terpentijn schreef:Het is natuurlijk ook wel zo, dat een heleboel mensen aanvankelijk nogal "dat moet ik eerst nog zien"-argwanend tegen de AraboFries aankeken, en éérst prestaties wilden zien alvorens zich verder in het ras te verdiepen.
Het ras moet ook nog verder doorontwikkeld worden.
Ze blinken idd. in de mensport nogal uit, maar niet iedereen gaat dan zomaar even op een AraboFries over.
Zoals met alle paarden, zijn er uiteraard ook bij die meer aanleg voor dressuur dan voor de mensport hebben, toch komen er van buurman ook 2 merries héél leuk mee in de dressuur. Eentje Z2, een andere Z geklasseerd (maar is momenteel geen skilled amazone voor, dus die is nu even teruggezakt naar M). Beide merries ken ik vanaf geboorte.
Zoals bij iedere prestatie is het natuurlijk ook je moet er wel de juiste ruiter/amazone voor hebben.
Mijn ervaring is ook dat de ene een heel stuk gevoeliger reageert dan de volgende, maar over het algemeen vind ik ze niet erg schrikkerig en behoorlijk all-round in te zetten. Een sprongetje vinden ze ook eigenlijk nooit een probleem, ze zijn vrij snel qua reacties, echte houten klazen of dooie struiken komen eigenlijk niet voorbij.
Ze zijn ook zéker niet allemaal klein aan de maat, ik train momenteel een (voor een AraboFries) reus,
die dan ook iets langer nodig heeft (ook door zijn extreem ruime bewegingen) dan het gemiddelde om OHZ leuk uit de verf te komen.
Ik zou het zeer niet meteen recreatiepaarden willen noemen (ja, bij een ervaren consequente ruiter) maar echte gekkigheid komt eigenlijk toch niet voor (en ik heb wat generaties groot zien worden).
Nou toen het net begon, was het hier een en al Arabofries, omdat er ook twee dekhengsten vlakbij stonden. Maar het leek een hele markt toen. Maar nu?? Ik zie en hoor er niets van, de Friezen daarentegen gaan naar mijn idee als een speer. Binnen de Friezenwereld is het volgens mij ook best wel not-done die Arabo's.
Wat betreft het gevoelige, tsjah, bekijk de Friezen van tegenwoordig... ook verre van geschikt voor beginners hoor...