Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sharmila schreef:Ja dat zou ik ook wel willen! Als is het alleen maar om te kijken wat ze nou eigenlijk van mijn tink vinden...
dobbel schreef:ja ik wordt hier ook zo moe van dat gezeur tussen die 2 stamboeken.
nou ik ga mijn hengst bij beiden stamboeken laten keuren en ik zie wel wat daar van komt.
Ik trek me verder niks aan van wat ze allemaal zeggen over elkaar dat is jaren geleden begonnen en dat moeten ze maar lekker zamen uitzoeken.
Voor mij zijn de paarden ook hetzelde Bij de ics hebben ze ook wel wat grotere en minder compacte paarden en andersom ook.
Eigelijk zouden deze topics niet meer moeten want het is precies wat anderen ook al zeggen je krijgt hier alleen maar wrijving tussen elkaar wat onondig is.
Laten we toch gewoon lekker van de paarden genieten.
Cayusejuhh schreef:wat jammer is dat je hengst maar met 1 dekboek mag dekken.. dus je heb er niks aan om 2 stamboeken aan gemeld te zijn
)Cayusejuhh schreef:Gelul (komt vast een ander woord te staan..ja dat klopt.. MAAR je mag 1 dekboek hebben.. dus OF NSVT OF ICS..
danmag je wel die merries dekken maar dan krijg de ene geen papier bij zn merrie en de ander wel...
) Neem bijv. O`Malley. Die is bij beide stamboeken goedgekeurd voor de dek. Hij voert het ICS boek. Dat betekend alleen maar dat de mensen die vanuit het NTS bij hem dekken een ICS dekbon meekrijgen. En verder maakt het niets uit. Hengst (hoort) gewoon in de papieren van het veulen vermeld te worden. Wou jij nou gaan zeggen dat het niet zo is?? Dan houdt het NTS zich namelijk niet aan de regels, en dat lijkt me zeer sterk.. Mariska_28 schreef:Gelul (komt vast een ander woord te staan..) Neem bijv. O`Malley. Die is bij beide stamboeken goedgekeurd voor de dek. Hij voert het ICS boek. Dat betekend alleen maar dat de mensen die vanuit het NTS bij hem dekken een ICS dekbon meekrijgen. En verder maakt het niets uit. Hengst (hoort) gewoon in de papieren van het veulen vermeld te worden. Wou jij nou gaan zeggen dat het niet zo is?? Dan houdt het NTS zich namelijk niet aan de regels, en dat lijkt me zeer sterk..
Als hengstenhouder kun je gewoon je hengsten bij beide stamboeken aanmelden. Wel willen ze (het PVE) het zo doen (of misschien is dat al zo) dat als de hengst bij het ene stamboek afgekeurd is, deze niet meer bij het andere stamboek aangeboden mag worden. Dus wordt de hengst op type ofzo bij het NTS afgekeurd, dan zou hij niet meer bij het ICS aangeboden mogen worden.
ik vind het maar verwarrend, ik moest op school een presentatie geven over de tinker nou dat is niet gemakkelijk, zowel de geschiedenis als de stamboekzaken
je hebt zoveel verschillende tinkers (types) scudders, gray, cob, vanner, maar het verschil tussen die types vind IK erg klein, een tinker is een tinker!!!
dat is toch bij andere rassen ook zo? bij de friezen willen ze ook niet meer het ouderwetse type zien die zwaarder gebouwd zijn ze willen het luxe type zien, maar bij de tinkers weten ze gewoon niet wat ze willen zien, mijn tinker Dana zat bij de eerste keer dat ze naar de keuring ging 2 punten van de eerste premie af, en de tweede eer had ze ook een tweede premie maar lager geplaatst, daarom gaan wij ook nu eerst niet meer met onze tinkers naar de keuring. om dat ze toch nog niet goed weten wat ze willen zien, komt er een jury die bijv. luxe types wil zien (fries achtig) nou dan kun je net zo goed met een kruising friesxtinker komen, en zeggen dat die net uit ierland komt dan fok je zo'n veulen, en die krijgt dan een eerste premie en kun je voor veel
verkopen.
emmelske schreef:volgens mij weten die mensjes van het stamboek zelf ook nog niet het verschilik vind het maar verwarrend, ik moest op school een presentatie geven over de tinker nou dat is niet gemakkelijk, zowel de geschiedenis als de stamboekzaken
je hebt zoveel verschillende tinkers (types) scudders, gray, cob, vanner, maar het verschil tussen die types vind IK erg klein, een tinker is een tinker!!!
dat is toch bij andere rassen ook zo? bij de friezen willen ze ook niet meer het ouderwetse type zien die zwaarder gebouwd zijn ze willen het luxe type zien, maar bij de tinkers weten ze gewoon niet wat ze willen zien, mijn tinker Dana zat bij de eerste keer dat ze naar de keuring ging 2 punten van de eerste premie af, en de tweede eer had ze ook een tweede premie maar lager geplaatst, daarom gaan wij ook nu eerst niet meer met onze tinkers naar de keuring. om dat ze toch nog niet goed weten wat ze willen zien, komt er een jury die bijv. luxe types wil zien (fries achtig) nou dan kun je net zo goed met een kruising friesxtinker komen, en zeggen dat die net uit ierland komt dan fok je zo'n veulen, en die krijgt dan een eerste premie en kun je voor veel
verkopen.
emmelske schreef:volgens mij weten die mensjes van het stamboek zelf ook nog niet het verschil
Citaat:Dana zat bij de eerste keer dat ze naar de keuring ging 2 punten van de eerste premie af, en de tweede eer had ze ook een tweede premie maar lager geplaatst
emmelske schreef:het paard word beoordeeld en niet de tegenstanders, er kunnen wel 4 tinkers zijn met een 1 e premie in de ring
Cayusejuhh schreef:ja dat klopt.. MAAR je mag 1 dekboek hebben.. dus OF NSVT OF ICS..
danmag je wel die merries dekken maar dan krijg de ene geen papier bij zn merrie en de ander wel..
Dit is aantal maanden geleden in een ander topic ten sprake gekomen en daar heb iktoen Miranda over gemailt.. en het blijkt dus zo te zijn.
Lusitana schreef:Nou... het is eerder andersom hoor. Niet elke Tinker is zwaar genoeg om een Irish Cob te zijn, maar alle Irish Cobs zouden in principe als Tinker opgenomen kunnen worden, en zo genoemd worden. Wat bij het ICS als Irish Cob opgenomen wordt, wordt bij het NST als cob of vanner opgenomen.Zucht, nog 1 keer. Een tinker valt wel onder Cob, maar een Cob hoeft geen Tinker te zijn. Je praat dus wel over twee verschillende types (okee tegenwoordig mogen ze wel ras heten).
Cayusejuhh schreef:EN een paard mag maar 1 paspoort hebben.. dus als je BV een NSVT paspoort heb.. dan kan je via ICS geen paspoort meer krijgen..
en andersom natuulijk.. zonder paspoort komt een paard in het registerbeok te staan of gewoon NIET op genomen..
Je moet daarin de keuze maken of helemaal geen opname
Sokkebok schreef:Ja hoor dat kan gewoon. Ze houdt dan gewoon het NTS paspoort en krijgt er een ICS stempel in. Dan wordt ze door het ICS stamboek bij het NST afgemeld. That`s all..Mijn jaarling heb ik gekocht met NST paspoort en ik was al lid van het ICS en wil haar misschien in de toekomst laten keuren bij het ICS omdat ik haar daar meer kans geef vanwege haar bouw (cobtype). Kan dat niet dan?