Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:03

Wat een leukerd! Mooi snoetje. Waar heb je hem/haar vandaan?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:30

ze komt uit limburg(was nogal een trip vanuit drenthe :=)
waar ze exact vandaan komt weet ik niet, de vorige eigenaar had haar als jaarling van een manege gekocht

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:41

Hoi hoi, een tijdje geleden plaatste ik een oproep omdat ik ook op zoek was naar een konik. heb er ooit een gehad, was een fantastisch merrietje, kon er helaas daarna geen meer vinden.
Heb er nu dus terug één gevonden, een ruin van 3, hij komt uit het natuurreservaat in blankenberge.
Hij ziet er eigenlijk niet uit, maar ik vind hem mega mooi!!!!!!!!
Ik kan niet wachten tot hij hier is, en dus kan rondhobbelen in onze kudde arabieren (ja, dat wordt een zicht)..
De konik van 2,5 vind ik prachtig, hij heeft een heel mooi kopje en mooie vacht. De mijne heeft een eerder zwaar hoofd en momenteel heeeel lang haar...en is nog wat ondervoed. Maar dat zal ik wel snel goedmaken.
Hoe zet je eingeljk zo'n foto hier op?
Groetjes aan alle konikfans

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:13

super dat het gelukt is, hij zal vast snel opknappen :)
ik heb ook aardig lang moeten zoeken maar ik wou ook perse een merrie en ze moest niet te klein zijn
die van mij is inderdaad niet heel zwaar ook qua lichaam niet, wel een korte rug gaat lastig worden om een zadel te vinden :=
Afbeelding

fotos moet je eerst uploaden bij een site zoals imageshack.us
ben el benieuwd naar je nieuwe aanwinst :D

yintra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 02:17

Als iemand nog iemand kent die graag een konik wilt... ik hoor het heel graag! Ik heb er drie!
Ze komen uit het 'wild', maar zijn al aardig gewend aan mensen. Ze zijn van anderhalf tot dik 2 jaar oud.
Ze moeten weg, omdat ze nu op een heel klein weilandje in de een modderpoel staan. Ben bezig met paddock, maar vriendlief heeft een rug hernia, en graafbedrijf komt pas na 1e week van januari.
Ik kon niet anders, want ze gingen naar een vetmestbedrijf voor de slacht, en dat kon ik niet laten gebeuren.
PB me voor meer info!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:22

Aan "van": voor korte en lichte zadels, die zeker in het begin ideaal zouden kunnen zijn, voor zo'n paardje, mss: barefoot:boomloos... of n keer kijken of je geen arabierenzadeltje op de kop kan tikken, die zijn normaal ook al korter dan gewone zadels omdat arabieren ook vaak kortere ruggen hebben (wij hebben ook arabieren, ik spreek dus uit ervaring)..ik heb n "podium" voor mijn arabier, die heb je in veel verschillende modellen, in meer engelse uitvoering, of westernuitvoering, of endurance.. ze zijn ook vrij kort, zitten heerlijk , wegen nog niet zoveel als n westernzadel en je hebt er ook lekker veel haken aan om tassen enzo aan vast te maken.
Als je merrie nog maar 2,5 is, zal ze nog wel groeien, of haar ruglengte nog heel fel gaat toenemen, betwijfel ik, maar misschien toch nog wat. Wij hebben een bijna driejarige arabierenruin, die staat nu met zijn poep echt in de lucht, heeft meterslange benen en een erg schriel nekje... uit ervaring weet ik dat dat zich nog corrigeert tot hun 5 jaar....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:31

Op een manege stond ooit een konik, die was ontzettend sloom. Hoort dat zo bij Koniks of komt het gwoon door het feit dat het een manegepony was?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:39

antje_vip schreef:
Op een manege stond ooit een konik, die was ontzettend sloom. Hoort dat zo bij Koniks of komt het gwoon door het feit dat het een manegepony was?

Normaal zijn ze niet sloom, tenminste dat is mijn ervaring, had jaren geleden een erg leuk merrietje en haar hengstenzoon, er zat behoorlijk wat pit in, maar ze zijn wel niet stout of zo... zo konden we bv gaan wandelen met de merrie én haar zoon, die op zijn 10 nog hengst was.. er reed een meisje van 11 op, met haar hadden we hem ook zadelmak gemaakt... dat doe je niet met alle rassen.. de merrie stond behoorlijk vooruit, op tochten liep ze mee in groepen met grote paarden en raakte nooit achterop...
vraag n keer de ervaring van andere konikmensen , maar ik denk niet dat het een algemene eigenschap is

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:54

antje_vip schreef:

Haha, sloom? Die van mij wil alleen maar haaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrd, vooral in de galop. Verzameld galloperen is iets wat hij nog niet kent. Lekker hard door de bochten scheuren is meer iets voor meneer. :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:59

ghashira schreef:
Aan "van": voor korte en lichte zadels, die zeker in het begin ideaal zouden kunnen zijn, voor zo'n paardje, mss: barefoot:boomloos...

Ik heb idd voor Pumbaa ook een boomloos zadel van Barefoot. Totale lengte is 57 cm, dus dat kan voor hem nog wel. Ik heb nu de maat 2, maar ben op zoek naar de maat 1, die is voor mij groot zat.

@ Van: Ja das zeker een behoorlijke rit. Ik heb die van mij uit Noord Holland en dat vond ik al een behoorlijk eind vanuit Drenthe..hoe groot is die van jou nu?

WELKOM NIEUWE MENSEN :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:43

ik ben wel van plan de eerste tijd met en boomloos te beginnen ivm groei, barefoot word het niet, daar kan ik niet op zitten
maar ik wil uiteindelijk endurance met haar gaan rijden en daarvoor vind ik boomloos niet geschikt
ik hoop dat ze nog wat groeit qua ruglengte want ik wil er graag een westernzadel op :=

van de week had ik het westernzadel van mijn vorige paard er opgelegd en het viel me qua lengte eigenlijk wel mee dus ik heb goede hoop (ze vond het allemaal prima trouwens <3)
Afbeelding

ze is nu 1,37m, ik ga er vanuit dat ze de 1,40m nog wel haalt en alle cm die er daarna nog bij komen zijn mooi meegenomen :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:48

we hebben 8 uur in totaal in de auto gezeten :=
toen we er eindelijk waren had ik ook zoiets van en nu gaat ze mee ook, ga niet met een lege trailer weer terug :+

ik heb ook niet het idee dat mijn dame sloom is, wel heel braaf en een echte knuffel en ze is ook lekker lichtvoetig vergeleken met onze vreselijk lompe fries/mérens kruising :P

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:14

Dat zadel kan idd kwa grootte wel, staat mooi! En wat braaf joh, dat ze dat allemaal zo toelaat :D Volgens mij is ze echt heel relaxt. Die van mij is soms een beetje een driftkikker en niet zo'n knuffelkont, alleen wanneer het hem uitkomt. Leuk dat je endurance met haar wilt rijden!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:15

Van schreef:
ik ben wel van plan de eerste tijd met en boomloos te beginnen ivm groei, barefoot word het niet, daar kan ik niet op zitten
maar ik wil uiteindelijk endurance met haar gaan rijden en daarvoor vind ik boomloos niet geschikt
ik hoop dat ze nog wat groeit qua ruglengte want ik wil er graag een westernzadel op :=

van de week had ik het westernzadel van mijn vorige paard er opgelegd en het viel me qua lengte eigenlijk wel mee dus ik heb goede hoop (ze vond het allemaal prima trouwens <3)
http://i106.photobucket.com/albums/m272 ... 3c950b.jpg

ze is nu 1,37m, ik ga er vanuit dat ze de 1,40m nog wel haalt en alle cm die er daarna nog bij komen zijn mooi meegenomen :Y)

ze worden in elk geval groter dan pakweg 10-20 jaar geleden...t doet me beseffen hoe snel de tijd vliegt, ik was toen een jaar of 22-24, nu ben ik er 38, dus is idd meer dan 15 jaar geleden, gut toch... toen vond je die grotere maten niet, laat staan dat je al n kleine kon vinden...
het zadel lijkt idd vrij goed te liggen, maar de skirts hoeken komen toch vrij ver in de flanken, vind ik persoonlijk...maar ik ben dan ook geen zadelexpert. Ik heb barefoot boomloos gereden, vond het wel best leuk zitten enzo, maar paardje had na een tijdje doordrukplekken op plaats van singelophanging, de modellen zijn intussen wel verbeterd met dat vps systeem maar de drukverdeling zal nooit zo optimaal zijn als bij een goed passend zadel mét boom. Als je endurance wil gaan rijden, lijkt een podium me wel een goede keuze...beter dan western, maar best wacht je met aankoop zadel sowieso tot ze verder uitgegroeid is he...altijd moeilijk... was het de eerste keer dat je dat zadel oplegde? En zo flink stilstaan,w aw... en gebonden staan, kende ze dat al?
Laatst bijgewerkt door Coby op 25-12-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:22

Ja die van mij is 1,41 m. en daar ben ik al heel blij mee, meeste koniks zijn toch net een stukje kleiner.
@Van: Pumbaa is trouwens ook heel lichtvoetig, hij kent sinds kort de spaanse pas :P

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:37

Iemand van de konikliefhebbers ideeen voor een passende naam voor de mijne??? officieel noemt hij Baltasar d'Heye(van natuurreservaat d'Heye), maar idereen van belgie kent vast de tv reeks "de kampioenen" waar ene baltasar boma een worstenfabrikant is en aangezien veel konikjes in de vleesindustrie verdwijnen vind ik baltasar dus toch net niet passen voor m.....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:18

zadel is inderdaad net iets te lang maar ik had erger verwacht, als de tijd daar is laat ik een goeie zadelmaker komen natuurlijk
was inderdaad de eerste keer dat er een zadel op lag, vast staan kon ze al ook voetjes geven en ze loopt keurig mee eaan de hand, de vorige eigenaar heeft haar netjes opgevoed :j
ze heeft er alleen wel veel snoepjes ingestopt geloof ik, ik kan niet eens fatsoenlijk haar kont poetsen, mevrouw probeert zich in allerlei bochten te wringen om toch met haar neus in mijn handen of zakken te zitten :+

de barefoots zitten te breed, ik heb een heupafwijking en dat is niet fijn op zo'n zadel
op een westernzadel zit ik gewoon het fijnst

Basalt? lijkt op Baltasar en is een soort gesteente
die van mij heet officieel Miss April maar ik heb haar Wolf genoemd :Y)

Anke2702

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:57

Ben nu ook eigenaar van een jong konik veulentje (:

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:11

He's coming home tomorrow!!!!!!! Kan niet wachten tot het eindelijk zover is. Weide gecheckt, stalletje gecheckt, water gecheckt, en alvast 2 shetlander vriendjes geselecteerd uit onze bende, om onze nieuwe vriend Konik op zijn weide gezelschap gaan te houden... Heb ook al wat foto's maar krijg ze helaas niet op bokt gezet.... I keep on trying....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:31

spannend :):)
voor foto's: ga naar http://imageshack.us, dan klik je op browse en zoek de foto op die je wil uploaden, daarna klik je op upload now. Even wachten en dan zie je je foto in het klein en daaronder een aantal links, kopieer de eerste link, plak deze hier op het forum en zet hem tussen

vandaag erachter gekomen dat mijn meisje ook kan springen. Ik had even de stal en bak(paarden staan 24/7 in de bak met inloopstal) gescheiden met een touwtje omdat mijn zus in de bak aan het rijden was. Het was dus de bedoeling dat Wolf achter het touwtje in de stal bleef maar daar dacht zij anders over, ze sprong heel soepeltjes vanuit stilstand over het draadje van ongeveer een meter heen :+

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:18

http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... dec20.jpg/
Ahum, vraag me af of dit gelukt is? Is niet zo'n beste foto , Juul ziet er helaas niet zo strak uit als wolfje, Juul lijkt veel langer en dikker winterhaar te hebben en moet duidelijk wat aandikken... maar I <3
Doeiiii

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:31

Ik heb er ook een gehad.
Vond het maar een rotbeest :D.
Ik was 16 en zag adv. op Marktplaats. Paar keer gekeken en de verkoper heeft hem laten castreren voordat hij hierheen kwam.
Hij was wel lief, maar wat ik niet wist en achteraf pas hoorde, is dat hij al merries bezwangerd had. Hij was nog geen drie jaar en had volop hengstenstreken. Hij was met 6 maanden ook uit de Oostvaardersplassen geplukt.

Kon er niet mee omgaan en heb hem verkocht. Naar wat ik nu weet gaat het super goed met

Die man heeft ook Konikpaarden naar Denemarken verkocht, die nu op gehandicapten manege's lopen, ze doen het daar super.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:25

ghashira schreef:
http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... dec20.jpg/
Ahum, vraag me af of dit gelukt is? Is niet zo'n beste foto , Juul ziet er helaas niet zo strak uit als wolfje, Juul lijkt veel langer en dikker winterhaar te hebben en moet duidelijk wat aandikken... maar I <3
Doeiiii

ja gelukt :D hij ziet er nog best goed uit, dat gaat een leuk dier worden <3 Wolf heeft ook behoorlijk lang winterhaar hoor, maar die is behoorlijk wat afgepoetst door de vorige eigenaren. Kan niet wachten om haar in zomervacht te zien.

@Poiuytrewq, het blijven natuurlijk individuen ze zijn niet allemaal braaf, jammer dat het niet klikte tussen jou en je konik :)
hengstenstreken zullen hier geen probleem zijn met een merrie :D

yintra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:05

Poiuytrewq schreef:
Ik heb er ook een gehad.
Vond het maar een rotbeest :D.
Ik was 16 en zag adv. op Marktplaats. Paar keer gekeken en de verkoper heeft hem laten castreren voordat hij hierheen kwam.
Hij was wel lief, maar wat ik niet wist en achteraf pas hoorde, is dat hij al merries bezwangerd had. Hij was nog geen drie jaar en had volop hengstenstreken. Hij was met 6 maanden ook uit de Oostvaardersplassen geplukt.

Kon er niet mee omgaan en heb hem verkocht. Naar wat ik nu weet gaat het super goed met

Die man heeft ook Konikpaarden naar Denemarken verkocht, die nu op gehandicapten manege's lopen, ze doen het daar super.

Het gaat nu heel goed met Orban!! Hij staat nog steeds met z'n vriendje Indigo samen, en afgelopen zomer zijn we veel met ze buiten de wei gaan rijden. Er staan ook 3 jonge koniks bij, die dringend nieuw baasje zoeken!
Ze staan nu wel een beetje zielig in de modder, omdat we met dit weer niet verder kunnen bouwen aan stalletje en paddock... Ik zal binnenkort wat foto's sturen!
Orban is wel de leider van hun kleine kudde! Maar echt, een betere goedzak kun je je bijna niet voorstellen! (behalve als er eten is, dan jaagt de anderen weg, maar ons doet iet nooit iets) Mijn dochter hangt aan 'm, gaat in de wei op hem zitten zonder iets. Hij is de enige pony die nergens voor schrikt op straat.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:24

Ik jou PB'en :D