fjord als sportpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:24

Tsja Fjorden heb je net als alle paarden in soorten. Sommige zijn erg stevig gebouwd en hebben het lichamelijk gewoon moeilijk met nageeflijk lopen. Maar anderen zijn juist weer wat fijner gebouwd, hebben wat meer pit, werken graag voor hun ruiter en leren makkelijk. En die dieren kunnen met de juiste ruiter best een eind komen. Wel tot de Z2 zoals hier al gezegd werd.

Ik heb zelf een Fjordenruin waarmee ik L1 tussen de paarden rij. Dat doet hij best goed en hij heeft ook mooie ruime bewegingen en veel schwung voor een Fjord. Toch vind ik het niet gemakkelijk om hem nageeflijk te rijden omdat hij behoorlijk sterk en best flegmatiek. Maar hij wil WEL voor me werken en dat is al heel wat.

Als je graag een eind in de sport wil komen zou ik geen Fjord nemen. Maar als je graag recreatief rijdt en in wedstrijden een extra uitgaging ziet, waarom niet?

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:46

taaclover,ik hou niet echt van fjord,maar jij hebt echt een heel knap paardje.
sjiek ding zeg!

ook het rijden ziet er goed uit Lachen

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:47

beautyfull_mickey schreef:
taaclover,ik hou niet echt van fjord,maar jij hebt echt een heel knap paardje.

Toch grappig... bij zowat ieder fjordentopic hier op bokt lees je dit soort opmerkingen...
Begin zo langzamerhand te denken dat niemand het meent, maargoed Schijnheilig

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:47

Ik word eerlijk gezegd wel een beedje moe van het gezeur dat Fjorden niet of minder geschikt zijn voor dressuur.

Alle paarden zijn geschikt voor dressuur. Degene die weten wat dresuur echt inhoud, weten dat en weten dat het meer is dan een sport/wedstrijddicipline.
Fjorden zijn echter uitstekend geschikt voor dressur. Ze kunnen vele oefeningen makkelijker doe door hun gedrongener postuur. (er doen weinig lange mensen mee aan gym op de mat) Het probleem is altijd weer dat je met een Fjord of Haflinger of alles anders dan KWPN, geen erkenning krijgt in de sporttak van de dressuur. Jury's nemen je niet serieus en KWPN ruiters kunnen nogal uit de hoogte doen. Nou wil ik niet alle KWPN liefhebber en jurys in het harnas jagen. Ik sta met mijn Fjord op een pensionstal met allen maar KWPN-ers en daar vind iedereen het leuk dat we met z'n allen de zelfde hobby delen. Maar helaas komt het vaak voor dat je op wedstrijden niet serieus word genomen. Dat ervaar ik zelf, maar hoor het ook vaak van anderen die niet met een KWPN-er verscheinen. Ik hoor die klachten zelfs met mensen die men een Lippizzaner naar wedstrijden gaan.

Even voor de duidelijkheid. Ik wil niemand pesoonlijk aanvallen, maar dit is mijn ervaring. Misschien dat het in andere delen van Nederland anders is.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:35

Yoline schreef:
Toch grappig... bij zowat ieder fjordentopic hier op bokt lees je dit soort opmerkingen...
Begin zo langzamerhand te denken dat niemand het meent, maargoed Schijnheilig

dit snap ik niet echt?
ik zag op pagina 2 haar fjordje staan,en het is een prachtig beestje.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:37

wat yoline bedoeld is dat, als je bijvoorbeeld foto's van je fjord plaats in ITP, dat er negen van de tien keer een opmerking komt van, normaal hou ik niet van fjorden, maar deze is wel mooi!! wat dezelfde persoon vervolgens bij 20 verschillende fjordentopics post.

Dan is he tniet zo geloof waaridg meer Knipoog bedoel overigens niet dat jij dat doet hoor, maa rdat is denk ik wat yoline bedoeld

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:14

yuri bedank voor de uitleg.

yoline,dat andere mensen zoiets vaak zeggen,en het volgends jouw niet menen,tja je kunt iemand tegen het hoofd maar niet in het hoofd kijken he Knipoog
en dat zoiets vaak gezegd word,en ik nu '' toevallig ook'' wil niet zeggen dat ik het niet meen.
want ik meen het wel Knipoog ik zelf vind fjorden leuke paardjes om te zien (wou er vroeger zelf ook eene) maar niet om zelf te hebben,omdat ik kortom gewoon van warmbloedjes hou.
maar vind het fjordje van taaclover echt een sjiek ding Lachen

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 07:54

Yuri schreef:
wat yoline bedoeld is dat, als je bijvoorbeeld foto's van je fjord plaats in ITP, dat er negen van de tien keer een opmerking komt van, normaal hou ik niet van fjorden, maar deze is wel mooi!! wat dezelfde persoon vervolgens bij 20 verschillende fjordentopics post.

Dan is he tniet zo geloof waaridg meer Knipoog bedoel overigens niet dat jij dat doet hoor, maa rdat is denk ik wat yoline bedoeld

Jij hebt 't helemaal goed *LOL*

Enne beautyfull_mickey, je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ik constateerde alleen iets Tong uitsteken

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:11

ik heb gisteren nog een fjord zien springen in de D-L Hij kon echt goed springen, was nog 2e geworden ook!!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:57

Heb laatst nog een fjord gezien..
SUPER beestke echt niet normaal,
liep Z..
Met veel winstpunten én gewonnen
Ik vind het eigenlijk wel kunnen..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:44

taco van kelly is inmiddels officieel m2 dus het kan inderdaad wel degelijk Tong uitsteken

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:26

Yoline schreef:
Jij hebt 't helemaal goed *LOL*

Enne beautyfull_mickey, je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ik constateerde alleen iets Tong uitsteken

ja je bedoelde het geloof ik grappig,maar ik las het wat te serieus Haha!