wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:53

Zeg Jarrah, beetje respecvoller over de door ons zo geliefde Tinker!!!!

Bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers moeten ze echt wel aan de raskenmerken voldoen, er zijn voorbeelden te over van paarden die geweigerd zijn omdat ze niet voldeden aan die raskenmerken.

Het stamboek bestaat pas 5 jaar, dat kun je nog niet vergelijken met het KWPN of het FPS, maar dat ze er serieus bezig zijn is een feit.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:54

Jarrah je hebt gelijk, voor zo'n wpn-er vragen ze minstens 3- 4 duizend, geen 1500 nee.
En dat je tinkers niks waard vindt is nu wel duidelijk.
Verstand ervan klinkt ook niet echt in je antwoorden door.
Er word echt niet zomaar alles ingeschreven, als het paard geen tinker kenmerken heeft word het naar huis gestuurd.
Niemand zegt hier er zijn brood mee te willen verdienen, de meesten vinden het normaal als ze er niet al teveel op toe moeten leggen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:20

Jarrah, ooit wel eens Silke de (volgens haar baasje Haha!) nep-Tinker gezien hier op Bokt? Ben alleen even de boktnaam kwijt van dat baasje.....
Die is verkocht als zijnde een Tinker door een Tinkerstoeterij maar werd echter op een keuring van het NSvT naar huis gestuurd omdat ze niet Tinkertypisch genoeg was. IMO een twijfelgeval maar kun je nagaan hoe streng de (door de PVE erkende) juryleden zijn!!
Ik heb 3 (!!) jaar geleden al eens hetzelfde meegemaakt: mensen kwamen met een ontzettend leuk beestje op de keuring, leuk koppie, mooie bouw, niet bijster veel sokken maar dat heeft die van mij ook niet (en die is wel goedgekeurd als Tinker) maar toch werd het beestje naar huis gestuurd: niet Tinkertypisch genoeg.
Dus om nou gaan te beweren dat het NSvT alles wat bont is maar opneemt? Dan hadden ze ook mijn Shet moeten opnemen en daar mochten ze zelfs geen paspoort voor uitgeven.

On-topic: afhankelijk van het geslacht, kleur, bont/egaal, opgenomen of niet, en bekende paps/mams of onbekend, bouw en karakter zou ik tussen de 1000 en 1500 euro willen geven voor een Tinkerveulen. Met voor supermooie beestjes uitschieters naar boven.
Ik heb 4.5 jaar geleden voor die van mij 1500 gulden (zo'n 750 euro) betaald. Moeder bekend maar nog niet opgenomen in het stamboek, vader onbekend, niet gechipt en zonder paspoort. Dit was nog een vriendenprijsje, als mijn vrienden haar aan iemand anders hadden verkocht dan hadden ze meer gevraagd en gekregen.
Laatst bijgewerkt door flettie op 15-04-05 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:25

jarrah schreef:
Esme_27 schreef:
Dat geef ik wel uit hoor aan een veulen CarS

-Dekgeld, dat is tegenwoordig al richting € 300 of hoger
-transport en verblijfkosten bij hengst komen er ook nog bij.
-Eerst nog even laten scannen door de DA natuurlijk
-dan bij 21 dagen dracht nog een keertje scannen
-dan op een aantal maanden nog een keer opvoelen
-de bevalling, veearts er weer bij.
-veulen krijgt wormenkuur, en enting
-hoefsmid komt eens langs
-dan moeten we naar de keuring, transportkosten, inschrijfkosten en chipkosten komen erbij

Ik zit er al bijna aan hoor Haha! En dan moet het veulen ook nog eten natuurlijk.

Als je het op die manier gaat bekijken, kun je zelfs voor een shet nog 1000 euries gaan vragen. De tinker is nou eenmaal geen zuiver ras (jaja ik weet het er is een stamboek voor aangemaakt, maar dat wil nog niet zeggen dat er eeuwen oude zuivere bloedlijnen in gevoerd worden) Als je een tinker fokt moet je het voor de lol doen, voor jezelf, dus en niet om er rijk van te worden, want dat worden zelfs de volbloed fokkers in de meeste gevallen niet Knipoog
En ik vind het ook een beetje onzin dat je zelfs de hoefsmid kosten eruit wil halen, dat heeft toch niks met het veulen te maken? Verward

Ik vind de prijzen voor die beesten errug hoog, ik zou voor zo'n veulen niet meer als 450,- over hebben. (weet je wat het voor mij daarna nog eens kost tot dat beest 3 is, hebben jullie daar wel eens over nagedacht? die kosten ga ik toch ook niet op de fokker verhalen? )

En dat is mijn mening Haha!

Ik vind je een beetje arrogant over komen, het gaat hier namelijk niet om wat JIJ vindt ( breng dat maar naar de politie Knipoog ) het gaat er hier om wat er wordt gegeven voor een tinkerveulen. Dat jij dat veel te veel geld vindt is jouw goed recht, maar totaal irrelevant voor deze discussie!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:11

Jarrah, dat jij deze mening hebt is uiteraard jou goed recht, maar zo denigrerend over tinkers praten vind ik toch nergens op slaan, dat je ze niet mooi vind: best, maar ik en vele met mij zijn wel verslingerd aan dit ras, en zo ondertussen ben ik dat gezeur over koe, ezel, beest echt spuugzat, ze zijn gewoon net zo veel paard als welk ander dan ook >;)

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:27

Jarrah lees jij ff goed!! Hamer
ik heb helemaal nergens gezegt dat ik wil gaan fokken en mijn brood ermee ga verdienen.

Daar komt bij, als je een beetje op de hoogte was voordat je wat schrijft je weet dat bij een veulen waarvan de beide ouders niet bekent zijn ook geen volpapier krijgt. Net als dat het tinkerstamboek zeker niet alles zomaar op neemt!

Dus niet met iets aan komen zetten war je duidelijk geen verstand van hebt en ook niet de moeite neemt om verstand van te krijgen.

En voor een wpn veulen met goede paieren betaal je wel een paar eurootjes meer dan 1500 euro!!!

Ik weet niet waar je mee bezig bent maar ga aub fietsen als je niets vriendelijks te zeggen hebt.
Dat jij tinkers niet leuk vind oke, maar om ze nou zo af te zeiken vind ik erg kinderachtig en hoort bij een kind van 11,
ach mischien heb je wel het verstand van een 11 jarige.

violar