gecoupeerde staart bij het trekpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gecoupeerde staart bij het trekpaard

Ik ben het er mee eens laat de staart er maar aan
164 (94%)
Ik ben het er absoluut NIET mee eens een staart hoort niet bij een trekpaard
10 (5%)
Ik zou naar Frankrijk gaan
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 174

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:36

Wat een rare reactie Verward

Waar om een poll hierover starten als je er blijkbaar alleen maar mee wilt zeggen dat onze mening er (natuurlijk) niet toe doet en dat "Nederlanders" (ik vraag me af over welke randgroepering je het hier hebt...) het lekker puh toch weer gaan doen?

Erg vaag.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:39

DePennyBitch schreef:
Maar whatever happened to bandageren, vlechten en/of opknopen??????????

Zoals ik al eerder schreef heeft dit absoluut géén zin! Het is juist de staartwortel die over de leidsels kán slaan en daardoor wordt het paard juist onbestuurbaar. Dat wás het nut van couperen. Heeft nu geen zin meer want trekpaarden van tegenwoordig werken zowat niet meer, helaas.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ik voor couperen ben, ben nog steeds tegen. Ik leg alleen ff het nut uit.

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:45

ben blij dat er niemand in dit topic nu voor couperen zeg nou zelf je gaat toch ook niet de kleine teen van je kind amputeren omdat dit mooier is !?
bij mijn nichtje staan 2 belgen 1 zonder en 1 met staart nou moet ik zeggen dat ik het toch "met staart meer paard" vind

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:57

DANK JE INDIE!!!!!!! vind ik nou ook...

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 18:07

mij valt het echt op, dat iedereen die maar 1 of 2 trekpaarden heeft of verzorgd, en iedereen die GEEN trekpaard heeft of verzorgd, allemaal een grote mond hebben over het couperen.
Maar bij de MEESTE fokkers komt dit wel erg hard aan. Het is een grote traditie, bij dit paard. Maar er zijn ook nog vele andere redenen.
Maar ik durf te wedden, als iemand van jullie langer dan 20 jaar tussen deze paarden zit. Toch wel HEEL anders denkt dan jullie. Jullie hebben allemaal makkelijk praten. De meeste hebben nog NOOIT een trekpaard aan de lijn gehad. OK dan!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:51

ik wil niet veel zeggen hoor,maar het hangt er tegen woordig niet meer vanaf,of dat dier nou een lange staart heeft of niet,zoiets heet mechanisatie,en voor de gene die dat niet begrijpt,er zijn tractors!!!dus die staart kan er aan blijven....Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:53

Citaat:
Zoals ik al eerder schreef heeft dit absoluut géén zin! Het is juist de staartwortel die over de leidsels kán slaan en daardoor wordt het paard juist onbestuurbaar

En bij tuigpaarden, dravers enz dan?
Zie het verschil niet.

En in een 2-4 span marathon moet je sneller kunnen sturen dan op het land met een ploeg met 4 km per uur op een recht stuk Knipoog

En tradities zijn er om gebroken te worden.
Couperen bij dieren is gewoon uit de tijd.
Gelukkig ook bij honden. Onzin allemaal, alleen maar om dat we het mooier vinden, want ook dat is op het moment nog het enigste nut bij de trekpaarden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:56

ik denk dat trekpaarden sterker zijn?eigluk wel een goeie vraag .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:59

Tanneke schreef:
De meeste hebben nog NOOIT een trekpaard aan de lijn gehad. OK dan!

Ikke wel Haha! , hehe

Maarem, ik vind het echt wel zielig die gecoupeerde staarten, Moon heeft altijd heel veel last van muggen in de zomer, en ze kan ze niet verjagen met har staart.

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:20

het was ook traditie om chinese vrouwen voeten in te binden ........

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:27

runningkawa schreef:
Citaat:
Zoals ik al eerder schreef heeft dit absoluut géén zin! Het is juist de staartwortel die over de leidsels kán slaan en daardoor wordt het paard juist onbestuurbaar

En bij tuigpaarden, dravers enz dan?
Zie het verschil niet.

En in een 2-4 span marathon moet je sneller kunnen sturen dan op het land met een ploeg met 4 km per uur op een recht stuk Knipoog

Omdat het mennen op een andere manier gebeurd. Paarden die voor de kar lopen, lopen de leidsels horizontaal. Dus kan zo.n paard nooít de staartwortel over de leidsels krijgen.
Bij (trek-)paarden die in de land-/bosbouw lopen loopt de boer (schuin)achter het paard. Hierdoor lopen de leidsels schuin naar beneden, waardoor de staartwortel juist heel makkelijk over de leidsel kan komen. Fotootje:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:29

Oke, weer wat geleerd Haha!

Maar als de staart opgebonden is, is het dan zo moeilijk die teugel weer goed te doen met een zwaai?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:35

runningkawa schreef:
Oke, weer wat geleerd Haha!

Maar als de staart opgebonden is, is het dan zo moeilijk die teugel weer goed te doen met een zwaai?

Ja want de leidsel zit dan klem.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:50

Tanneke schreef:
mij valt het echt op, dat iedereen die maar 1 of 2 trekpaarden heeft of verzorgd, en iedereen die GEEN trekpaard heeft of verzorgd, allemaal een grote mond hebben over het couperen.
Maar bij de MEESTE fokkers komt dit wel erg hard aan. Het is een grote traditie, bij dit paard. Maar er zijn ook nog vele andere redenen.
Maar ik durf te wedden, als iemand van jullie langer dan 20 jaar tussen deze paarden zit. Toch wel HEEL anders denkt dan jullie. Jullie hebben allemaal makkelijk praten. De meeste hebben nog NOOIT een trekpaard aan de lijn gehad. OK dan!

Wat wil je hier nu mee zeggen ?
Het komt op mij nogal arrogant over, zo van "ik weet er alles van en jullie weten niet waarover jullie praten".
Ik ben zelf met trekpaarden opgegroeid en ken de tradities.
En ik ben van mening dat het de allerhoogste tijd is om deze tradities aan de kant te zetten en te kiezen voor het welzijn van het paard.
Of je nu "verstand" hebt van trekpaarden of niet, imo. maakt dat niets uit.
Elk weldenkend mens dat ook maar iets afweet van paarden (trekpaard of "luxe paard") weet dat een staart een groot nut dient.
Mensen die dit nut op een lagere plaats hebben staan dan hoe het er voor het oog uitziet en wat ze zelf mooi vinden, zijn imo. van een zeer bedenkelijk niveau.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 17:01

Mijn mening is gewoon. Dat mensen die GEEN trekpaard hebben, er makkelijker over kunnen praten dan de echte fokkers die er al meer dan 20 jaar tussen zitten.
Jullie zeggen allemaal van de vliegen, dat ze daar last van hebben. Maar wij hebben vele trekpaarden. Maar ze hebben ALLEMAAL een vliegendeken op. Het heeft zelfs 's in de paardenkrant gestaan, dat wij als fokkers de trekpaarden HELEMAAL in pakken voor de vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:05

Dan ben jij toch de enige
want ik heb nog nooit in mijn leven een knol met vliegendeken gezien.
En die ouwe boertjes zie ik die ook echt geen opleggen.

Enuh, met staart hoef je ook niet met een vliegendeken te gaan klooien

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 17:06

Wij behouden de traditie. EN daarom hebben we ook VEEL over voor zo'n paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:19

Tanneke, blijf jij maar lekker in de waan dat je door het behoud van de traditie het paard goed doet.

Vroeger was het ook traditie dat je maagd bleef tot het huwelijk.
Het was traditie dat je als meisje zijnde niet verder ging leren maar lekker thuis bleef om man en kinderen te verzorgen en naar de kerk te gaan op zondag. Een eigen leven, carriere maken? Was tegen de traditie. Vrijheid om te kiezen? Was tegen de traditie.
Het was traditie dat kinderen op school zware lijfstraffen kregen.
De doodstraf was ook traditie.
Het was ook traditie dat alleen de rijkelui zich een paard konden verloven om op te rijden.
Het is nog steeds traditie dat vrouwen in Afrika besneden worden
Vrouwen in Afghanistan en andere streng moslimitische landen worden gestenigd als met vermoed dat ze overspel hebben gepleegd. Dat is ook traditie.
Heilige oorlogen zijn traditie.

Moet ik nog verder gaan?

Blijf jij maar lekker in het verleden hangen met je tradities. Een heleboel tradities zijn uit de tijd en slaan helemaal nergens meer op. Een paard couperen omdat je het mooi vind is hetzelfde als je in een corset laten dwingen omdat men het vroeger mooi vond. Omdat het zo hoorde.

Voor mij een paard met staart. En als het voor de landbouw nodig is, laat dan dat enkele paard zijn staart maar gecoupeerd hebben. Maar die 5 minuten op een keuring vallen in het niet bij de 364 dagen die het paard door het leven moet zonder staart.

Blijf jij maar lekker beweren dat je veel over hebt voor zo'n paard door hem te laten couperen. Ik heb daar een andere mening over...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:41

Tanneke schreef:
Mijn mening is gewoon. Dat mensen die GEEN trekpaard hebben, er makkelijker over kunnen praten dan de echte fokkers die er al meer dan 20 jaar tussen zitten.
Jullie zeggen allemaal van de vliegen, dat ze daar last van hebben. Maar wij hebben vele trekpaarden. Maar ze hebben ALLEMAAL een vliegendeken op. Het heeft zelfs 's in de paardenkrant gestaan, dat wij als fokkers de trekpaarden HELEMAAL in pakken voor de vliegen.

De paardenkrant plaatst bijna alles wat word toegestuurd.
En niet alleen de trekpaardenfokkers pakken hun dieren in hoor! Je laat het zo klinken alsof jullie het hebben uitgevonden.
Trekpaarden zijn een schitterend ras. Het zou heel jammer zijn als het zou uitsterven. Maar als er meer mensen zo denken zoals jij zou het misschien het beste zijn....voor de paarden! Lips are sealed

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:44

..
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 17:45

Ja, wij gaan echt iets zo naar de Paardenkrant heen sturen. Een echte stal heeft dat niet nodig, dus doen wij zo'n onnozele dingen ook niet.
Ik weet dat veel mensen zo de paarden in pakken, maar ik heb het alleen over de TREKPAARDEN.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:48

Dus je geeft toe dat het onnozel is om zoiets naar de paardenkrant te sturen...dan is er toch echt iemand zo onnozel is geweest dat wel te doen. Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:54

Er zijn gewoon veel mensen die een goed onderbouwde mening hebben die niet de jouwe is, Tanneke. Daarom hoef je ze niet aan te vallen. Je hebt tenslotte om die mening gevraagd.

En traditie als argument noemen, dat houdt natuurlijk geen stand. Dit is ook af te lezen aan de eerder gegeven reacties (lijfstraffen op school, steniging van vrouwen e.d.). Misschien kun je je een beetje in andermans standpunt verplaatsen?

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:06

Tanneke schreef:
Ik weet dat veel mensen zo de paarden in pakken, maar ik heb het alleen over de TREKPAARDEN.

Een paard is een paard. Klaar over uit!!

Een paard heeft inderdaad niet voor niets een staart dus waarom zou je hem er afhalen??

Voor de landbouw is het niet meer nodig want dat is er weinig en als je een TREKPAARD nodig zou moeten hebben voor de landbouw en zit die staart in de weg dan kan je hem ook gewoon vlechten.

Een staart heeft een paard nodig voor de vliegen.
Een staart heeft eehn paard nodig voor bescherming!

Ik denk dat dat belangrijk is voor een paardenliefhebber en fokker.
Want wat heb je nu aan een paard met allemaal korsten op zijn achterwerk en schuurplekken omdat ie anders die vliegen niet weg kan slaan.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 18:43

Cassidy schreef:
Dus je geeft toe dat het onnozel is om zoiets naar de paardenkrant te sturen...dan is er toch echt iemand zo onnozel is geweest dat wel te doen. Haha!

Als ze zelf komen voor een verslag van trekpaarden in de zomer. Wie is dan de onnozele? Beetje vage opmerking van je! Verward