Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:12

Zo'n blik ken ik wel, Hum komt ook nooit echt naar me toe lopen in de wei. Alleen de laatste twee meter als hij de wortel die ik bij me heb in zicht krijgt :')

Ja een kletstopic, dat lijkt me een goed idee Claudia......... valt genoeg over die stoer kerels te kletsen toch?
Misschien dat Elise het ook wel leuk vind kan haar wel eens Pb-en, volgens mij heeft ze dit topic nog niet gezien ;)

liljebo

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:28

haha... ik zei het toch... het zijn gewoon hele grote shetlanders.
(nu hou ik erg van shetlanders, dus...)
Wel leuk ja, kletstopic over de zweden. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:52

Ik heb Elise van Lukas even een pb gestuurd, misschien heeft ze dit topic niet gezien en vind ze het ook wel gezellig :D.
Ga nu naar mijn Shet toe ;)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:08

Jaaa ik vind het gezellig!!! Zal even kijken of ik een leuk filmpje van Lukas kan plaatsen :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:13

Hier twee filmpjes en fotos van mijn grote vriend Lukas!!! Hij is 5 jaar oud en ongeveer 1.52m en echt een hele lieve stoere goedzak.

Afbeelding

Afbeelding

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:33

Lukas is ook een mooie Zweed <3 Galopeerd hij nog steeds zoveel linksom? :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:46

Haha ja, hij is scheef :(. Elke keer komt er wat tussen waardoor het rijden erbij inschiet (geen zadel, lukas verkouden, korte hoeven, halve ijzers, mijn knieschijf uit de kom). Maar nu lijken we er klaar voor te zijn dus gaan we lekker oefenen. Rechtsom galopperen vindt hij erg moeilijk.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:58

Dit vind ik ook een typisch lukasfilmpje. Ik las toen op bokt veel klachten over mensen die niet de stal uit konden ivm sneeuw. Maar Lukas dendert gewoon door de sneeuw heen. We gingen gewoon lekker in draf over het fietspad terwijl de rest van de paarden op stal stond :). Het lijkt wel of hij antisliphoeven heeft haha. En ook zijn hobby, galopperen in de bak, bleef hij trouw uitvoeren.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:03

Hoop het ook voor je, naar al die tegenslagen. Rechtsom komt vanzelf wel ;)
Hij heeft inderdaad geen last van die sneew,

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:04

Lucas is er leuk. En een beetje Noordzweed heeft geen probleem met sneeuw.
Hälga baggert overal doorheen.
Ze is overigens ook zo scheef als een hoepel.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:38

Hier ook een scheve en ja ook de rechtergalop :D . In het begin kon ik hem niet eens sturen rechts dan liep hij gewoon tegen de bakrand aan. Inmiddels nieuwe instructrice en langzaam aan begint rechtsom makkelijker te worden. aanspringen gaat nu goed beide kanten maar rechts sturen wisselt nog een beetje.

Geweldig die filmpjes van Lukas, hihihihi lekker in de linkergalop en die lekkere bokkies tussendoor. Hij ziet er heel happy uit!

Sneeuw vind Hum heel gewoon, afgelopen winter toen de paarden de wei in gingen met de eerste keer sneeuw liep alles en iedereen te snuiven en opgewonden te doen. Behalve Hum die had zoiets "oja sneeuw, nou zullen we dan maar" :j.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:50

Ik vind Noordzweden echt heel soepel bewegen voor zo'n zwaar ras.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:57

Als ik Hummer aan het poetsen ben staat hij altijd te dutten, dan staat hij op rust en hangt zijn buik...... dan lijkt het echt zo'n sloompie.
Zodra ik opstap in de bak, krijg ik altijd commentaar, "goh, wat heb je hem gegeven, wist niet dat hij zo kon lopen" :D.

Dat is zo heerlijk, aan de hand is hij supercool en relax en onder het zadel is hij heerlijk voorwaarts en wakker....

Ik heb eens een fysio bij Hum gehad en die zei dat Koudebloeden vaak wat hypermobiel zijn en daardoor ook heel erg soepel.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:09

Dat zijn weer echt van die vooroodelen, veel mensen denken echt dat ze harstikke lomp en sloom zijn. Maar dat is helemaal niet zo :o
Deze paarden hebben ook zo'n levendig karakter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:11

Nja, mijn paard is dus wel stijf, maar die is ook jaren met een puinzadel gereden, wat ook nog niet eens paste en ze is volgens mij ook niet echt behoorlijk gereden. Meer crossen in de bossen. En met een slecht zadel erop is dat bepaald niet bevorderlijk.

Maar de Noordzweed is absoluut geen sloom paard. Allesbehalve. Ze staan hier echt bekend als zeer werklustige, ijverige paarden. En dat zijn onze paarden ook.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:19

Ik ben benieuwd wat mensen met een NZ in de winter gaan doen, dekens, bloot of scheren (zie ik in Zweden nog veel geschoren NZ langs komen op filmpjes). Humpie is nu lekker bloot afgelopen en deze winter. Maar ik merk wel dat hij met een half uurtje rijden het echt heel warm krijgt. Ik rij wel altijd buiten in bak of bos...
en snachts staat hij op stal....
Nu rij ik nog niet zoveel maar wat doen de mensen hier???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:15

Ongeschoren en geen deken. Is ook niet nodig.
Ik heb overigens het idee dat de filmpjes een ander beeld geven dan de werkelijkheid. Ik ken hier geen een NZ in de buurt die geschoren wordt of een deken op heeft.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:16

Waarschijnlijk laat ik Delano wel scheren. Hij staat aankomende winter s`nachts binnen en overdag buiten.
Hij heeft zo gezweten afgelopen winter. Ook als hij nu wat doet dan zweet hij zo en koelt moeilijk af.
Ik denk dat het voor hem zelf gewoon ook veel fijner is. Maar ik lees de andere hun ervaringen ook even.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:26

liljebo schreef:
Ongeschoren en geen deken. Is ook niet nodig.
Ik heb overigens het idee dat de filmpjes een ander beeld geven dan de werkelijkheid. Ik ken hier geen een NZ in de buurt die geschoren wordt of een deken op heeft.

Oke, ja het viel mij op internet echt op hoeveel NZ daarop geschoren waren.....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:30

Claudia78 schreef:
Waarschijnlijk laat ik Delano wel scheren. Hij staat aankomende winter s`nachts binnen en overdag buiten.
Hij heeft zo gezweten afgelopen winter. Ook als hij nu wat doet dan zweet hij zo en koelt moeilijk af.
Ik denk dat het voor hem zelf gewoon ook veel fijner is. Maar ik lees de andere hun ervaringen ook even.

Ja het is inderdaad dat ze het met iets doen longeren/rijden het zo snel zo warm hebben.... maar dat gedoe met dekens heb ik ook niet zoveel zin in ;).
En ik moet zeggen dat ik ze met volle wintervacht echt prachtig vind :D.
Het is nu natuurlijk nog behoorlijk warm buiten... ik zal hem van de winter eens goed in de gaten houden hoe hij het doet met rijden etc.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:21

Oooh, ik vind jullie paarden allemaal echt helemaal geweldig!! Ik heb nu een haflinger, maar mijn volgende paardje wordt (hopelijk!) een Noordzweeds paard. Ik vind de bouw van dit ras echt heel mooi, en het karakter spreekt mij ook heel erg aan.
Is dit ras te vergelijken met een haflinger, ook qua onderhoud ed? En een Noriker spreekt mij ook erg aan, echter heb ik het idee dat het Noordzweeds paard wat 'ronder' / ponyachtiger is qua bouw, klopt dit?

Ben iig heeel jaloers op jullie schitterende paarden!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:06

Mloes schreef:
Oooh, ik vind jullie paarden allemaal echt helemaal geweldig!! Ik heb nu een haflinger, maar mijn volgende paardje wordt (hopelijk!) een Noordzweeds paard. Ik vind de bouw van dit ras echt heel mooi, en het karakter spreekt mij ook heel erg aan.
Is dit ras te vergelijken met een haflinger, ook qua onderhoud ed? En een Noriker spreekt mij ook erg aan, echter heb ik het idee dat het Noordzweeds paard wat 'ronder' / ponyachtiger is qua bouw, klopt dit?

Ben iig heeel jaloers op jullie schitterende paarden!!

Hoi, wat leuk dat je geinterresseerd bent in de Noord Zweed, ik kan alleen voor mijn eigen NZ spreken maar hij is wel wat pony-achtig gebouw.
(helemaal onderaan in mijn profiel kun je de bouw goed zien daar longeert hij zichzelf :D )
Wel heel stevig (maar goed in verhouding) en mijne is bijna 1.60 hoog, dat is best flink voor een NZ. Qua onderhoud zijn ze heel sober, mijne staat wel gewoon de hele dag op de wei met flink veel gras het hele jaar door. Pas nu begint hij een beetje (te :o )rond te worden, van de grasjes. Weinig krachtvoer.....
Qua karakter ken ik de Haflinger niet zo goed, de NZ is heel cool en werklustig.
Mooie Haflinger heb je ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:13

Ja, ik vind ze ook beetje pony-achtig. Beetje shetlander achtig eigenlijk, maar dan groter. Haha.
Oersterk, trouwens. Handig als je boompjes moet verslepen (gaan we in de winter met mijn NZ doen. Echtgenoot kapt in de winter altijd wat bomen, achteraan in de wei en die moeten naar voren worden gesleept. Is voor de stook voor de winter erna)

De NZ is wat zwaarder/forser gebouwd dan de Haf. In karakter vind ik het moeilijk te zeggen. Ken moeilijke hafs en makkelijke en dat geldt voor de NZ ook.
In regel zoals Paperboy zegt sober, cool in het hoofd en werklustig, maar ook met een eigen willetje.
Een grote shet dus :))

Ik vind je haf ook mooi.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:18

Ahhhh Morgen komt het zadel voor Delano *\o/* Toch wel spannend om er binnenkort voor het eerst op te stappen 8-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:58

spannend. Wat voor een zadel heb je besteld?