Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fries of PRE.. please help me kiezen!!

Fries
100 (23%)
PRE
204 (48%)
of toch maar een KWPN-er...
118 (27%)

Totaal aantal stemmen: 422

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:09

Cyrina schreef:
Janine1990 schreef:
TS, het is denk ik maar net wat je mooi vindt.
Een PRE vind ik doorgaans afschuwelijk. Je ziet veel mooie foto's, maar in beweging doen ze doorgaans enorm afbreuk aan de prachtige foto's. Vaak is het hectische bewegen iets dat ze in de dressuur voor de gemiddelde ruiter in de weg zit. Het hectisch bewegen van de benen maakt de bewegingen kort en zorgt vaak voor een onvoldoende naar voren geplaatst voorbeen.

Er zijn zat Pre's die niet krabbelen. En van het deel dat wel krabbelt is er weer een groot deel wat krabbelt door de ruiter, omdat die spanning niet kan laten afvloeien.
En dat is nou net weer een aandachtspunt bij je keuze; omdat ze wat heter kunnen zijn, gaan mensen vaak "vast houden" en dat moet je juist niet doen. Kun je dit rijtechnisch behappen?

Al is natuurlijk ook weer niet elke PRE heet en sensibel.

Precies... Maar ook in de GP valt het wel op. En dat is niet bepaald een niveau waarop een ruiter niet met spanning om kan gaan.

Genciano/George van Emmelie Scholtens vind ik een voorbeeld van een PRE die ik wél mooi vind, en niet krabbelt. Maar Emmelie is ook een voorbeeld van een ruiter die retegoed kan omgaan met hete paarden. Of je het mooi vindt of niet...

Een PRE die niet krabbelt, een rustig en meewerkend karakter heeft, kortom geschikt voor de gemiddelde ruiter... Wat kost dat wel niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:17

DarkoFoitzik schreef:
kruizing tussen beide? nee onzin

het zijn inderdaad nogal verschillende beesten. frieze zijn trekpaarden en PRE's zijn gefokt op korte beweging vanuit de cavalry.

friezen lopen met veel front en zetten daardoor de borst vast en rug om een kar te trekken. dit moet je er eerst uit trainen door veel vwnw om ze mooi los over de rug te krijgen. bij PRE's moet de gang ruimer door de veel vwnw te rijden en los over de rug te krijgen. dus beide wat werk aan. dit geldt ook voor een kwpn.

de M/Z is nog steeds basis dressuur en dat kan, mits correct getraind, met elk paard. richting de ZZ wordt het "hogere dressuur" en heeft het paard alle stappen van het skala der ausbildung doorlopen om door de gaan op de oefeningen vna de hoge school.

wat dat betreft zijn beide paarden geschikt, je zult er net wat harder aan moeten rijden wil je er komen.

Of Friezen trekpaarden zijn, weet ik niet... Uiteindelijk kan je elk paard voor een kar zetten en van elk paard een trekpaard maken. Een Fries zal vast meer stuwende gangen hebben dan een warmbloed. Maar ook binnen de Friezen zijn er echt wel sportlijntjes die gewoon niet geschikt zijn voor tuigwerk.

Is een Fries meer werk? Hangt ook af van het type... Uiteindelijk moet je elk paard vwnw over de rug zien te krijgen. Ik heb warmbloeden gereden die er lastiger in waren dan mijn huidige Fries.

Wat wel een veel terugkerend probleem is, is de kracht van achteruit bij een Fries. Het gebrek daaraan zorgt ervoor dat je heel erg veel Friezen ziet die ernstig achter de loodlijn lopen en daardoor niet kunnen halsstrekken. Want dat betekent over de rug en vanuit het achterbeen bewegen.
En daaraan herken je misschien de focus die overal zoveel op de voorkant ligt. Wat bij een paard met van nature meer kracht vanuit het achterbeen juist weer geen enkel probleem is.

Maar ik ben het met je eens, je moet in ieder geval met een Fries wel wat harder werken om er te komen. Al betaalt hard werk zich wel heel erg uit, want een correct gereden Fries heeft vaak wel wat meer voorkomen dan een correct gereden warmbloed.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:20

friezen zijn oorspronkelijk gefokt om het land te bewerken. vandaar ook de knie aktie en de redelijk korte gang. hierdoor komen ze goed uit de diepe grond van een akker, om te ploegen en staan ze stevig in een gladde ondergrond. nu zijn de friezen van tegenwoordig een far cry van de orginele (in mijn optieke mooiere) paarden. Dat doet er niet aan af dat ze nog steeds denken en hun lichaam gebruiken als een trekpaard. Dus met veel front en hoge hals, strakke rug en stuwend achterbeen gebruik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:31

DarkoFoitzik schreef:
friezen zijn oorspronkelijk gefokt om het land te bewerken. vandaar ook de knie aktie en de redelijk korte gang. hierdoor komen ze goed uit de diepe grond van een akker, om te ploegen en staan ze stevig in een gladde ondergrond. nu zijn de friezen van tegenwoordig een far cry van de orginele (in mijn optieke mooiere) paarden. Dat doet er niet aan af dat ze nog steeds denken en hun lichaam gebruiken als een trekpaard. Dus met veel front en hoge hals, strakke rug en stuwend achterbeen gebruik.

Ik denk dat je gemisinformeerd bent: http://www.kfps.nl/HetFriesePaard/Hetfr ... paard.aspx

Niet om het land te bewerken dus, daar waren ze zeer ongeschikt voor. Dat heeft in de jaren 60 van de 20e eeuw ook geleid tot een nog zeer kleine populatie, een plezierpaard was na de tweede wereldoorlog immers niet meer houdbaar.

Voor de 18e eeuw wordt een soort gelijk paard beschreven in de boeken als cavaleriepaard.

Volgens mij komt het ook allemaal aan bod in de serie die per 1 april verschijnt.

Carantona

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:40

Je hebt een Pbtje ik heb nl wel een PRE die groot is,zonder ramshoofd en kwaliteit voor de hogere dressuur maar idd wel in de hogere prijsklasse

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:41

Meest gemaakte fout in de paardenwereld.. dat een fries een koudbloed is! Een Fries is een WARMBLOED! Welliswaar een van de zwaardere types, net als de Kladruber, maar het blijft een warmbloed.

Binnen de warmbloeden vallen ze onder de groep barokke paarden. Deze paarden zijn ooit allemaal ontstaan voor de koningshuizen, adel etc als oorlogs en paradepaarden. Dus ook de fries. Nooit om het land te bewerken, dat deden deze adellijke paarden niet.

Wel had je de lichtere rijtypische paarden Iberische, Lipizzaner, Knapstrupper etc en de wat zwaardere koetstypes Fries, Kladruber . Maar ook binnen de rassen waren er de rij- en koetspaarden.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 22-02-16 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:42

dan heb ik andere informative. ze warden ook voor land gebruik en voor de koets. zie hun bouw, veel front en hoge hals aanzet. Dit is de definitie van een "trekpaard".

Maar goed, dit gaa toff topic :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:43

Cyrina schreef:
Meest gemaakte fout in de paardenwereld.. dat een fries een koudbloed is! Een Fries is een WARMBLOED! Welliswaar een van de zwaardere types, net als de Kladruber, maarh et blijft een warmbloed.

Binnen de warmbloeden vallen ze onder de groep barokke paarden. Deze paarden zijn ooit allemaal ontstaan voor de koningshuizen, adel etc als oorlogs en paradepaarden. Dus ook de fries. Nooit om het land te bewerken, dat deden deze adellijke paarden niet.

Wel had je de lichtere rijtypische paarden IIberisch, Lipizaaner, knapstrupper etc en de wat zwaardere koetstypes Fries, Kladruber . maar ook binnen de rassen waren er de rij en koetspaarden.

Weet niet of je het aan mij richt, omdat ik af en toe ook warmbloed zeg...
Maar ik kan me ook aan deze fout ergeren... Nog een ergere fout, het KWPN als ras benoemen. Evenals vele andere warmbloedstamboeken. Vandaar dat ik telkens het verschil tussen Fries/PRE en warmbloed hou.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:43

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:44

DarkoFoitzik schreef:
dan heb ik andere informative. ze warden ook voor land gebruik en voor de koets. zie hun bouw, veel front en hoge hals aanzet. Dit is de definitie van een "trekpaard".

Veel front en hals is ook de definitie van en barok paard, en dat zijn nooit trekpaarden geweest.
Het is wel zo dat de Friezen er "uit "de smaak zijn gevallen in de tijd dat oorlogen te paard niet meer van deze tijd waren en toen zijn ze wel weer gemixt met trekpaarden omdat die nog wel nodig waren om het land te bewerken.

Janine; jou begreep ik wel. maar nu er gedacht werd dat ze van oorsprong het land horen te bewerken moest ik het er wel even ingooien ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:48

weer wat geleerd. De ervaring die ik heb met friezen is dat ze erg hun rug strak houden, zelfde als mijn belgisch trekpaard, en front op zetten tijdens draven en galopperen. hierdoor moet je eerst werken aan vwnw zonder die natuurlijke drang om dit te doen.

maar goed vwnw is idem bij alle rassen en de basis voor de dresuur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:49

DarkoFoitzik schreef:

Nouja, ik zou zeggen, lees het linkje even wat ik heb gegeven. Ik neem aan dat het KFPS hier gedegen onderzoek naar heeft gedaan.

Ja, eind 19e, begin 20e eeuw moest de Fries wel het onderspit delven, boeren konden de Fries NIET op het land gebruiken. In 1913 waren er nog maar 3 stamboekhengsten (stamboek was met het doel van behoud van het type opgericht in 1879).
Men vond dat de Friezen teveel dansten voor de ploeg en daarmee nuttige energie verloren ging.

Omdat er in 1913 nog maar zo'n kleine populatie was, werd er gekruist met zwaardere rassen. Alleen om de Fries te behouden. Paard werd kleiner en zwaarder, waardoor praktischer op het land.

En daarom erger ik me dus ook altijd aan mensen die menen dat het oude Friese type veeeeel mooier was. Toen de Friezen nog zwaar waren. Dat was namelijk een noodsprong. Dat had niets met het oorspronkelijke Friese paard te maken.

Wat jij definieert als een trekpaard, is feitelijk een tuigpaard. Het sierlijke is niet geschikt voor het land. Kijk maar eens naar de echte trekpaarden. Die hebben een lage halsaanzet. Het enige dat overeenkomt is een grove borst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:50

Cyrina schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Veel front en hals is ook de definitie van en barok paard, en dat zijn nooit trekpaarden geweest.
Het is wel zo dat de Friezen er "uit "de smaak zijn gevallen in de tijd dat oorlogen te paard niet meer van deze tijd waren en toen zijn ze wel weer gemixt met trekpaarden omdat die nog wel nodig waren om het land te bewerken.

Janine; jou begreep ik wel. maar nu er gedacht werd dat ze van oorsprong het land horen te bewerken moest ik het er wel even ingooien ;)

Oké, gelukkig maar :)
Blij dat je de 'frustratie' deelt.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:51

moeilijke keuze beide rassen zie je niet vaak in de hogere dressuurring alhoewel de fries wel steeds vaker komt en als je over een fries praat over welk model heb je het dan want de hebt de oude wat 'lompere' modellen en de nieuwe 'sport' modellen de nieuwere hebben meer beenactie dan de oudere maar friezen kunnen ook een ramshoofd hebben. lastige keuze dus (ik kan je alleen maar een beetje helpen met het friezen gedeelte want ben niet echt thuis in de pre's) en misschien moet je gewoon even bij beide rassen gaan kijken en beslissen welke beter bij je past ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:54

DarkoFoitzik schreef:
weer wat geleerd. De ervaring die ik heb met friezen is dat ze erg hun rug strak houden, zelfde als mijn belgisch trekpaard, en front op zetten tijdens draven en galopperen. hierdoor moet je eerst werken aan vwnw zonder die natuurlijke drang om dit te doen.

maar goed vwnw is idem bij alle rassen en de basis voor de dresuur.

Friezen hebben juist doorgaans een redelijk weke rug. De reden dat ze van achteren ook wat zwakker zijn dan een warmbloed bijvoorbeeld.
Dit is ook een reden om de kop er op te zetten bij het draven en galopperen, want ze kunnen het niet bolwerken om losgelaten te blijven in de bovenlijn en tegelijkertijd achter aan te blijven trekken.
Wanneer de bovenlijn strak blijft, hoeft het achterbeen niet zoveel onder te komen.

Front zet je niet op een paard, een paard heeft het, of heeft het niet. Als ze 'dwars' zijn zetten ze hun kop er op. Ofwel, ze zetten het lichaam vast. Dat heeft niets met front te maken, dat gebeurt namelijk in het hele lichaam.

Front heeft vooral te maken met uitstraling van het paard. Hoofd en hals en hoe ze dat dragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:55

hannelover schreef:
moeilijke keuze beide rassen zie je niet vaak in de hogere dressuurring alhoewel de fries wel steeds vaker komt en als je over een fries praat over welk model heb je het dan want de hebt de oude wat 'lompere' modellen en de nieuwe 'sport' modellen de nieuwere hebben meer beenactie dan de oudere maar friezen kunnen ook een ramshoofd hebben. lastige keuze dus (ik kan je alleen maar een beetje helpen met het friezen gedeelte want ben niet echt thuis in de pre's) en misschien moet je gewoon even bij beide rassen gaan kijken en beslissen welke beter bij je past ;)

Een ramshoofd kan je gelukkig tegenwoordig heel mooi verdoezelen. Geen mooie voorpluk? Dan nephaar er bij in op wedstrijd. En een mooi hoofdstel/frontriem combinatie doet ook wonderen.

Wij hebben momenteel een heel leuk veulen op stal, ook iets een ramshoofd. Maar heel erg veel behang, dus daar zie je straks niets meer van gelukkig.

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:55

Je wil in de toekomst richting de dressuur! Als ik je nadelen lees,.. denk ik dat je gewoon beter richting de allround Kwpn kan gaan! succes met je zoektocht!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:07

DarkoFoitzik schreef:

Een trekpaard is een paard voor de ploeg of trekschuit. Een Bels of Brabander dus. En die hebben een lage, korte horizontaal aangezeten hals.

Een Fries is een Karrossier van oorsprong. Koetspaarden dus. Ze hebben dezelfde oorsprong als de Gelderse en Groninger Paarden.

Een Fries korte gangen las ik ergens? Nou ik zie ze vooral met ruime gangen.

Veel Friezen zijn wel wat week op de lendenen en veel zie ik stuwen. Maar door een goed rookbeleid word dit ook steeds beter.

TS je moet vooral zelf bepalen wat je doel is. Is dat hogere dressuursport dan maak je het jezelf makkelijker met een getalenteerd dressuurgefokt paard. Zit wel uiteraard een prijskaartje aan.

Wil jij gewoon leuk dressuurrijden kan dat met of een Fries of een PRE. Ik denk dat die twee, met iedere zijn eigen kenmerken, redelijk uitwisselbaar zijn.

En ja qua keuze.....das dan vooral een smaak dingetje. En ik heb het idee dat je beide rassen erg leuk vind :D

Edit: rookbeleid is fokbeleid.... Stomme autocorrectie -O-

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:24

Janine1990 schreef:
hannelover schreef:

Wij hebben momenteel een heel leuk veulen op stal, ook iets een ramshoofd. Maar heel erg veel behang, dus daar zie je straks niets meer van gelukkig.

Jammer!! Ik ben gek op licht convexe hoofden <3 <3
maar ja, dat is smaken verschillen, maar heeft niks met de kwaliteit van een paard te maken idd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:33

Cyrina schreef:
Jammer!! Ik ben gek op licht convexe hoofden <3 <3
maar ja, dat is smaken verschillen, maar heeft niks met de kwaliteit van een paard te maken idd.

Ik vind het bij Spaanse paarden mooier dan bij een Fries hoor... Waarom weet ik niet :')

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:48

Ik vind dat het vooral Lusitano's zijn met die ramshoofden, niet de PRE.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:54

Kabouter123 schreef:
Ik vind dat het vooral Lusitano's zijn met die ramshoofden, niet de PRE.

Ja die schaar ik stom genoeg vaak onder Spaanse paarden, ik weet dat ze Portugees zijn...
Misschien moet ik Iberisch zeggen, daar valt de Lusitano wel onder.

En dan doel ik op het Iberische eiland uiteraard, niet op het Iberische paard waar volgens Paarden van de Zon de Murgese (Zuid-Italië), Frederiksborger (Denemarken) en de Fries (Nederland) ook onder vallen... Noem het dan gewoon Barokke paarden...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:30

Vriendin van mij heeft een PRE met een ramshoofd. Ik vind het hem prachtig staan.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:40

De meeste van mijn prive Pre's hebben ook een licht convex hoofd. Ik zoek ze er juist op uit. Maar onze verkoopspaarden hebben ze meestal niet, omdat veel Nederlanders er niet van houden. Al laat ik er een goede niet om staan.... probleem is dan echter vaak dat ze niet meer weg gaan hahaha

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:20

wauw dank voor jullie reacties...! Veel om over na te denken.

Ben niet op zoek naar een kruising en vind een ramshoofd toch echt niet mooi... Vind ook hele lange hoofden en korte halzen bij friezen niet mooi, juist dat wat meer spits vind ik bij een fries wel gaaf..

KWPN-er kan ook, maar vind juist dat sierlijke bij zowel de fries als de pre (bij beide rassen dus) zo mooi..!

Wil gewoon lekker dressuren. Rijd nu L-niveau en zou in de toekomst wel Z willen halen, en ben het ook met jullie eens dat dit met elk goed afgericht paard mogelijk is.