Tinker keuring!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ga jij met je tinker naar de keuring?

Poll eindigt op

ja, ik ga naar vrouwenpolder op 26 juni
1 (1%)
ja, ik ga naar houten op 14 augustus
10 (18%)
Ja, ik ga naar Uden op 4 september
6 (11%)
ja, ik ga naar lokatie in drente op 18 september
4 (7%)
ja, maar ik weet nog niet waar en wanneer
7 (13%)
nee, ik ben een voorgaand jaar al geweest
3 (5%)
nee, ik ga niet naar de keuring
15 (28%)
ik ga kijken bij de keuring maar heb geen paard bij
6 (11%)
ik ga op 3 juli naar de keruing in Bilzen (Belgie)
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 53

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:21

Kiara schreef:
wat ik in Assendelft bij het ICS heb gezien is dat ze eerst het paard voor de jury wilden hebben.
Die liepen er dan omheen.
Daarna recht van de jury af 20 meter stappen, en weer 20 meter terug recht op de jury af.
Vervolgens het zelfde in draf, als dat lukt.
En aan het eind allemaal met het paard aan de hand enkele rondes gezamelijk stappen.

Hoe kijken ze dan of een tinker ruim is in zijn beweging of niet?? Ik neem aan dat er bij de premies onderscheid word gemaakt in de manier van bewegen en niet alleen exterieur Verward

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:49

naar wat ik begrepen heb is het exterieur bij ICS iets belangrijker dan de ruime beweging geloof ik. Correct me if I'm wrong.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:03

Ik heb vernomen van een ICS-er dat er vanuit wordt gegaan dat een goed gebouwd paard ook altijd een goed gangwerk heeft....... (?)..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:21

aan horen van en vernemen heb ik altijd een broertje dood dames!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:28

ik ben toch nog steeds benieuwd naar het antwoord op die vraag

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:39

Niet dat ik weet, mijn merrie is ook keurig op haar gangen beoordeeld!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:54

irish_lady schreef:
Niet dat ik weet, mijn merrie is ook keurig op haar gangen beoordeeld!

Ja, dat was die twee maal 20 meter lopen!!!!
Dat had ik al gezegd, ik heb hierboven toch duidelijk aangegeven dat er ook naar het gangenwerk werd gekeken in Assendelft.
Heb er zelfs foto's van..... (ook van irish!)

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:59

Nou Lonneke,

Dan moet jij het antwoord toch weten op deze kwestie. Ik neem toch aan dat jij als ICS lid en eigenaar van een ICS gekeurd paard weet waar jij, en je stamboek mee bezig is? Of ligt het broertje in coma??

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:00

kijken ze dan alleen van voor en achter, omdat je zegt recht op/af jury?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:10

Cheveyo schreef:
kijken ze dan alleen van voor en achter, omdat je zegt recht op/af jury?

Toen ik er was, was dat het geval ja.
Ik ga wel even op zoek naar de foto's, heb volgens mij ook nog een stukje film er van.
Kan even duren, want ik ben aanhet verhuizen, en weet momenteel niet waar alles ligt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:51

Ok, t was niet de bedoeling om hier een discussie te openen over hoe men keurt... er zullen altijd meningen van beiden over de ander zijn... laten we het hier aub op feiten houden wat de mensen moeten doen, die met een tinker naar zo'n keuring gaan?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:57

ik zie het niet echt als een discussie/meningen (voor mezelf dan) meer een antwoord op een vraag hoe er gekeken wordt Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:07

Bij de ICS wordt er voor de opnamekeuring inderdaad van de jury af en naar de jury toe gelopen. Zo kan de jury zien hoe het paard loopt (bijv. spiegeld). Er wordt dan alleen gekeken of het paard voldoet aan de Irish Cob omschrijving. Als een paard voldoende voldoet aan de rasomschrijving kan het meedoen aan een premiekeuring.
Bij de premiekeuring moet er in een driehoek gelopen worden, en dan is het wel belangrijk hoe het paard loopt. Dan wordt er echt gescoord voor een premie.

Ik denk dat deze 2 even door elkaar gehaald zijn in de discussie hier...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:11

Dat moest ik even weten, maar ben dus echt de klos haha, Shakyra gaat nl ook meteen (als ze doorgaat natuurlijk) voor de premiekeuring...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:13

Mariska_28 schreef:
Bij de ICS wordt er voor de opnamekeuring inderdaad van de jury af en naar de jury toe gelopen. Zo kan de jury zien hoe het paard loopt (bijv. spiegeld). Er wordt dan alleen gekeken of het paard voldoet aan de Irish Cob omschrijving. Als een paard voldoende voldoet aan de rasomschrijving kan het meedoen aan een premiekeuring.
Bij de premiekeuring moet er in een driehoek gelopen worden, en dan is het wel belangrijk hoe het paard loopt. Dan wordt er echt gescoord voor een premie.

Ik denk dat deze 2 even door elkaar gehaald zijn in de discussie hier...

thanks voor de duidelijkere uitleg

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:23

snowdon schreef:
Dat moest ik even weten, maar ben dus echt de klos haha, Shakyra gaat nl ook meteen (als ze doorgaat natuurlijk) voor de premiekeuring...

Voordeel (voor alle duidelijkheid: bij de ICS) is wel dat je niet in zo`n wit pakje moet... Lachen Je kunt dus met gewone kleren aan voorbrengen. Ben ik zelf ook erg blij mee want ik ga echt niet voor die ene keer witte kleding kopen (draag altijd zwart..Lachen).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:27

dat is dus inderdaad hetzelfde, ICS en NTS Lachen

dat moet zeker lukken renée, riem er voor de zekerheid om anders hangt de broek misschien wel op de knieën en krijgen wij een eerst premie! hahaha! *LOL*
ik pb je verder nog wel even hierover.

Yunyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:42

Dat gemiep altijd maar over die stamboeken sorry hoor ik krijg er soms wat van, alsof de ene beter is dan de andere...Volgens mij maakt het helemaal niets uit, bij beide stamboeken wordt onpartijdig gekeken naar je paardje.

Ik wist trouwens niets van de driehoek? Ik moet voor de premiekeuring, dus dan wil ik wel graag even weten wat de bedpeling is!! Straks sta ik daar en dan doe ik het verkeerd omdat ik van niets weet. Staat die informatie ergens duidelijk vermeld? Zo nee, dan is het misschien een optie het duidelijk en uigebreid op de website (ICS in dit geval want daar ben ik lid) te zetten, met alle dingen die je juist wél moet/kunt doen en alle dingen die verboden zijn erbij?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:48

Yunyah schreef:
Dat gemiep altijd maar over die stamboeken sorry hoor ik krijg er soms wat van, alsof de ene beter is dan de andere...Volgens mij maakt het helemaal niets uit, bij beide stamboeken wordt onpartijdig gekeken naar je paardje.

Sorry maar ik zie hier geen gemiep over de stamboeken hoor Lachen

Als vragen over hoe er gekeurd wordt ook al onder gemiep wordt ingedeeld dan is er overal wel wat achter te zoeken Verward

Niet alles is wat het lijkt, dus laten we dit topic net zo vriendelijk houden als het al is

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:07

Het was niet de bedoeling om weer een NTS - ICS discussie te starten. Ik vond het alleen raar dat de jury van voren keek zeg maar. Nu de uitleg duidelijk is weet ik ook waarom Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:18

yunyah, ik kan het je wel even mailen, ik denk niet dat er veel verschil in zit dan, buiten de kleding om Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:34

Yunyah schreef:
Zo nee, dan is het misschien een optie het duidelijk en uigebreid op de website (ICS in dit geval want daar ben ik lid) te zetten, met alle dingen die je juist wél moet/kunt doen en alle dingen die verboden zijn erbij?

Goed idee!! Misschien Marijke eens mailen? Kunnen ze dan op de site zetten. In het algemeen komt het er op neer dat je eerst opsteld voor de jury. Daarna (als ze zeggen dat je kunt gaan lopen) met de klok mee een 3-hoek lopen langs de pilonnen in stap en dan meteen erachteraan dezelfde 3 hoek nogmaals maar dan in draf. Dan weer opstellen voor de jury (of als de jury dit niet meer nodig acht zeggen ze dat je klaar bent en kunt gaan. Het opstellen kun je goed oefenen. Probeer hem netjes neer te zetten, zonder dat hij al te onderstandig gaat staan. En probeer hem lekker attend te laten kijken/staan. Je mag tijdens het opstellen het paard altijd proberen iets beter neer te zetten (stapje naar achter/voren). Maar probeer niet teveel te "klooien". Tijdens het stappen en draven is het wel fijn als er een 2e man meeloopt met een men of longeerzweep om het paard lekker attent te laten lopen. Je moet trouwens aan de buitenkant van het paard lopen (linkerkant dus) dus let erop dat hij je niet teveel inhaald in draf anders kom je de bocht niet om.. Lachen
Een heel verhaal alweer terwijl het eigenlijk niet zo heel moeilijk is. En het fijnste is als je lekker op tijd bent zodat je bij de mensen die eerder moeten nog even kan afkijken hoe het ook al weer moest.. Lachen
Succes ermee!!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:58

even weer on-topic Knipoog, ik ga waarschijnlijk 26 juni naar vrouwenpolder. Ben aan t proberen om de mensen hier over te halen dat we rover laten keuren, want ik zou graag eens willen weten wat daaruit komt. Maar ik heb nog weinig hoop dat ze mee gaan werken...Maar ik ben er zeker, al of niet met paard

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:35

ik ga dus (waarschijnlijk) 4spet. met sylke .
ik wil haar graag zelf voor brengen... maar of ik dit durf... ik weet het nog niet...

ik ga zowiezo kijken want ik woon in uden dus tot dan!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:57

Ik ga ook, ik ga ook!! heb nu al buikpijn!

Kan de wereld Kieran eindelijk live aanschouwen!! En helpen als ie er vandoor gaat!!! Haha!

We gaan naar Houten, want dat is voor ons het dichtstebij en ik laat hem voorbrengen, dat kunnen de voorbrengers beter dan ik Tong uitsteken

Ik vind het enorm spannend!! Hij is nog zo jong en dan op vreemd terrein met al die Tinkers die op zijn mama lijken!! Haha!