Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:29

ik was op zoek naar een dressuurpaard, dus een kwpn'er of iets dergelijks. maar ik wilde dus geen belg ofzo.
ik koos voor dit ras omdat ik graag de dressuur sport in wil. ik heb nu een kwpn, met een blauw papier dus hij is niet echt kwpn.
bij de pony's maakte het niks uit, als ik er maar mee op werdstrijd kon, dus dan vallen de haflingers enzo iets ook af, daar kan je wel mee op wedstrijd maar dat vindt ik niet echt mooi.
van mijn paard weet ik nog niet echt veel hij is pas 3 dus ik hoop dat mijn verwachtingen nog uitkomen.
bij mijn pony zijn ze wel uitgekomen ik wilde graag 1x z starten en dat is gelukt.
mijn pony is er een beetje ingerolt dat was ook niet mijn pony, maar bij mij paard heb ik op gelet of hij lief was een een beetje goed kon lopen, hij was toen pas net 3 dus zag er nog echt niet uit. maar ik ben er nu heel blij mee

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:30

Ik wou een arabiertje leuk pittig paardje en het liefst een vosje.
Maar het is uiteindelijk een half fries x half konikspaard geworden en wat ben ik daar bij mee!!
Ze had zo'n apart kleurtje en ze was toen ik haar kocht 2 jaar. Toen ik er heen ging om te kijken was ik gelijk verkocht en heb ook niet meer verder gezocht hihi
En dat terwijl ik echt geen fries wou :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:32

Nee, er is hier geen keuze; als je paarden wil zijn er alleen ijslanders.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:33

Ja :j mijn ouders wouden een Bruine PRE, (veulen ) en ik wou een paard waar ik mee kon beginnen (dus rond de 4)
naar de fokker geweest om een bruine PRE veulen + schimmeltje te bekijken.. ja ik vond het niks was ik wou een 'volwassen' paard :+
en daar was ze in de fokgroep :)) een bruine PRE van 4 jaar oud :D

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:37

Mijn huidige paard is wel een bewuste keuze geweest.Ik wilde zoiezo een tinker .omdat ik ze zo mooi vind en ik mag dat breede wel (mijn vorige was een trekpaard dus ja..)en omdat ze over het algemeen rustig en betrouwbaar zijn.Maar al boven al bont.dat moest het zeker zijn en anders maar een ander bont paard.het mocht zeker niet lijken op een van mijn andere paarden.zou veel te veel hartezeer oproepen.En ik ben goed geslaagd!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:51

ik was 13 en we waren op zoek naar een leuk paardje om te rijden, moest niet te jong zijn, moest de basis al goed kennen, en ik wou er graag een paar wedstrijdjes mee rijden...
*pam pam PAMMMM*
we kwamen thuis met een 5 jarige, schichtige arabische volbloed die kon stappen en draven onder het zadel :') bleek in het begin een erg slechte keuze, maar na een tijdje ging het beter en beter, en nu zijnw e een ontzettend hecht team :+:

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:21

Van af kleins af aan al gek geweest van arabieren.
Hun uitstraling, gratie,arogantie mens gerichtheid.
Als ik er een zag voelde ik me hartje in hupje maken en nu nog :D

Me oom heeft ooit bij het circus gewerkt waar zowel friezen en Arabische hengsten rond liepen.
Als ze me kwijt waren liep ik als klein onderdeurtje in de stallen

Jaren later tijdens me opleiding bij een Arabische volboeden stoeterij van spaanse arabieren stage gelopen.
Daar werd ik verlieft op de jaarling hengst Barcelano.
Ik kocht Barcelano en heb hem tot zijn 7e gehad.
Toen moest ik hem inslapen.
Hij was naar mijn idee mijn zielsverwant hij was mijn professor en me maatje.

Voor dat de keuze kwam om hem in te laten slapen wist ik al dat hij niet meer geschikt was voor de rijerij.
Ik ben toen een opvolger voor onder het zadel gaan zoeken en kwam via de fokker uit op een russische 2 jarige Hengst Montoyo.
Net als zijn kleine broer Umoyax gaat hij voor de keuring :D
Montoyo is inmiddels bijna 4.
Ondertussen een vriendinnentje voor Montoyo erbij gekocht.
Een arabische merrie van 8 ,Lady Mirka ook met russische lijnen.

Dus een arabieren gek in hart en nieren :D

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:25

Ik heb jaren gereden op arabieren. Ga nu voor een Haflinger :D Ik zocht iets 'kouder' bloed.. Maar in principe zoek ik naar een klik met de pony. Ik kies voor maximaal een kleinere E-Pony, ik ben zelf namelijk ook niet zo groot. Ik heb wel ns op zo'n reuze KWPNer gezeten, maar even eerlijk.. ik had vreselijke hoogtevrees.. Voor mij alleen nog maar pony's!

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:28

Barcelona, Ik snap jouw passie voor Arabieren helemaal! Ze zijn ook echt geweldig, intensief gevoelig. Na het verlies van mijn zielsverwant heeft het 10 jaar geduurd voordat ik weer van een pony kon houden. Dat is nu.. Ik heb het roer omgegooid en ben voor bijna het tegenovergestelde gegaan. Dat werkt voor mij!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:35

Mijn haflinger was een heel bewuste keuze, was ook gewoon écht naar een haflinger op zoek. Waarom een haflinger? Mijn type paard, lekker down to earth. Prima voor mij qua maat, ben zelf maar 1.60 haflingers worden vaak toch niet groter dan 1.50. Ook ontzettend mooi qua bouw en kleuren, ik zocht om eerlijk te zijn ook specifiek naar zo'n 'grote' bles, zo eentje die mijn huidige haflinger (zie profiel) ook heeft. Maar ik heb sowieso iets met koudbloeden. Denk dat ik in de toekomst ook wel weer een haflinger zal hebben, maar wil vooral héél erg graag een ijslander, ben echt verliefd geworden op dat ras toen ik op vakantie ben geweest in ijsland. Weer dezelfde reden, mooie paarden, lekker qua karakter en trouwens ook voor wat ik graag doe super geschikt, gewoon lekker lol met je knol, buitenrijden :)

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:47

De eerste pony die we zochten had een welsh/nrps dressuurtype moeten zijn, in plaats daarvan kwamen we terug met een merens die net zadelmak was en ook nog maar net hengst. En nu was het idee eigenlijk gewoon een shetje en heb ik een welsh :').

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:50

Mijn connemara ruin was een heel bewuste keuze. Na een aantal jaar KWPN met bijbehorend karakter én toch ook de nodige gezondheidsproblemen, wilde ik iets betrouwbaars, stabiel, maar toch energiek en temperamentvol. Braaf maar mét werk/looplust én ik moest er als volwassene een behoordelijke dressuurproef mee kunnen rijden..

Sja... en dan is de connemara natuurlijk een springpony ras.. Maar als je góed zoekt, vind je ook die ene goed bewegende, vriendelijke, stabiele, stoere, werklustige valkkleurige ruin die het hélemaal is

( maar bij aankoop net 5 weken onder het zadel was... slik... Ik zocht eigenlijk iets meer bevestigd, maar ja...die klik hè)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:42

Ik heb nog nooit een paard gezocht, ze kwamen altijd door omstandigheden bij mij en ik wil alles redden en zeg nergens nee tegen. Dus een heel scala van rassen heeft de revue al gepasseerd van Welsh A tot Lusitano.
Ik kan ook gewoon met alle paarden opschieten, dus het maakt me niks uit. Wel heb ik liefst geen breed paard meer vanwege mijn slechte heupen.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:35

Mijn fries was zeker een bewuste keuze voor het ras. Ik ben altijd al fan van friezen geweest en wilde er zelf beslist eentje. Echt fantastische paarden! Mijn tweede (nieuwe) paard is gekozen vanwege de klik die ik met hem had toen we kwamen kijken. Hij is een Groninger x KWPN en heeft echt een superkarakter. Is wel heel wat anders maar zo blijkt maar weer dat het ook een totaalpakketje moet zijn... ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:07

Ik had een gewone KWPN-er maar ging toevallig bij een appaloosafokker op de koffie. Die had een veulen staan dat wel erg goed kon lopen. Zo is Juntos bij ons op stal gekomen. Een maand later kwam ook zijn moeder te koop en daarmee is het appaloosa-virus toegeslagen. Geen bewuste keuze maar wel altijd een voorkeur voor een net iets afwijkend kleurtje. Vind hoge witte benen wat hebben of een melkmuil. Nu werd het dus een hoofd met roze vlekken. In het begin wel wennen maar nu kan ik dat waarderen.
Het zijn overigens Nederlandse Appaloosa's en dus gelijk aan NRPS/KWPN met uitzondering van de kleur.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:08

Absoluut, ik wilde echt een warmbloed, omdat ik vooral wil springen. Dan koos ik voor een BWP, gewoon omdat die hier beschikbaar zijn :) mijn paard is bwp in geschreven, en is een kruising tussen holsteiner en hannoveraan, mijn 2 favo-rassen!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:01

Ik ging voor een 6jarige palomino! Maar ik kwam thuis met een 2 jarige nrps vos merrie! De palomino kon de sport niet meer in. En met deze kan ik nog van alles!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:06

Alletwee mijn huidige paarden waren toch min of meer toevalstreffers.
Alletwee gekomen om op te knappen en weer te verkopen, maar alletwee gebleven!
Het zijn twee PRE's en ik weet nu dat als er ooit weer één bijkomt het weer een PRE zal worden.
Ze hebben voor mij alles wat je je kan wensen: lief, maar toch lekker pittig met rijden, zeer eerlijk, ze hebben een mooi en edel voorkomen, zijn zeer intelligent en met de juiste ruiter kunnen ze goed meekomen in de 'moderne' dressuur. Een PRE kiest jouw, niet andersom.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:12

Ik was bewust opzoek naar een fjord. Liefst een van rond de 7-8jaar.
Dit omdat ik net mijn vorig paard verloren had en dat was een erg gevoelig paard en ik heb erg veel werk aan hem gehad om hem gerust te stellen. Er zat enorm veel energie in.
Ik wou graag rust en op mijn gemak paard uit de wei halen en gaan rijden. En waar je een beetje van alles mee kon doen en op vertrouwen.

Het is er een van 2,5 geworden en heb hem zelf opgeleerd en hij is alles geworden wat ik wou. Hij is veelzijdig, rustig (zorgt er voor dat andere paarden rustig worden), niet bang, leuk koppig als het moet, en met (volgens mij dan O:) ) talent in de dressuur, wat ik super graag doe.

Als ik een droom ras zou moeten kiezen dan is het een Andalusiër of Arabier denk ik. Maar daar gaat veel teveel werk in, dus die zou ik misschien liever als bijrijdpaard hebben dan :Y)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:21

Ik wilde vanaf dat ik klein ben altijd al een eigen fjord hebben...

Heel toevallig liep ik op de manege tegen mijn dametje aan die daar te koop stond. Ik heb haar een maand op proef gehad en was verkocht.. Ondanks dat qua rijden niks kon :+. Zij was het gewoon <3. Ze is precies hoe ik een eigen paard voor stelde :).

Toen mijn veulen net geboren was (overwachts) ben ik gelijk erheen gegaan... Ik keek naar hem en hij naar mij en ik wist dat dit hem was... Ik wist dat dit mijn droompaard zou zijn <3. Toen alleen nog 6 maanden wachten tot hij kon komen. (Hij is niet van mijn merrie).

Tsja mijn oom wilde een haflinger bij onze 'kudde' en zijn gaan kijken bij Aiden. Dit was liefde op het eerste gezicht :D. We hebben hem gekocht en na 6 maanden kwam ook hij naar ons toe. Nou bleek Aiden heel gevoelig te zijn en je karakter te spiegelen :+. Gevolg is nu dat als ik heel druk ben of iets nerveus hij dat ook is en ik het ook van hem wordt. Erg lastig maar leer er nu mee om te gaan. Ik heb wel wat met mijn volbloed haflinger afgezien :=.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:28

Wij waren op zoek naar een E-pony of klein paard het liefst bont welke nog niet was ingereden. Leeftijd rond de drie jaar. Waar zijn we mee thuisgekomen een friese merrie van 2,5 jaar van 1.47. Wel de goede leeftijd maar heel ander ras en een grote D-pony. We hebben haar nu 6 jaar en willen haar echt niet meer kwijt en het is echt een heel lief paard. Toch weten we zeker dat als we ooit een tweede kopen wij niet meer voor een fries zouden gaan. Dit omdat bij friezen veel gezondheidsproblemen kunnen voorkomen en zij er een aantal hiervan heeft.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:39

Ik was absoluut niet opzoek, ook totaal niet gedacht dat k uberhaupt mn eigen paard/pony zou krijgen. (gaat ook heel verhaal aan vooraf hoe hij precies bij mij is gekomen)

maar als ik ene eigen paard zou nemen, wilde ik een groot springpaard, waar ik echt de sport mee in kon, het liefste zwart of schimmel, en echt geen fries bloed erin, want friezen vind ik vaak niet zo fijn, vaak veel te drammerig. En hij moest netjes ingereden zijn etc.

En nu heb k al 2/3 jaar een E-pony van 1.54 op stal staan, Fries x New Forrest, was nog bijna groen, alleen zadel opgehad en paar keer met iemand erop gelongeerd, en voor de rest heb k em nu zelf alles geleerd, en nu is t mn beste maatje ooit haha. (stiekem was k al verliefd op hem sind sk em kende, toen hij jaarling was en ik een guppie van 10 jaar haha) Nu istie inmiddels alweer 7. Maar wel een zwarte! :D

Rosaliedawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:40

Toen ik opzoek ging naar een paard was ik opzoek naar een welsch. Het Liefst een E pony die niet ouder dan 6 was.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Arabier (voor ongeveer 85%) een E pony van net 3 jaar oud en ik heb haar Isabel genoemd. Ze was onbeleerd, niet eens een halster gewend maar van karakter een ontzettend lief dier en daarnaast ook nog een ontzettend mooi. Ze stond in een hele lieve kudde met paarden. Gefokt door een boer die overal waar een veulen/kalf/kittens/puppy's in konden dat ook deed. Daardoor had hij een hele kudde met 1/2/3 (en ouder) jarige pony's en paarden. Allemaal van goede afkomst en goede voorouderen (Opa van Isabel is Sjampoer). Hij heeft vroeger met bekende hengsten gefokt en de laatste jaren fokte hij met zijn eigen hengsten.

Nu drie jaar later, nog steeds harstikke blij met Isabel maar het is niet altijd makkelijk geweest. Heb haar flink onderschat toen ik haar kocht en ik heb er nooit bij stilgestaan dat een arabiertje zo pittig kon zijn. Had het van te voren kunnen weten! :o

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:58

Mijn Welshje was geen bewuste keuze, ze kwam op mijn pad, ik heb haar gekregen toen ik 9 was, en mijn paardje ook :) (was wel toevallig) Achteraf misschien geen bijster goede keuze, ze was heel druk en fel, en ik was nog een beginneling :P maar door de jaren heen heb ik heel veel van haar geleerd en ik hoop zij ook van mij. Het waren 9 unieke jaren en ik had me geen liever paardje kunnen wensen ! (ze was spierwit) nu rij ik een dravertje, ook een geweldig paard! Maar mijn droompaard is toch wel een Fries ;) Klassiek of de "sportversie" maken me niet uit :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:28

mijn droompaard is een hele mooi zwartbonte BarockPinto! heb nu een KWPN en een bruinbont veulen met een vleugje fries bloed..mijn doel ermee is om lekker te kunnen dressuren en ver in de sport te kunnen komen...