voor de Battie lezers onder ons:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welke soort bont is jou tinker?

Tobiano-bont
11 (55%)
Overo-bont
Geen stemmen
Sabino-bont
2 (10%)
Anders(Witkop of Effen)
7 (35%)

Totaal aantal stemmen: 20

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:10

denk dat offie een sabino en tobiano is door elkaar. cayuse is een tobiano.. die foto in het Battie van die sabino merrie is een dochter van Offspring!! ik herkende meteen die foto erg leuk1!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:32

Supertje, waarom denk je dat Meagan geen appaloosa-genen heeft en alleen inkspots? Ik heb haar nl. ooit eens laten zien aan iemand van het appaloosastamboek en omdat ze ook alle andere kenmerken heeft die een appaloosa ook heeft (gevlekte geslachtsorganen, wit binnenste ooglid, gestreepte hoeven, gevlekte mond en tandvlees) dacht men daar toch wel serieus dat er ergens appaloosagenen inzitten. Daarom mijn vraag aan jou...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:14

abby schreef:
Supertje, waarom denk je dat Meagan geen appaloosa-genen heeft en alleen inkspots? Ik heb haar nl. ooit eens laten zien aan iemand van het appaloosastamboek en omdat ze ook alle andere kenmerken heeft die een appaloosa ook heeft (gevlekte geslachtsorganen, wit binnenste ooglid, gestreepte hoeven, gevlekte mond en tandvlees) dacht men daar toch wel serieus dat er ergens appaloosagenen inzitten. Daarom mijn vraag aan jou...

Waarom kan er in de voorouders van Meagan gen appaloosa zitten?? tja ze komen allemaal uit engeland en je wet niet wat er voor heb gezeten.
Dat ze op een tinker lijkt en ook is dat KAN .. maar mischien er voor ooit iets van appaloosa zitten. en dat na zoveel generaties er uit komt!@@

iig Abyy heeeel apart en erg mooi om te zien.. ipv door snee bonte koeien vlekken ( net zoals mijn paarden)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:08

abby schreef:
Supertje, waarom denk je dat Meagan geen apaloosa-genen heeft en alleen inkspots? Ik heb haar nl. ooit eens laten zien aan iemand van het appaloosastamboek en omdat ze ook alle andere kenmerken heeft die een appaloosa ook heeft (gevlekte geslachtsorganen, wit binnenste ooglid, gestreepte hoeven, gevlekte mond en tandvlees) dacht men daar toch wel serieus dat er ergens appaloosagenen inzitten. Daarom mijn vraag aan jou...

Omdat de spots zich concenteren op het gebied rond de schouders/voorhand, bij een apaloosa concentreren ze zich over het algemeen vooral op de achterhand, eigenlijk nooit alleen op de voorhand. Bovendien zou ze, als ze apaloosa was, waarschijnlijk ook stippen in de zwarte vlekken hebben. Ook is bij pinta-/apaloosa's het zwart (of andere 'basiskleur) vaak valer dat normaal.
Paar voorbeeldjes van pintaloosa's:
Afbeelding
Afbeelding

Gevlekte mond en gelachtsdelen heeft Jordy ook, ook gestreepte hoeven. Maar die is toch zeker geen apaloosa. Zeker die gevlekte mond en geslachtsdelen kunnen veroorzaakt worden door het Sabino-gen.

Plaatjes van andere paarden (Tobiano's) met inkspots:
Afbeelding
Afbeelding

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 07:44

Tsja... het maakt mij ook niet echt uit, maar als iemand van het appaloosa-stamboek zegt dat ze dat gen zeer waarschijnlijk wel heeft, ga ik daar dan ook maar vanuit. Meagan heeft ook spots op haar achterhand trouwens (niet al te veel, maar ze zitten er wel).

Mitchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:58

abby schreef:
Er is nu minstens één Tinker in Nederland die zich zwaar beledigd voelt en dat is de mijne...

Ach, onze effen Tinker vind het ook niet leuk dat zij over een kam geschoren wordt met Witkopbonten. (Of ben ik beledigd? Haha! ) En dat terwijl er toch heel wat meer effen dan apaloosa tinkers zijn en maar heel erg weinig witkopbonten. Jammer dat die 2 niet ook gesplits zijn.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:06

ja idd... net als de 4 type tinkers
Vaak zijn die met elkaar ook gekruist en zie je niet meer wat het is. ik heb bij het fokcommisie gezeten van het NTS. en het is een kriem!
Net als de kleuren/ ik denk als mensen bewust gaan fokken er heel wat betere resultaten geboekt worden.. maar die kleurn.. offie heft ook toverballen Haha! je kan er niks van zeggen.. zijn eerste veulen was ( stat in de laatste Battie.. over sabino bonte paarden.. raare vlekken ..en spikkels heeft ze.. nu heeft hij een egale bruine gehad ( noooooit gezien van hem) een tobiano heeft hij op de wereld gezet ( onze cayuse) en ook nog wit koppen.. het is een raadsel die bonte paarden

Maar wel spanneder dan als je met 2 x vos of bruin fokt.. het is altijd een verasising wat voor bonte of niet bonte er uit komt!!