Waarom geen Gelderse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:44

Kijk, als je niet van het uiterlijk van een Tinker houdt, dan moet je geen Tinker kopen als je weet hoe die er uit ziet! (Al dat haar, moet er niet aan denken :D)

Tuurlijk zijn er ook Gelderse met een klassieker type. Als je dat niet mooi vindt, moet je die niet kopen. Er zijn echter ook modernere types, die je wel in de smaak zouden kunnen vallen. Maar ook die hebben natuurlijk wel Gelderse kenmerken.
Ook maat hoeft geen probleem te zijn. Ik ken er genoeg van 168 en groter..

Daar komt bij: mijn 20-jarige merrie van 162cm wordt regelmatig voor 10-jarige van 170cm versleten...

Met bovenstaande paarden wil ik alleen maar aangeven dat er dus best wel sportpotentie is voor de gemiddelde ruiter / het grote publiek.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 20:44

Ik had het dus over het Gelders paard topic blz 420

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:45

Tristan is niet Gelders, die voert veel RP bloed (maar is Gronings).

De bruine is een Parcival, en dat is een zoon van de zwarte merrie. Die Parcival springt inmiddels ook al erg leuk.

Ja dat snap ik, als je een Gelderse zoekt, dat je dan niet alle RP KWPN-ers af gaat struinen. Ik zoek weleens op de Gelderse hengsten.
Ik weet ook dat er adverteerders zijn die expres niet erbij zetten dat het een Gelders paard is. Er zijn veel mensen die een KWPN-er zoeken, geen verstand van hengstennamen hebben, vallen op een mooie foto (van een modern Gelders paard), en die zouden afhaken als er Gelders bij stond. Dus voor die mensen wordt het Gelderse juist vaak achterwege gelaten. Omgekeerde wereld dus.

De donkerbruine is Chablis, GGK dekhengst :) Die man is erg groot, dat doet hem geen recht vind ik. Heb hem in het tuig en aan de hand gezien, toen imponeerde hij heel wat meer dan onder de man.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:46

i k denk dat het vooral onwetendheid is. Heel veel mensen denken inderdaad bij een gelderse aan een boeren knol voor de kar. Ik vind dat een goede gelderse echt niet onderdoen aan een 'gewoon' kwpn sportpaard. Ik denk dat we geen gelderse in de subtop zien omdat de gemiddelde gelderse ruiter die ambitie helemaal niet heeft. Ik heb een geweldige gelderse ruïn uit een keursport merrie, groot, lenig,veel beweging, braaf maar wel heet te krijgen, werkwillend, leergierig die echt meer in zijn mars heeft dan ik waarschijnlijk zal halen (zie mezelf meer als een recreatieve ruiter) . Zet je hier een fanatieke ervaren ruiter dan zal die er er veel meer bereiken dan ik.
Maar die fanatieke ruiters kiezen vaak voor een bloedig type. Ik denk alleen dat je met een goede gelderse best wel in de subtop mee kan rijden, maar dat de meeste voor de echte top net even iets te kort komen. Niet dat ik dat 'iets' mis want een totilas is ongetwijfeld met die storm nu niet buiten te rijden terwijl mijn 4 jarige gelderse braaf zijn rondje rijdt. De bloedtypes van mijn vriendin komen met stormachtig weer niet buiten want die gaan helemaal uit hun dak.

Maar hebben wij niet parcival, rubus b, die toch hoger lopen dan die Z. Reed annemarie keizer geen gelderse (dacht 75 procent) vincent in de subtop. Ik las laatst nog een artikel in de paard en sport over een gelderse die in de subtop mee reed waarvan de ruiter (stal laarakkers) pas later erachter kwam dat het om een gelderse ging. Paard was gekocht omdat het zo lekker kon lopen..
Laatst bijgewerkt door damian23 op 09-12-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:46

Anouk, ik vind de jouwe ook wel in verhouding (en prachtig), maar zij heeft wel een bovengemiddeld fors front. Ook voor een Gelderse.

Afbeelding
Dit is de zelfde bruine (Chablis) als bij die man onder het zadel...
Hij is 167/168 inmiddels.
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 09-12-11 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:49

Dit is de vos die Sythaa noemde. Dat vind ik ook de mooiste uit het hele topic, en dat paard past ook qua type helemaal bij mijn ideaalplaatje van het Gelderse paard:

Afbeelding

Helaas weet ik niet meer welk paard dat was (naam/afstamming).

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 20:49

Ow dat ben ik met je eens Marieke :D . Ze is erg imponerend aan de voorkant. Ze heeft dan ook een "dikkere" nek dan de meeste hengsten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:53

Interessante discussie hier. Ook interessant om te lezen hoe mensen er nou echt tegenaan kijken.

Ik ga wel mee met Marieke en GJ, Gelderse paarden kunnen wat mij betreft minstens net zo uitblinken in de dressuursport, mits er in geinvesteerd wordt.In mijn ogen kan elk correct paard met 3 correcte gangen en de juiste ruiter de Z dressuur halen. Het hele probleem waarom veel mensen niet willen investeren om een gelderse uit te laten brengen is het hele imago.

Zelf heb ik op L-dressuur niveau gereden met mijn nogal robuuste merrie. Ik heb van de 8 proeven, 6 proeven liggen waarop wel iets aan commentaar staat aangaande het paard. Ze was nogal zwaar (Ja , wat denk je dan met 8 maand dracht :P) , of het was een vrij 'forse' merrie.
Ik lees het nog steeds in ons Gelderse paardentopic. Zolang er niet een enorme groep aan mensen zich gaat en wil inzetten voor het ras, zul je nooit het 'vernieuwde' imago van eventueel sportpaard de overhand kunnen geven.

Ik ben er zeker wel van overtuigd dat het imago te veranderen is ! Het 'karrenpaard' imago is allang niet meer van toepassing, misschien de rechte kruizen en lange ruggen wel, maar toch zie je wel op bijvoorbeeld de dag van het Gelders paard dat er toch heel wat op een degelijk niveau presteren. En dat gaat niet aan ieders oog voorbij, sommigen zullen het opmerken en mondeling erover praten.

Sythaa heeft wel gelijk dat mensen achter het ideaalbeeld aanhobbelen. Dit zie je net zo goed in de Gelderse richting. Er worden heel wat dieren aangeboden op de gelderse keuring die nog geen 10% puur gelders bloed hebben, en mensen komen er mee weg ? Uiteindelijk heeft het KWPN wel het ideaalbeeld in mijn ogen gevolgd door het percentage gelders bloedeis weg te halen.

Zelf heb ik dit jaar wel gekozen om mijn Gelderse ( nogal klassieke ) ruin naar een goede trainer te doen die hem uit gaat brengen in de sport. Hij staat er nu anderhalve maand, is een half jaar beleerd nu, maar hij gaat aankomende 30 december maar wel mooi het even doen in de b dressuur. Waarom ik er voor gekozen heb ?

Naast de reden dat ik er zelf niet genoeg tijd voor heb en ik daarbij eigenlijk wil zien wat er uit hem te halen valt, puur promotie voor de geldersen. Nee, mijn ene paard zal vast het hele imago niet doorbreken, maar ik kan op zo'n manier ook laten zien dat een Gelderse niet een of ander vies ras is wat puur er is om mee te mennen of mee rond te hobbelen.

En zeg nou zelf, voor half jaar beleerd paard, binnen 2 weken lopen als dit :

Afbeelding

Afbeelding

Dat doet naar mijn idee niet onder voor een normale KWPN er hoor :')

Dit gaat ook de bedoeling zijn voor mijn 3 jarige merrie, en waarschijnlijk ook voor alle anderen die er nog na gaan komen. En ik ben bijna zeker dat wanneer iedere gelderse paardenhouder bij wijze van spreken deze mogelijkheid zou hebben, dat het imago al wel anders zou zijn.

Oeps, nu eerst eten !

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:57

MariekeA eens ik moet ook niet aan een tinker denken, maar dan weet je iig hoe ze er doorgaans uitzien.
Schept dat misschien ook niet een stuk onwetendheid, de enorme verstrooiing in uiterlijk van de Gelderse paarden? Want ze varieren van lomper werkpaard tot modern sportpaard. Wat mensen van oudsher kennen is de lompe variant. En daardoor kijken ze misschien niet eens verder naar de meer moderne varianten.

Damian23 ik denk dat de gemiddelde niet-gelderse ruiter die ambitie ook niet heeft. Maar ze willen wel graag op een totilas of een utopia look-a-like rondrijden.... denk ook net als jij dat ze voor de subtop misschien net iets te kort komen, daarom zijn ze met storm ook te rijden. Maar de meer bloederige types zijn veel moeilijker te rijden en zullen dat daardoor misschien ook niet halen met een willekeurige amateur. Mijn vos uit mijn profiel valt ook in deze categorie en ondanks dat het echt een goed paard is valt het niet altijd mee om tot prestaties te komen bij spanning en externe invloeden. We doen het heel leuk nu, hard op weg naar het Z2. Maar juist dat altijd willen gaan en willen werken, de vlugheid en soeplesse maken zulke paarden wel een feestje om te rijden.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:00

Toen wij de laaste keer op zoek waren naar een nieuw paard, wilde mijn vader heel graag een gelderse!!! Hij is hier helemaal weg van. Ik vind ze ook erg mooi, maar we konden er geen vinden die bereden en betuigd was. Wij zijn er bij 1 gaan kijken in Tiel, echte een hele mooie, een bruine ruin met 4 witte benen en een grote bles ( melksnuit??? ofzoiets). Maar toen hij werd gereden schopte hij naar het been, ben er maar niet opgegaan aangezien hij dus ook niet liep met een ruiter die zz reed of hoger.

Nu hebben we een heel leuk en lief paardje :) maar mijn vader heeft het nog vaak over die gelderse in Tiel "die hadden we moeten kopen" zegt ie dan, "dan keek iedereen om als je daar mee over straat ging"

Ben benieuwd of iemand weet waar die nu staat en hoe die het doet............... Gewoon uit nieuwsgierigheid volgens mij was hij 2 jaar terug ongeveer een jaar of 5, nog best jong

GJ9

Re: Waarom geen Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:02

Ik weet een hele leuke Gelderse ruin, 7 jaar, die bereden en betuigd is. Interesse?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:03

GJ9 die vos vind ik ook helemaal geweldig. Die mag zo bij mij thuisbezorgd worden :D . Beweegt goed, mooi bergop en mooi vol in het lijf. Met zulke paarden kan je echt promotie maken voor het ras.

Cheytjuh hoe oud is jouw ruin op de foto's? Ik vind hem idd vrij klassiek. Ik vraag me ook af of hij uiteindelijk achter wel voldoende kan gaan zitten om mee te komen in de hogere klassen, door zijn bouw. Maar het is een paard wat zeker niet zal misstaan in de ring. Leuk dat je hem uit laat brengen!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 21:03

En ik weet een ontzettend leuke merrie betuigd en bereden.
Heb je misschien ook een naam van paard/fokker/handelaar uit Tiel?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:06

Gj ik zal eens kijken of ik de afstamming terug kan vinden.

Sythaa de koffievos is mijn merrie, idd wat kort en ook maar 1.58.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik zelf had mogen kiezen ik ook niet weet of ik voor haar was gegaan.
Ik denk dat ik misschien wel voor gelders was gegaan.
De hele iele bloedpaardjes zijn over het algemeen ook niet echt mijn paarden.
Ik was altijd wel van de paarden met wat body en ronde billen hahahaha.

Ik zag gelderse paarden ook altijd als lompe trage paarden.
Ik kreeg ook altijd de standaard zin oh een gelderse makkelijker kan je ze niet hebben.
Ben er toch wel achter dat dat echt niet zo is, die van mij is alles behalve flegmatiek en als ze eenmaal loopt is ze echt niks minder dan een niet gelderse.

StAppie weet je de naam nog van het paard?
Dat is niet ver hier uit de buurt, zou zomaar kunnen dat die in deze omgeving is gebleven.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:08

Nou we hebben er nu 1 ( geen gelderse) en die wil ik gewoon houden echt een toppaardje, laat ik dit maar niet tegen mijn vader zeggen ha ha dat ze er nu dus wel zijn.........

Mijn vader weet die naam wel van die handelaar, zal ik morgen eens vragen. Zijn dochter rijd op zeer hoog niveau en ik weet nog wel dat hij hele grote handen heeft ha ha, toen ik hem een hand gaf verdween mijn hand helemaal, maar ja daar heb je niets aan natuurlijk.......... Als ik de naam hoor weet ik het wel weer

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:13

Sythaa, die merrie in mijn hengstkeuze topic gaat ook naar Didam.
Ik heb van een aantal doorgewinterde Gelderse fokkers al mooie complimenten over haar Gelders type gehad... Zij is dus vrij modern met haar schuit RP-bloed.

Bacci heeft met name een tamelijk groot hoofd..

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:14

Naam van het paard weet ik echt niet meer............ Hij was wel super braaf met borstelen zadel op doen etc.... Mijn vader kent die man via via en is wel een eerlijke handelaar. Hij had dat paard gekocht van mensen omdat wij zoiets zochten, op bestelling zal ik maar zeggen. Maar die mensen zeiden dus dat hij betuigd en bereden was maar toen die dochter hem reed leek wel of hij het zadel niet kenden.
Zijn hoeven waren niet netjes, geen afwijking ofzo maar niet zo bij gehouden zoals wij zouden doen wanneer je veel met je paard doet. Daarom hebben we het ook niet gedaan, mijn vader had daarom ook zijn twijfels of er wel veel mee was gedaan. Die handelaar was ook echt boos omdat hij die mensen op het woord had geloofd.
Nou ja lekker onduidelijk verhaal is het geworden volgens mij...........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:19

Mijn mening is niet dat goede Geldersen in de top even goed kunnen meekomen als goede overige rijpaarden.
Als je doel en je hart bij de topsport ligt dan liggen je kansen hoger bij een sport gefokt paard. Echter zal het overgrote deel van de wedstrijdruiters nooit boven ZZ uitkomen. Waarom dan een paard kopen met topsport karakter dat steeds weer te heet wordt onder een normale ruiter?
Geef mij dan liever een goed ijverig paard met een evenwichtig karakter. Dan kan ik nog steeds mijn eigen maximum eruit rijden zonder elke keer bang te hoeven zijn dat ik op een bommetje zit als ik ook gewoon lekker wil buitenrijden en springen. Een gelders paard voldoet hier in mijn ogen doorgaans aan.
Uiteraard vind je deze karakters ook onder de "rijpaarden" maar doordat daar nu de verlzijdigheid weggeselecteerd wordt ben ik bang dat dit niet meer voor lang is.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:37

Sythaa schreef:
GJ9 die vos vind ik ook helemaal geweldig. Die mag zo bij mij thuisbezorgd worden :D . Beweegt goed, mooi bergop en mooi vol in het lijf. Met zulke paarden kan je echt promotie maken voor het ras.

Cheytjuh hoe oud is jouw ruin op de foto's? Ik vind hem idd vrij klassiek. Ik vraag me ook af of hij uiteindelijk achter wel voldoende kan gaan zitten om mee te komen in de hogere klassen, door zijn bouw. Maar het is een paard wat zeker niet zal misstaan in de ring. Leuk dat je hem uit laat brengen!

Bacardi is momenteel 5 jaar oud :) Ik heb zelf niet het idee dat zijn bouw hem in de weg gaat zitten, maar we zullen zien :) Dank je voor het compliment.

@ Marieke : Bacardi heeft geen klein hoofd, maar ik denk dat de witte aftekening zijn hoofd wel groter maakt in het plaatje :)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:47

Helemaal mee eens Sizzle.

Ik heb een hele leuke jazz x hemmingway gereden.
Hij was alles wat ik niet wilde in een paard maar toch was er iets waarom ik hem geweldig vond.
Ik reed gewoon lekker de basis met hem en hij werd door zijn vaste ruiter getraint voor de hogere sport.
Hij zat in een hele hoge prijsklasse dus het geld had ik toch niet voor hem maar al had ik het gehad had ik hem toch laten staan omdat ik ook zn andere kant maar al te goed kende en ik wist dat dat op den duur niet goed zou gaan.

Er lopen hier in de buurt toch nog aardig wat gelderse in de sport die ook heel leuk mee kunnen komen.
Het is gewoon jammer dat mensen bij het woord gelders al afhaken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:11

Persoonlijk vind ik dat ik in An easter boy v. Koss zeker een heel fijn rijpaard heb, wat springt, crosst, en dressuurt... Wat absoluut dan wel waar is, ik ben een van de recreatieruiters ben, die van niks het hoogste wil...

Ik zie gelderse paarden zeker niet als lompe bokken, maar dat is ook nergens voor nodig, want ja er zijn lompe bokken, maar ook hele elegante typetjes :j

Afbeelding
Niks lomps aan :P

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:16

StAppie schreef:
Nou ik weet nog wel dat hij hele grote handen heeft ha ha

Owwwww, nu weten we wie je bedoelt :D :+ ;)

Utopia (GP-paard, niet die van Areke) voert anders best een scheut Gelders-bloed meen ik mij te herinneren. En een fijn poppetje is het nu ook niet direct bepaald!

PSM, jouw Boy is ook bepaald geen Ukkie met zijn 180cm!

Chey, Baccie is echt leuk hoor, maar met of zonder bles: hij heeft een groot hoofd....... :D

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:18

hahahahaha had wel leuk geweest marieke mijn Utoop ook GP :P

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:19

Wie weet wat nog komt Areke! :D

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:19

Hahahaha eerst maar eens de puntjes op de i voor het L2