Hoe horen haffies eruit te zien?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Re: Hoe horen haffies eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 07:55

Manuutje1990 schreef:
Wauw, wat een gaaf beest! *LOL*
Wat is zn stokmaat..?

Hij is ook behoorlijk qua stokmaat, namelijk ong. 1.50 Haha!

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:25

Manuutje1990 schreef:
Zoro schreef:
Ik vind mijn vorige pony het geweldige type haflinger Tong uitsteken Indd het barokke type is ook heel mooi..

Hier mijn type haflinger Bloos Haha!

Afbeelding

Dat is best een mooi beestje.. Lachen
Maar het is in mijn ogen geen Haflinger meer..

Tja... vind je het gek als ze zo door getraind is?? Knotjes in dat zie je ook niet vaak, benen opgeschoren Bloos
Maar die opmerking heb ik al zo vaak gehoord sommigen vinden het mooi en anderen heel lelijk..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:18

Het is wel een mooi type haflinger hoor.

Alleen erg jammer van de korte manen en opgeschoren benen.
Dat willen we nou net niet zien bij de haflingers.

Die andere ...die is pas gaaf!

En natuurlijk mijn eigen Felix Haha!

[quote]Afbeelding

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:04

Zoro, ik vind dat paardje nog behoorlijk haflinger hoor.
Hij is best fors.

Maar iedereen gaat nu zeggen wat hij/zij het mooiste type vind. Maar bedoelt de topicstarter niet gewoon was de raskenmerken zijn?

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:19

Ik hou wel van het luxere type, ik vind de wat 'oudere types' er soms wel erg stoer uitzien Cool

Mijn haf nijgt wel meer naar de luxe haf wat ik persoonlijk dan ook mooier vind! Ja

Verder heb ik geen voorkeur bij kleur ofzo Tong uitsteken maar die hele lichte vind ik niks...

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:50

ik ga voor de wat breedere type lekker gespierd zeg maar, maar dan wel met een mooi luxe hoofdje maar daar staan de hafjes ook voor bekend.. verder is het natuurlijk t mooist als ze van die lange witte manen hebben en een lange dikke staart, mijn hafje vind ik natuurlijk het allermooist!!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:29

de haflinger:
Klein, breed gebouwd, niet altijd witte manen, donkere zowel lichte kleur vos. Juist niet op dressuur gebouwd, ik vind ze mooier als ze breder zijn.
In het boek Haflinger horses van Otto schweisgut staat zo'n geweldige haflinger met donkere manen, en hij zelf ook heel donker, zoooo mooi

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:11

Hou toch echt meer van het slanke maar toch stoere typ. Hebben weer wat apparts Lachen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:33

Mijn haffie max is een echte boer, maar hij heeft ook wel wat barokke.. hij kan zo mooi sierlijk lopen als ie wil dat het wel een kleine anda lijkt !! Cool ik ga egt voor de boeren en de barokkes, lekker rond, groot, breed, kan wat hebben en lkkr sober. ik vindt dta de boeren meer uitstraling hebben, die anderen vindt ik zo iel.... maarrre... ik moet zegge dat ik tog ook een heleboel mooie moderne ken hoor !!! mijn vriendin heeft een haf en dat is er eentje vna het oostenrijkse type, niet modern en niet ouderwets. die pony is nu 2 jaar, 1.45m en nog in de groei. ze is mooi rond gebouwd maar niet dik of ingevallen ofzo. ze heeft mooie manen en staart en is heel donker van kleur, met een mooie brede bles. egt een snoepie om te zien !! Nagelbijten / Gniffelen leuk he, da iedereen zo verschillend daarin is... Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:34

die haf op de foto die zoro stuurde, zo is max ook ong. maar dan grijziger en geen bles. verder iets stevigere achterhand en borst. kan je je indenken hoe beautiful !!!! Haha!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:42

Afbeelding
Zo Haha! ..maar dan met iets meer spieren..
Eigenlijk vind ik alle haffies wel leuk! Lachen..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:37

_kruimeltje : die haflinger op jouw plaatje is idd best mooi, alleen vindt ik z'n hoofd en nek te schriel en onbespierd. de kleur kan ook wel beter. verder is ie erg mooi, valt precies tussen het moderne en het boerentype in !! Vingers aflikken

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:12

Ik ga voor dit type haf: Oftewel mijn hafje Sharon...
Ze is 1.38m hoog en ik vind dat ze een mooie kleur heeft, donkere vacht (niet TE donker) en witte manen (ze zien er hier een beetje geel uit maar dat komt doordat er gelig zand in onze bak ligt en madam houdt veel van rollen)!
Afbeelding
Een rolfoto:
Afbeelding
En ze kan ook dresuur lopen Tong uitsteken ook al kost dat haar wel iets meer moeite als de luxe haf, maar dat betekent niej dat ze het niet kan!

Naja dit vind ik dus een ECHTE haf, maar ik weet dat daar de meningen over verdeelt zijn!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:27

Hoe hoort een Haflinger eruit te zien??

Hoofd: klein en edel,dat Arabische invloed verraadt (licht snoekshoofd). Levendige, grote, donkere ogen. Grote en brede neusgaten. Kleine beweeglijke oren. Goede aanhechting aan de hals;

Hals: goed en krachtig, en droog gespierd, zonder spekhals;

Schoft: goed uitkomend boven de de ruglijn;

Rug en lenden: matige lengte, recht en droog gespierd;

Kruis: licht afhellend, goed droog gespierd, met weinig naar buiten stekende heupbeenuitsteeksels;

Borst: sterk en diep;

Ledematen: sterke, harde en droge benen met correcte standen;

Staart: behoorlijk dik, goed behaard met een niet te lange staartinplanting;

Schouder: lang, goed schuin en droog gespierd, goed aangesloten aan de romp;

Voorarm: tamelijk lang, droog gespierd;

Voorknie: zuiver, in rechte lijn met voorarm en pijp;

Pijp: eerder kort, maar zuiver, met goed uitkomende pezen;

Kootstreek: soepel;

Hoeven: eerder klein;

Sprong: lang, zeer zuiver en goed gericht;

Stand: recht;

Gangen: ruim, vlot en soepel, zonder afwijkingen.

De Haflinger heeft grote sprekende ogen, korte benen, gespierde rug en achterhand, is nieuwsgierig van aard en heeft altijd een lichte staart en manen. De stokmaat is ongeveer 1.40 cm. (de stokmaat kan zelfs hedendaags over de 1.50 zijn/worden..)

(c) De aangespannen Haflinger

De weelderige witte manen en de witte staart zijn de specifieke kenmerken van de Haflinger die in het begin van deze eeuw als uniforme eigenschap werden bereikt.

(c) KVTH

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:39

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:08

Maxielover schreef:
_kruimeltje : die haflinger op jouw plaatje is idd best mooi, alleen vindt ik z'n hoofd en nek te schriel en onbespierd. de kleur kan ook wel beter. verder is ie erg mooi, valt precies tussen het moderne en het boerentype in !! Vingers aflikken

Jap, vind ik ook!!
Is me verzorghaf Haha!
Maar de kleur vind ik zo eigenlijk wel goed, maar ik houd ook wel van donkere haflingers dusja Knipoog..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:08

_kruimeltje : zeg nou zelf, wat zou iemand nou meer aanspreken :

*een prachtige donkere haf met lange zwierende manen en een droog hoofd, mooie droge benen en een flinke stokmaat, 1.45m. ong. een volle staart, niet teveel aftekeningen op het hoofd en een stoere uitstraling, mooie ronde, maar grote hoeven, veel sokken, geen snoeksneus en een lange voorpluk die toto de neusriem rijkt.

*of : een vrij kleine haflinger, heel licht (zeg maar isabel), stokmaat zo rond de 1.38m, niet zoveel manen, meer een stapel dan mooie wappermanen, korte beentjes, kleine hoefjes, vaak een bles en soms zelfs sokken, en een lichte snoeksneus met een klein voorplukje.

dan moet ik zeggen : ik zou zonder ook maar 1 seconde twijfel op de grote donkere haf met zwierende manen af gaan !!!!! ik vindt mijn Max af en toe net een klein andaatjuh, als je hem zo ziet dressuren.... die moderne hoelahoepdingen vindt ik net welshjes, bleh !!! is dat nou een haflinger ?!

ik heb veel ervaring wat betreft de maflingerwereld : ik begon met rijden op mijn 6e, op manege bakker in noordwijkerhout. daar reed ik voornl. op haflingertjes, fjorden en soms een shetje. toen ik daar stopte kwam ik op een manege met 3 haflingers, die ik vooral in het begin veel gereden heb en waarvgan 1 ook mijn lieveling was. 2 van die 3 waren een beetje de standaardhaf : stokmaat ong. 1.43m, niet erg donker en wel manen, maar lang, nou nee. het waren ook niet voor niks zusjes !! dan was er nog Stagor (coole haflingernaam he !!!!), de andere haflinger : die was zilverappelbruin, rond de 1.47m denk ik, lange blonde manen met een beetje krul erin en een brede bles. een echte boer dus !! die andere 2 waren een tussenstapje tussen de boer en de moderne. toen ik daar wegging, kreeg ik mijn haflingertje Max. een ouderwetse haf, barokketype gericht. stevig, 1.45m hoog, in de zomer en lente zilverappelbruin met veel appeltjes en in de winter en herst heel donker palomino/goudvos met een flinke vacht (toen had hij nog geen dek op). nu heeft hij wel een dek op en is tog iets lichter dan eerst. in de zomer is hij egt bijna grijs. ik krijg heel vaak complimentjes over zijn prachtige manen, zijn bouw of zijn mooie donkere kleur !!! egt vet... Max heeft best wel stijle manen maar heel mooi lang, lange voorpluk en geen bles, grijze neus met klein snebje en een bliksemschitsje als kolletje !! waar hij in die tijd stond waren ook nog 2 andere haffies : allbei rond de 1.40m of kleiner, de 1 heel donker en de andere superlicht, de 1 wegens schuren bijna geen manen en de andere meer stapelmanen. allebei een bles en lekker rond. de 1 had een snoeksneus en de andere juist een heel droog hoofd. dat is ook wel iets aparts, maar tog niet erg mooi.... op de manege waar ik nu sta, staat nog een haf van (schrik niet !!!) 1.54m en is voglens zijn baas de grootste haf van NL, maar dta geloof ik niet. hij heeft een brede bles en een erg wit hoofd, gemiddelde kleur en witte haren door zijn vacht. hij heeft lange manen met krul erin en een dikke staart. helaas bijt hij en heeft een rekje voor zijn stal. dan is er nog een haflingertje, die is rond de 1.38m en licht van kleur, kortgeschoren manen omdat ze schuurt. dan is er nog 1 standaardhaffie.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:41

Deze voldoet aan mijn verwachtingen hoe een Haflinger er nou uit hoort te zien.

Afbeelding

Maar dit vindt ik ook nog een Haflinger

Afbeelding

Je hebt verschillende type's en in het algemeen zijn er vele overeenkomsten maar toch is de 1 weer wat anders dan de ander..
Dat komt onder andere door wat voor conditie een paard heeft, wanneer een foto gemaakt is, hoe oud het beesie was..
Dat de hengsten op een keuring zo "licht in gewicht" zijn komt omdat ze vaak in training staan en een uitgebalanceerde voerschema hebben.
(vaak veel krachtvoer, bijv. granen/haver en weinig ruwvoer wat weer voor de "vulling" zorgt.)
Als je een goedgekeurde hengst net zo zou houden als een standaard Haf dan zullen ze net zo "vol" zijn met lange sokken en vacht als de meeste.

Zoals het bovenstaande schema hoort een Haf er in het algemeen uit te zien, maar omdat er vele Haflingers zijn zijn er ook vele verschillen.
Het is maar net wat de eig. het mooist vindt.

Aangezien er weinig vraag is naar Haflingers van "het oude" type fokken de fokkers met de slanke moderne hengsten slanke en moderne nakomelingen, want je fokt tenslotte niet voor de slacht.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:53

Maxielover schreef:
_kruimeltje : zeg nou zelf, wat zou iemand nou meer aanspreken :

*een prachtige donkere haf met lange zwierende manen en een droog hoofd, mooie droge benen en een flinke stokmaat, 1.45m. ong. een volle staart, niet teveel aftekeningen op het hoofd en een stoere uitstraling, mooie ronde, maar grote hoeven, veel sokken, geen snoeksneus en een lange voorpluk die toto de neusriem rijkt.

*of : een vrij kleine haflinger, heel licht (zeg maar isabel), stokmaat zo rond de 1.38m, niet zoveel manen, meer een stapel dan mooie wappermanen, korte beentjes, kleine hoefjes, vaak een bles en soms zelfs sokken, en een lichte snoeksneus met een klein voorplukje.

De type's die je opnoemt zijn Haflinger's maar het is maar net wat iemand mooi vindt jij gaat voor een ouderwetse "barokke" Haf maar een ander gaat voor een licht gewichtje...

Maar ook de lichte Haflingers zijn nog steeds Haflingers (anders zouden ze vaak geen papieren hebben van het stamboek..) en het is maar net wat voor bloedlijn erachter zit en wat de fokdoel was van de fokker.
Ook is het belangrijk wat de vraag is.
Men wilt nog steeds een Haflinger alleen wel 1 die mee kan komen in de basis en waar je heerlijk mee het bos in kan, ook een paar daagjes stil zetten moet geen kwaad kunnen en een keer aanspannen zou ook heel leuk zijn.
Deze mensen kiezen nog steeds voor een Haflinger en niet voor een Welsh of NRPSer, puur omdat het karakter van een Haf hun zo aanspreekt.
Ook de Haflingerwereld is een in het algemeen genomen gezellige groep mensen met allemaal 1 passie: de Haflinger, of ze nou modern of ouderwets zijn.

Ik ben trouwens bang dat als je 2 type's in het stamboek op gaat nemen dat je dan weleens onderlinge verdeeldheid gaat krijgen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:36

Woestein schreef:

Aangezien er weinig vraag is naar Haflingers van "het oude" type fokken de fokkers met de slanke moderne hengsten slanke en moderne nakomelingen, want je fokt tenslotte niet voor de slacht.

En toch......als ik zo eens om mij heen kijk is er best nogal wat vraag naar het oude type. Voor mij is het vrij makkelijk; als ik na Stupa geen haflinger naar mijn zin kan vinden MET papier, dan ga ik voor een zonder papier. Haha! En ik wil een met gangen die naar mijn zin zijn en daarbij moet 'ie ook nog eens een beetje klassiek zijn. Ja, ze zijn er Knipoog

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:01

Dat vindt ik dus ook !! ik hoor altijd van vele kanten dat mensen de ouderwetse barokke haf veel mooier vinden dan de moderne paardjes, en dat veel mensen liever een echte boer hebben. dat snap ik ook wel : als je een mooie haflinger wil fokken, die niet al te stevig is maar wel mooi vol en redelijk chique, dan kies je voor een mooie moderne haf en een haflinger die meer gericht is op het barokketype, en zie wat je krijgt !! hoe denk je dat we aan de moderne haflinger zijn gekomen ? juist, da's een zusje van de boerehaf, met een druppeltje arabier er doorheen !! simpel tog, als je er zo over nadenkt...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:45

Maxielover schreef:
hoe denk je dat we aan de moderne haflinger zijn gekomen ? juist, da's een zusje van de boerehaf, met een druppeltje arabier er doorheen !! simpel tog, als je er zo over nadenkt...

Nou zo simpel is dat niet.
Ten eerste elke Haf heeft iets Arabisch bloed, ook de "boeren" type's.
We hebben inderdaad geprobeerd om de Haflinger te moderniseren doormiddel van Arabisch bloed, maar is dat in vele gevallen een mislukt iets geworden.
De paarden kregen vaak een wat andere kleur en laten we maar zwijgen over het karakter.
Dus zijn ze daarmee gestopt, in Oostenrijk zijn ze daar zelfs veel eerder mee gestopt en hebben die paarden voor de handel weg gedaan.
Dat ze zo luxe zijn geworden is puur door selectie.
Je hebt bijv. bij de van jou geen papieren.... wie weet hoeveel Arabisch bloed daar wel eens doorheen kan zitten...

Maar wat vindt je van die 2 Haflingers die ik ter "voorbeeld" heb gezet?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:50

Amulet schreef:
Woestein schreef:

En toch......als ik zo eens om mij heen kijk is er best nogal wat vraag naar het oude type. Voor mij is het vrij makkelijk; als ik na Stupa geen haflinger naar mijn zin kan vinden MET papier, dan ga ik voor een zonder papier. Haha! En ik wil een met gangen die naar mijn zin zijn en daarbij moet 'ie ook nog eens een beetje klassiek zijn. Ja, ze zijn er Knipoog

Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn.. maar als jij een fokkerij zou hebben met uiteraard Haflinger's en je zou het ook wel leuk vinden om eens (met name voor naamsbekendheid) een CKtje te lopen en elke keer sta je onderaan en je paarden zijn daardaar minder intressant...
Zou je dan niet toch iets moderner gaan fokken?

En als er inderdaad mensen zijn die toch nog steeds dat "boeren" typje willen laat je dan horen op de diverse bijeenkomsten van het stamboek, want als er alleen geluiden komen van luxer en rijtypischer dan zal het fokdoel ook alleen maar die kant op gaan.
Zet bijv. een demonstratie team op met enkel ouderwetse Haf's erin...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:25

Woestein schreef:

En als er inderdaad mensen zijn die toch nog steeds dat "boeren" typje willen laat je dan horen op de diverse bijeenkomsten van het stamboek, want als er alleen geluiden komen van luxer en rijtypischer dan zal het fokdoel ook alleen maar die kant op gaan.
Zet bijv. een demonstratie team op met enkel ouderwetse Haf's erin...

Ben druk bezig met een mooie brief Haha! Haha nee, ik hoef het stamboek niet zo nodig te overtuigen, ik zeg mijn lidmaatschap ook op en wordt lid van de aangespannen haflinger. Ik wil gewoon graag plezier hebben mijn mijn -kleine, en robuuste- haflinger en ik ben ook niet zo heel bang dat dat type ooit helemaal zal verdwijnen, als het niet met papier kan, dan maar zonder Clown Ook heb ik echt niet een hekel aan die moderne types, maar voor mijzelf is het gewoon niets. Ik ben vrij lang en NIET slank en ik vind het gewoon geen gezicht als ik op zo'n slanke haf ga zitten.

TOETJOEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:45

hier mijn lieve haffie van 1 jaar en 8 maanden:

hij is het 'grove' type, maar wel goed compact, dus dat is wel beter, niet te lomp enz.

Afbeelding

Afbeelding
hier was hij 1 jaar en loopt hij naast mijn haftinker van 5!!