Wie weet een leuk ras voor mij??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJorgx

Re: Wie weet een leuk ras voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:55

Fjord!, IJslander,fell pony, of natuurlijk een leuke koudbloed kruising ik heb zelf een IJslander/fjord heerlijk recreatie paardje je kan kijken voor een koudbloed bij http://paarden.aangeboden.nu/

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:01

Melinde schreef:
Heel lastig onderwerp ja..

Jou lijstje lijkt ook heel erg op het lijstje die ik had. Ik zat idd zoals hier boven staat ook met een fjord of haflinger in me hoofd. toch is mijn keuze voor een tinker gegaan. Ik vind dat ras ideaal, vooral voor buitenritten. wel spreek ik uit ervaring dat ze gewoon oer sterk zijn.. Dit verschilt natuurlijk ook per paard/pony.

Ik zou gewoon lekker kijken naar wat paardjes, rondje rijden er mee en dan vooral naar buiten. Het belangrijkste is ook wel de klik zoals ik hier vaker al voorbij hoor komen.

Veel succes!! ik ben benieuwd!

Jha, ik ga gewoon kijken, en ik zie wel wat er op mijn pad komt :)
maarre, waarom zijn Tinkers zo ideaal voor buitenritten??

jha, ik ben ook benieuwd, misschien kom ik thuis met een paard dat niemand verwacht had :D dankjewel voor je reactie!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:12

Pluttersput schreef:
Een fries zou ik niet willen scharen onder rustig en koelbloedig. Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat zijn, maar mijn ervaring met friezen is dat het toch meestal best drukke, alles-willen-zien paarden zijn :)

Wou net zeggen, mijn fries is nou niet bepaald het meest koelbloedige paard _O- (lees: 't is een schijterd).

Bij mij komen de rassen haflinger en fjord als eerste boven. Maar dat komt misschien ook wel doordat ik 9 jaar een fantastische haflingermerrie gehad heb waarmee ik kon lezen en schrijven. Heerlijk beest met een geweldig karakter :+: Dus ik zou naar zo eentje uitkijken! Tegenwoordig zijn ze er ook wel groter, rond de 1.50 moet zeker lukken.
Hoewel er binnen de haflingers ook koele kikkers én hittepetitjes zitten natuurlijk.

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:28

maura schreef:
Misschien moet je ook een beetje kijken wat je je toekomstige paard te bieden hebt? Een paard is meestal 22 uur per etmaal gewoon paard en dan zijn er twee uurtjes waarin z'n mens er is om iets met 'm te doen. Als je paard die 22 uur buiten zal gaan doorbrengen in een kudde zijn er andere dingen om op te letten dan wanneer het (een deel van) die tijd in een al dan niet luxe stal staat. Als je de beschikking hebt over een groot weiland kan het ideaal lijken om een sober ras te kopen en gewoon te laten lopen als je een weekendje wegwilt of een poosje minder tijd hebt. Maar sobere rassen hebben vaak een aanleg om dik te worden en kunnen last krijgen van allerlei kwalen als ze onbeperkt kunnen grazen. Ga je dan met een graasmasker aan de slag (niet voor elk paard ideaal) of moet de hele kudde dan aan stookbegrazing gaan doen omdat jouw paard niet teveel mag eten? Veel op stal staan is voor geen enkel paard goed, maar er zijn paarden die dat beter trekken dan andere. Er zijn er zelfs die er juist baat bij hebben om regelmatig apart binnen te staan. Bijvoorbeeld omdat ze wat onderdanig zijn en in de winter buiten niet voldoende hooi kunnen eten als ze door andere paarden worden weggejaagd. De omstandigheden waarin jouw paard gaat leven zijn natuurlijk niet totaal bepalend voor het ras, maar er zijn wel rassen die minder handig zijn als het paard 24/7 zonder schuilstal en zonder deken buiten komt te staan of als het paard juist 12 uur per etmaal in een stal van 3 bij 3 moet gaan doorbrengen.

Mijn paardje komt in een groot weiland te staan met een lijntje, die elke dag weer een metertje of minder wordt opgeschoven. Er is nog een tweede helft weiland over, waar mijn paardje desnoods kan worden geplaatst als het gras zo'n beetje op is, en er is zelfs nog een tweede weiland. De weilanden en de stal zijn niet van ons zelf, maar van een andere vrouw, en die weet wel hoeveel mijn paard kan hebben en wat niet. De stal is groot, en de boxen zijn ruim. Er hebben altijd grote Friezen in gestaan, dus de boxen zijn ruim genoeg. We kunnen aan de eigenaar vragen hoe hij/zij het heeft gedaan met weiland en stalling, en advies vragen aan hem/haar. Ik zie tot nu toe nog geen problemen met het weiland en stal, maar daar moet ik ook nog niet over nadenken, we moeten eerst toch nog even kijken hoeveel de stalling kost, en of het financieel te halen is, daarna gaan we ons zorgen maken over andere dingen. Maarja, onderzoek doen op internet over wat voor paardje nou ideaal is, is altijd interessant natuurlijk :D maarja, net zoals de meesten zeggen, ik moet me niet fixeren op een en de zelfde rassen, maar gewoon kijken wat er op mijn pad komt. Maar daarvoor is het wel belangrijk om te weten of het paard past bij wat ik wil gaan doen, en ik hem te bieden heb. Bedankt voor je reactie!!

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:32

iloveyoujorg schreef:
Fjord!, IJslander,fell pony, of natuurlijk een leuke koudbloed kruising ik heb zelf een IJslander/fjord heerlijk recreatie paardje je kan kijken voor een koudbloed bij http://paarden.aangeboden.nu/

Jha, heb al even gekeken, mooi beestje heb jij!! zelf vond ik Dixie op 't eerste gezicht wel wat, maarja, ik heb haar nog nooit uitgeprobeerd, dus weet ik het niet zeker..alhoewel, ben wel op ponykamp geweest, en een vriendin reed op Dixie, geweldig lief beest. Rustig, niet onder de indruk van tractoren en ander gespuis. Lijkt me perfect, maar net wat ik al zei, op 't eerste gezicht... bedankt voor je reactie!!

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:35

Silence schreef:
Ik zou zo zeggen een Fjord, maar het is veel belangrijker om te kijken naar de klik dan naar het ras.
Ik heb altijd gezegd dat ik absoluut geen Fjord wilde.
Maar toen ik ging kijken voor een bomproef paardje kun je vast wel raden waar ik mee thuis kwam ;)

haha, zo zie je maar weer ;) jha, veel mensen zeggen idd dat ik gewoon moet kijken naar wat er te kopen valt, en dan zie ik wel weer verder.

bedankt voor je reactie!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:35

Waarom van ver halen wat je dichtbij kunt halen? Wel eens aan een KWPN Gelders paard gedacht, het enige Nederlandse allround paard? Wij hebben er 4, super karakter, brengen je altijd weer thuis, willen graag lopen maar altijd onder controle te houden. Op de site van het KWPN, Regio Gelders paard staat een verkooplijst.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:39

Als je dikke lol wilt beleven moet je Fjord nemen!!:DD

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:41

Groningers zijn over het algemeen ook hele rustige paarden je kunt zo voor alles inzetten.
Google.nl en typ het groningerpaard in dan krijg je een hoop informatie. (nimber) op bokt is ook zeer bekend met groningers

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:41

Beste mensen, heel erg bedankt voor jullie hulp en informatie, ik heb er echt wat van opgestoken, maar het is nu tijd om dit onderwerp te stoppen, voordat ik krankzinnig word van de tips die binnen stromen ;)

nogmaals, heel erg bedankt, en misschien start ik nog een nieuw onderwerp, met foto's van mijn nieuwe aanwinst ;)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:46

Haha! Begrijpelijk :) Veel plezier met je zoektocht!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:54

Wij zijn al jaren zeer blij met onze twee merens, zij ontbreken hier aan het lijstje. Met name de oudste voldoet helemaal aan je beschrijving. Morgen gaan we weer met hem wandelen en onze kleinkinderen mogen dan om de beurt bij hem op de rug. Merens kan van alles een beetje: dressuur, springen. Ook gaan ze graag voor de wagen. Ze zijn koel in de kop, graag buiten en zijn heerlijk relaxed om op te rijden. Toch zijn ze kittig en voorwaarts en zeker niet sloom. Maar ze zijn niet schrikkerig. Een merens is niet bang en als jij geen leiding geeft dan is dat voor hen geen probleem want dan nemen zij de leiding, dus dat moet je voor zijn. Let wel, in ieder ras zitten uitzonderingen die de regel bevestigen dus je moet wel kritisch kijken en op zoek gaan. Een merens moet je niet de hele dag in de stal zetten, dat verdragen ze niet. Die van ons kunnen in en uit lopen en als ze willen de hele dag buiten. 's Nachts in de stal en overdag buiten (of andersom) is ook een goede manier om hen te houden. Maar het zijn geen paarden die hele dagen op stal moeten staan, want dan komen ze er via de muur uit vanwege frustratie.
Voor meer informatie kun je kijken op de site van http://www.merensforum.nl/ en http://www.merensstamboek.nl/. Het merensstamboek heeft ook een verkooplijst en een secretariaat waar je voor informatie kunt bellen. TEvens heeft een vriendin van mij een fokker een paar fijne merens te koop staan.
Let op een merens heeft een nadeel namelijk ze zijn besmettelijk dus als je er een hebt wil je er gauw twee :+ .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-01-12 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:57

fjord/tinker

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:21

LiCaJa schreef:
Als je dikke lol wilt beleven moet je Fjord nemen!!:DD

Ik heb soms helemaal geen lol met mijn fjord. Er zijn dagen dat ik er het liefst worst van maak :P Maar voor de wagen is het echt een gouden paard.
Met mijn haflinger kan ik lezen en schrijven en zeer goed mee samen werken. Hij is ook altijd lief en trouw en wilde altijd werken voor me(hij is nu met pensioen).

Ik heb deze 2 rassen altijd al erg leuk gevonden ook omdat je er eigenlijk niet uitgroeid en ze makkelijk te houden zijn(vreten niet zo veel). Maar ik vind kwa meewerken de haflinger het fijnst. De fjord is meer een beul...gewoon doorgaan maar heeft wel een super lief karakter en ik zet hem wel eens in als een van de zorg clienten op de boerderij een paard willen poetsen. Dan word het gelijk een heel ander dier. terwijl de haflinger dan nog wel eens wat draaierig kan zijn. Ook kinderen vinden de fjorden helemaal geweldig, ze roepen altijd om danno en als ze mogen poetsen nou dan is hun dag helemaal volmaakt.

Onlangs heb ik een fjorden veulen gekregen van mijn stalhouders en ook deze heeft een zeer goed en sprekend karakter. Gaat een hele leuke en mooie fjord worden.

TS: Mocht je intresse hebben in een haflinger. We hebben er eentje te koop van een klant. 3,5 jaar alleen onbeleerd(kan eventueel beleerd worden). Wegens omstandigheden mag dit paard voor een klein bedrag weg en misschien nog wel als een weggevertje. Wil je meer weten moet je even een PB sturen. Ik schat hem op ong 1.40m.

DeGelukkige4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:29

TS ik kan het niet laten om toch ook nog even te reageren. Mijn appaloosa voldoet erg aan je lijstje (loopt niet voor de kar, maar zou het wel leuk vinden denk ik). Verder denk ik dat je naast ras en beschreven karakter in een advertentie ook naar de leeftijd van je toekomstige paardje moet kijken. Een 3 jarige is vaak een stuk frisser dan hetzelfde paardje als 8 jarige. Succes en veel plezier met je zoektocht!

Ps ik was altijd op zoek naar een fries merrieveulen, maar werd via Marktplaats verliefd op een witte appaloosa van 8,5 jaar....

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:37

Onderschat Tinkers alsjeblieft niet :') ik verzorg een geweldige tinker, die ontzettend heet kan zijn en ook wel eens goed aan de kletter kan gaan...
Tuurlijk kan dat bij ieder paard,
maar ik zou ook het eerst denken aan een fjord! En dan wel eentje met ervaring.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:48

pien_2010 schreef:
Let op een merens heeft een nadeel namelijk ze zijn besmettelijk dus als je er een hebt wil je er gauw twee :+ .

haha dit moet ik toch wel beamen....ben 6 jaar geleden begonnen met 1 merens, heb er inmiddels 4 in bezit en 6 onder mijn hoede (waarvan 3 te koop overigens)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:55

LoveWodan schreef:
Verto schreef:
Jammer dat ik tot nu toe alleen maar reacties zie waarin Tinkers, Haflingers, Dravers en Fjorden worden genoemd. Lieve mensen, er zijn meer koudbloedpaarden; kijk eens in een paarden-encyclopedie en er gaat een wereld voor je open *D

TS, heel veel plezier met je zoektocht. Ik pak er vanavond even mijn boek bij en zal wat koudbloed rassen voor je opzoeken, misschien dat je op wat leuke ideeën komt :)

jha, Freibergers en Oldenburgers zijn ook supermooie koudbloedjes.

Dankjewel! ik heb momenteel geen paardenencyclopedie in huis, dus je informatie is meer dan welkom!! ik zal binnenkort zelf ook even een encyclopedie van de bieb lenen :D

Een Oldenburger is alleen geen koudbloed maar een sportwarmbloed alla een KWPNer.

TS...een Gelderse KWPNer. Koel in de kop en warm in het werk. In mijn profiel en op de facebookpagina wat leuke voorbeeldjes van een bloed mooi paard wat kan presteren maar wel een goed karakter heeft.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:00

Schwarzwalder fuchs! _/-\o_
Zo betrouwbaar, leergierig, rustig maar absoluut niet sloom!
Ik zweer bij deze paardjes! Je kan er geen z mee springen maar het karakter is gewoon fantastisch!
Ik heb er vier (helpen) inrijden en toen waren ze al geweldig rustig en kalm in het hoofd!
Zoek ze maar eens op! Ik denk dat het echt een leuk paardje voor je kan zijn.
En anders een ijsje maar die zijn soms niet echt koel in het hoofd...

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:21

Ik zou toch meer naar het karakter kijken dan naar het ras. Ik verzorg een bom proof kwpnner en ben er vroeger herhaaldelijk afgegooid door zogenaamd zulke lieve pony's
Klinkt misschien vreemd, maar een superbraaf manegepaard overkopen misschien?
Bij mijn manege staat zo'n ontzettend lieve betrouwbare goedzak. Heb er mij eerste maand als herintredende ruiter op gereden, geen seconde bang op hem geweest. En zo'n lieverd dat ik hem beter zou wensen dan uur na uur beginnende ruiters te moeten verdragen. Zo zijn er vast wel meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:11

linky schreef:
Waarom van ver halen wat je dichtbij kunt halen? Wel eens aan een KWPN Gelders paard gedacht, het enige Nederlandse allround paard? Wij hebben er 4, super karakter, brengen je altijd weer thuis, willen graag lopen maar altijd onder controle te houden. Op de site van het KWPN, Regio Gelders paard staat een verkooplijst.

Helemaal mee eens.

http://www.kwpn.nl/site/department_arti ... 0c299e1a48

sterrepony22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:03

nou ik heb 3 eigen paarden en wij voeren ze 3 keer per dag een plak hooi 1 keer per dag brokken en na het rijden muesli in de winter kruiden muesli en in de andere seizoenen normale muesli

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:49

ik denk niet dat wij je kunnen helpen, elk paard KAN geschiktzijn voor de kas en als buitenritte, het moet alleen in her aard van het paard zitten, elk ras kan het. mijn tip. kijk op internet naar paarden die dat kunnen. Maak bij verschillende een afspraak en je zal vast meteen een klik voelen bij een van die paarden die aan jou eisen voldoen, dan maakt het ras niet eens uit ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:20

Topic is ruim een jaar oud, ik neem aan dat de TS inmiddels wel tot een keuze is gekomen. TS, mocht dat niet zo zijn en je hebt nog specifieke vragen, stuur me dan gerust een pb :)
Voor nu hier een slotje.