Fjord laten dekken door een ander ras, maar welke??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:32

Wizz99 schreef:
Hoezo krijg je er papier bij? Als je je fjord laat dekken door een ggk fries of tinker krijg je er toch alsnog geen papier bij ;)

Als je met het veulen naar een NSvT keuring gaat dan krijg je er wel (half)papier bij omdat Venco daar goedgekeurd is als hengst, het veulen komt dan in het veulenregisterboek (register omdat de merrie niet NSvT opgenomen is). Of het veulen op 3+ jarige leeftijd nog wordt opgenomen in het volwassen (register)stamboek is afhankelijk van hoe Tinkertypisch het wordt maar persoonlijk denk ik dat de kans klein is.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:35

Ik rij nu op een fjord x appaloosa, is een heel leuk dier!
Een fjord, maar dan ietsjes lichter/ranker en met stippels :D Leuk als je van iets aparts houdt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:37

Bij het ICS-NL (ook een stamboek van wat wij een Tinker noemen) worden ook zgn crossbreds opgenomen. Die kunnen ook gewoon naar de keuring enz. Ik ben afgelopen weekend met een Fries x Tinker naar de keuring geweest. Hij had een hele hoge tweede premie met 143 punten, vanaf 144 punten is het een eerste premie :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:39

Ik verbaas mij er over dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te kijken of het dier bv spat heeft. Voor een dekking zou ik mijn pony altijd na laten kijken door een dierenarts.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:47

kohtje schreef:
Ik verbaas mij er over dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te kijken of het dier bv spat heeft. Voor een dekking zou ik mijn pony altijd na laten kijken door een dierenarts.

Sorry maar is dit tegen mij bedoeld?

kohtje

Re: Fjord laten dekken door een ander ras, maar welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:49

Ja ook. Je fokt wel een groot gebruiksdier. Stel jouw pony heeft beginnende spat en jij gaat er mee fokken dan kan dat erfelijk zijn.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:51

Tamara1991 schreef:
Een fjord, maar dan ietsjes lichter/ranker en met stippels :D Leuk als je van iets aparts houdt

Heb je daar ook een foto van? :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:52

Hoe weet jij of ik mijn merrie heb laten controleren ja of nee? Dat staat toch helemaal nergens?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:53

Stel ik win de lotto...

Ik ga er vanuit dat TS best wel weet of haar merrie iets mankeert en desnoods dat ze d'r eerst door een DA laat nakijken voordat ze d'r laat dekken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:55

Leuk dat je voor een Tinker gaat, dat was ook mijn eerst gedachte toen ik de titel van het topic las.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:55

[BEH] Onregelmatig? in dit topic staat toch echt dat ze steeds niet goed loopt. En je hebt toch geen foto's laten maken van de achter sprongen?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:58

Ja, maar dat betekend toch niet dat we haar niet hebben laten onderzoeken? :') we hebben foto's laten maken en nee ze heeft geen spat.

Ze is gewoon nagekeken hoor en kan gewoon gedekt worden

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:03

In dat topic staat toch echt dat je het niet kan vinden en dat er achter geen foto's zijn gemaakt. Maar ik zal me er niet druk over maken als jij je pony laat dekken. Ik gaf alleen maar aan dat ik alleen met een gezonde pony zou fokken en dat ik me verbaas dat er heel veel mensen zijn die zomaar fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:03

Ik zou niet buiten het ras gaan dekken. Maar mocht je willen zien wat er allemaal uit kan rollen als je met een Paint, Fries of ander ras dekt zou ik even op dit adres gaan kijken. Rancho el Verano heeft grote kuddes natuurlijk gehouden paarden en heel veel kruisingen rondlopen.

http://www.rancho-de-verano.nl/paarden/

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:11

Laatst bijgewerkt door KirstenChes op 29-06-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:12

Jammer dat lezen zo moeilijk is..

Elegance_ schreef:
Nou het was me het dagje wel weer hoor, we moesten om half 10 bij de kliniek zijn, ik haal Elegance uit de trailer en ze is echt heel erg aan het zweten en mesten geweest (stress, ze vind trailers helemaal niks) dus even rustig gestapt met haar en gewacht op de dierenarts. Toen mocht ze eerst op het harde gelongeerd worden en daarna op het zachte, wat we dus al dachten ze liep niet goed, rechts achter. Toen de buigproef, ze bleef slecht lopen je zag dat 1 kant van haar bil verder naar beneden "bewoog" tijdens het draven dan de andere kant. Toen hebben ze het been verdoofd om te kijken of ze beter liep maar helaas. Toen zijn we foto's gaan maken, ze was alleen zo gestressd dat we haar een lichte verdoving hebben moeten geven. Foto's waren helemaal in orde, dus nu een maand boxrust met pijnstillers en na die maand weer terug komen.

Pfff weten we dus nog niks..

Mijn laatste reactie was begin deze maand, knap dat jij kan weten wat we nu onderzocht hebben en hoe het nu gaat.

Maar goed laten we er maar over op houden, de keuze is gemaakt dus.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:16

Wij hebben een kruising fjord nrps, super leuk dier!
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:17

Als de keuze al is gemaakt, ga dan toch nog even bij Rancho el Verano kijken. Een kruising kan geslaagd uitpakken, maar ook niet zo mooi zijn of goed in elkaar zitten. Het is een gok....

En mocht je echt een kruising willen, ze verkopen daar ook paarden. Kun je precies uitpikken wat je leuk vindt.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:42

flettie schreef:
Als je met het veulen naar een NSvT keuring gaat dan krijg je er wel (half)papier bij omdat Venco daar goedgekeurd is als hengst, het veulen komt dan in het veulenregisterboek (register omdat de merrie niet NSvT opgenomen is).

Ja dat je een veulen voor kan brengen op de keuring voor opname weet ik. Maar een ggk dekhengst gebruiken betekent niet 'dat je er papier bij krijgt' en dat je om die reden voor een ggk hengst moet kiezen zoals je in je post zei ;) Een echt papier heb je bij een raszuiver veulen uit twee ingeschreven ouders. Ik hecht overigens helemaal geen waarde aan papier. Welhecht ik waarde aan een ggk hengst omdat ze goed bevonden zijn om nakomelingen te krijgen en daarbij medisch gekeurd, gefotografeerd etc. dat is wel meerwaarde, papier is maar papier ;)

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:48

Cassidy schreef:
Een kruising kan geslaagd uitpakken, maar ook niet zo mooi zijn of goed in elkaar zitten. Het is een gok

Helemaal waar, maar is dat niet altijd zo bij het fokken van een veulentje? Ik bedoel er zijn toch ook een heleboel raszuivere paarden die ongetwijfeld heel erg lief zijn maar miet perse de schoonheidsprijs verdienen?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:49

Heb 18 jaar een fjord/ new forest gehad...kon lezen en schrijven met hem...heerlijk veelzijdig paardje. Keihard ,nooit ziek en is 30 geworden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:50

Wizz99 schreef:
Helemaal waar, maar is dat niet altijd zo bij het fokken van een veulentje? Ik bedoel er zijn toch ook een heleboel raszuivere paarden die ongetwijfeld heel erg lief zijn maar miet perse de schoonheidsprijs verdienen?

Je maakt meer kans op een correct veulen als je binnen het ras blijft en een ggk hengst kiest. Veulen wat daaruit voorkomt hoeft niet de schoonheidsprijs te winnen maar gaat redelijk in elkaar zitten. Ik ben bij Rancho el Verano geweest, daar wordt gekeken naar character en niet zozeer naar conformatie. En dat is te zien.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:26

En dat is denk ik voor een groot deel ook een persoonlijke mening ;)

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:34

Ketly schreef:
Tamara1991 schreef:

Heb je daar ook een foto van? :D

Niet echt mooie of spectaculaire foto's, rij haar ook nog niet zo lang

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2129_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 1331_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 6516_n.jpg

Ze is van Marietjj zij heeft ook nog een paar foto's op haar profiel

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:37

Fjord x Fries vind ik echt de mooiste kruising <3 Las dat jij niet zoveel hebt met een fries.. Dus dan zou ik voor een tinker gaan!