Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Soeskia schreef:ik heb een fjord, en heb nu 3 wedstrijden gereden, en van te voren weet ik waar ik lage punten voor krijg, dus de jury is tot nu toe gewoon eerlijk geweest. en als ik goed rij is er toch geen probleem.
en ik heb zelf niets tegen die grote paarden, ik vind het heerlijk om er naar te kijken, maar ik sta er niet op. ik ben te klein en heb korte benen. dus ik ben blij met mijn fjord.
en dat hij gewoon zijn best doet kwam ook niet in een keer, ik had geduld nodig en nog loopt hij niet bevestigd, maar dat zal met elk paard zo zijn. in principe is elk paard gewoon gelijk, alleen sommige zijn typisch voor de sport gefokt en de ander niet, en dat houd je.
en als je niet tegen het commentaar kan (wat ik nog nooit heb gehad) dan moet je er niet aan beginnen.
en t ligt voor 95 % ook aan je eigen houding, in de losrijbak maak ik gewoon een praatje, en mensen doen dan heel gewoon terug. komop dat gezeur
Serval schreef:De laatste paard en ahoy was er een meisje met dr fjord......Guusje was de naam van die fjord. Nou reken maar dat ze kunnen lopen en showen. Kannonen nog aan toe kon die lopen !
jessy schreef:Mensen stappen vaak bij voorbaat al op een Fjord (of Haflinger trouwens) af met een houding van: "ZO! Aanpakken die handel! Want deze zijn lastig." En dat terwijl er nog niks aan de hand isNiet voorwaarts? Langere sporen! Te snel? Ieder bit met hefboomeffect voldoet! Niet nageeflijk? Joh, pak er een snoer-de-kop-naar-beneden-werktuig bij.
Het gekke is dat ook mensen die speciaal voor het ras hebben gekozen vaak ook zo aan de gang gaan (hetzij in veel gevallen onbewust). Ook dan hoor je het excuus dat het een Fjord is en hij is lastig zus-en-zo en hij moet aangepakt worden. Ik ken hier genoeg voorbeelden van, soms zelfs van driejarigen die net een maand onder het zadel waren. En niemand wordt raar aangekeken als hij zegt dat hij een lastige Fjord heeft want de conventie dicteert Fjord=lastig mormel.
Citaat:Hmm, hier ben ik het niet mee eens! Bijna alle fjorden die ik ken(de) zijn helemaal niet lastig! Bij de stal waar ik rij, hebben we al heel veel (jonge) fjorden (in)gereden, en van die tientallen zijn er echt slechts een paar die echt lastig waren! Maar dat lijkt me niet meer dan normaal, in elke klas op school zit ook wel een rotzak.
Citaat:Lastigheid is vaak een gevolg van het niet snappen wat je bedoelt, maar dat lijkt me niet alleen opgaan voor fjorden. Het is gewoon erg belangrijk dat je duidelijk bent, en consequent. Mijn ervaring met fjorden is dat ze dingen juist heel snél oppikken!
Citaat:En tuurlijk heb je daar wel eens een hulpmiddel voor nodig. Ik begrijp uit je onderste alinea dat je zelf een tankje hebt (leuk ), dus je weet zelf waarschijnlijk ook wel hoe machteloos je kan staan als zo'n vierjarige dikkiedik van 500kg je niet begrijpt! Een slof kan dan heel handig zijn... Ik vind, beter 1x (ok of 2x) duidelijk zijn, dan 3 maanden spierpijn in je armen én een paard die steeds maar in zn mond gehangen word en er nóg niks van snapt! Hulpmiddelen heb je om jezelf maar ook het paard te helpen, zolang ze niet essentieel worden heb ik er geen problemen mee.
Pebblesje schreef:We zouden met alle fjorden mensen die wedstrijden rijden of gaan rijden een fjordenteam moeten opzetten whahahaha![]()
![]()
![]()