Flauwe opmerkingen over een Fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:32

TJa, een aantal mensen in dit topic die een fjord rijden beginnen zich af te zetten tegen kwpn mensen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:58

ik heb een fjord, en heb nu 3 wedstrijden gereden, en van te voren weet ik waar ik lage punten voor krijg, dus de jury is tot nu toe gewoon eerlijk geweest. en als ik goed rij is er toch geen probleem.

en ik heb zelf niets tegen die grote paarden, ik vind het heerlijk om er naar te kijken, maar ik sta er niet op. ik ben te klein en heb korte benen. dus ik ben blij met mijn fjord.

en dat hij gewoon zijn best doet kwam ook niet in een keer, ik had geduld nodig en nog loopt hij niet bevestigd, maar dat zal met elk paard zo zijn. in principe is elk paard gewoon gelijk, alleen sommige zijn typisch voor de sport gefokt en de ander niet, en dat houd je.

en als je niet tegen het commentaar kan (wat ik nog nooit heb gehad) dan moet je er niet aan beginnen.

en t ligt voor 95 % ook aan je eigen houding, in de losrijbak maak ik gewoon een praatje, en mensen doen dan heel gewoon terug. komop dat gezeur

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:38

Soeskia schreef:
ik heb een fjord, en heb nu 3 wedstrijden gereden, en van te voren weet ik waar ik lage punten voor krijg, dus de jury is tot nu toe gewoon eerlijk geweest. en als ik goed rij is er toch geen probleem.

en ik heb zelf niets tegen die grote paarden, ik vind het heerlijk om er naar te kijken, maar ik sta er niet op. ik ben te klein en heb korte benen. dus ik ben blij met mijn fjord.

en dat hij gewoon zijn best doet kwam ook niet in een keer, ik had geduld nodig en nog loopt hij niet bevestigd, maar dat zal met elk paard zo zijn. in principe is elk paard gewoon gelijk, alleen sommige zijn typisch voor de sport gefokt en de ander niet, en dat houd je.

en als je niet tegen het commentaar kan (wat ik nog nooit heb gehad) dan moet je er niet aan beginnen.

en t ligt voor 95 % ook aan je eigen houding, in de losrijbak maak ik gewoon een praatje, en mensen doen dan heel gewoon terug. komop dat gezeur

AMEN

Ik klets ook altijd gezellig met mensjes.
Het enige nadeel aan KWPN mensjes vind ik dat ik altijd zo omhoog moet kijken als we aan het praten zijn

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:40

Haha, maar dat is ook bij kwpn mensjes onderling. Die van mij is 'maar' 1.65m, terwijl het gemiddelde zo op 1.73m ligt. Dan moet je toch ook even omhoog spieken.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:50

hahaha, in het begin moest ik ook zo wennen aan het omhoog kijken, nu niet meer. Bijna gewoon.
Was dik maand geleden wel vreemd toen ik ipv Noor op Orthos reed....moest ineens wat meer richting beneden kijken....

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:57

maar dan moeten ze niet denken dat "we"tegen ze op kijken in de zin van: ohhhh wat zijn jullie goed!

want wij zijn ook gewoon goed, ookal kijken ze figuurlijk op ons neer, haha

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:54

ok, maar dan moeten jullie niet altijd denkend dat we op jullie neerkijken, want dat doet het gros toch echt niet (figuurlijk dan).

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:56

deal

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:53

Haha, ok (maar spreek hier helaas niet voor heel wedstrijd rijdend nederland)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:15

Daar kan ik ook mee leven! Als wij allemaal zo zijn leven wij in vrede Knipoog

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:04

dat deed ik al, maar toch

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:09

Haha, volgens mij zijn hier dan ook de verkeerde mensen in dit topic aanwezig. Ik denk dat het ook uitmaakt dat ik zelf een lange tijd op een fjord heb gereden, dan kijk je toch vanuit een ander oogpunt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:06

Mensen die zelf fjorden gereden hebben oordelen vaak toch idd iets anders...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:09

dus iedereen zou een keer moeten fjordrijdn

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:35

De laatste paard en ahoy was er een meisje met dr fjord......Guusje was de naam van die fjord. Nou reken maar dat ze kunnen lopen en showen. Kannonen nog aan toe kon die lopen ! Ieder ras heeft zn eigen kenmerken. Een fjord zal nooit zo kunnen strekken als een kwpn'er hoeft ook niet want dan ist geen fjord meer.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:28

hoi,
Mijn 1e eigen paardje was een fjorden-dame en wel Rozet R139 [geb. 03-06-1972....v.Kastor x m. Letta]....het was de liefste ,de beste pony van de wereld [voor mij dan ] en het was ook een ongelooooofelijk dapper paardje ........we ...de hele familie hebben er op onze ieder eigen manier ongeloooooofelijk veeeeel plezier van en mee gehad en ze was een echte heldin .............het gaat erom dat je er zelf BLIJ mee bent en plezier mee hebt ..........
Ennneh [wil echt niet opscheppen maaaaaaaaaaar] menig "dressuur" ruiter/amazone op de manege en omstreken[NOORDWIJK] wou er ........[als niemand het zag ]....eigenlijk wel ff op om te voelen hoe ze voelde met rijden en allemaal kwamen ze er met een positieve mening en vooral 'grijns ' op hun gezicht vanaf ......dat hadden ze nooit verwacht... hoe goed dat liep... zat en vooral luisterde [dressuurmatig-afgericht was]... Haha! ......het leuke was dat als er weer eens iemand iets negatiefs zei in de foyer...als we in de binnenbak reden ... en er zat toevallig iemand daar die haar een keer had gereden dat ze haar METEEN verdedigde ....zo lief en gaaaaaaaaaaaaaaf!!!!!!!!!!........we hebben heel wat negatieve meningen om ZEEP geholpen ...haahahahahaa.....let wel ,ze was maar 1.36m en ze sprong met gemak een parcours van 1.10m[paarden] en reed een L-proefje [paarden] met een hoef in d'r neus en dat was begin jaren '80.....
Okee geeeeeeeeeen wereld topper ,dat zou ook echt onzin zijn maaaaar toch een kleine heldin in de familie ...met onze kwpners , poolse- trakehners , friezen en nu arabieren ......en eerlijk is eerlijk , waar de paarden "buiten in het terrein" ermee op hielden [behalve de arabieren] liep dat kleine dappere ding nog fris en rap alles eruit!!!!!!!!!!!!!! OK dan! *LOL*
echt super om haar gehad te hebben ...zeker als eerste eigen paardje ....echt geweldig voor een kind!!!!!! ik ben er heel trots op , nu NOG steeds..... Lovers OK dan! *LOL* Cheese! .......
gr,sas.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:27

Serval schreef:
De laatste paard en ahoy was er een meisje met dr fjord......Guusje was de naam van die fjord. Nou reken maar dat ze kunnen lopen en showen. Kannonen nog aan toe kon die lopen !

Nou, heel bokt was daar ook erg enthousiast over.

Ik heb wel eens gelezen dat een Fjord meer weg heeft van een zebra dan van een paard, kon ik wel om lachen. Lachen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:09

waarom zou je niet met een fjord op wedstrijd kunnen zonder kritiek? Belachelijk! Fjorden zijn ook paarden en wat voor een!!!!!!!!!! De meeste gewone KWPNer hengsten kunnen niet wat een gewone Fjord doet! Boos! groetjes roos[/list]

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:36

Tuurlijk zijn er mensen die neerkijken op fjorden, maar zo zijn er ook mensen die neerkijken op KWPNers omdat die zoveel makkelijker zouden zijn.
Imo pure jaloezie.
Tuurlijk is wel een jury die een fjord anders oordeelt, maar ik denk dat dat eerder een uitzondering is, zijn vast ook jury's die het weer superleuk vinden, heft elkaar mooi weer op.
Maar het is vaak makkelijker de jury de schuld te geven dan jezelf.
Maar mijn vriendin op haar KWPNer en ik op mn newforestje hebben laatst toch dik verloren van een fjord, als je een goede proef neerzet krijg vanzelf de juiste punten.

d_a_f_f_i_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:22

Beetje late reactie Haha!

jessy schreef:
Mensen stappen vaak bij voorbaat al op een Fjord (of Haflinger trouwens) af met een houding van: "ZO! Aanpakken die handel! Want deze zijn lastig." En dat terwijl er nog niks aan de hand is Verward Niet voorwaarts? Langere sporen! Te snel? Ieder bit met hefboomeffect voldoet! Niet nageeflijk? Joh, pak er een snoer-de-kop-naar-beneden-werktuig bij.

Het gekke is dat ook mensen die speciaal voor het ras hebben gekozen vaak ook zo aan de gang gaan (hetzij in veel gevallen onbewust). Ook dan hoor je het excuus dat het een Fjord is en hij is lastig zus-en-zo en hij moet aangepakt worden. Ik ken hier genoeg voorbeelden van, soms zelfs van driejarigen die net een maand onder het zadel waren. En niemand wordt raar aangekeken als hij zegt dat hij een lastige Fjord heeft want de conventie dicteert Fjord=lastig mormel.

Hmm, hier ben ik het niet mee eens! Bijna alle fjorden die ik ken(de) zijn helemaal niet lastig! Bij de stal waar ik rij, hebben we al heel veel (jonge) fjorden (in)gereden, en van die tientallen zijn er echt slechts een paar die echt lastig waren! Maar dat lijkt me niet meer dan normaal, in elke klas op school zit ook wel een rotzak.

Lastigheid is vaak een gevolg van het niet snappen wat je bedoelt, maar dat lijkt me niet alleen opgaan voor fjorden. Het is gewoon erg belangrijk dat je duidelijk bent, en consequent. Mijn ervaring met fjorden is dat ze dingen juist heel snél oppikken!

En tuurlijk heb je daar wel eens een hulpmiddel voor nodig. Ik begrijp uit je onderste alinea dat je zelf een tankje hebt (leuk Haha! ), dus je weet zelf waarschijnlijk ook wel hoe machteloos je kan staan als zo'n vierjarige dikkiedik van 500kg je niet begrijpt! Een slof kan dan heel handig zijn... Ik vind, beter 1x (ok of 2x) duidelijk zijn, dan 3 maanden spierpijn in je armen én een paard die steeds maar in zn mond gehangen word en er nóg niks van snapt! Hulpmiddelen heb je om jezelf maar ook het paard te helpen, zolang ze niet essentieel worden heb ik er geen problemen mee.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:03

Citaat:
Hmm, hier ben ik het niet mee eens! Bijna alle fjorden die ik ken(de) zijn helemaal niet lastig! Bij de stal waar ik rij, hebben we al heel veel (jonge) fjorden (in)gereden, en van die tientallen zijn er echt slechts een paar die echt lastig waren! Maar dat lijkt me niet meer dan normaal, in elke klas op school zit ook wel een rotzak.

Ik probeer ook te betogen dat Fjorden van nature juist niet lastig zijn, maar dat ze dat door verkeerde aanpak wel kunnen worden.

Citaat:
Lastigheid is vaak een gevolg van het niet snappen wat je bedoelt, maar dat lijkt me niet alleen opgaan voor fjorden. Het is gewoon erg belangrijk dat je duidelijk bent, en consequent. Mijn ervaring met fjorden is dat ze dingen juist heel snél oppikken!

OK dan! Helemaal mee eens!

Citaat:
En tuurlijk heb je daar wel eens een hulpmiddel voor nodig. Ik begrijp uit je onderste alinea dat je zelf een tankje hebt (leuk ), dus je weet zelf waarschijnlijk ook wel hoe machteloos je kan staan als zo'n vierjarige dikkiedik van 500kg je niet begrijpt! Een slof kan dan heel handig zijn... Ik vind, beter 1x (ok of 2x) duidelijk zijn, dan 3 maanden spierpijn in je armen én een paard die steeds maar in zn mond gehangen word en er nóg niks van snapt! Hulpmiddelen heb je om jezelf maar ook het paard te helpen, zolang ze niet essentieel worden heb ik er geen problemen mee.

Ik ben ook niet in principe tegen alle hulpteugels, het ligt eraan hoe ze gebruikt worden. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er bij (toch best veel) mensen het vooroordeel heerst dat een Fjord "lastig" is. Daardoor wordt vaak (te) makkelijk naar een hulpmiddel gegrepen als het rijden niet meteen goed gaat, in plaats van het op een andere manier op te lossen. Resultaat is vaak een verreden paard, omdat veel mensen nou eenmaal niet zo handig zijn met hulpteugels als ze denken.

Natuurlijk wordt dit ook met andere rassen gedaan, en ook daar worden veel paarden "verpest". Verschil is alleen dat er altijd nog wel iemand is die brood ziet in een "verpeste" KWPN met bijv. een goed papier of potentie voor de fok/sport. Dit is met Fjorden nou eenmaal niet zo, (bijna) niemand begint aan een lastige Fjord omdat er niks aan te verdienen/behalen valt. (beetje gechargeerd, maargoed) Zo worden er dus veel onverkoopbare paarden de wereld ingestuurd waar niemand op zit te wachten behalve de slager. En dat realiseren mensen zich vaak niet.

d_a_f_f_i_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:41

nee ok dan zijn we het met elkaar eens Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:33

We zouden met alle fjorden mensen die wedstrijden rijden of gaan rijden een fjordenteam moeten opzetten whahahaha Haha! Haha! Haha! Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:12

Lekker neus in de lucht, oppassen dat er geen vlieg in vliegt en doortuffen met je fjord! Het zou wel heel saai worden als iedereen vanaf nu ging rondhobbelen op een Zuidhorn-/ Gribaldi- of Juniorkloon.....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:32

Pebblesje schreef:
We zouden met alle fjorden mensen die wedstrijden rijden of gaan rijden een fjordenteam moeten opzetten whahahaha Haha! Haha! Haha! Haha!

Officiele fjordenwedstrijden KNHS worden al georganiseerd hoor (Wijk bij Duurstede en in Limburg) en er bestaan al diverse fjorden showteams, dus ook dat is niet nieuw.

Leuke is dat bij deze wedstrijden de mensen die menen gekort te worden op hun punten tov de WPNers ook bij deze wedstrijden geen oogverblindende scores neerzetten. En geloof me dan ligt het alsnog aan de jury, of de bodem, of het weer, of.. of... of.... Haha!