tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:35

Pff, ik heb van het weekend nog over straat gevlogen met de tinker van mijn schoonzus :+ .
Kennissen hebben een haflinger en die staat bij elke bocht in het veld te springen van...gaan we nu, gaan we nu? En dat doet die dus omdat de dochtger heel wat met het dier heeft afgecrosd.

Met de smulrit zag ik ook een haflinger die op de plaats stond te springen toen ze wilden vertrekken. Goed dat er een goede rem op die kar zat :+ .

En zo ken ik er nog wel een paar.
Alleen de Fjorden die ik ken, zijn allemaal van die koele rustige kikkers.

hotchocolat

Re: tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:41

Ik heb hier nog een haf om uit te proberen.
Alles behalve sloom. Ik denk ook dat het aan de manier van rijden lgt (en zeker het voerbeleid).

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:43

Ik rij regelmatig in de duinen met een Fjord en Fries. De Fjord is de helft van de tijd kei pittig en mijn grote KWPN'er wat aan de trage kant... Hahaha. Zeker niet altijd waar dus! Is per paard verschillend!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:53

Ow maar dat heeft de mijne ook.. als ik buiten opstap dan kan hij de piaff als de best en levade ook... ja hoor geen probleem, en een beetje doorrijden dan is hij niet meer te handelen buiten.
Dan moet je hem echt op een lang pad aan het werk zetten om de concentratie er weer bij te krijgen ... een diepe zucht en het is weer goed.

Maar dat vind ik bij hem over de grens gaan dus we zorgen er altijd voor dat we daar onder blijven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:04

_AAASCHAAA_ schreef:
Dat is per paard verschillend. Ik ken een tinker die niet vooruit te branden is en ik ken tinkertjes die heel fel en heet zijn. Ook heb ik zelf een fjord gereden die heel fel was en ontzettend voorwaarts. Op de manege loopt een fjord die zelfs niet actief word als je naast hem een bom afsteekt.

Over het algemeen zijn het nuchtere paarden doordat ze niet zo hoog in het bloed staan, maar er zijn genoeg uitzonderingen. En vaak denken mensen bij koudbloeden aan sloom, maar er zit een duidelijk verschil tussen sloom en gewoon nuchter en niet snel onder de indruk zijn....

je kent ook een heel mooi voorbeeld van heet en gestoord :+ :') _O-

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:09

je mag best eens komen rijden op me tinker... :j breng vooral die vriendin mee :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:19

M_D_H schreef:
ze zijn niet heet Johanna?
hoe kom je bij die opvatting als ik vragen mag?

Dat wil ik wel toelichten:

op onze stal staan Haflingers, Tinkers, Friesen en warmbloedpaarden.
We gaan dagelijks met ze om. Zie ze geregeld onder het zadel, we
zijn erbij als de hoefsmid er is, zien ze in het land etc.
Het is echt anders, sorry als dit tegen het zere been is, om en Fjord, Halinger
of Tinker te begeleiden, ook al zijn ze nog zo druk, als een warmbloedpaard.
Ze hebben minder temperament. Zo zijn ze ook gefokt. Maar ze kunnen wel opgewonden
zijn en druk. Echter, zijn de meeste van deze paarden, vaak een beetje lomp.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:23

dan zou ik ook jou graag een keer meenemen naar mijn tink!
ik heb ook op een sportstal gewerkt met hete kwpners, mijn tink doet niet voor hun onder hoor ;)
nou moet ik wel zeggen dat de mijne een aparte is, die ik met zo'n karakter nog niet eerder onder de koudbloeden ben tegen gekomen! en de mijne is zeker niet lomp :n maar goed, de meeste mensen ie hem kennen zullen je wel kunnen zeggen dat de mijne degelijk heet is ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:24

kom maar een keer een buitenritje op mijn tinker maken ,... de meeste staan doodsangsten uit omdat hij zo heet is
:D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:30

Ik ken genoeg lompe KWPN-ers en dat soort rassen in mijn directe omgeving. Misschien dat jij dan toevallig de rustige haflingers ziet, maar als die van mij naar de wei willen, is er geen houden aan..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:58

Er zitten grote verschillen in, hier lopen enkele Haflingers, maar ook enkele Kwpn'ers mee in de lessen voor gehandicapten. Dan heb ik 2 Haflingers, Wolder is koel in het hoofd, niet sloom, werkwillig maar niet heel heet. En dan heb ik Goldy, een geval totaal apart waar ik haar toen ook op heb uitgezocht. Zij is heel druk in het hoofd, snel, voorwaarts, maar het is goed om te zetten in werk. Mensen zien er vaak mede door het uiterlijk een kruising in, maar ook zeker door het drukke karakter.

EvaLoveTobii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:59

Het is wel verschillend. Ik ken verschillende fjorden die niet echt doorlopen maar ook die niet kunnen stoppen enzo.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:06

In de bak denkt mijn haf vaak nog :evaw: maar holy sh*t, in het bos _O-
Daar kan ze aansluiten bij de rest van de ongeleide projectielen hier. Hoe smal het pad ook is, mevrouw moet en zal als eerste thuis zijn :') (en vaak lukt dat haar ook nog).

Het ligt er trouwens ook maar net aan hoe je je haf rijdt. Ik was alleen maar buiten te vinden een halfjaar geleden, met af en toe een sprongetje in de bak. Nu heb ik er in maart een osteopaat bij gehad en ik heb suepr goed les, en nu loopt ze als een trein. Ik kreeg afgelopen les zelfs te horen dat ze te hard ging. Dat heb ik echt nog nooit eerder gehad, alleen op buitenrit dan _O-

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:48

Mijn haf was ook behoorlijk voorwaarts, tot in de 20 nog zelfs. Ik heb nu een arabische volbloed merrie en zij is minder voorwaarts en looplustig dan mijn hafje ;) (maar nog altijd niet sloom hoor ;) ).
Mijn arabier heeft wel meer temperament, windt zich sneller op, maar is veel fijngevoeliger en met 1 pink te corrigeren. Mijn haf kon dan nog behoorlijk blijven doordrammen.
"Ongeleide projectielen", zowel bij de koudbloedjes als de warm/volbloeden, zijn gewoon onvoldoende opgevoed..

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:46

Het ligt er per paard aan, ik ken een kwpn die niet vooruit te branden is. Maar een tinker die door de bak vliegt. Dus ik vind het nergens op slaan wat je vriendin zegt.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:50

Amanda schreef:
Elegant is mijn tank zeker niet.
Maar wel een heethoofd en verschrikkelijk fel. Het verschil met de KWPN'ers die ik heb gereden is dat ze altijd weer te controleren waren en de heetheid in werk om te zetten was zonder een al te grote strijd.
Mijn haflinger blijft de strijd aangaan als hij een slecht humeur heeft en zo verschrikkelijk fel is.
Hij is een stuk sterker in hals en kaak en kan dat heel goed tegen je gebruiken. Wat ik bij een KWPN'er nog niet heb meegemaakt. En ik heb er behoorlijk wat gereden de afgelopen 20 jaar :D

Hier hetzelfde.. poeh, wat een stugge koudbloed blijkt het dan toch :') En vooral sterk, die kleine dikke kan ik minder goed de baas als ze niet wil dan die grotere kwpner :')

annieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:24

Echt niet sloom, maar sommigen zijn wel behoorlijk lomp, vel zijn ze wel hoor :D

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:47

neee echt niet. nja het ligt er denk ik ook aan je zelf. als je ze niet goed voorwaartst houd. maarja dan kunnen alle ponys sloom zijn.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:21

heb nog met een hafje gereden, en die was duidelijk niet sloom :D

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:42

bij ons op de manege heb je er eentje en die kan je niet eens terug van de galop naarde draf krijgen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:26

nee, hoor hoeft helemaal niet. Dit heeft ook met de manier van rijden te maken.

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:54

Whaha mijn haf rent iedereen eruit, en mijn shet al helemaal hoe snel die wel niet kan met die korte voetjes van hem! Haha. Ook staat er bij ons een tinker op stal en als je daar mee naar buiten gaat zullen heel veel ruitertjes huilend afstappen zo snel gaat tie! haha <3

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:00

Soms wou ik dat mijn Haf sloom was!
Haha nee hoor! Want zijn activiteit maakt dat hij zo leuk (dressuurmatig) te rijden is! Maar soms is hij wel een beetje te voorwaarts!
Mijn andere is rustig, niet sloom, niet druk, maar doet gewoon wat ik vraag en is om deze reden perfect om lekker lang mee buiten te rijden!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:20

Afbeelding

En die van mij is inmiddels 21 :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:22

Het pit in de gemiddelde arabier is anders dan dat in een gemiddelde haflinger, om het zo te zeggen. Juist de eigenwijsheid die veel koudbloeden hebben zorgt ervoor dat ze pittig zijn.
Maar over de sloomheid, je hebt sloom niet aan het been, kwestie van rijden, en je hebt sloom als in max. snelheid, en in die zin zijn de meeste koudbloeden toch een stuk slomer dan warmbloeden.