waarom bij een haflinger wel?
Normaal gesproken scheer ik pauk elk jaar.. Dit jaar niet omdat ze een veulen verwacht volgend jaar en dus niet zo hard in training is dan normaal

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:24

Mijn haf is nu 8 maandjes Die loopt overdag lekker in het land en 's nachts staat hij binnen.
Als hij een jaar of 2 is, en ik hem wil gaan beleren, dan scheer ik hem wel.
Met mijn andere pony was het ook een ramp. Na zowat een uur nog niet droog, dus die is lekker geschoren en staat onder een fleecedekentje+ 200 grams winterdeken

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:19

daantje88 schreef:
Als hij een jaar of 2 is, en ik hem wil gaan beleren, dan scheer ik hem wel.

Persoonlijk vind ik 2 toch wel erg jong om te gaan beleren . En ik zou eerst maar eens afwachten met scheren of het wel nodig is

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:18

Lous, mijn Haf is Oostenrijker, en maakt ook nog steeds een Oostenrijkse wintervacht aan. Gevolg in ons warme kikkerlandje: ze heeft het continu te warm, staat te zweten op stal en kan haar warmte niet kwijt tijdens het rijden, waardoor ze er een hekel aan krijgt. Ik scheer dus voor het welzijn van mijn paard. Ze voelt zich geschoren een stuk lekkerder. Heeft niets met mutserig gedrag te maken, de mutsen zijn degenen die niet verder denken dan hun neus lang is...

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:03

Ieder zijn mening, maar ik zou het persoonlijk nooit doen.
Gewoon omdat het niet naturlijk is en je een hele tijd aan een deken vastzit en het er niet uit ziet. Ik denk ook dat het vaker gebeurd dan dat het nodig is, omdat het nou eenmaal Maar ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen als je elke dag rijdt en je paard heeft een dikke wintervacht en zweet zich te pletter.

@miran: Hoe warm is het dan in de stal? Want als ze daar al staat te zweten zonder iets te doen, dan lijkt mij dat het toch iets te warm is.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:06

Mijne wordt volgende week geschoren. Als ik heb gereden, dan ben ik 3 uur zoet met droog krijgen, dat werkt niet he

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:05

Nee, ik scheer niet en leg ook geen deken op.
Ze wordt momenteel opgeleerd en moet daarom niet vaak en niet lang 'werken'.
Van het moment dat ik ze laat uitstappen, tot ik de voeten volledig verzorgd heb (+- een half uur), gaat het deken eraf. Ze is dan nog wel bezweet, maar het toch niet in de stal (bovendeurtje dicht snachts)...

Geaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:02

Lisanne1 schreef:
Ik vind ze geschoren wel mooier, maarja ik mag het niet..

Ik ook niet.

Maar ze heeft wel een deken op.

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:37

Ik heb mijne 2 jaar geleden ook geschoren. Vooral om van de haren af te zijn tegen de zomer en omdat ze van het rijden zwete. Zelf vind ik er niks mis mee eigenlijk, t gaat hun best goed af, al kunnen ze makkelijk zonder dekens e.d. de winter door. Dit jaar heb ik beslote van haar niet te scheren omdat het meisje dat het over 2 jaar gedaan had, een deel van de manen mee af geschoren had. daardoor heeft ze nu maar een dun pakje manen meer en laat ik het nog maar bijgroeien.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:24

voor mijn geschoren hafje, check de link in mn onderschrift

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:32

dry schreef:
@miran: Hoe warm is het dan in de stal? Want als ze daar al staat te zweten zonder iets te doen, dan lijkt mij dat het toch iets te warm is.

Net zo koud als buiten, alleen staat er geen wind. Het is daar zeker niet te warm, haar vacht is gewoon te warm voor Nederland, ondanks dat ze hier al 15 jaar is. Die vacht is bestemd voor -15 graden, niet voor +5 zoals gemiddeld bij ons in de winter.

briandylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:03

.
Miran schreef:
dry schreef:

Net zo koud als buiten, alleen staat er geen wind. Het is daar zeker niet te warm, haar vacht is gewoon te warm voor Nederland, ondanks dat ze hier al 15 jaar is. Die vacht is bestemd voor -15 graden, niet voor +5 zoals gemiddeld bij ons in de winter.
Het is daar ook niet altijd min 15 graden hoor

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:53

Nee, en het is hier ook regelmatig warmer dan 5 graden. Het feit is gewoon dat Sheril het hier veel te warm heeft. Ze heeft een vlot karakter, loopt graag door onder het zadel, maar zodra de wintervacht echt doorkomt moet ik mijn zweep gebruiken om haar uberhaupt in draf te krijgen, en is ze alleen maar sjacho. Dat zegt genoeg lijkt me.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:12

Tja, als je haflinger echt 'last' krijgt van zijn/haar dikke vacht, waarom niet?
Ik rijd de mijne ongeveer 3 keer in de week 3 kwartier, ze is pas 3.
Ze zweet wel gauw omdat ze erg voorwaarts is, dus heb ik haar een deken op zodat ze niet een te dikke vacht krijgt.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:13

Maar eigenlijk kunnen paarden tot december hun vacht nog aanpassen aan de winter, afhankelijk van het weer in de herfst, dus dan is het wel raar dat ze het nu in eens te warm hebben.
Ik heb een haflinger die in de stal staat sinds 3 weken en die heeft nergens last van, maar ook helemaal geen dikke vacht, terwijl het daar toch niet warm is en ook niet geheel windstil. Maar heb wel m'n twijfels of ik hem zo maar weer naar buiten kan gooien als het echt koud wordt. Het zal per paard wel verschillen dan?

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:33

Dry, dit is de vijfde winter die ik inga met haar, en het is de vierde herfst (heb haar eind december gekocht) geweest dat ze het continu te warm heeft. Dat ze tot december de vacht kunnen regelen zal best, maar daar heb ik niets aan als die vacht haar rond die tijd al 3 maanden vreselijk in de weg zit, ze er echt last van heeft. Geloof het of geloof het niet, ze vindt het een opluchting om geschoren te worden en zo ken ik meer paarden.
In het algemeen voor de mensen die zo kort door de bocht reageren over scheren van Haflingers: Dat jullie geen problemen met de vacht hebben en niet scheren, dat is jullie situatie. Voor een ander kan een situatie verschillen. Laat een ander dan ook gewoon doen wat in die situatie het beste voor het paard is, en ga niet door met onzin als "het is niet natuurlijk" "een Haflinger kan best zonder deken" "ze komen uit Oostenrijk" en "scheren is voor mutsen". Denk eerst eens na voordat je iets doms zegt...
Niet natuurlijk? In de natuur gaan mensen niet op hun paard zitten en van nature komen hier ook geen paarden voor.

sambunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:45

hallo

Ik scheer mijn haflinger niet hoor
maar ik heb het zelf altijd koud in de winter en dan denk ik dus dat me paard het ook koud heb maar das eigenlijk niet zo maarja ,,
Hij staat nu met een anky zomerdeken en zweetdeken in 1 op stal .. !!

xxxxx samantha h0efJJusss lucky ((*mii haflinger *))

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:48

Miran, er is ook een gulden middenweg voor paarden en paardenhouders. Alleen ligt die voor een ieder op een andere plek.
Scheren is niet alleen voor mutsen, maar de meeste mutsen scheren wel