Help,Tinker krijgt kuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:03

grid schreef:

dus proberen of hij niet wat
méér
naar buiten mag

Bloos! dat bedoelde ik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:20

Dit wordt als er niet heel snel ingegrepen wordt een paard dat heel zn leven lang enorm veel klappen zal krijgen, gewoonweg omdat hij al op een hele vroege leeftijd heeft geleerd dat hij geen respect voor mensen hoeft te hebben, zeker als hij dan alleen maar even een pootje op hoeft te tillen.

Doe jezelf en je paard een plezier en stop dat dier in de kudde. Ik hoop voor je dat hij nog niet teveel verziekt is.

tjonge, jonge, jonge.....

Enuh de fout ligt niet bij het paard, het paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die JIJ hem biedt. Jij doet het dus verkeerd... en ga daar aan werken, inplaats van te proberen dingen te doen die wij niet kunnen, zoals het opvoeden van een jong paard

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:30

gijsenkim schreef:
Dit wordt als er niet heel snel ingegrepen wordt een paard dat heel zn leven lang enorm veel klappen zal krijgen, gewoonweg omdat hij al op een hele vroege leeftijd heeft geleerd dat hij geen respect voor mensen hoeft te hebben, zeker als hij dan alleen maar even een pootje op hoeft te tillen.

Doe jezelf en je paard een plezier en stop dat dier in de kudde. Ik hoop voor je dat hij nog niet teveel verziekt is.

tjonge, jonge, jonge.....

Enuh de fout ligt niet bij het paard, het paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die JIJ hem biedt. Jij doet het dus verkeerd... en ga daar aan werken, inplaats van te proberen dingen te doen die wij niet kunnen, zoals het opvoeden van een jong paard

Sorry maar ik ben het maar gedeeltelijk met je eens .
Een paard van die leeftijd hoort inderdaad in een groep, en het is ook zo dat er bepaalde dingen niet door de mens geleerd kunnen worden.
maar dat ze hem iedere dag poets en in de hand heeft is niet gelijk slecht.
ik heb mijn eerste paard gekocht toen hij 10 maanden was, en ik moet zeggen dat het tot nu toe aardig lukt.
en ik ben ook een leek, al doende leert men, je zal zelf ook wel fouten maken, ze vraagt om advies en niet om te horen dat ze niks kan, zo komt jou bericht op mij over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:38

Uit haar bericht schreeuwt dat ze DIT in iedergeval niet kan.

En ik heb zeker ook mijn fouten gemaakt, en de schade is altijd beperkt gebleven omdat ik luisterde naar mensen die me er wat over konden leren........

Ze hoeft niks met mijn advies te doen, laat ik aan haar over. Alleen kan ik je vertellen dat dit dier er niet beter op wordt zo, het zal alleen maar erger worden... en uiteindelijk zo erg dat hij als onhandelbaar paard .................... vul dat zelf maar in.

Een jong paard is voetjes geven, meelopen, en aanraken.

Ik zal een stukje opzoeken wat ik wel vaker in topics als dit plaats

Kan wel, maar dan moet je ook stalondeugden meenemen in zo een verhaal en karakter natuurlijk.

Ik heb altijd meer moeite met paarden die veel in handen zijn geweest. Niet zozeer in handen zijn geweest van paardenmensen maar meer paarden die in handen zijn geweest van penniemieppies die al op veel te jonge leeftijd veel te veel doen met het dier en het paard al op hele jonge leeftijd hebben geleerd dat het toch veel sterker is dan een mens.

De grootste reden waarom ik vind dat er weinig tot niks gedaan moet worden met jonkies is omdat....

Een veulen leer je meelopen, een veulen is nog niet sterk genoeg om echt zn eigen zin door te drijven. En zal dus meekrijgen op het moment dat hij afgespeend wordt en naar het land gaat dat mensen sterker, handiger en sneller zijn dan hij. Dit is wat hij zich herinnerd op het moment dat er weer contact komt, net zo goed als hij zich herinnerd dat er meegelopen moet worden aan dat touwtje, dat hij een voetje moet geven als nodig is en dat een halster er nou eenmaal bijhoort.

Nu komt zo een dier als sterke 2,5 jarige uit het land met de “kennis”van hierboven. Uiteraard is hij uitgegroeid tot een sterke kleuter, alleen HIJ weet dat niet. Een paard is zich niet bewust van de kracht die hij heeft, en dat is maar goed ook. Hij weet niet dat hij veel sterker is geworden in de loop der jaren.

Alleen dieren die door mensen met een paard “opgevoed” worden leren dat er een grens ligt bij de kracht van een mens, en dat hun die grens kunnen overschrijden. De daaruit voortvloeiende problemen manifesteren zich bij elk onderdeel van het zadelmak maken, beleren en verzorgen.

Feilloos haal ik de paarden eruit die door mensen met paarden “opgevoed” zijn. Eigenlijk is het zielig want zo een dier moet ik de eerste week zo ontzettend kort houden, en voor elke misstap die het maakt krijgt hij mega op zn flikker, de hele wereld van dat paard staat op zn kop, hij begrijpt er helemaal niks meer van. Hij moet ineens gaan luisteren naar wat ik als ielig mensje tegen hem zeg en van hem vraag, das nogal een cultuurshock. Vaak worden paard en ik na een week of twee worstelen de dikste maatjes, vooral omdat hij precies weet wat hij aan me heeft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:38

G&K zegt niet dat ze niks kan, maar wel dat het paard gebruik maakt van de dingen die zij als eigenaar fout doet

In de kudde krijgt hij meteen op zijn sodemieter op de juiste manier, áltijd. Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid, blijkbaar krijgt hij dat nu niet en/of word de eigenaresse een beetje bang.
Dat heeft een paard meteen feilloos door en hij maakt daar gebruik van.

Qua kracht win je het nooit, dus dat ie een vriend van 100 kilo meetrekt...tja...paardlief weegt zelf nu toch minstens 300 kilo...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:54

Mijn jaarling krijgt voor het idee 2 x per dag een handje brok, want ik ben bang dat ze anders ook te veel energie gaat krijgen. Ze krijgt er ook nog 2 x een voederbiet bij en verder veel hooi en ze ziet er goed uit.
Ze staat wel dag en nacht buiten met schuilstal. Ze staat alleen in de wei naast de shetlanders, dus ook niet in de opfok.
Als ik jou was zou ik de brok ook heel veel minderen, want ik heb het idee dat tinkers hier toch gevoeliger voor zijn dan warmbloeden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:03

Annick, leg mij nu eens uit wat de toegevoegde waarde is van een jaarling dagelijks poetsen? Dat snap ik echt niet. Ten eerste verpest je zijn weerstand want hij heeft zijn vetlaag nodig, ten tweede heeft een jong dier helemaal het geduld nog niet om lang vast te staan en gepoetst te worden. Logisch, het is nog een kind.

Gevolg: dier gaat wat lopen vervelen en klieren met het risico dat baas een keer schrikt, bang wordt en een keer verkeerd ingrijpt. Gevolg: jaarling heeft door dat je baas de baas kan zijn.

Als je een dier wilt wat je uitgebreid kan poetsen, waar je fijn mee kan wandelen dan moet je een bijna 3-jarige kopen. Daar kan je mee aan de gang. Een veulen, jaarling, het is leuk maar feitelijk alleen maar om naar te kijken.

Het hele verhaal van "een band opbouwen" gaat niet meer op als die band voorgoed geschaadt wordt.

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 10:30

Bobby krijgt veulenbrok en ik zal er in het vervolg minder van geven.
Verziekt is hij niet en ik ben zeker niet bang van hem Boos!
Vanavond ga ik de eigenaar van het weiland bellen of ze terug mogen.
Enne,grondig poetsen doe ik hem niet hoor,ik borstel alleen de vieze plekken weg.
Wat een gezeur,ik vraag om een beetje advies en dan krijg ik te horen dat ik bang ben en blablabla.
Voor de mensen die mij echt advies gegeven hebben bedankt OK dan!
Ik ga ermee aan de slag Lachen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:30

Wat zou het mooi zijn als jullie konden zien hoe Annick met haar paard omgaat, dan zou je er misschien toch anders over denken.
Maar hier op bokt kent men alleen paarden die braaf naar de opfok gaan en iedereen die andere dingen doet doet het fout.
Gelukkig loop ik al lang genoeg mee om te weten dat ook andere manieren goed kunnen werken.
Jammer dat er op bokt alleen maar mensen zitten die het op andere manieren mis hebben zien gaan.
Een paard moet in een groep opgroeien dat klopt, maar dat dat persé een opfok ver weg moet zijn is onzin.
En een paard vaak in de hand nemen hoeft helemaal geen probleem te zijn als je weet wat je doet en goede hulp krijgt.
Maar volgens de meeste hier ben je dan dom bezig.

En waarom is het dan toch mogelijk die verkeerd opgevoede paarden weer in het gareel te krijgen, blijkbaar maakt het feit dat zo'n paard weet dat ie sterk is dan ook niks uit.
Wat ik ondertussen geleerd heb is dit soort vragen niet op bokt te stellen omdat je altijd het standaard antwoord krijgt .
Misschien moet TS dat in het vervolg ook maar doen.
Laatst bijgewerkt door coydog op 10-12-04 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:33

Ik bedoel ook niet dat je uren aan hem poets, maar gewoon even mee bezig zijn kan volgens mij geen kwaad.
Maar daar is al zo veel op bokt over gezet, dat er weer een hele discusie gaat beginnen, en dat is niet mij bedoeling Haha!
Ik kan alleen uit eigen ervaring praten, en Damian is en heel sociaal ventje van 2.5 jaar oud bijna 1.60, dus groot voor een Tinker, en ik denk dat ik het getroffen heb met deze jongen.
het was heel moeilijk in het begin, hij was mensen shuw, bang, en echt de vertrouwen kwijt in de mens.
ik kan natuurlijk niet zeggen hoe hij was geweest als ik hem gelijk op het land had gedondert en niet naar zou hebben omgekeken.
er staat een tinker bij ons van de zelfde leeftijd als Damian waar bijna niks mee word gedaan, en nu gaan ze hem dus longeren, en dit gaat dus totaal mis,en dan roept iedereen: tja ze doen er ook niks mee!!!!
maar goed het gaat hier niet over mijn paard maar over het paard van Natasja31en ik hoop dat ze ondanks alles er toch veel plezier aan zal beleven

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:34

coydog schreef:
Wat zou het mooi zijn als jullie konden zien hoe Annick met haar paard omgaat, dan zou je er misschien toch anders over denken.

Dank je wel

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:40

Natasja31 schreef:
Bobby krijgt veulenbrok en ik zal er in het vervolg minder van geven.
Verziekt is hij niet en ik ben zeker niet bang van hem Boos!
Vanavond ga ik de eigenaar van het weiland bellen of ze terug mogen.
Enne,grondig poetsen doe ik hem niet hoor,ik borstel alleen de vieze plekken weg.
Wat een gezeur,ik vraag om een beetje advies en dan krijg ik te horen dat ik bang ben en blablabla.
Voor de mensen die mij echt advies gegeven hebben bedankt OK dan!
Ik ga ermee aan de slag Lachen

Ik gaf advies en de anderen ook. Als je niet bang bent en de hoefsmid waarschuwt je zelfs dat je moet oppassen steek je blijkbaar je hoofd in het zand.
Wat wil je dan horen? Dat het allemaal wel goedkomt als je zo doorgaat?

En nee, mijn paarden hebben nooit in de opfok gestaan maar in een gemengde groep aan huis, hebben regelmatig aandacht gehad maar ik heb niet met ze gewandeld, ik heb ze niet echt gepoetst en het zijn leuke paarden geworden.

Over de manier waarop Annick met haar paard omgaat heeft niemand iets gezegd, snap dan ook niet waar die opmerking vandaan komt Verward

Enige wat ik haar vroeg wat de toegevoegde waarde van het poetsen en vervolgens gaf ik aan wat er KAN gebeuren, en wat er blijkbaar gebeurd is bij de ts want je kan toch niet ontkennen dat er iets fout is gegaan bij dat paard?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:42

Omdat je dan misschien je mening bijstelt over het vaak in de hand hebben van een paard.
Mogelijk is het gewoon een dwarskop die goed op z'n nummer gezet moet worden.
Het kan ook aan de hoeveelheid en soort voer liggen en het is winter.

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 10:46

Percy schreef:
Ik gaf advies en de anderen ook. Als je niet bang bent en de hoefsmid waarschuwt je zelfs dat je moet oppassen steek je blijkbaar je hoofd in het zand.
Wat wil je dan horen? Dat het allemaal wel goedkomt als je zo doorgaat?

En nee, mijn paarden hebben nooit in de opfok gestaan maar in een gemengde groep aan huis, hebben regelmatig aandacht gehad maar ik heb niet met ze gewandeld, ik heb ze niet echt gepoetst en het zijn leuke paarden geworden.

Over de manier waarop Annick met haar paard omgaat heeft niemand iets gezegd, snap dan ook niet waar die opmerking vandaan komt Verward

Enige wat ik haar vroeg wat de toegevoegde waarde van het poetsen en vervolgens gaf ik aan wat er KAN gebeuren, en wat er blijkbaar gebeurd is bij de ts want je kan toch niet ontkennen dat er iets fout is gegaan bij dat paard?

Ik steek mijn kop niet in het zand,hij waarschuwde alleen dat ik voorzichtig met zijn achterbenen moet zijn en dat ben ik.
En ja,ik ben er van overtuigd dat het goed komt.
Hij is geen monster ofzo Verward

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:46

ik heb met poetsen aan hem geleerd dat ik hem overal wil kunnen aanraken, gewoon het contact wat je maakt.
ik denk ook niet dat we kunnen oordelen zonder te zien wat er precies aan de hand is,ik hoop in ieder geval voor je dat ie gauw geholpen kan worden, en lekker naar buiten kan om te rennen en spelen.
groetjes
Annick

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:49

Ik ben niet van plan mijn mening bij te stellen, ik ga zo al 30 jaar met paarden om en het bevalt mij prima.

Een paard wat je weinig in de hand hebt krijgt minder de kans om een dwarskop te worden. Dat hoeft niet te zeggen dat je hem drie jaar op een wei in verweggistan zet maar wel dat je hem in zijn waarde laat als kind zijnde. Dat je niet te vaak, niet te veel en zeker niet te lang zijn aandacht vraagt en dat doe je wel als je het dier dagelijks pakt, poetst, en er mee gaat wandelen want hoe lang ben je dan per dag met het dier bezig?

Ik zie het zo vaak om me heen en sommige veulens c.q. jaarlingen hebben de behoefte niet om dwars te worden maar een wat dominanter dier geeft al snel problemen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:57

ik denk dat het onderling gediscussieer je maar even moet laten voor wat het is natasja en je pikt de tips er wel uit laat je zien: er meer uit en aan het voer sleutelen. geef hem de tijd ook om wat rustiger te worden. zeker met het brok (het liefst eerst helemaal) er af moet je binnen 2 weken al resultaat zien.

en klopt het dat je voor een aantal weken terug hier ook een topic over hebt geplaatst? ik weet alleen niet meer in welk forum.

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:05

Goed dat je hulp zoekt, maar ik denk dat je het met advies van bokt niet red.. Je paardje kent jou ondertussen ook al en het zal je veel moeite kosten om hem te overtuigen dat jij toch echt de baas bent. Gooi hem in de opfok of doe hem naar iemand met verstand van jonge paarden. Mijn paard is in zijn jonge jaren ook teveel verwend, een draakje was het, en nu na 4 jaar kan ik eindelijk zeggen dat hij normaal handelbaar is. (ik kreeg hem toen hij 6 was)
En alleen even in de paddock is echt te weinig voor een jong paard. Ik ga ervan uit dat een paddock vaak niet zo groot is (miss wel bij jou..) en hij niet echt kan rennen en gek doen.
Is er ook een leeftijdsgenootje in de buurt? Dat hebben ze wel echt nodig!
Nog een vraag: snapt hij wel wat je van hem verwacht? Weet hij wat voetje geven is en kwamen de problemen pas later? Of waren ze er al gelijk toen je hem kreeg?

succes

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:18

ik weet niet of de optie bij jou op stal aanwezig is, maar een drachtige merrie kan wonderen doen, als hij daar bij staat.

Overigens kan het geen kwaad als hij elke dag even in de hand komt. net zoals Annick heb ik ook van jongs af aan een tinker in handen gehad, hij is inmiddels 3,5 en nog steeds hengst. Denk niet dat hij het moeilijkste paard van stal is, integendeel.

Je mag hem ook hier voor een paar maandjes brengen hoor Knipoog

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:33

Pellie schreef:
ik denk dat het onderling gediscussieer je maar even moet laten voor wat het is natasja en je pikt de tips er wel uit laat je zien: er meer uit en aan het voer sleutelen. geef hem de tijd ook om wat rustiger te worden. zeker met het brok (het liefst eerst helemaal) er af moet je binnen 2 weken al resultaat zien.

en klopt het dat je voor een aantal weken terug hier ook een topic over hebt geplaatst? ik weet alleen niet meer in welk forum.

Ja,je hebt gelijk,ik laat het hierbij. Knipoog

Groetjes Natas.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:06

coydog schreef:
.
En een paard vaak in de hand nemen hoeft helemaal geen probleem te zijn als je weet wat je doet en goede hulp krijgt.
Maar volgens de meeste hier ben je dan dom bezig.

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar iemand die weet wat ie doet heeft NIET de problemen van TS, en TS is dus dom bezig.

En waarom is het dan toch mogelijk die verkeerd opgevoede paarden weer in het gareel te krijgen, blijkbaar maakt het feit dat zo'n paard weet dat ie sterk is dan ook niks uit.

Dat is niet moeilijk, helemaal niet moeilijk.... ik moet alleen altijd zo hard slaan om zo een dier duidelijk te maken dat er grenzen zijn aan de grappen die hij met mensen uit kan halen en dat vind ik sneu en vervelend voor het paard

Wat ik ondertussen geleerd heb is dit soort vragen niet op bokt te stellen omdat je altijd het standaard antwoord krijgt .
Misschien moet TS dat in het vervolg ook maar doen.

Nee vind ik ook, je moet vooral lekker aanklooien en uiteindelijk een onhandelbaar paard hebben die dan naar een strafkamp moet waar hij eerst helemaal in elkaar geslagen wordt, elke pas die hij verkeerd zet overmatig afgestraft wordt om pas als hij zich realiseert dat hij dit keer onderste in rang is langzaam wat meer vrijheid krijgt.... Tis maar net wat je wil voor je paard.

Nogmaals ik ben zelf voorstander van zo weinig mogelijk doen met je jonkie, wil je wel persee dingen doen met het dier zorg er dan voor dat JIJ bepaald hoe, wat, wanneer en op welke manier. Ook bij een jong paard moet al duidelijk gemaakt worden dat slaan niet kan. Ook een veulen van een week oud krijgt van mij een trap als hij naar me slaat, Hij zou het namelijk ook nooit in zn bolle boosje halen om naar de leider van de kudde te slaan. En zou hij dat wel doen, dan kan de leider van de kudde hem behoorlijk op zn nummer zetten.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:10

ik denk ook dat het de peuterpuberteit is *LOL*

Is heel klote, maar ik denk dat het inderdaad uitproberen is... Ga hier echt bovenstaan anders krijg je echt problemen. En is het eind zoek. Zoek desnoods hulp van een ervaren iemand.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:28

Natuurlijk moet je eerst kritisch kijken naar je voerpatroon(geef zoveel mogelijk hooi en zo min mogelijk brok) maar het allerbelangrijkst is consequent zijn zeker bij de jonkies.....
Hij hoeft niet iedere dag in de hand te komen maar als je met hem bezig bent MOET hij luisteren.
Als je hem uit stal haalt, stilstaan tot de deur dicht is(niet mieren,klieren maar staan) ook naar de wei brengen naast je lopen(niet even snacken of harder willen nee ...stappen naast de baas dan hang je er maar een keer een hengsten ketting in ...halt is halt).
Begin met de kleine dingen ,je snapt natuurlijk wel dat dit niet in 1 week geregeld is..maar hou vol!!!! dan voel je je maar even een "dierenbeul" maar je hebt er je hele leven profijt van.
Jij hebt hem dit gedrag geleerd,je hebt teveel toegegeven maar fouten maken is menselijk.

Je kunt natuurlijk de weg van de minste weerstand nemen en verkopen maar ik vind dat je moet afmaken waar je aan begonnen bent.....

Dit is absoluut niet bedoeld om je aan te vallen maar ik heb zelf een 5 jarige gekregen die altijd zijn zin heeft gekregen omdat hij "zielig" was(en dat was hij ook echt) maar door totaal geen grenzen te hebben is het nou niet echt goed gekomen met hem(ik was het laatste station voor de salami) het is bij mijn nu 8 jarige goed gekomen maar ook ik moet constant opletten dat ik toch niet teveel toegeef.....
Voorbeeld ik laat hem een paar keer keer even grazen onderweg..keer daarop met geen mogelijkheid meer dat hij voorbij dat plekje wil....Quint een rotknol NEE..mijn fout.

Ik lees nu over Gijsenkim der strafkamp Scheve mond Haha! daar is die van mij dus ook geweest (vorige baas)resultaat..... hij was al dominant met rijden en toen hij terug kwam niet meer te rijden en gestoord .....

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:58

Ik wil toch ook nog even een reactie plaatsen, en dan met name voor Natasja want ik vind het rot voor je dat je zo aangevallen wordt nu. Dat er iets fout gegaan is, daar ben je het zelf ook wel mee eens denk ik. Ik heb zelf een tinkerveulen (nu bijna jaarling, op 10-01-2004 wordt ze 1 jaar). Dit veulen was een verhaal apart, want ze "liftte" onverwacht mee met de tinkermerrie die wij vorig jaar september bij een stoeterij gekocht hebben. Die merrie, Keeva, is ons tweede eigen paard en bij het eerste paard hebben we ook alle fouten gemaakt die je maar kunt maken (jonge volbloed versus onervaren ruiter !). Daarom nu ook bewust gekozen voor een koudbloed, omdat ik puur recreatief wil rijden en dat gewoon lekker ontspannen wil doen, zonder gestress (waar ik niet mee wil zeggen dat bij tinkers alles maar vanzelf gaat hoor !). Maar goed, ze kreeg dus een veulen en die willen we houden. Mijn man en ik hebben allebei nog nooit een veulen "grootgebracht", dus wij zijn ook leken op dat gebied. Al snel kwamen we tot de conclusie dat Kyara (het veulen) een vriendje nodig had. Ze bleef erg aan haar moeder "hangen" en dat vond ik tamelijk verontrustend, ik wil straks geen paard wat alleen maar samen met moeders op stap wil en waar je niet alleen mee kunt gaan rijden !! Dus via diverse kanalen een (iets jonger) tinkerveulen gevonden en die twee samen gezet, met moeders erbij. Moeder gaat overdag naar een andere wei, zodat de twee veulens samen blijven. 's Avonds komt moeder weer terug en speelt weer lekker de baas over de 2 veulens Haha! .
We komen elke dag een aantal keren de wei in om te voeren, en corrigeren met stem en indien nodig een tikje alledrie de dames die zich natuurlijk als wilden op de voerbakken storten Vingers aflikken . Ze wachten bij ons rustig tot de voerbakken opgehangen zijn en gaan DAN PAS eten. Ook raken we ze regelmatig even overal aan, en zo nu en dan gaat er een borstel overheen.
En dat is momenteel alles wat er met onze veulens gebeurd !! Ze staan 24/7 buiten met de beschikking over een ruime betegelde schuilstal.

Een heel verhaal, maar ik wilde je gewoon vertellen hoe WIJ het hier doen. Mijn advies zou dan ook zijn : zet Bobby in een groep (liefst met speelkameraad en corrigerende oudere merrie of ruin erbij), raak hem zeker wel aan, maar laat hem "kind zijn", en verwacht nog niet te veel van hem.

Ik hoop niet dat je dit ziet als de zoooooveelste die het weer beter weet (want zo gaat het nu eenmaal op Bokt, al ga ik er - heel naief misschien - toch nog altijd van uit dat iedereen het op zijn of haar manier goed bedoeld), maar omdat ik een tinkerveulen van ongeveer dezelfde leeftijd heb, wilde ik toch even reageren.

Heel veel succes met Bobby, ik vind dat hij geweldig opgeknapt is sinds je hem hebt, en het komt vast goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 10:40

Vooral die een na laatste allinea kan ik me helemaal vinden.

Ik tik hier geen stukken om TS af te zeiken, maar om TS te helpen!. Zoals keevagirl met haar veulen omgaat, hoe ze er over nadenkt das helemaal prima! zouden meer mensen moeten doen