Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:53

De beoordelingen van jury's komen totaal niet meer overeen met wat ze behoren te beoordelen :n
Bijv. te diep lopen? Dat wordt nieteens meer afgestraft :n

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:54

Het uitgangspunt voor deze vraagstelling is volgens mij niet juist: er wordt blijkbaar bedoeld dat niet elk paard geschiktt lijkt te zijn voor de dressuur in wedstrijdverband, oftewel de jurysport dressuur. Uitgaande van die vraagstelling lijkt het zo te zijn dat niet elk paard een dressuurpaard is. Sommigen hebben zo op het eerste gezicht bijvoorbeeld hun fysiek niet mee.

Ga je echter uit van dressuur als gymnastiekoefeningen voor je paard om je paard te verbeteren, dan kan elk paard dat en is elk paard dus een dressuurpaard. Uiteraard rekening houdend met de (on)mogelijkheden van het paard.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 18-08-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:55

VisibreTeam schreef:
tsja, maar ze zijn er juist uitgegaan omdat ze het totaal niet eens met de moderne dressuur regels waren :=
of iig, wat 'de jury wil zien'

doe mij dan maar springen, veel eenvoudiger, balk ligt eraf of erop :')

Tsjaa, dat is zeker waar. Jurys blijven grote verschillen geven...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:55

Heel kort door de bocht, maar wat ik van een hoop mensen heb gehoord dat de jury zien wil:
Paard in de krul. Waar de achterbenen blijven maakt niet uit.

Ik heb zelf verder bar weinig met dressuur, ik rijd meer richting klassiek/academisch (als ik al rijd :') ) en ben lekker bezig op de grond :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:58

dressuur is het gymnastiseren met je paard, dus dat kan je met elke pony of paard, simpel. Er zijn evengoed dressuurgefokte exemplaren die geen nette B of L-proef kunnen lopen (in het midden gelaten of het een ruiterkwestie of fysieke aanleiding heeft).
Of je "hoog" kan scoren op wedstrijd dat is iets anders, want de wedstrijdsport is helaas lichtelijk getint. Zo heeft JVD op jurycursus gezegd dat kwaliteit moet beloond worden en dat een paard met een mooie bouw, goed papier en mooie sprekende gangen meer punten moet krijgen dan een modaal paard dat de oefeningen netjes uitvoert.

Ik rij met met EV ook dressuurwedstrijden en ik heb de "pech" dat ze echt op de voorhand gebouwd is, waardoor ik veel meer moeite moet doen om de achterhand dragend te krijgen. Velen hebben mij "uitgelachen" en gezegd, "wat gaat gij met uw vluchterke doen tussen de paarden". Wel het doet mij een groot plezier om ze nu het nakijken te geven want ik ben dit seizoen nog niet lager geklasseerd geweest dan 7de op 18 of meer ruiters. Had een selectie voor provinciaal, maar ben van klasse veranderd. Dus als je een nette proef rijdt met een "atypisch" dressuurpaard kunnen ze niet om je heen al zal het in de hogere klassen steeds moeilijker worden, maar hé dat is toch een uitdaging :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:09

Tatort schreef:
Ik heb het ook niet specifiek over wedstrijden rijden, maar voornamelijk over de manier waarop deze paarden (in mijn omgeving) bij voorbaat al niets geleerd wordt.

Dit herken ik niet echt in mijn omgeving :o Hier wordt juist met allerlei rassen dressuurmatig gereden/ gegymnastiseerd :j Daarnaast zie je ze idd ook lekker buitenrijden :z en menig koudbloed maakt ook regelmatig een lekker sprongetjes =:)
Ik zie hier vaak dat een koudbloed keurig en erg veelzijdig opgeleid wordt 8-)

Al ken ik er wel een aantal die het ras als excuus gebruiken voor het feit dat ze niet kunnen rijden en het ook niet willen leren en dan dus idd zeggen dat paard het niet kan en/of niet leuk vindt :j maar da's echt een absolute minderheid :) Gelukkig! ;)

Ook tijdens onze koudbloedenwedstrijd is er voornamelijk veel animo voor de dressuur en voor sommigen is dit idd gewoon voor de fun en rijden verder idd niet echt veel dressuurmatig, maar voor Vélen is deze wedstrijd Juist om te zien hoe ver ze staan en wordt er dus wel degelijk zeer dressuurmatig getraind en wordt deze wedstrijd ook vaak als mooi opstapje gebruikt om vervolgens een startkaart aan te vragen en gewoon KNHS tussen de paarden te gaan starten 8-)
Verder horen we van de KNHSruiters vaak dat het een leuke afwisseling is, maar die rijden verder (net als Nessie bv) ook gewoon allemaal op de gewone wedstrijden rond :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:56

Ik heb zelden zoveel onzin gelezen in een topic als in dit topic.
De berichten bestaan voornamelijk uit "aannames' en "horen zeggen van" en "excuses".
Wat betreft de opvatting dat ieder gezond paard de Z1 kan behalen, ja hoor, maar wel natuurlijk met een goed opgeleide ruiter.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:13

Mijn dochter haar haflinger loopt Z2. Start nooit op haflingerwedstrijden maar altijd tussen de gewone paarden. Rijdt regematig alle "dressuurpaarden" eruit. Je moet gewoon zorgen dat je oefeningen er goed inzitten en je figuren netjes rijd. En vertrouwen hebben in je pony.

Tatort schreef:
Steeds vaker hoor ik om me heen: Ja maar dit is geen dressuurpaard. Hij kan niet dressuuren, ga maar lekker naar buiten.

Dit geld blijkbaar voor 95% van alle fjorden, haflingers, tinkers en vergelijkbare paarden*. Niet-dressuurpaarden zijn blijkbaar door hun ras beperkt tot rondjes hobbelen in de bak of rondjes hobbelen buiten.

Ik vraag me dan altijd af of mijn ervaring me dan zo ver in de steek laat. Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.

Ik zie het bij mijn eigen haffie, altijd voor de kar gelopen en recreatief gereden, maar als je hem rustig wat dressuuroefeningetjes laat doen bloeit hij helemaal op.

Wat vinden jullie hier nu van? Zijn deze dieren echt zo beperkt als hun eigenaars beweren, of worden ze door hun eigenaar beperkt?

Ben benieuwd!

* Dit is niet mijn mening, dit is wat ik van veel mensen hoor en wat ik dus hier ter discussie stel

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:41

Electra63 schreef:
Wat betreft de opvatting dat ieder gezond paard de Z1 kan behalen, ja hoor, maar wel natuurlijk met een goed opgeleide ruiter.

Mee eens.. maar zelfs met een gedegen opleiding zijn sommige ruiters gewoonweg niet geschikt voor de wedstrijdsport.. en zullen zij de basisklassen niet kunnen doorlopen, ongeacht het type paard.
It takes two to tango..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 06:22

Electra63 schreef:
De berichten bestaan voornamelijk uit "aannames' en "horen zeggen van" en "excuses".

Helemaal mee eens.
Z dressuur is nog steeds gewoon basissport en haalbaar voor ieder gezond paard/pony.
Ik denk eerder dat niet iedere ruiter geschikt is voor de dressuur en dan de M/Z dressuur, omdat dat ook de nodige vaardigheid en inzet en motivatie en training vraagt van de ruiter.

Als je een goede basis dressuur proef laat zien, maakt het niet uit op wat voor een paard je zit.
Goed lopen is goed lopen.
En natuurlijk heeft het ene paard meer spektakel in zijn gangen dan het andere paard. Maar ook die moet je wel kunnen rijden.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 06:56

janouk schreef:
Electra63 schreef:

Helemaal mee eens.
Z dressuur is nog steeds gewoon basissport en haalbaar voor ieder gezond paard/pony.
Ik denk eerder dat niet iedere ruiter geschikt is voor de dressuur en dan de M/Z dressuur, omdat dat ook de nodige vaardigheid en inzet en motivatie en training vraagt van de ruiter.

Als je een goede basis dressuur proef laat zien, maakt het niet uit op wat voor een paard je zit.
Goed lopen is goed lopen.
En natuurlijk heeft het ene paard meer spektakel in zijn gangen dan het andere paard. Maar ook die moet je wel kunnen rijden.

En toch werkt het niet motiverend als je voor je gevoel een prima proef neerzet, maar je geen winstpunt rijdt puur omdat je nooit een winstpunt rijdt bij een bepaalde jury. Kennelijk past mijn paard niet in het ideale plaatje. Ik heb bij die jury standaard een minimaal puntenverschil van 15 punten in vergelijk met de andere proef, die ik kort daarna neerzet bij een andere jury.

Het is en blijft een jurysport.
Ik ben ook van mening dat elk paard het in zich heeft (mits gezond natuurlijk) de oefeningen op Z niveau te kunnen beheersen. Maar of je dat eruit kan rijden en ook daadwerkelijk start op dit niveau ligt bij de ruiter. Want voor de leuk af en toe een Z oefening eruit te rijden en dan je paard Z waardig noemen, is i.m.o iets anders dan ook daadwerkelijk punten rijden op concours.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:56

Citaat:
En toch werkt het niet motiverend als je voor je gevoel een prima proef neerzet, maar je geen winstpunt rijdt puur omdat je nooit een winstpunt rijdt bij een bepaalde jury. Kennelijk past mijn paard niet in het ideale plaatje. Ik heb bij die jury standaard een minimaal puntenverschil van 15 punten in vergelijk met de andere proef, die ik kort daarna neerzet bij een andere jury.

Maar dat houd je altijd. Wij reden vorige week Utrechts Kampioenschap en wij hadden in dezelfde ring bij de jury bij C 206 punten en de jury bij H 184 punten. 22 punten verschil voor dezelfde proef. :j
Pech, maar dat kan je ook gebeuren met een KWPN, hoor.
Edward Gal met een reed gisteren op het EK met Sister de Jeu ook bij een jury de 9e plaats, terwijl de andere jury dezelfde proef beloonde met de 34e plaats. En dat mag je toch echt wel een Dressuurpaard noemen :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:06

Mijn bijrijdster rijdt met mijn kruising hafxgroninger op dit moment M1. Ze rijden bij de paarden en ik heb nog nooit een vooroordeel van de jury gemerkt. Wie goed rijdt, krijgt goede punten!
Ik vind dat je niet moet zeuren over juryleden als je wedstrijden rijdt (ok, er kan soms een vervelende tussen zitten), het is een jurysport en je hebt zelf gekozen voor wedstrijden.

Ik merk trouwens juist dat veel meer mensen dressuur rijden met hun haffies, tinkers enz.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:22

Quebelle schreef:
Niet elk paard haalt Z1.
Ik heb een BWP en die haalt niet eens de L ;)

Elk paard kan Z niveau behalen dus ook een een Bwp of een tinker of een haflinger, echter Mag je van een tinker niet de zelfde beweging en expressie verwachten als van een KWPNer, echter qua het technische onderdeel dus de correcte uitvoering van een oefening kan elk paard dit doen, als u Bwper dus volgens u nog geen L oefening kan lopen is er iets mis met uw training en begeleiding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:03

Def schreef:
Mijn bijrijdster rijdt met mijn kruising hafxgroninger op dit moment M1. Ze rijden bij de paarden en ik heb nog nooit een vooroordeel van de jury gemerkt. Wie goed rijdt, krijgt goede punten!
Ik vind dat je niet moet zeuren over juryleden als je wedstrijden rijdt (ok, er kan soms een vervelende tussen zitten), het is een jurysport en je hebt zelf gekozen voor wedstrijden.

Ik merk trouwens juist dat veel meer mensen dressuur rijden met hun haffies, tinkers enz.

Dat vind ik dus ook. Ik zie vooral hier in de omgeving heel veel (moderne) haffies en fjorden. En ook veel pony's starten hier tussen de paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:05

Waar ik moeite mee heb is dat mensen het paard aan willen passen naar hun doel ipv andersom. Neem nou bijv haflingers, die worden steeds maar luxer en luxer, zodat ze in de dressuursport mee kunnen komen... Tja, ik vind dat zonde van het ras

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:08

colette_007 schreef:
Ik ken iemand en die rijdt haf's M niveau, en die rijdt alleen koudbloed wedstrijden. Ze zegt, 'gewone' wedstrijden wil ik best gaan rijden, maar dan moet je van tevoren in plannen dat je niet voorraan eindigd en moet hopen op een winstpunt (dit is vaak ook zo) doordat zo'n kortbenig paardje dat eigenlijk weinig swung heeft (Ja er zijn haflingers die dat wel hebben, maar naast een rijpaard heeft hij het niet/veel minder) helemaal uit de toon valt naast de rest.

Dat vind ik echt b*llshit dat ze dat zegt... hahaha. :')
Mijn lesklantje rijdt met haar haflinger M2 tussen de paarden... nou die laat ze allemaal toch mooi even een poepie ruiken. De ene winstpunt na de andere en ze gaat ook regelmatig met prijzen naar huis. Ze had zich zelfs geselecteerd voor de regiokampioenschappen - vóór mensen met KWPN'ers...
Dus ik zou haar eens zeggen dat het niet nodig is om zich zo in te stellen :D Als ik haar was zou ik juist positief denken en ervoor gaan. Niet doemdenken; dan lukt het zeker niet!

Ik denk dat ieder paard het kan, of 'ie nou gebouwd is voor de dressuur of niet.
Het belangrijkste is dat ze rijtechnisch voor elkaar zijn! En dat is waar de meeste mensen te makkelijk zijn (het ligt zo snel aan de jury)... ;)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:19

Def schreef:

Ik zeur ook niet, merk het alleen op. Verder kan het me weinig schelen, WE komen er toch wel ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:07

Ik bedoelde niemand persoonlijk hoor, ik hoor er alleen wel eens mensen over zeuren..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:15

Moll schreef:
Quebelle schreef:
Niet elk paard haalt Z1.
Ik heb een BWP en die haalt niet eens de L ;)

Elk paard kan Z niveau behalen dus ook een een Bwp of een tinker of een haflinger, echter Mag je van een tinker niet de zelfde beweging en expressie verwachten als van een KWPNer, echter qua het technische onderdeel dus de correcte uitvoering van een oefening kan elk paard dit doen, als u Bwper dus volgens u nog geen L oefening kan lopen is er iets mis met uw training en begeleiding.

Ik bedoelde wedstrijdgericht,in training zou hij ze -weliswaar met fouten- kunnen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:20

Dat betekent dat jij als ruiter je paard niet correct opleid, en,de fout niet bij het paard zit maar bij jou

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:22

Tatort schreef:
Steeds vaker hoor ik om me heen: Ja maar dit is geen dressuurpaard. Hij kan niet dressuuren, ga maar lekker naar buiten.

Dit geld blijkbaar voor 95% van alle fjorden, haflingers, tinkers en vergelijkbare paarden*. Niet-dressuurpaarden zijn blijkbaar door hun ras beperkt tot rondjes hobbelen in de bak of rondjes hobbelen buiten.

Ik vraag me dan altijd af of mijn ervaring me dan zo ver in de steek laat. Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.

Ik zie het bij mijn eigen haffie, altijd voor de kar gelopen en recreatief gereden, maar als je hem rustig wat dressuuroefeningetjes laat doen bloeit hij helemaal op.

Wat vinden jullie hier nu van? Zijn deze dieren echt zo beperkt als hun eigenaars beweren, of worden ze door hun eigenaar beperkt?

Ben benieuwd!

* Dit is niet mijn mening, dit is wat ik van veel mensen hoor en wat ik dus hier ter discussie stel

Ik ben het volledig met je eens dat ieder paard Z kan lopen. Mensen vergeten tegenwoordig dat het gewoon de basisopleiding van een paard is en dat het ook noodzakelijk is als je buiten rijd of springt. En juist als je springt moet je paard dressuurmatig voor elkaar zijn.

Domme gelul altijd over ik heb een springgefokt paard dus hij kan niet dressuren, dan heb je het mijn inziens ergens niet begrepen...............

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:24

*Meld zich ook, rijdt met een tinker in het Z1*

Het is maar net hoe hard je ervoor wil werken en hoe je instelling is. De tinker waar ik mee start is net 7 en zo goed als Z2 klaar, zijn zat dressuurpaarden die dat nog niet halen.. Moet zeggen dat ik met mijn (spring-gefokte) KWPNer er langer over heb gedaan om Z te worden dan met de tink. Belangrijkste is dat je je goede en slechte punten weet te erkennen, en geen excuusjes gaat zoeken als "de jury houdt niet van koudbloeden" oid. Als je lage punten hebt, heb je blijkbaar niet goed genoeg gereden, helaas.. Zijn ook momenten waar je je punten zowat kado krijgt, dus dat heft elkaar wel weer op.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:31

Men heeft gelijk dat een jury niet om je heen kan als je een foutloze proef rijdt. Maar, wat ik in de praktijk merk is dat mensen met een getalenteerder paard/pony meer kunnen lijden dan mensen op een koudbloed. Dit komt voor een groot deel ook door de huidige beoordeling met cijfers voor het gangwerk.
Het vereistte niveau wordt totaal uit z'n verband getrokken op deze manier. Een spectaculair bewegend paard levert net zoveel op als de impuls, wijze van rijden én aanleuning bij elkaar... Dan moet je dus met een minder bewegend dier dat compenseren met een véél betere impuls, wijze van rijden en aanleuning... Dat houdt dus kort in dat je gewoon een veel hoger niveau van rijden moet neerzetten voor hetzelfde resultaat...

Zo moest ik met mijn Haffie een foutloze proef rijden zonder storingen met een doodstille hand wilde ik 60% rijden. Dan had ik vaak voor de gangen 6en. Zéér regelmatig eindigden ruiters met grote storingen (lees: stilstaan, steigeren, omdraaien), véél spanning en zagende handen boven mij omdat zij onderaan weer veel compenseerden met 7ens en 8en. Ik heb de protocollen van kennissen wel eens bekeken die dit meemaakten.... daar kon ik toen echt met mijn pet niet bij :n

De capaciteiten en het eindniveau/grens van een koudbloed ligt grotendeels aan de capaciteiten van de ruiter maar ik ben wel van mening dat je echt anders moet rijden om te kunnen concurreren met de rest.

@ Annash: toevallig weet ik over welke lesklant jij het hebt... zij rijdt alleen niet zomaar een standaard Haflinger ;) Die heeft ook meer capaciteiten dan de gemiddelde KWPN'er... een gemiddelde Haf echter niet...
edit: al vind ik dat zij ook fantastisch kan rijden hoor, daar niet van ;) :D

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:35

Ik vind het, 100% onzin dat een haf, fjord of tinker niet geschikt zou zijn voor de dressuur(sport) of het niet leuk vind. Natuurlijk zijn er koudbloedpaarden wiens bouw niet mee zit, laagbenig zijn en/of welk ander gebrek dan ook.

Maar waar ik mij òok mateloos aan irriteer is het feit, dat er constant door een hele boel mensen, word verondersteld dat je met een kloudbloed hàrder moet werken om op een bepaald niveau te komen, dan iemand met een kwpn'er, bwp'er noem allemaal maar op. Kijk, natuurlijk (kunnen) er andere werkpunten zijn bij koudbloedpaarden dan bij warmbloedpaarden. Maar gaan de oefeningen bij warmbloedpaarden vanzelf dan? Of worden die geboren met lengtebuiging? Vertel mij die even dan :j zou handig zijn. KWPN'ers die hoog in het bloed staan krijgen niet alleen de oefeningen niet aangeboren maar hebben ook nog eens een overdosis karakter waar menig ruiter/amazone niet mee overweg kan. Deze paarden lopen hun dressuurproef niet vanzelf hoor!!!!

Ik vind het niks minder knap om met een koudbloedpaard Z2 te rijden dan wel met een kwpn'er. Elk paard heeft zijn werkpunten, minpunten en pluspunten. :j

Daarbij, het "excuus" dat je met een koudbloed minder gepunt wordt vind ik ook onzin :j een jurylid kijkt namelijk naar het rijtechnische, en niet naar met wat voor een paard jij de ring in komt.