Ik hou niet van ...(vul ras in)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:36

Ik heb niks met tinkers.
Maar, ook daar wel eens een exemplaar tegen gekomen dat ik best heel aardig vond.

Ik had ook niks met Friezen. Kende ze voorheen als lompe, vaak luie stampers, die binnen no time de hele bak omgeploegd hadden. |(
En toch heb ik er nu 2 staan.

En beide keren was ik niet op zoek naar een Fries, maar wel naar een eerlijk en gezond rijpaard. Ik keek breed...KWPN, BWP, Gelders, Frederiksborger, Fries.
En heb nu dus 2 Friezen staan.

Ze zijn beide totaal niet lomp,zowel onder het zadel niet als in de omgang niet en ook zeker niet lui (1 is echtveel te heet). Wel beide goudeerlijk, werkwillig en meedenkend.

Zodoende van anti Fries naar pro Fries gegaan :D.

En eerlijk is eerlijk... ik heb niks met de sokken en die lange manen vind ik ook niet echt wat, maar ach, het hoort erbij :D

Oja, een ouderwetse tuiger met ramshoofd en plat kruis ... dat is ook niet mijn ding hoor.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:49

Fjorden op nr. 1.. sorry

Ik hou ook niet zo van paarden ramshoofden en van Appaloosa's.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:53

Ik dacht dat ik de enige was die tinkers niet leuk vindt maar dat is duidelijk niet zo := Ik heb gewoon niet zoveel met vlekken bij paarden. Als een tinker gewoon bruin of zwart is vind ik ze direct leuker, echt heel kortzichtig :') Als ik een paard eenmaal ken dan maakt het uiterlijk me niks meer uit, goede karakters kan je bij alle rassen vinden. Ik heb een extra zwak voor fjorden en welsh pony's maar gezien mijn sportambities hou ik het gewoon op 'saaie' warmbloedpaarden ;)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:02

Verschrikkelijk die tanks ( friezen, tinkers daar moet Ik van kokhalzen) . Maar dravers, tuigpaarden, hackney ook gruwelijk.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 20-07-20 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:03

Ik heb in het algemeen niks met koudbloed rassen of rassen met veel behang. Dat wil niet zeggen dat er geen aansprekende individuen tussen zitten. Maar als ik op zoek zou gaan naar een ander paard, zou ik niet naar dat type paard gaan kijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Arabische Volbloeden. Ik vind het karakter geweldig. Ik hou van die sensibele en over het algemeen nuchtere karakters. Maar ook daar zitten individuen tussen die ik dus helemaal niks vind.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:04

Ergens ben in van een Paard is een paard, en ik vind alles leuk <3

Maar ik heb met sommige rassen gewoon minder. Ben vooral koudbloedfan! Geef mijn maar een tinker/haflinger/Belg/Fries oid.

Maar dat neemt niet weg dat als men ineens voor de deur staat met een Arabier, ik hem zou weigeren zeg maar

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:04

Met de 1 heb ik meer dan de ander.
Toch val ik altijd voor karakter.
Zou als ik zou gaan kijken niet specifiek naar een haflinger advertentie gaan.
Toch heb ik er eentje gehad die bij ons in de wei liep.
Omdat we geweldig matchten.
Nu heb ik een kleine donkerbruine merrie van 1.60. Kwpn die naar draver/tuiger neigt.
Ook zij overkwam me... wou altijd jonkies en zij was al 17.
Wil haar voor geen goud in ruilen.
Wou nooit shetten... heb toch ook een stel lopen.
Ze kiezen mij altijd uit haha

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:08

Tinkermuts schreef:
Er zijn zat rassen die niet bij mij passen, ik houd echt van grof en harig, en ook het karakter wat dat vaak met zich mee brengt.
Maar ik kan zeker wel enthousiasme opbrengen als mensen foto's van hun paard laten zien wat niet zo mijn ding is, voor diegene is het het mooiste paardje net zoals die van mij voor mij is.
Ik vind dat zo kinderachtig dat je niet een beetje blij en enthousiast voor een ander kan zijn.
Verder houd ik van de meeste dieren, alleen het 1ne ras past meer bij mij dan een andere.

Precies dat heb ik ook.

Ik vind alle paarden leuk maar heb wel mijn voorkeur voor een bepaald type/ras.

Citaat:
Smaken verschillen nu eenmaal, maar ik zou nooit hardop zeggen dat ik bepaalde rassen lelijk vind. Want waarom er iemand mee kwetsen die daar wel wat mee heeft.

Dit snap ik ook niet. Ik zie woorden als lelijk, en afschuwelijk voorbij komen...waarom. :?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:10

Ik heb niet zo veel met tinkers fjorden haflingers en Spaanse paarden. Ik zeg niet zo veel omdat het er echt aan ligt hoe ze gehouden zijn of hoe ze lopen.

De eerste 3 spreken mij niet aan omdat ik ze eigenlijk altiid moddervet zie. Eentje in sportconditie vind ik dan wel mooi. Een tinker vind ik dan weer slonzig met die sokken (die eigenlijk altijd geel zijn ipv wit.. ) en een enorme baard.

Een haflinger heeft dat weer een paar sprieten aan de voeten en vaak sprieterige "lange manen. Eigenaren denken dat ze dan een paard met lange manen hebben maar eigenlijk staat het gewoon niet verzorgt :+

Fjorden zijn vaak gewoon dik zonder een onderhouden boog.

Spaanse paarden word ik dan weer zenuwachtig van door dat gekrabbel in de draf

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:15

Interessante reacties, vooral degenen die een bepaald ras niet wilden en het nu op stal hebben staan. Dat zie ik mij ook zo gebeuren!

Ik heb mijn sterke voorkeuren (arabieren :~ ) en er zijn rassen die ik minder vind (koudbloeden - al ben ik hele toffe exemplaren tegengekomen). Maar zo'n afkeer dat ik niet blij kan zijn voor een ander, of dat ik moet "kokhalzen", nou nee. Heb dat ook met kleuren. Liever geen wit, maar een goed paard zou ik er niet voor laten staan. Een ramshoofd vind ik zelf ook niet mooi, maar als iemand verliefd is op zijn/haar paard mét ramskop, ga ik daar niet snooty over doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:16

Soort van beleefdheid en blij voor iemand kunnen zijn kan je toch wel opbrengen? Ik heb geen kinderen, vind de meeste babys echt lelijk. Maar kan wel super blij zijn voor vriendinnen en kijk ook gewoon naar de foto's zonder 'kokhalzen' zoals hierboven wordt genoemd (overdrijven is ook een vak?), en dat hoef ik niet eens te faken.

Ik heb met bepaalde rassen niet zo veel. Maar waarom zou ik iemands trots en liefde moeten indammen en de grond in stappen door te zeggen of laten blijken dat ik er niets mee heb of spuug lelijk vind. Iedereen heeft een andere smaak en gelukkig maar anders hadden we allemaal dezelfde paarden. Er zijn vast zat die mijn tuiger merrie spuuglelijk vinden. Maar het is alles behalve leuk dat van iemand te horen. Het is toch je trots en liefde.

Ik zou zelf niet snel een fjord of tinker kopen, of haflinger. Past niet bij mij. Maar vind niet een heel ras ansich lelijk. Zitten overal wel knappe exemplaren bij vind ik.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:18

Ik hou niet van.. tuigpaarden. En dat wil niet zeggen dat ik ze allemaal niet leuk vindt, of dat ik hun karakter niet leuk vindt. Ze trekken me gewoon niet aan :)

En er is natuurlijk een uitzondering voor elke regel. Ik ken er een aantal met fantastische karakters en die vind ik heel leuk in de hand, maar in de basis sta ik niet vooraan in de rij om met dit paardentype te gaan werken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:23

Ik heb het meestal erg verschillend per paard.
Al hou ik wel van de stevigere paarden in hun ras.
Dus ook kwpn-ers maar dan wel de breder gebouwde exemplaren, niet die smalle iele beestjes.
Dat heb ik ook bij friezen, vind de ouderwetse mooi, niet die smalle kippenborstje van nu.
En zo ook bij tinkers en haflingers, niet die sportmodelletjes.

De enige paarden die me echt niet trekken zijn fjorden en Ijslanders.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:24

Brainless schreef:
Telpeva schreef:
Ik heb dat bij arabieren met extreme dish, en ook bij extreem halter gefokte paarden :o gelukkig ken ik niemand die zulke paarden heeft en ik hoef daarom geen interesse te faken.

Maar je kan toch wel blij zijn voor iemand die een paardje heeft waar hij/zij trots en blij mee is.. ook al is dat absoluut niet jouw type?

Als een vriendin een nieuwe liefde heeft en hem helemaal blij aan mij voorstelt en degene is absoluut mijn type niet dan kan ik echt wel gemeend zeggen: ik ben super blij voor je.
Ik ben nl niet degene die er naast hoeft te liggen.

Oh maar ja zeker! ik zou een gesprek er ook echt niet over afkappen, ik zou het gesprek echter waarschijnlijk wel een andere kant op sturen, door het bijvoorbeeld over hun karakter, opleiding, hun verleden, toekomstplannen of what not te gaan hebben :) dingen zoeken waarin we wel overeen komen zodat ik wel oprecht enthousiast kan worden. Want paarden zijn paarden, er zijn zat andere onderwerpen om over te kletsen als 1 specifiek onderwerp (ras) je minder ligt.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:24

Ik heb helemaal niks met tinkers, friezen en haflingers. IJslanders eigenlijk ook niet (ik heb er zelf 2.. Maar de reden dat ik ze "zat" ben komt meer door het type eigenaar).

Ik ben meer van de Camargue, Connemara en fjord. Of anders een beetje een gekke kruising.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:30

Niet houden van is veel gezegd want het blijven paarden, maar Tinkers, Gelderlanders en alles boven de 1m70 spreken mij minst aan

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:33

AfricanLady schreef:
ik vind Arabieren vreselijk ze worden ook steeds meer doorgefokt.
En alleen al dat karakter wat ze hebben nee hoor geef mij maar een chille koudbloud ipv zo opgefokt beest

Dan ken je volgens mij alleen maar de showarabieren (en dan ook alleen maar op show). Ik heb vaak binnenpretjes als mijn buren hun warmbloed ruin een hengstebit moeten in doen om hem op de wei te zetten, terwijl mijn Arabische hengst zelfs perfect met een stalhalstertje over de weg gaat. Heb jaren Arabieren gefokt, en de meeste waren chill en aanhankelijk.

Ikzelf knap niet af op het uiterlijk van bepaalde paarden, maar eerder op karakter. Zelf geen klik met Friezen, vind die zo lomp en brutaal, zouden zo over je heen lopen. Al ben ik nu wss aan het veralgemenen, heb er nog maar eentje op stal gehad (en wat mij betreft blijft het daarbij).

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:34

Wauw, 'kokhalzen' bij rassen... Komaan, een beetje relativeren alsjeblieft. Dat is echt overdrijven. :') Als dat echt zo is kan ik me perfect indenken dat je ook gemene commentaar geeft als iemand met zo'n ras afkomt...

Ik heb zelf ook niets met PRE's zoals eerder gezegd hier. Ik vind ze er persoonlijk altijd wat kreupel uitzien... Misschien is het de manier van rijden en begrenzing vanvoor. Maar opnieuw, niet elk paard is hetzelfde. Wat ik niét kan hebben zijn rassen die kapotgefokt zijn en gezondheidsproblemen krijgen. Kan me niet schelen die ramsneus, dat haar of geen haar hebben, etc. Ze moeten gezond blijven. Arabieren met een extreme dish hebben geen optimaal respiratorisch systeem. Quarters in de VS die écht verkeerd gefokt zijn zien er gewoon uit als blauw-witte vleeskoeien en dat kan ook niet goed zijn voor de gezondheid.

Ik ga mee met die hondenrassen, daar is het veel erger... Pugs en bulldogs en dergelijke, als ik die tegenkom in een winkel hoor je alleen maar gekreun en gehijg en geknor bij elke stap... Daar kan ik oprecht niet tegen. Dan kan ik er ook geen enkel positief woord over zeggen omdat de gezondheidsproblemen overstemmen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:37

Ik heb niks met die iele, geschoren Falabella's. De echte mini-paarden. Geef mij dan maar een fluffy Shetlander. En hoewel ik er zelf één heb, heb ik ook niet zoveel met de meeste Haflingers. Helemaal niet die iele dingen en degenen zonder bles.

Verder zijn er ook bepaalde kleuren waar ik niets mee heb, dus niet zozeer rasgebonden. Appaloosa, perlino, cremello en "saai" vos/bruin/zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:39

Ik had laatste een gesprek met een voorbijganger over paarden.
'Heb je zelf ook paarden'
'Arabische volbloeden!'

Toen moest ik even schakelen ;) Een ras wat mij niet aanspreekt, maar mensen die enthausiast vertellen over hun paarden zijn eigenlijk altijd leuk! Toen gaf ik ook aan dat ik niets van het ras wist, en graag wilde weten of het sensibele over het algemeen een vooroordeel of een feit was :)
En zo vroeg ze mij ook dingen over de Gelderse types. Erg leuk! (Al heb ik nog steeds niets met een arabier. Het blijven iele paarden)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:40

Ja kleuren heb ik meer inderdaad
Cremello en perlino die jij noemt als voorbeeld, ras maakt me niet uit maar vind dat altijd lelijk.

Westhof schreef:
Ik heb niks met die iele, geschoren Falabella's. De echte mini-paarden. Geef mij dan maar een fluffy Shetlander. En hoewel ik er zelf één heb, heb ik ook niet zoveel met de meeste Haflingers. Helemaal niet die iele dingen en degenen zonder bles.

Verder zijn er ook bepaalde kleuren waar ik niets mee heb, dus niet zozeer rasgebonden. Appaloosa, perlino, cremello en "saai" vos/bruin/zwart.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:41

Tancreda4 schreef:
Soort van beleefdheid en blij voor iemand kunnen zijn kan je toch wel opbrengen? Ik heb geen kinderen, vind de meeste babys echt lelijk. Maar kan wel super blij zijn voor vriendinnen en kijk ook gewoon naar de foto's zonder 'kokhalzen' zoals hierboven wordt genoemd (overdrijven is ook een vak?), en dat hoef ik niet eens te faken.

Ik heb met bepaalde rassen niet zo veel. Maar waarom zou ik iemands trots en liefde moeten indammen en de grond in stappen door te zeggen of laten blijken dat ik er niets mee heb of spuug lelijk vind. Iedereen heeft een andere smaak en gelukkig maar anders hadden we allemaal dezelfde paarden. Er zijn vast zat die mijn tuiger merrie spuuglelijk vinden. Maar het is alles behalve leuk dat van iemand te horen. Het is toch je trots en liefde

_/-\o_ mooi gezegd. Volledig mee eens.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:42

Ik snap niet dat men als paardenliefhebber een paard afschuwelijk kan noemen. Ik vind elk paard, ongeacht het ras, op zijn eigen manier fantastisch.

Bij mij ligt het gewoon heel erg aan het karakter en temperament van een ras. Dat is ontzettend persoonlijk. Ik kan zelf niet goed omgaan met hele temperament volle en rillerige rassen zoals Arabier en Welsh en ben meer (qua karakter) van de koelere paarden. Maarja, toch heb ik een kruising waar Arabier en Welsh in zit en ik vind haar geweldig ondanks dat haar karakter niet helemaal mijn cup of tea is. Een paard is een paard en het gaat erom of je er een band mee hebt en niet om hoe het loopt of hoe het eruit ziet. :)

Shae

Oh, dat vind ik wel bijzonder. Ik hou niet zo van Fjorden en Tinkers, maar als iemand me foto's laat zien van hun paarden dan vind ik dat leuk.

Maarja, als iemand me hele coole sokken laat zien vind ik dat ook leuk. Misschien ben ik gewoon raar. ;)

mavantos

Ik hou niet echt van Tinkers, Haflingers, Fjorden etc. Alleen van die gave tinkerhengsten met een bos haar van hier tot aan Tokio vind ik dan wel weer heel stoer om te zien, maar de huis tuin en keuken Tinker vind ik zelf weinig aan. Betekent niet dat ik het niet leuk vind om de foto's te zien. Hoe leuk is het als iemand enthousiast over zijn/haar paard is? Ik vind dat juist tof en heel vaak krijg je een heel verhaal bij de foto waar je altijd wel ergens op kan inhaken of wat leuks over kan zeggen.

Vind dat een paard 'iets' moet hebben als je er naar kijkt en fatsoenlijk moeten zijn opgevoed. Een paard kan me nog zo aanspreken, maar als ze dan aan de hand door je heen denderen dan ben ik er klaar mee.

Ik heb zelf gewoon twee 'saaie' zwarte dressuurpaarden (KWPN) :')