NRPS hengsten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:28

Er staat deze maand iets in de NRPS nieuws over een merrie die binnenkort 25 jaar ingeschreven staat bij NRPS. Daarbij staan ook een aantal afstammelingen met Branco ox als vader.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:38

Branco staat niet meer ter dekking en is zoals ik al vermoedde inmiddels overleden.... Scheve mond

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:29

FS Harry Potter is een zoon van Don't Worry, en wél goedgekeurd bij NRPS, hij staat ook bij Jos Houwen (zelfde site). Is dat niet iets om in de gaten te houden? Lees het perscommentaar maar... Hij is geloof ik in 't zelfde jaar goedgekeurd als Composer, die dus exterieurkampioen was.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:51

hier fresco weer even:
Onze merrie is een Eagle x Apollo van Heel, erg moeilijk bloed, al zeg ik het zelf!
Ze is vrij moeilijk te rijden en dan vooral in de concentratie hebben we problemen.
Desondanks ben ik M2 + 4 bij de paarden, dus het gaat ok niet slecht...
Ze is een keurmerrie en heeft tot nu toe 2 veulens gebracht: 1 van Gomel en 1 van Painted black.
Die Gomel is zo braaf en makkelijk te rijden dat er een meisje op rijdt die haar zelf aanrijdt.
Die PB is denk ik niet zo makkelijk, maar dat zien we over 1,5 jaar wel.

De keuze Isarco is gekomen door het mooie extrieur en het lange voorbeen én vooral het goede karakter van de hengst.
Samen met mr. van de Wal (hengstenkeuringscommisie) zijn we tot deze keuze gekomen.
De andere keuze was Don't Worry, maar die staat in Duitsland en dat vonden we een te groot struikelblok...te ver weg voor ons.
We hopen dat het een leuk veulen wordt met niet teveel wit, want Isarco heeft een aardig grote bles....we zien wel!

ace1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:57

Lovers Lovers Lovers Neron Lovers Lovers Lovers

De pony die ik 2 jaar geleden 1 maand op proef heb gehad was een nakomeling van hem!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 01:58

Hey!

Wij hebben op stal ook 2 leuke hengsten staan hieronder ff info Tong uitsteken

Edgar
NPA 970834*97 Stb
prestatie-sport hengst
Goedgekeurd bij NRPS
verrichtingsonderzoek 2001: goed
1.41 m (D-pony)
vos
7 jaar
NRPS
v.Elegant
vm.Blue Boy’s Nieuwmoed
ZZ-springen
Z-SGW
L1-dressuur
----------------------
Moran ox
A 8469
Goedgekeurd bij NRPS & AVS
verrichtingsonderzoek 2003:goed
1.53 m (E-pony)
vos
10 jaar
Arabische Volbloed
v.Monitor ox
Z-springen(pony’s)
L-springen
M2-dressuur
L-SGW
------------------------------------------

Beiden hengsten zijn echt superlief op stal!Vooral Edje...die loopt gewoon te slapen als er een merrie langskomt!Maar ze weten wel precies waneer ze mogen dekken Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:22

Mimpje schreef:
FS Harry Potter is een zoon van Don't Worry, en wél goedgekeurd bij NRPS, hij staat ook bij Jos Houwen (zelfde site). Is dat niet iets om in de gaten te houden? Lees het perscommentaar maar... Hij is geloof ik in 't zelfde jaar goedgekeurd als Composer, die dus exterieurkampioen was.

Voor mij is het GEEN belemmering een niet erkende of nrps goedgekeurde hengst te gebruiken dan maar geen doorverwijzing naar ermelo als veulen zijnde. Met dit tempo en weinig aanvoer van nieuwe interresante ponyhengsten zie ik het somber in voor het nrps.
Harry potter is een mooi hengstje maar staat verder weg voor diegeen die haar pony wil laten dekken als de opa ervan...

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:16

gabrycha schreef:
Voor mij is het GEEN belemmering een niet erkende of nrps goedgekeurde hengst te gebruiken dan maar geen doorverwijzing naar ermelo als veulen zijnde. Met dit tempo en weinig aanvoer van nieuwe interresante ponyhengsten zie ik het somber in voor het nrps.
Harry potter is een mooi hengstje maar staat verder weg voor diegeen die haar pony wil laten dekken als de opa ervan...

Ik heb de laatste 2 jaar voor mijn NRPS merrie New Forest hengsten gebruikt, omdat ik bij het NRPS geen geschikte hengst kon vinden. De merrie heeft 50% ox, dus qua bloed kan het best en wat keuringen betreft maakt het ook niet veel uit of een NRPS of andere hengst gebruikt.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:32

Hm het NRPS is wel n stamboek dat veel bloed van buitenaf gebruikt, werkelijk alles zit er doorheen, welsh, new forest, connemara, noem 't maar op. Als 't maar 25 % arabisch bloed heeft, en als 't in 't plaatje van 't NRPS past (sportpony dus). Het enige wat ze als restrictie hebben tegenwoordig, is dat ponyhengsten met paardenvaders of moeders, niet goedgekeurd worden, en andersom. Maar dit is geloof ik 'n andere discussie...
Ik zou inderdaad ook bij 't New Forest kijken, daar kan ook iets heel leuks bij zitten!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:36

Toch erg jammer he? Dat er bij de D pony's eigenlijk vrij weinig keus is, zeker als je geen El Beauty wil/kan gebruiken in de lijn.

Mijn merrie is een hulpboek merie, haar vader is geen goed gekeurde hengst, kan ik dan ook "buiten" het stamboek gaan kijken? Ik wil wel naar de keuring kunnen en niet weer een hulpboek pony fokken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:38

Bij ons op stal staat de hengst 'Expensive'. Het is een mooie hengst (springbloed), met momenteel helaas een schouder blessure.
Ik vind het een hele lieve hengst en hij kan gewoon met andere paarden in de stapmolen. Tijdens het dekseizoen is het wel een patser maar te hanteren.
De nakomelingen zijn chique maar niet te iel gebouwd en zeer goed van karakter (over het algemeen)....
Hij is Enrico X x Ulft x Fast X x Le Mexico

Citaat:
Goedgekeurde NRPS E-pony dekhengst met een super karakter. De hengst is leergierig, gehoorzaam eerlijk en bereid om te werken. Hij is rustig in omgang en laat zich prima rijden tussen de andere paarden.

Expensive heeft uitzonderlijke bewegingen, hij loopt niet hij zweeft! Ook beschikt hij over bijzondere springcapaciteiten. Hij sprong naar een tweede plaats tussen de paarden in Geesteren. De hengst heeft al enkele veelbelovende nakomelingen met uitzonderlijke springcapaciteiten.

In de afstammeling van Expensive vindt men enkele grote namen als Ulft en Le Mexico, wat de kwaliteit van de hengst prima aangeeft.

Laatst bijgewerkt door Imago01 op 22-11-04 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:41

@ jeddah: ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik zou 't NRPS even bellen als ik jou was, en de site afstruinen of daar niks op staat.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:48

jeddah schreef:
Toch erg jammer he? Dat er bij de D pony's eigenlijk vrij weinig keus is, zeker als je geen El Beauty wil/kan gebruiken in de lijn.

Mijn merrie is een hulpboek merie, haar vader is geen goed gekeurde hengst, kan ik dan ook "buiten" het stamboek gaan kijken? Ik wil wel naar de keuring kunnen en niet weer een hulpboek pony fokken.

Mijn probleem is inderdaad ook dat ik geen El Beauty wil gebruiken en daarbij ook geen Welsh dus blijft er weinig over. Ik heb 2 x Neron gebruikt en daar ben ik best tevreden over maar die geeft me net te veel bloed in combinatie met mijn merrie. Ik heb nu een jaarling van de new forest hengst Higgledy Piggledy staan, een wat klassieker type en dat dat is precies goed qua bloed en uitstraling.
De merrie is nu drachtig van Polsbury Popeye, ook een wat klassiekere new forester. Ik hoop dat het veulen weer aan mijn verwachtingen voldoet.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:36

heb je foto's van die pony's?? k heb er zelf namelijk ook een pony van neron. zou graag foto's zien!!!!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:07

sabien schreef:
heb je foto's van die pony's?? k heb er zelf namelijk ook een pony van neron. zou graag foto's zien!!!!

Er staan foto's op mijn webpagina

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:46

Jeddah ik denk niet dat het zoveel uitmaakt, zolang je veulen maar aan het vereiste % arabisch bloed voldoet, je mag alleen als veulen zijnde NIET naar ermelo met een vader die niet door nrps erkens is! Het veulen kan als 3 jarige in het stamboek ingeschreven worden en dan WEL aan de keuringen deelnemen. Tis maar wat jij wilt.

En ponymens je hebt groot gelijk, ik heb wel eens op je website gekeken en die koffievos merrie is een prachtig merrie geworden uit die combi. Veel ponyhengsten van het nrps zijn vind ik te fijn en ielig en vaak ook te heet.

En met een rijpaard dekken op een d pony dat wil het nrps liever niet zien.Wel vind ik verdiep je eens in de lijnen van je merrie en de hengst want lukraak een forester of ander ras op je merrie zetten heeft niet altijd het gewenste reultaat. Lachen

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:46

gabrycha schreef:
En ponymens je hebt groot gelijk, ik heb wel eens op je website gekeken en die koffievos merrie is een prachtig merrie geworden uit die combi. Veel ponyhengsten van het nrps zijn vind ik te fijn en ielig en vaak ook te heet.

En met een rijpaard dekken op een d pony dat wil het nrps liever niet zien.Wel vind ik verdiep je eens in de lijnen van je merrie en de hengst want lukraak een forester of ander ras op je merrie zetten heeft niet altijd het gewenste reultaat. Lachen

Als je goed naar de afstamming kijkt, is er wel degelijk over nagedacht welke New Forest hengst(en) ik heb gekozen. Beide hengsten voeren Floki bloed, wat bijna niet meer voorkomt in de huidige ponystapel en beide hengsten voeren ook Sweet William bloed, wat een bewuste lijnenteelt is want de merrie is een kleindochter van Sweet William. Ik probeer van deze 2 hengsten (floki en sweet william) de super gebruikseigenschappen en karakter te verankeren met net dat beetje extra uitstraling door de 12,5% bloedvoering.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:59

ponymens schreef:
Als je goed naar de afstamming kijkt, is er wel degelijk over nagedacht welke New Forest hengst(en) ik heb gekozen. Beide hengsten voeren Floki bloed, wat bijna niet meer voorkomt in de huidige ponystapel en beide hengsten voeren ook Sweet William bloed, wat een bewuste lijnenteelt is want de merrie is een kleindochter van Sweet William. Ik probeer van deze 2 hengsten (floki en sweet william) de super gebruikseigenschappen en karakter te verankeren met net dat beetje extra uitstraling door de 12,5% bloedvoering.

Nee ik twijfel ook niet aan jouw kennis! Ik bedoel eigenlijk de mensen die dat zouden doen zonder te weten wat ze doen snap je OK dan!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:02

Ik had het ook niet als aanval opgevat, maar het zijn beiden geen "populaire" NF hengsten, dus ik dacht je de keuze misschien niet begreep.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:11

ponymens schreef:
Ik had het ook niet als aanval opgevat, maar het zijn beiden geen "populaire" NF hengsten, dus ik dacht je de keuze misschien niet begreep.

Een hele mooie populaire forester die prferent is verklaard, heb ik van dichtbij gekend en menig uur achteraan gereden tijdens manege lessen, die heeft een afwijking aan zijn linkerachterbeen maar werd wel preferent verklaard, en ik ken 3 nakomelingen van hem die dat kwaaltje ook hebben, dus wat is populair?
Ik vind belangrijk dat een pony goed moet kunnen bewegen beetje meer massa heeft en een kindvriendelijk karakter, wellicht vind je die in hengsten terug die wellicht niet zo populiar zijn. Lachen

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:44

Mimpje schreef:
Hm het NRPS is wel n stamboek dat veel bloed van buitenaf gebruikt, werkelijk alles zit er doorheen, welsh, new forest, connemara, noem 't maar op. Als 't maar 25 % arabisch bloed heeft, en als 't in 't plaatje van 't NRPS past (sportpony dus). Het enige wat ze als restrictie hebben tegenwoordig, is dat ponyhengsten met paardenvaders of moeders, niet goedgekeurd worden, en andersom. Maar dit is geloof ik 'n andere discussie...
Ik zou inderdaad ook bij 't New Forest kijken, daar kan ook iets heel leuks bij zitten!

En het doel van het NRPS is dus om te zorgen dat er een goede sportpony uitkomt. Voorheen was het inderdaad zo dat er 25 % arabisch boed in moest zitten, maar omdat dat nogal temperamentvolle dieren bracht waar veel kinderen gewoonweg niet mee konden rijden hebben ze dit percentage verlaagd naar 12,5 % (ook voor pony's). Vaak zijn die combinaties van NRPS x New Forest heel fijne dieren. Ik heb er ook eentje onder mijn kont gehad.

Verder zou ik je een tip willen geven om iets terug te fokken in het bloed. Dat kan inderdaad goed met een hengst als De Vito. Hij heeft een heel fijn karakter en ik vind dat hij mooie bewegingen heeft.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:20

LolaTFB schreef:
En wat dacht je van Volltreffer of FS Don't Worry? Ik weet niet zoveel van deze hengsten, alleen dat ze beiden Duitse rijpony's zijn én bij het NRPS zijn goedgekeurd. Dan sla je dus 2 vliegen in een klap Knipoog
FS Don't Worry wordt door Jana Freund uitgebracht in de Intermediaire I (staat toevallig deze week een stuk over in de Hoefslag) en is 1.47.
Volltreffer heeft individueel zilver gewonnen (dacht ik) op een EK, je kunt hem vinden op www.volltreffer.nl. Hij staat in Nederland dus dan is er ook geen taalbarriere. Lachen

FS Don't Worry is niet bij het NRPS goedgekeurd. Hij is in Duitsland goedgekeurd.
Wel zijn er 2 Nakomelingen van FS Don't Worry goedgekeurd bij het NRPS
Waarvan 1tje van Ons is : Di Caprio du Bois.
v. FS Don't worry
m Camilla du Bois (vm. Eduard)
Afbeelding
Afbeelding
Hij is nu nog maar 3 jaar oud
aankomende zomer krijgen we zijn eerste veulentjes.
Hij is ontzettend lief in de omgang en met het rijden.
leert snel en makkelijk.
http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=check&search_bar=horse&h=di+caprio+du+bois&g=5&inbred=Standard

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:31

Hebben jullie al gekeken bij de eerste bezichtiging-hengsten?? Wat denken jullie daarvan?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 17:24

Nee, helaas. Heb jij er wat leuks tussen gezien??

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:30

Ik vond de Palomino wel een leuke beestje
jammer dat hij zo'n licht kleurtje palomino is.