Bijv. te diep lopen? Dat wordt nieteens meer afgestraft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tatort schreef:Ik heb het ook niet specifiek over wedstrijden rijden, maar voornamelijk over de manier waarop deze paarden (in mijn omgeving) bij voorbaat al niets geleerd wordt.
Tatort schreef:Steeds vaker hoor ik om me heen: Ja maar dit is geen dressuurpaard. Hij kan niet dressuuren, ga maar lekker naar buiten.
Dit geld blijkbaar voor 95% van alle fjorden, haflingers, tinkers en vergelijkbare paarden*. Niet-dressuurpaarden zijn blijkbaar door hun ras beperkt tot rondjes hobbelen in de bak of rondjes hobbelen buiten.
Ik vraag me dan altijd af of mijn ervaring me dan zo ver in de steek laat. Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.
Ik zie het bij mijn eigen haffie, altijd voor de kar gelopen en recreatief gereden, maar als je hem rustig wat dressuuroefeningetjes laat doen bloeit hij helemaal op.
Wat vinden jullie hier nu van? Zijn deze dieren echt zo beperkt als hun eigenaars beweren, of worden ze door hun eigenaar beperkt?
Ben benieuwd!
* Dit is niet mijn mening, dit is wat ik van veel mensen hoor en wat ik dus hier ter discussie stel
Electra63 schreef:Wat betreft de opvatting dat ieder gezond paard de Z1 kan behalen, ja hoor, maar wel natuurlijk met een goed opgeleide ruiter.
Electra63 schreef:Ik heb zelden zoveel onzin gelezen in een topic als in dit topic.
De berichten bestaan voornamelijk uit "aannames' en "horen zeggen van" en "excuses".
Wat betreft de opvatting dat ieder gezond paard de Z1 kan behalen, ja hoor, maar wel natuurlijk met een goed opgeleide ruiter.
janouk schreef:Electra63 schreef:Ik heb zelden zoveel onzin gelezen in een topic als in dit topic.
De berichten bestaan voornamelijk uit "aannames' en "horen zeggen van" en "excuses".
Wat betreft de opvatting dat ieder gezond paard de Z1 kan behalen, ja hoor, maar wel natuurlijk met een goed opgeleide ruiter.
Helemaal mee eens.
Z dressuur is nog steeds gewoon basissport en haalbaar voor ieder gezond paard/pony.
Ik denk eerder dat niet iedere ruiter geschikt is voor de dressuur en dan de M/Z dressuur, omdat dat ook de nodige vaardigheid en inzet en motivatie en training vraagt van de ruiter.
Als je een goede basis dressuur proef laat zien, maakt het niet uit op wat voor een paard je zit.
Goed lopen is goed lopen.
En natuurlijk heeft het ene paard meer spektakel in zijn gangen dan het andere paard. Maar ook die moet je wel kunnen rijden.
Citaat:En toch werkt het niet motiverend als je voor je gevoel een prima proef neerzet, maar je geen winstpunt rijdt puur omdat je nooit een winstpunt rijdt bij een bepaalde jury. Kennelijk past mijn paard niet in het ideale plaatje. Ik heb bij die jury standaard een minimaal puntenverschil van 15 punten in vergelijk met de andere proef, die ik kort daarna neerzet bij een andere jury.
Quebelle schreef:Niet elk paard haalt Z1.
Ik heb een BWP en die haalt niet eens de L
Def schreef:Mijn bijrijdster rijdt met mijn kruising hafxgroninger op dit moment M1. Ze rijden bij de paarden en ik heb nog nooit een vooroordeel van de jury gemerkt. Wie goed rijdt, krijgt goede punten!
Ik vind dat je niet moet zeuren over juryleden als je wedstrijden rijdt (ok, er kan soms een vervelende tussen zitten), het is een jurysport en je hebt zelf gekozen voor wedstrijden.
Ik merk trouwens juist dat veel meer mensen dressuur rijden met hun haffies, tinkers enz.
colette_007 schreef:Ik ken iemand en die rijdt haf's M niveau, en die rijdt alleen koudbloed wedstrijden. Ze zegt, 'gewone' wedstrijden wil ik best gaan rijden, maar dan moet je van tevoren in plannen dat je niet voorraan eindigd en moet hopen op een winstpunt (dit is vaak ook zo) doordat zo'n kortbenig paardje dat eigenlijk weinig swung heeft (Ja er zijn haflingers die dat wel hebben, maar naast een rijpaard heeft hij het niet/veel minder) helemaal uit de toon valt naast de rest.
Def schreef:Mijn bijrijdster rijdt met mijn kruising hafxgroninger op dit moment M1. Ze rijden bij de paarden en ik heb nog nooit een vooroordeel van de jury gemerkt. Wie goed rijdt, krijgt goede punten!
Ik vind dat je niet moet zeuren over juryleden als je wedstrijden rijdt (ok, er kan soms een vervelende tussen zitten), het is een jurysport en je hebt zelf gekozen voor wedstrijden.
Ik merk trouwens juist dat veel meer mensen dressuur rijden met hun haffies, tinkers enz.
Moll schreef:Quebelle schreef:Niet elk paard haalt Z1.
Ik heb een BWP en die haalt niet eens de L
Elk paard kan Z niveau behalen dus ook een een Bwp of een tinker of een haflinger, echter Mag je van een tinker niet de zelfde beweging en expressie verwachten als van een KWPNer, echter qua het technische onderdeel dus de correcte uitvoering van een oefening kan elk paard dit doen, als u Bwper dus volgens u nog geen L oefening kan lopen is er iets mis met uw training en begeleiding.
Tatort schreef:Steeds vaker hoor ik om me heen: Ja maar dit is geen dressuurpaard. Hij kan niet dressuuren, ga maar lekker naar buiten.
Dit geld blijkbaar voor 95% van alle fjorden, haflingers, tinkers en vergelijkbare paarden*. Niet-dressuurpaarden zijn blijkbaar door hun ras beperkt tot rondjes hobbelen in de bak of rondjes hobbelen buiten.
Ik vraag me dan altijd af of mijn ervaring me dan zo ver in de steek laat. Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.
Ik zie het bij mijn eigen haffie, altijd voor de kar gelopen en recreatief gereden, maar als je hem rustig wat dressuuroefeningetjes laat doen bloeit hij helemaal op.
Wat vinden jullie hier nu van? Zijn deze dieren echt zo beperkt als hun eigenaars beweren, of worden ze door hun eigenaar beperkt?
Ben benieuwd!
* Dit is niet mijn mening, dit is wat ik van veel mensen hoor en wat ik dus hier ter discussie stel