tinker of ijslander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

psyko

Re: tinker of ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:04

hey

met een fjord heb ik zelf heel slechte ervaringen mee
ze zijn ook zo sterk en koppig e

is haflinger ni beter dan????
groetjes

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 06:54

ja ik denk dat het ook een haflinger word veel mensen zeggen dat die beter is als eerste paardje.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:15

Hallo,

Ik wilde ook even reageren. Ik heb als eerste paardje een haflinger gehad (ohoh daar gaat je mening weer ) Dat was dus een behoorlijk pittig paardje, niet gemeen maar wel sterk en hij probeerde lekker uit. Hij was 10 jaar oud maar deed dus als een 6-jarige. De dierenarts stond er versteld van dat hij nog zo druk was. Wat hij wel deed, was dus qua poetsen, voetjes geven en lekker knuffelen, daar was hij dus een ster in. Dus vergis je niet in de haflinger hoor

Een ijslander vind ik zelf het einde, maar ik zou er nooit 1 kopen. Dit dus inderdaad vanwege die gangen, ik ben zelf dus beginner. Kan wel rijden, maar dus meer recreatief. Ik vind ze er geweldig uitzien, zo "klein" en zo groot aandoen! Echt geweldig!

Ik heb nu een tinkerveulentje gekocht van 4,5 maand, ik ga haar aanstaande zondag ophalen. Ik vind dit ras dus ook het einde. Qua uitstraling, hun koelte, juist om hun lompigheid (zoals dat hier genoemd werd) en hun fantastische sokken (jaja ik weet het meer onderhoud ) manen en gangen (gaaf juist joh dat lompige)

Ik heb vele paardjes gezien, ben verschillende stallen afgeweest, maar mijn voorkeur blijft dus bij de Tinker. Zooooo mooi zijn ze... Ik mag helaas voorlopig niet meer rijden, anders had ik dus een oudere gekocht, nu kan ik rustig aan alles leren en zij dus ook

Nou emmaatje veel succes met je beslissing, en ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben hier hoor! Iedereen heeft nu eenmaal een andere voorkeur, ik hou juist niet van kwpn'ers of arabieren, brrrr die enge kleine koppies en dunne beentjes.... Maar dat is mijn mening hihihi

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:21

Dat laatste zinnetje gelt niet voor de KWPN-er hoop ik whahahaha...... maar ben het verder met je eens dat iedereen een eigen mening mag hebbe... Graag zelfs het zou saai zijn als iedereen hetzelfde dacht....

Maar ja Emma ga lekker rond kijken.. je ben nog hartstikke jong ga lekker door rijden op de manege... en zoek ondertussen lekker naar een paardje..... en al doe je daar nog 2jr over dat maakt niet uit.....

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:28

Hihihi nee dat geldt voor de arabier, al vind ik sommige ook heel mooi daarvan hoor (vooral als ze die staart zo mooi omhoog hebben) Maar ja wie paardengek is, houdt toch van elk paard Ze hebben allemaal wat liefs, moois en kroeligs bij zich, kijk maar diep in hun ogen en je bent toch verliefd hihihihi

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 08:41

Ik zou zelf ook niet echt weten wat ik zou moeten doen, Fjord, Haffie of IJslander. Een Tinker vind ik te zwaar. Ik heb nu al iets meer dan een jaar 2 hele lieve vzpony's waarvan de ene een kruising is tussen een FjordxIJslander en de andere een echt IJslander en zij spreekt mij meer aan, lekker pit zit erin heel lief. Ik rij wel dresuur met haar, maar ik maak ook vaak buitenritten en maak af en toe een sprongetje.
Ik ben in dit jaar echt te weten gekomen wat een IJslander voor een leuk paardje is:D Je kan er eigenlijk alles mee! Maar het is altijd moeilijk een keuze wat voor paard.
Ik zelf zou gewoon een beetje rond kijken wat er nu allemaal te koop staat aan paarden en spreekt iets je aan kan je altijd een kijkje nemen. Veel succes Kimmy

Pallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:53

Ik denk dat een haflinger leuk is voor je!
Want de meeste Ijslanders en Tinkers kunnen niet zo goed springen (sommige ook wel hoor ). En met een haflinger kan je alles wat jij graag wilt. En misschien zijn er wat pittige bij, maar ik neem aan dat je hem toch eerst gaat bekijken en rijden, dan zie je vanzelf wel hoe goed hij bij je past.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:36

Alsof alle Haflingers wel kunnen springen!?

Volgens mij maakt dat helemaal niet uit... Emma moet gewoon lekker bij veel paarden gaan kijken en vooral niet SNEL een beslissing nemen maar lekker de tijd...
Ze is nog jong... dus ze heeft nog wel even..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:51

Ik heb maar tot eind pagina 2 gelezen, maar wil nu toch even mijn mening geven

Allereerst: over Ijslanders heb ik geen verstand, maar wat ik van horen zeggen heb, is dit:
* als ze van hun land van oorsprong komen kunnen ze hier wel bv zomerrui of dergelijke ontwikkelen
* meestal goedmoedig karakter, soms wel heethoofden
* verder gewoon leuke pony's

Heb zelf een haflinger gehad en zou die meteen weer als eerste pony willen! Hij was een maatje voor het leven, al had hij ook zijn moeilijke kanten... Als tip geef ik je wel: ga voor het oude, dikbuikerige type en niet de arabo-kruisingen.

Nu heb ik twee tinkers (ook bij tinkers blijft het niet bij eentje ) en daarover kan ik het volgende zeggen (ik ken ook tig andere tinks).

* voor recreatieve doeleinden zéér geschikt, meestal bom-proof
* ook voor een sprongetje en dressuur kan je bij hen terecht (veel tinkers springen toch wel 1m20), hangt natuurlijk van de wil van je paardje en zijn vaardigheden af
* Ze zijn ONTZETTEND koppig, een tinker die aan de kletter gaat, blijft in prinipe aan de kletter zelfs als dat eigenlijk nergens meer voor nodig is
* sommige zijn erg getraumatiseerd, wat heel frustrerend kan zijn (zeker als dit je eerste paard is)
* sommige hebben sneller last van mok/rasp (kan ik echter in het geheel niet over klagen!!!)
* vaak een ronde rug, dus wat gezoek naar een passend zadel (was bij mijn haf echter ook zo)
*... (er is nog zoveel te vertellen... )

Als conclusie zou ik zeggen:
Kijk vooral goed om je heen en ga bij paardjes langs die je wat zeggen, ongeacht het ras! Je kan natuurlijk als voorkeur voor bv Tinker/Ijslander/... gaan, maar sluit vooral je ogen niet voor al dat ander leuk paardenspul!!!!!!!!!!!!!
De klik is heel belangrijk! Zeker bij een tinker die eventueel een trauma heeft, moet je je meteen goed voelen, anders kan het zijn dat je het op de duur te zwaar gaat vinden. Maar uiteraard geldt dat voor andere rassen ook!

doppie45

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:10

Ik zou zeggen, volg je gevoel,de klik moet er zijn en dat voel je gelijk,met welk soort paardje dan ook.
je kan op zoek gaan naar een ras,een geslacht,een leeftijd,maar ze vinden jou gewoon.
Heerlijk,een band voor het leven gewoon.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:46

Droppie45 heeft helemaal gelijk... en ik spreek uit ervaring...
Was opzoek naar een paardje... Ruin rond de 12 spuer karakter.... en ik wilde apsoluut GEEN merrie... en wat heb ik nu... Merrie 15jr met een superrrrrr karakter..... Maar goed de klik met haar was er gewoon.... alleen op de foto's al

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:56

hoi ik heb zelf twee ijslanders ,geweldige paardjes echt een verslaving,maar voordat je er een koop zou ik als ik jou was eerst een paar lessen op een ijslanderstoeterij gaan nemen,want het is een hele speciale tak van de paardensport

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:01

Ik zou voor de ijslander gaan, maarja dat ben ik

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:31

Weet je al wat het gaat worden ?? Of ga je toch maar gewoon kijken wat je tegenkomt ?? ..