tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:32

Hmm ik denk dat Ro met zijn jaar ook al aan een uitdaging toe is *gni gni* Nee even zonder dollen. Een koudbloed kun je idd niet met een warmbloed vergelijken. Doordat de botten zwaarder zijn duurt het een heel stuk langer voordat ze volgroeid zijn. Ze ogen massief en zwaar maar zijn juist daardoor veel later rijp. Verder vind ik het werken met zo een jong dier onzin. Als je ze de eerste 6 maanden de basisprincipes hebt bijgebracht vergeten ze dat nooit meer. Ik adviseer mensen altijd om bij een tinker/cob pas bij 3,5 te gaan rijden. Zo geef je ze alle tijd en ruimte om uit te groeien en zul je langer plezier van je paardje hebben.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:51

ik heb een 2 jarige,ik wandel met hem en maak hem verkeersmak.
pas als hij 3 en een half is(volgend jaar zomer) ga ik beginnen met licht longeer werk.
dat er mensen zijn die hun paard zo ernstig verknallen(NETJES GEZEGD ) vind ik diep-triest!!!!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:53

Ik denk dat er al genoeg duidelijkheid is gegeven over zijn leeftijd en het beleren, maar ik zie op de foto's dat jij ook niet de kleinste bent en dat telt naar mijn mening ook mee met het berijden. Ik zet mijn dochter ook wel eens op mijn 2 jarige tinker, maar die weegt maar 25 kilo en dat is maar 'zitten' en niet rijden.
Ook vind ik het verkeerd dat mensen denken: zo mijn paard is nu 3 jaar, dus nu ga ik hem inrijden, en dan wordt er ook volop gereden, uren in de bak of hele lange ritten. Dat vind ik nog erger dan een paard met 2½ jaar langzaam aan een paar keer in de week een kwartiertje beleren. MAAR NIET SPRINGEN !!!! en dan nog zo hoog, krijgt hij steeds een klap op zijn voorbenen!
Als je zo graag springt, had je denk ik beter een springpaard kunnen nemen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:02

Inderdaad, hoelaat je ook begint met inrijden (2,5 of bijv. 4 jaar), de langzame opbouw blijft in mijn ogen belangrijk. Easy going!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:21

Cheveyo schreef:
Dubbele lijn kan je ook prima gebruiken bij het aanleren van het mennen, dus naar mijn mening is dat niet pas met een jaar of 5/6. Ik wandel er mee door het bos met mijn koeienman en neem hem met de dubbele lijnen het dorp mee in.
Zo leert hij ook zelfstandig te lopen zonder dat ik steeds voor hem loop ( straks met de 4-wieler er achter loopt hij toch ook voorop).

Ben ik helemaal mee eens, de manier waarop deze nu gebruikt worden bedoelde ik ook met 5/6 jaar. Voor het aanleren van mennen is het natuurlijk een ander verhaal. Sorry voor mijn onvolledigheid. Zelf ga ik ook begin volgend jaar (dan is ie 3) beginnen met de voorbereidingen voor 't mennen (zonder kar dus). Inrijden wacht ik echt nog mee tot ie 3,5 is (na de zomer) en dan bedoel ik nog maar zo af en toe eens een kort buitenritje. Met 't echte werk wacht ik nog langer.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:23

Tjee, ik had deze foto al eens eerder gezien, en schrok er ook enorm van.
Ik vond het zeer paard-ONvriendelijk, en dan te bedenken dat dit paard nog maar TWEE is.....
Bar slechte mensen die dat met een paard doen.
Beste wjerbo_en_ik, als ik je taalgebruik zo zie in dit topic, schat ik je niet hoog in, past wel bij de foto's dus.
Maar...... probeer hier van te leren, vooral voor je paard!
Anders is het over een tijdje geen wjerbo_en_ik, maar niemand_en_ik.
Ik wens je veel wijsheid, zo te zien heb je het nodig!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:49

Waarom laat je hem niet lekker nog een jaar op de wei staan?
Als je nu 1 jaartje langer wacht, dan heb je er tientallen jaren meer plezier van.
Longeren is voor een twenter al te zwaar, laat staan springen! En dan ook nog zo hoog, met bijzetteugels, is lekker voor z'n hals, z'n rug en z'n benen.
Als je zo doorgaat, kan je hem met 5 jaar wegbrengen omdat hij gewoon totaal versleten is, en dan kan je er niks meer mee. Als je nog lekker een jaar wacht voordat je er ook maar iets van werk mee doet, dan heb je er nog 20/25 jaar plezier van.
Uiteindelijk moet je het zelf weten, het is jou paard. Maar dit is gewoon een waarschuwing en als ik jou was zou ik die maar ter harte nemen.
En trouwens, ook voor een 3jarige is dit nog te zwaar, hem van die belachelijke sprongen laten maken. Vergeet niet dat dit een zwaar paard is, en dat je op deze manier de voorbenen snel overbelast, zelfs als het paard 4 jaar is. Dus met dit soort sprongen zou ik wachten tot het paard echt uitgegroeid is.
Dus als het paard 3 jaar is, lekker beginnen met licht longeerwerk, en dan zo rustig aan opbouwen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:34

Heb eerst even tot 1000 geteld voor ik hier op reageerde....
Dit kan gewoon echt niet. Zet dat paard gewoon op de wei en haal hem er als hij een jaar of 4 is weer af.
Een keertje vrijspringen om te kijken hoe een paard het doet is geen doodzonde op die leeftijd, maar wel als het regelmatig gebeurt, en dan ook nog eens aan een dubblele longe. Dat is gewoon van de zotte.
Sowieso ben ik absoluut tegen lang longeren voor het inrijden. Longeren is namelijk een hele flinke belasting voor de benen en rug doordat het op een cirkel gebeurt (eenzijdige belasting). Voor een jong paard is het beste lange rechte lijnen te lopen. Daar worden ze sterk van en kan alles zich ontwikkelen.
Wat ik altijd heb gedaan voor het inrijden is het paard 1, hooguit 2 weken aan de longe. Eerst even aan een zadel en hoofdstel wennen, en dan na 2-3 keer aan de longe erop. Nog een paar keer longeren met iemand erop, rem, gas en stuur erop en dan de bak in, rechtuit rijden.
Echt fanatiek longeren heb ik altijd pas gedaan bij een paard wat al wat sterker was, en dus ook ouder.

Ik heb zelf ook een tinker, die tussen zijn 4e en 6e maar liefst nog 8cm gegroeid is! Tot een jaar terug was het nog echt een baby om te zien, nu is hij 7 en pas een beetje uitgezwaard.

Nogmaals, zet dat arme dier alsjeblieft gewoon in de wei waar hij nog hoort, en haal hem er af en toe eens uit om te poetsen en te wandelen, dat is genoeg.
En als je dat niet wilt, dan had je niet zo snugger moeten zijn een jong paard te nemen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:17

ik houd me maar een beetje in, meeste is toch al gezegd. mijn paard is pas ingereden toen ze 3,5 was. Nu is ze 4 en springt ze af en toe ongeveer 20cm aan de longeerlijn. Onder het zadel stappen/draven we alleen maar balkjes.

Heb echt medelijden met t dier...zet hem a.j.b nog een jaar of langer in de wei, hoop dat de eigenaar nu z'n hersenen gaat gebruiken, anders kan dit paard binnekort wel weg gebracht worden

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:27

Ik zal me ook maar inhouden..

Zo'n leuke tinker, geweldig leuk beestje om te zien, en dan zo verpest worden

Ik blijf me over de stommiteiten en onwetendheid van sommige mensen verbazen.. En dan grienen als hij straks helemaal versleten is..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:08

Tja, jammer genoeg doe je er niks aan.
Maar de eigenaar moet het zelf weten, maar niet klagen dat je je paard straks weg kan brengen over 2 jaar.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:44

ff reageren zie pag. 2 daar staat da ik al ben opgehoude met alles, ma ik vraag me af wa kan ik nog meer doen met een hengst naast wandelen borstelen spelen enz.?????????????????????????

en erbij ik vind MSN-taal handiger schrijven maar ik moet hier gewoon BN schrijven dus dan zal ik dat ook doen hor,

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:48

Zo als we je al proberen aan te raden. Verder lekker in de wei laten staan, liefst met leeftijdsgenootjes of soortgenootjes(andere hengsten of ruinen)

Bn is makkelijker lezen voor iedereen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 18:54

nou je kan wandelen met hem langs de weg zodat hij verkeers mak wordt/blijft,

naast de fiets maar niet te lang,

beetje VD kan ook wel

en verder lekker laten lopen,

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:02

Je moet een jong paard zo veel mogelijk laten lopen, en dan een paar keer in de week uit z'n wei halen, en borstelen enzo. Een stukje langs de weg wandelen, misschien een klein stukje fietsen, of laat hem los in de bak, en speel wat met hem. Wek z'n interesse met een bal, leer hem achter je aan te lopen, etc.
Voor de rest niet te veel friemelen en doen met een jong paard.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:42

Gelukkig dat je er al mee bent gestopt!
Misschien is het nog niet te laat en heeft het niet al te veel schade aangericht.(ik help het je hopen)

Hoe ben je er zo toe gekomen om je beest zo te behandelen?
Wie heeft dat tegen je verteld?(hoe kom je op die ideeen?)
Lees je geen boeken?vooral over tinkers kan je zo veel over lezen en leren.

Tis zo,n mooi beestje echt een plaatje om te zien,maar wel in de wei!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:51

wjerbo_en_ik schreef:
ff reageren zie pag. 2 daar staat da ik al ben opgehoude met alles, ma ik vraag me af wa kan ik nog meer doen met een hengst naast wandelen borstelen spelen enz.?????????????????????????

en erbij ik vind MSN-taal handiger schrijven maar ik moet hier gewoon BN schrijven dus dan zal ik dat ook doen hor,

Waarom ZOU je nog MEER willen doen met een twee jarige tinker hengst?
ALS je MEER zou WILLEN doen, had je een ander paard moeten kiezen. Eentje waar je al wel op kan rijden. Het is dus geheel je eigen keuze geweest, dat je er momenteel nog niet veel mee kan. Heb je geen geduld om te wachten tot hij oud genoeg is, vind ik dat je geen paard verdient.

Je hebt met een reden voor Wjerbo gekozen, en neem aan dat je toen ook wel bedacht had dat het nog even zou duren voordat je er wat mee kan. Dus OF je hebt nu netjes geduld, en zorgt goed voor Wjerbo. OF je hebt geen geduld, zorgt dat je paard naar de kl*te gaat, en heb destijds dus een verkeerde keuze gemaakt door hem (Wjerbo) te kopen.

Mocht je echt niet langer kunnen wachten met rijden kun je twee dingen doen (vind ik).
OF je zoekt een verzorgpaardje waar je wel op mag rijden.
OF je verkoopt Wjerbo, en koopt een ouder paardje.

Het klinkt nu hard, maar ik denk dat het nog harder aankomt als Wjerbo dadelijk naar de kl*te is.

Groetjes Wendy
ps. Zie dit niet als een aanval, maar als een mening van iemand die zeer veel om paarden geeft, en Wjerbo het beste gunt.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:04

wjerbo_en_ik schreef:

Ook met spelen zou ik oppassen als ik jou was. Het is wel een hengst. Ik weet niet wat je plannen met em zijn, maar hengsten moet je wel wat strakker houden dan merries of ruinen. Misschien heb je wel ervaring met hengsten en schrijf ik dit overbodig, maar aangezien je foto's ging ik er aan twijfelen. Wat kun je allemaal wel met een 2-jarige:
- borstelen
- wassen
- hoeven uitkrabben, vetten o.i.d. (als dit nodig is)
- wandelen (evt. met de fiets) en dus verkeersmak maken
- goed laten luisteren (halt, achteruit in een rechte lijn)
- trailer in/uit
- zwemmen als er water in de buurt is
- af en toe een dekje op z'n rug met lopen
- wennen aan een paraplu, zeil, muziek enz. (allerlei dingen die je op je pad kunt tegenkomen)
- VD
Maar bijv. max. 1x per week een kwartier en daarna lekker in de wei laten staan. Daar heb je ook veel plezier aan hoor.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:35

Ik vind het werkelijk schokkend dat dit met een 2 jr paard wordt gedaan .
Mijn broek zakt hier vanaf ooit komt deze hengst in opstand en dan zijn de rapen gaar.Laat dat dier in de wei en blijf er met je tengels vanaf breng hem anders naar de opfok of iets zodat hij zich niet hoeft te vervelen als dat al een argument is bleh.

Goed mijn tinker merrie is op 7 jr leeftijd ingereden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:57

OMG.. en ik vond dat ik al actief ben met mijn 2 jarige door haar 1X aan een halstertje 2 minuutjes aan een longe te doen!
wat wil dit meisje precies bereiken door met bijzet teugels zo strak dat beest te laten springen?
Of dit dier met 2 jaar al zoveel te laten doen?
ikzelf ben niet zo'n type die tot het 4de levensjaar wacht, mijn paarden ( en Tinkers!) worden gewoon met 2.5 jaar ingereden, maar voor die tijd blijven ze lekker in de wei waar ze horen, en zien ze alleen 1X per maand / 3 maanden een bak van binnen om spelenderwijs aan balken, touw etc te laten wennen, gewoon lekker los in de bak, beetje natural horseman ship en that's it.
daarna gaan ze heeel voorzichtig aan het werk, en ze zien hun eerste 8 maanden geen balk van dichtbij en doen alleen licht werk.
die van jou mag nu al dingen doen waar je normaal je 6 jarige ingereden paard nog niet op wil lsolaten met al dat draad eraan.

dit is duidelijk veel en veel teveel van het goede, als het dier zich verveelt ga er dan mee wandelen of lekker een beetje los in de bak mee spelen, leren ze gelijk van met bv "enge" ballen, paraplu's etc.
Ik hoop voor dit meisje dat ze een beetje slim is, en het anders gaat aanpakken.
dier verdiend beter, en zijzelf wil neem ik aan over een jaartje ook een leuk rijpaard. als je zo doorgaat, heb je namelijk geen leuk rijpaard, alleen maar een afgekeurd weide ornament ( ook leuk als je daarvan houdt natuurlijk) maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:29

Misschien is het een idee om ipv de dubbele longe er achter te gaan lopen alsof je op de kar zit, om zo het sturen een beetje te leren en dan kan je er als hij het toelaat ook een band achter hangen (aan het borsttuig als je die hebt ) die hij dan moet trekken, daar lijdt hij minder van en dat hou je zelf ook niet zo lang vol omdat je dan zelf ook moe wordt, dus stop je ook eerder.
Wat echt HEEL belangrijk is is dat hij het leuk vind, ik pak mijn 2 jarige tink niet vaak, maar ze is altijd blij als ze uit de wei mag voor bv. een poetsbeurt of een wandeling.
Mijn dochter springt wel eens met haar pony (van 11 jaar)en dan zeg ik ook op tijd stoppen nu, anders wordt hij het beu. Ze moeten het gewoon leuk vinden om iets voor je te doen, houd het dus altijd kort en ong. 2 x per week.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:13

Ik vind het heel erg om te zien hoe je met je Tink bezig bent....
Ik hoop dat je inmiddels niet meer op deze manier met je paard omgaat.
Hij is 2 jaar laat hem eerst eens 1 jaar in de wei staaan.
Wat hij nu geleerd heeft(verkeersmak, enz. )vergeet hij heus niet meer.
Pak hem over 1 jaar weer eens op.
Op deze manier heb je er minder lang plezier van(en ik moet er niet aan denken dat ik straks een 4 jarig paard koop waar zo mee omgegaan is).

Doe ook wat aan zijn jeuk want ik zag enkele foto's waarhij op zijn kont zat in de wei....dit is geen leuk trucje van hem...hij vergaat van de jeuk en is zijn kont/buik/staart aan het schuren.
Hier op Bokt staan wat Topics over zomerjeuk lees ze eens door.

Probeer de antwoorden in dit topic niet als een aanval te zien maar zie het als wijze raad....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:57

trekt de broek van jeanie weer omhoog
word af en toe wel een beetje overdreven gereageerd....misschien wist deze jongen niet dat het slecht is waar hij mee bezig was..
een paard inrijden als ie 2,5 is vind ik ook niet kunnen koop dan in godsnaam een paard van 3,5/4jaar.

Wat je kunt doen met je 2jarige:
poetsen
wandellen
laten wennen aan enge dingen
wassen
bandageren, invlechten (vond die van mij eerst helemaal niks)

vooral veel geduld hebben, hij is zo 3 /3,5 jaar en dan kun je ermee aan de slag. Wat je ook kunt doen als je, je verveeld is die andere merrie rijden....of misschien een bijrijpaard erbij zoeken. Succes ermee, vind het een leuk beestje, zou zonde zijn als je er later niks meer mee kunt doen.

ik ben t niet eens met Manuutje1990. Een jong paard moet je zoveel mogelijk met rust laten en niet zoveel mogelijk laten lopen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:19

Dat bedoelde ze. (denk ik) Als ik haar zin lees, lijkt het of ze zegt, laten lopen = in de wei laten lopen...

SGWukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:23

Wow! Ik lees dit topic nu pas vanuit een doorverwijzing uit een andere topic. Wat hier gebeurt is echt onbegrijpelijk!

Een 2 jarig paard over zulke zware hindernissen laten springen en dan ook nog met zo'n bijzet achter zijn benen langs. Levensgevaarlijk!
Hij hoeft maar één keer op de longe te landen en hij kan zijn nek breken. Dat zou ik zelfs nu nooit of te nimmer op die manier met mijn paardje doen.
Toch snap ik niet waarom Wjerbo dit deed. >;) Ik las ook dat hij naast dit paard een 12 jarig springpaard heeft waarmee hij start. Dan zou je toch denken dat je weet waar je mee bezig bent!
Ik heb mijn paardje ook zelf beleerd (is nu 9). Het is een halve volbloed maar desondanks ben ik pas na zijn vierde verjaardag begonnen met het nemen van lichte sprongetjes.
Ik hoop voor Wjerbo dat zijn paardje nog niet beschadigd is door de gedane zaken en dat hij nu na gestopt te zijn met deze methode toch nog jaren kan genieten van zijn beessie.