anneliesdj schreef:JoSav; ik heb je topic al lang geleden gelezen en wij hebben ook weleens wat pb's gewisseld. Ik vind Akhal Teke's over het algemeen juist prachtig maar je komt ook weleens exemplaren tegen die juist heel extreem de andere kant op gaan. En eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n lelijk exemplaar gezien als deze en dan doel ik op een functioneel rijtype.
Maar zeg eens eerlijk; vind jij dit echt mooi?
Mooi is sowieso irrelevant, tenminste voor mij. Het is een beetje zoals de oorspronkelijke gebruikstypen honden vergelijken met een showgefokt huisdier dat alleen in naam tot hetzelfde "ras" behoort. Waarom is er historisch zo'n verscheidenheid waar te nemen in landrassen?
Een toi at en een alaman at behoorden beiden tot de Turkoman, maar waren in gebruik anders, waardoor er ook verschillen in bouw bestonden binnen een wel enigszins algemeen type/ras. Een Iomud, een Teke en een Saryk waren duidelijk verschillend en toch behoorden ze allen tot de Turkoman. En de Akhal-Teke is ontstaan uit Turkomans van uiteenlopend type en subtype, met als gevolg een enorme verscheidenheid. Nee, als rijtypisch zou ik Tokhtamysh niet zo snel classificeren. Dat maakt hem niet mooi of lelijk. Zijn type en bouw dient een functie, ongeacht het waardeoordeel dat je aan die functie zou willen verbinden. Een halter klasse quarter horse is ook gefokt met het oog op een gebruiksdoel, of dat nu enorm functioneel is te noemen of niet.
Tokhtamysh is een verschijning binnen het ras zoals er velen zijn omdat er op velerlei manieren gefokt wordt voor verschillende doelen. Geld en show resultaten spelen vooralsnog nog steeds een belangrijke rol in de selectie, evenals korte vlakkebaan rennen - maar er zijn verscheidene fokdoelen en die zijn doorgaans prima op te vragen bij de fokkers of te lezen op hun website. De verscheidenheid die voorlopig nog te vinden is in het ras (maar afneemt) is een gevolg van hoe de nomaden hun paarden fokten welke de fokkers van nu geërfd hebben dankzij o.a. Shamborant en met historisch lokale verschillen als gevolg van geografische afwijkingen in het terrein en/of gebruik vanuit de nomadenpaarden waaruit dit "nieuwe" stamboek ontstaan is. Tokhtamysh is verguisd en op handen gedragen - om uiteenlopende redenen.
Ik zou hem niet op mijn merrie zetten, maar dat staat volledig los van of ik hem mooi of niet mooi vind. Er zijn AT hengsten die ik ontzettend mooi vind, maar absoluut niet geschikt vind voor mijn merrie met het oog op het type veulen dat ik hoop te fokken. Daar komt functionaliteit en gebruiksdoel weer om de hoek kijken. 
Verder hoort deze discussie hier denk ik niet thuis, maar in het topic dat hier terloops genoemd is. Het gaat nu namelijk niet meer echt over Akgez-Geli.