Cyrina schreef:Janine1990 schreef:TS, het is denk ik maar net wat je mooi vindt.
Een PRE vind ik doorgaans afschuwelijk. Je ziet veel mooie foto's, maar in beweging doen ze doorgaans enorm afbreuk aan de prachtige foto's. Vaak is het hectische bewegen iets dat ze in de dressuur voor de gemiddelde ruiter in de weg zit. Het hectisch bewegen van de benen maakt de bewegingen kort en zorgt vaak voor een onvoldoende naar voren geplaatst voorbeen.
Er zijn zat Pre's die niet krabbelen. En van het deel dat wel krabbelt is er weer een groot deel wat krabbelt door de ruiter, omdat die spanning niet kan laten afvloeien.
En dat is nou net weer een aandachtspunt bij je keuze; omdat ze wat heter kunnen zijn, gaan mensen vaak "vast houden" en dat moet je juist niet doen. Kun je dit rijtechnisch behappen?
Al is natuurlijk ook weer niet elke PRE heet en sensibel.
Precies... Maar ook in de GP valt het wel op. En dat is niet bepaald een niveau waarop een ruiter niet met spanning om kan gaan.
Genciano/George van Emmelie Scholtens vind ik een voorbeeld van een PRE die ik wél mooi vind, en niet krabbelt. Maar Emmelie is ook een voorbeeld van een ruiter die retegoed kan omgaan met hete paarden. Of je het mooi vindt of niet...
Een PRE die niet krabbelt, een rustig en meewerkend karakter heeft, kortom geschikt voor de gemiddelde ruiter... Wat kost dat wel niet?