azteca

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:00

ik denk als het een eigenstamboek heeft en als het oficieel is en als het een bloed lijn heeft.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:28

Nee. Wat ik kan twee paarden met elkaar kruisen, een eigen stamboek beginnen en een bloedlijn heb ik dan ook als ik papieren heb bij het paard.

Nogmaals: wanneer is een ras een ras?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:16

dan zou ik het niet weten.
en hoe kan je een eigen stamboek beginnen??

en mischien als het geregistreerd staat als ras??

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:24

Ook niet.

Een ras is pas een ras als je over meerdere generaties aan het fokken bent en de raskenmerken van het te creeeren ras in ieder fokproduct terug kunt vinden.

Ieder ras is ontstaan uit kruisingen, pas na een paar generaties kun je van een ras spreken.

Dus als de Azteca's zijn ontstaan uit kruisingen van verschillende rassen, kan iedereen deze rassen gewoon blijven toevoegen of is het stamboek gesloten? Is het fokproduct uit een bij de Azteca registratie niet geregistreerde Andalusier en een niet geregistreerde Quarter automatisch een Azteca?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:37

nee. daarvoor moet jou paard azteca bloed hebben

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:18

Dan klopt deze informatie niet:

http://www.equinepost.com/resources/bre ... asp?ID=135

Development of the breed continues today, with crossbreeding still permitted to Andalusian, Quarter Horse, and Criollo horses.

Of betekend dat dat een van de ouderdieren Azteca moet zijn?

Overigens zie ik als datum voor de start van dit fokprogramma 1972 staan, met in 1982 pas officiele registratie als stamboek.

Ik denk zomaar dat, als de mexicaanse regering er niet achter gestaan zou hebben, dit ras nooit zo van de grond was gekomen als het nu is.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:21

waqarvoor doe je eigelijk zo moeilijk. wat maakt het jou nou uit of het een ras is of niet. wij vinden het ras mooi. dus daarom zijn we hier. niet om er achter te komen of het nou wel of niet een ras is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:55

Ik probeer het verschil te begrijpen tussen het ras Azteca en een kruising.
En mocht dit wel een ras zijn, proberen te begrijpen wat de regels zijn voor de fok.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:53

jammergenoeg weet ik de regels van het fokken ook niet, omdat hier in Nederland ongeveer 0azteca's zijn...

maarjah dromen kan..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:59

Als je je bezighoudt met een ras, kun je je ook bezighouden met de regels die daar aan vast hangen. Anders kom je niet zo'n klein beetje ongelovig over, en val je in mijn ogen onder de categorie " meisje wordt verliefd op foto van paard, en daardoor op het ras"
Is je voorkeur voor dit ras gebaseerd op een droom, of heb je er echt mee mogen werken?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:25

laten we zeggen: een droom. mar alle site's zijn ongeveer in het engels. daarom ben ik er ook nog meer bezig.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:30

Aha, dat verklaart veel, zo niet alles.

Iedere liefhebber van een ras zal zijn favoriete ras de hemel in prijzen. Je kunt pas echt zeggen dat het lieve/werkwillige/hanteerbare/temperatmentvolle/voorzichtige/brutale paarden zijn als je er mee hebt gewerkt.

Dat ze mooi zijn kun je van het plaatje aflezen.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:58

Er zijn er alleen (zoals arans al zei) 0 azteca's in ons kikkerlandje.

Ik heb wel veel over het ras gelezen. (ook plaatjes bekeken ) weet wel wat over het ras maar nog lang niet alles. O.a. hanteerbaar brutaal enz. enz.

wematje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:43

Cassidy schreef:
Aha, dat verklaart veel, zo niet alles.

Iedere liefhebber van een ras zal zijn favoriete ras de hemel in prijzen. Je kunt pas echt zeggen dat het lieve/werkwillige/hanteerbare/temperatmentvolle/voorzichtige/brutale paarden zijn als je er mee hebt gewerkt.

Dat ze mooi zijn kun je van het plaatje aflezen.

Laat die meiden toch lekker over dit ras babbelen als zei dat leuk vinden daar heb jij toch geen last van. Als hun het toch geweldige paarden vinden. Ik heb ook een fjord maar vind een arabier ook geweldig terwijl ik die ook nog nooit gehad heb maar wel veel over gelezen en foto's van gezien. Ze zijn gewoon nieuwschierig naar het ras daar is toch niks mis mee.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:18

Is niets mis mee, en de meeste voorkeuren voor een ras beginnen met een foto.
Ik vraag me alleen af of het dan nodig is dmv een slowchat dit topic iedere keer omhoog te hengelen. Het is niet de eerste keer dat arans met de Azteca aankomt, kan me nog herinneren dat we een discussie hebben gevoerd over het kruisen van Quarters met Andalusiers. Volgens mij had ze al een merrie op het oog die ze kon leasen. Wat is daar eigenlijk van geworden? Toch afgeknapt op de kosten die ik je voorgerekend heb?

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:03

Uuhhhh...... Als jullie deze discussie al hebben gevoerd hoeft dat toch niet weer (of was hij nog niet beeindigd)

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:47

he je het over mij????

Ik heb nooit iet geschreven over een pony die ik wou leasen!!
En ik post in dit topic om dat ik HIER ben voor de azteca's !! En over het omhoog halen: dat doen we omdat het mensen mischien opvalt die ook van azteca's houden!
En niet om mensen aan te lokken die graag willen discuseren!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:04

Tja.. Deze discussie... Ik ken arans, ze is gek op Azteca's, maar heeft er geen gehad op het oog om te leasen hoor!
Cassedy, vind je discussies leuk? Ben met jouw wel vaker in discussie geweest, en zo weet ik er nog wel meer!
En over het afknappen van tijd die je nodig hebt:
Ze gaat iedere dag naar haar verzorgpony, maakt niet uit wat voor weer! Ze beschouwt hem qua verzorgen en heen gaan enzo als eigen pony, en zit de hele tijd te zeggen als ze 1 keertje niet naar Polly kan van: Ik vind het stom dat ik niet naar Pol kan, nu staat ze daar alleen, nu word er nisk gedaan.
Ookal is het NIET EENS haar EIGEN pony
Dus hoezo: Het tijd wat je nodig hebt?

Nicky__

Re: azteca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:10

idd, wat maak jij er een duscuzzie van!
laat ze lekker over dat oaardje praten, maakt het uit of het een ras is!
open anders een discuseer topic, daar zou jij je volgens mij wel thuisvoelen!

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:48

En zoals ik al zei: '' als jullie deze discussie al eens gevoerd hebben waarom hier dan nog maals?''

En wij hengelen dit topic niet omhoog wij praten over een ras dat ons intereseerd.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:06

idd, je kan niet allemaal tegelijk inline zijn he

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:53

Farouche2 schreef:
Dus hoezo: Het tijd wat je nodig hebt?

Afgezien van het feit dat je zeker 4 jaar verder bent voordat je op een paard kunt rijden als je beslist om hem dit jaar te fokken: wie heeft het over tijd gehad? Ik had het over de middelen...voor het fokken van een paard zonder papieren, als je hier in Nederland de kruising maakt tussen Quarter en Andalusier (wat volgens zeggen dan geen Azteca is, dus een gewone papierloze kruising).
De kosten van de opfok blijven namelijk in beide gevallen gelijk.

Overigens vind ik het toch wel erg zielig als het verder doorvragen over een ras, over de regels binnen het stamboek en de vragen daarover (die overigens de "kenners" van het ras niet kunnen beantwoorden) meteen als discussie wordt beschouwd. Ik zie mijn bijdrage in dit topic dan ook als waardevol, maar als jullie niet boven het niveau uit willen stijgen van elkaar naar de mond te praten en door willen gaan met het neerzetten van plaatjes van paarden die je van het internet hebt geplukt vind ik het ook goed.

Dan zou ik zeggen: vooral doorgaan

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:32

Bedankt, we zullen vooral doorgaan! ik zie jouw tekst trouwens niet als waardevol. Maar als je er zelf trots op bent enzo, ook vooral doorgaan. Ik vind discussies wel leuk hoor
Dusja...Wij blijven internet plaatjes posten. Als je er zo tegen bent, laat dit topic lekker vallen. het gaat hier over de Aztecca, daar horen ook fotoos bij! Weet niet wat er met jkouw is, maar wij gaan door

sabino

Re: azteca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:12

vind het ook een geweldig ras,om te zien dan want weet niet hoe ze verder zijn en heb er ook nog nooit een in levende lijve gezien.De bouw en uiterlijk spreekt me erg aan.Het robuuste en toch elegant.Aangezien ze niet te koop zijn in nederland heb een criollo gekocht hebben veel gelijkenis.