Prijzen tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:09

Knap.. losse knieen zijn namelijk alleen goed te zien op foto...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:17

zien wordt idd lastig, merken/voelen kan je heel makkelijk! Maar dat laat ik aan deskundigen over Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:23

Mariska_28 schreef:
Losse knieen is trouwens wel een veelvoorkomend probleem bij Tinkers! Die van mij heeft er ook last van..

net als bij heel veel (jonge) paarden. Door ze te rijden en goed te trainen worden de banden, pezen en spieren sterker en merk je er niets meer van. Ik spreek uit ervaring met meerdere paarden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:31

Klopt als je vanaf jongs af aan traint is het op te lossen, maar bij de tinkers zijn de paarden vaak al ouder als men erachter komt (import!! of pas controle bij stamboekkeuring) En de aanleg voor losse knieen blijft dus aanwezig!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:19

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:38

Lielle schreef:
Volgend jaar is de Ghanese Achimota highway breed je van het, en kosten die een kapitaal.

waar kan je de Ghanese Achimote highway breed kopen? dan laat ik alvast een scheepslading overkomen. kan ik dan mooie winst op maken Haha!

tinkers zijn gewoon schandalig duur. Zeker als je ziet wat ze kunnen, vraag em echt af waarom sommige mensen zoveel geld uitgeven voor een bonte knol. Ik zou het er nu niet meer voor over hebben (ik vond al dat ik een duur paard had). Dit geld ook voor een normale kwpn'er wat sommige ervoor durven te vragen kan mn geld wle beter besteden
Bloos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:50

Marjolein"]
[quote="Lielle schreef:
Volgend jaar is de Ghanese Achimota highway breed je van het, en kosten die een kapitaal.

waar kan je de Ghanese Achimote highway breed kopen? dan laat ik alvast een scheepslading overkomen. kan ik dan mooie winst op maken Haha!
[/quote]

Accra, Ghana. Vanaf het vliegveld richting Takoradi. Na Tetteh Quarshie roundabout, tussen de twee stoplichten in Haha! Houd wel rekening met wat quarantaine en een dure vlucht *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 12:12

Terecht dat merries met losse knieeen (patella Fixatie o.i.d.) niet opgenomen worden. Ik neem aan dat dit ook voor hengsten geldt. Bij het NMPRS worden ze er ook op afgekeurd, net als op een overbijt (tot max 3 mm) of een onderbijt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:17

stef schreef:
Terecht dat merries met losse knieeen (patella Fixatie o.i.d.) niet opgenomen worden. Ik neem aan dat dit ook voor hengsten geldt. Bij het NMPRS worden ze er ook op afgekeurd, net als op een overbijt (tot max 3 mm) of een onderbijt

Van hengstenopname weet ik echt amper iets, maar ik neem ook aan dat dat voor hengsten geldt ja... Hmmz dat van die onderbeet vind ik ook wel interessant, zal eens navragen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:23

stef schreef:
Terecht dat merries met losse knieeen (patella Fixatie o.i.d.) niet opgenomen worden.

niet mee eens, gezien mijn opmerking hierboven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 12:32

Kan wel zo zijn Lielle, Myst had een onderbijt, kan ze zelf prima mee leven, maar toch is ze afgekeurd omdat het erfelijk is, en het stamboek het eruit wil hebben

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:34

ik bedoelde ook specifiek losse knieen Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 12:37

Komt toch op hetzelfde neer? Een stamboek zal ze er niet voor niks op afkeuren. Myst kan er prima mee leven, maar wie weet krijgt haar veulen een onderbijt van 2 cm, waar ie niet mee kan leven (terwijl de kans op een veulen met een recht gebit even groot is)
Ik denk dat het met patella hetzelfde is. Het ene paard heeft er weinig tot geen last van, en kan er dmv de juiste training prima mee leven. Het andere paard schiet bij elke stap op slot. Het zit hem dus in de graad van de aandoening

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:41

*Mee eens met stef*

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:47

Maar dan is het belangrijker dat de hengsten op dat soort afwijkingen gecotroleerd worden.. En geen van beide stamboeken verplicht het op foto zetten van de benen van de hengsten.. Spat is bijv. ook erfelijk...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:54

Dat is misschien iets voor in de toekomst nog, nu zijn de stamboeken nog vrij klein! *het op de foto zetten dus en controleren op diverse erfelijke gebreken*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:54

stef schreef:
Komt toch op hetzelfde neer? Een stamboek zal ze er niet voor niks op afkeuren. Myst kan er prima mee leven, maar wie weet krijgt haar veulen een onderbijt van 2 cm, waar ie niet mee kan leven (terwijl de kans op een veulen met een recht gebit even groot is)
Ik denk dat het met patella hetzelfde is. Het ene paard heeft er weinig tot geen last van, en kan er dmv de juiste training prima mee leven. Het andere paard schiet bij elke stap op slot. Het zit hem dus in de graad van de aandoening

mijn ervaring is dat ontzettend veel paarden losse knieën hebben als ze jong zijn, terwijl dat twee jaar later door fatsoenlijk rijden voorgoed weg is, en ik ken er iig die in de internationale springsport is terecht gekomen. Paarden worden er ook niet op afgekeurd bij een veterinaire keuring. Ik zie het dus niet als een aandoening, maar vrijwel altijd als pure slapte bij een jong paard.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-11-03 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:59

Lielle schreef:
mijn ervaring is dat ontzettend veel paarden losse knieën hebben als ze jong zijn, terwijl dat twee jaar later door fatsoenlijk rijden voorgoed weg. is, en ik ik ken er iig die in de internationale springsport is terecht gekomen. Paarden worden er ook niet op afgekeurd bij een veterinaire keuring. Ik zie het dus niet als een aandoening, maar vrijwel altijd als pure slapte bij een jong paard.

Maar bij een ras als de tinker, die veelal als recreatiepaard gebruikt word, kan je zoiets beter voorkomen aangezien er vaak de kennis niet is bij de particulieren om het goed te trainen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 17:30

en een ras als minipaard, wat zelden gereden wordt Haha!
Bij ons gaan ze trouwens ook niet op de foto, maar de vetarinair checkt gewoon de achterbenen. Hon moest op het harde draven, rechtuit en op de volte, paar pasjes achteruit, en ze hebben zitten voelen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:02

en ik altijd maar denken dat koudbloeden loeisterke benen hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:54

hebben ze ook Tong uitsteken Maar bij de gewrichten wordt dat voordeel dus weer een beetje opgeheft...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:53

Bij het NTS kijkt de dierenarts Paul de Vries op de keuringen wel altijd naar de knieen. Er kan een bepaalde afwijking zijn die hij direct ziet waardoor de Tinks gelijk veterinair worden afgekeurd. Volgens mij had dat ermee te maken dat de knie op slot kon gaan. (geen foto's dus!)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:54

LEON (sorry, kan het niet laten Bloos! ) het is OPGEHEVEN, niet opgeheft .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:37

Vasthi schreef:
LEON (sorry, kan het niet laten Bloos! ) het is OPGEHEVEN, niet opgeheft .

Oops.. ja had er eerst iets anders staan en toen ik het wilde veranderen had ik haast, dus vandaar die domme spelfout Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:08

Connor is 2 keer getest of hij losse knieen had en ook bij mijn merens is daar onderzoek naar gedaan. En ook bij mijn Jack Russel is het getest.

De dierenartsen draaien het achterbeen in een bepaalde stand en proberen dan met zacht geweld of ze de knieschijf van zijn plek kunnen krijgen.

Die losse knieen kunnen minimaal 2 oorzaken hebben, of te losse kniebanden waardoor de knieschijf teveel speling krijgt, of een te ondiepe kniegroef waardoor de schijf gemakkelijk van zijn plek kan schieten.

Bij twijfel kunnen er wel foto's gemaakt worden maar dan is er alleen wat te zien als er een ondiepe groef is, te slappe banden (die vaker voorkomen) of een binnen knieband die slapper is dan een buiten knieband dat is dus niet te zien op een foto, daar is de test die de dierenarts doet de enige manier om erachter te komen.