Mensen met een Vlaams paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne_Salvo

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:24

@teugeltje: het is een jaarling, en ja die was al 1.70-1.75m ongeveer... Ze zijn nogal aan de maat he, die Vlamen ;) Ook niet allemaal trouwens hoor...

@Manadeluca: daar heb je helemaal gelijk in :j . Hier een soortgelijke ervaring, maar dan met KWPN'ers. Ze waren ongeveer even groot, maar de één kon ónvoorstelbare hoeveelheden wegkrijgen (zonder dik te worden overigens), en de ander had aan een klein plukje hooi al genoeg, die liet het anders echt liggen. In de wei stond de een ook veel vaker te eten als de ander...

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:06

Even een update: ik heb de foto's ontvangen van het veulen van dit jaar. Hij heeft heel veel wit, en een ramshoofd volgens mij (kon dat niet zo heel goed zien op de foto) maar volgens mij is het wel een leukerd! Even afwachten wanneer we kunnen gaan kijken...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 11:27

Oeh spannend!
En als je ramshoofden niet mooi vind, soms groeien ze uit, of het wordt minder/valt minder op :j Wij hadden een paard op stal die als jaarling echt een enorm ramshoofd had en nu als 6-jarige niet meer.

Heb je een foto voor ons.. Ben wel benieuwd haha!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:09

Even zoeken...
Hier een fotootje:
Afbeelding
Vanaf de foto lijkt het echt een poepie... Hoor mij eens penny klinken... :o :D
Even kijken wanneer ik kan gaan kijken, ik hoop snel!

Ramshoofden vind ik inderdaad minder mooi, liever recht of heel iets met een 'dish'. Maar inderdaad, misschien groeit het er nog wel uit... Ze veranderen constant natuurlijk...

Edit: veel wit ook he?

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:33

Ja leuk vind ik dat wit! Mooi gelijk wit op zijn benen ook, hou ik altijd wel van!

Enne, wat een mooie billen heeft ie zeg! :j

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:24

Lekker kontje he? Viel mij ook al op! Daar kan mijn vent niet tegenop haha :Y)
Nog een fotootje spammen van zijn billen:
Afbeelding
Ik vind 't ook grappig dat zijn voorbenen zo'n 'overgang' hebben naar het witte, en dat zijn achterbenen een scherpe lijn hebben naar de witte benen... :D
Die bles is ook wel lekker breed he? Dat wordt witte haren uit mn wasmachine plukken... -O-
Oei, ik klink wel een beetje erg penny nu he? :o

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:28

Ja leuk is die overgang inderdaad!
Nooh zo zijn die billen nog mooier! Haha echt van die appelbilletjes!

Is hij trouwens een beetje stekelharig of lijkt dat maar zo op de foto?

Enneh, penny zijn mag hoor ;) Ik heb laatst een roze dekje voor mijn fries gekocht en was er helemaal te blij mee, en iedereen om me heen keek me echt zo aan >;)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:41

Haha, zolang het dan maar een merrie is waar het dekje voor is he :D
Stekelharig? Wat is dat dan? Letterlijk rechtopstaand haar? Hoe zie je dat dan?

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 06:53

Hij is bedoeld voor een merrie inderdaad maar rijd er ook weleens mee op een ruin :o Haha!!

Dat er zeg maar witte haren door de gewone vacht heen zitten.

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:33

teugeltje schreef:
leannerobert schreef:
@Teugeltje: dat is informatie die ik al een heel tijdje weet. Ik zit namelijk al langer 'in de paarden'. ;) Maar bedankt voor het meedenken! En nee, het wordt géén Haflinger, maar een Vlaams Paard... :o Met mijn 1.87m pas ik echt niet meer op een Haflinger...

@Kingie: het bekappen is geen enkel probleem idd. Alleen even goed leren voetje te geven, anders kan de hoefsmid zo'n 250kg tillen :D
Maar het was idd heel jammer! Voelde me ook echt ff heel down hoor, maar inmiddels ben ik er weer bovenop haha Nog steeds in afwachting van de foto's van het veulen van dit jaar, ben zo nieuwsgierig! :):)

Edit: Trouwens, Vlamen zijn een sober ras, dus Kingie, ik denk dat jij eerder gelijk hebt als Teugeltje wat voeding betreft...

ik heb 8 jaar een belg trekpaard gehad van stokmaat 1.75 die ad als een olifant :9
Ik had zo m'n vaste adresjes waar ik kratten groente, appels,wortels,brood,pakken kuil haalde :=
Kreeg vaak opmerkingen"zooow jij heb zeker veel honger :(:)
Fijn om te horen dat vlamen letterlijk en figuurlijk een sober ras is dus... "had er zelf nog geen ervaring met het ras"
Dacht dus dat verbruik het zelfde was als een belg ;)
Kan me begrijpen als je zelf aan de lange kant bent dat een haflinger uitgesloten is....je lijkt op de foto nl niet zo groot" dat zou vast komen omdat het veulen al" behoorlijk aan de maat was :?

Als ik hier even op in mag haken;
Trekpaarden/belzen zijn wel degelijk sober en kunnen prima op alleen hooi. En ja, het verbruik is meer dan een haflinger.. Dat lijkt me logisch, maar de meeste trekpaarden zijn veelste dik. Dus slim voeren scheelt kosten. Ik denk dat dat voor een vlaam niet anders is. Mooie paarden, dat wel. Maar ik miste zelf iets aan uitstraling bij ze. Dus ik ben in 2009 weer voor een NL-trekpaard gegaan. Ze zijn net zo veelzijdig en hoeven echt niet bij elke pas aangedreven te worden om voor uit te gaan. :o

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:04

Kingie schreef:
Hij is bedoeld voor een merrie inderdaad maar rijd er ook weleens mee op een ruin :o Haha!!

Haha, dat is dan wel komisch! Niet de hele tijd opmerkingen erover? :') Hoe penny kun je zijn he hahaha! Moet je mij straks horen als de aankoop doorgaat.. Berg je dan maar *D

En die witte haren zitten er inderdaad, net de foto even uitvergroot, en het is inderdaad net of ie een beetje grijs is door die witte haren. Weet je of dat veel voorkomt? (Volgens mij staat er ook eea over op de Wiki, zal direct ns even kijken...)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:05

@izzie1985: Vlamen zijn inderdaad een sober ras. Van de fokker zal ik waarschijnlijk wel horen wat ze te eten moeten krijgen... Ik heb er wel meerdere fokkers naar gevraagd, maar iedere fokker heeft weer een ander voerbeleid, dus lekker verwarrend ;)

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:42

leannerobert schreef:
@izzie1985: Vlamen zijn inderdaad een sober ras. Van de fokker zal ik waarschijnlijk wel horen wat ze te eten moeten krijgen... Ik heb er wel meerdere fokkers naar gevraagd, maar iedere fokker heeft weer een ander voerbeleid, dus lekker verwarrend ;)

Net zo sober als het NLTP of "de belg" ;) dus appeltjes, worteltjes en brood is mijn inziens overbodig alsook brok. :o daar doelde ik op..

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:44

Heeft iemand trouwens al eens geinformeerd bij de Palm stoeterij? Volgens mij fokken ze daar ook oa Vlaamse..

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 07:49

leannerobert schreef:
Kingie schreef:

Haha, dat is dan wel komisch! Niet de hele tijd opmerkingen erover? :') Hoe penny kun je zijn he hahaha! Moet je mij straks horen als de aankoop doorgaat.. Berg je dan maar *D

En die witte haren zitten er inderdaad, net de foto even uitvergroot, en het is inderdaad net of ie een beetje grijs is door die witte haren. Weet je of dat veel voorkomt? (Volgens mij staat er ook eea over op de Wiki, zal direct ns even kijken...)

Nee geen opmerkingen, ze zijn wel wat gewend van me haha.

Ik heb eigenlijk geen idee of het veel voorkomt bij vlaamse paarden. Vind het er altijd wel leuk uit zien.

Qua voeren zou ik trouwens gewoon kijken wat goed aanslaat bij hem. Het verschilt toch een beetje per paard. Je zou hem eerst op hooi kunnen zetten en als je merkt dat hij gaat afvallen gewoon een halfje brok(per dag/2x per dag) geven. En als dat werkt is het goed en anders bijvoorbeeld 1 schep per dag en dan zie je vanzelf waar hij het beste op doet.
En andere dingen voeren, Leo krijgt 's avonds altijd een bak wortelen van de eigenaar, dat vind hij hartstikke lekker en hij kan het ook prima hebben :)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:25

izzy1985 schreef:
Net zo sober als het NLTP of "de belg" ;) dus appeltjes, worteltjes en brood is mijn inziens overbodig alsook brok. :o daar doelde ik op..

Brood is sowieso uit den boze bij paarden, en zeker bij zwaardere rassen. Dat zijn namelijk bijna allemaal sobere rassen met aanleg om (te) dik te worden. Brood is gemaakt van graan (dus bestaand uit zetmeel), en dat zet aan, dus brood is echt geen paardenvoer. Bovendien is het spijsverteringsstelsel van een paard sowieso niet gemaakt om zetmeel te verteren...

Wortels weet ik niet of die slecht zijn, volgens mij valt dat wel mee toch?

@Kingie: voer is zeker per paard verschillend, daar heb ik inmiddels ervaring mee ;)

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:29

Leo deed gister mee met de 8 oktober optocht van Alkmaar ontzet :) Niet met mij(ik deed mee met mijn eigen fries) maar met de eigenaar. Hij was super braaf en vond het alleen maar gezellig! Foto: (thema was cowboy voor de ''gewone paarden'' en de friezen moesten in wedstrijdoutfit)

Afbeelding

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:26

Haha leuk om te zien. Hij komt ook echt boven alle paarden uit :D En die cowboy-outfit is geniaal :j
Hij was toch nog weleens zenuwachtig? Of was dat alleen met een andere ruiter?

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:39

Dat was met één persoon :) Verder is hij altijd wel relaxt over het algemeen.
Paard naast hem is een shire trouwens, dus waren echt twee enorme paarden tussen de rest haha.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:46

Haha ik zie het al helemaal voor me! Komisch joh!
Had ik trouwens al verteld dat we maandag gaan kijken? En manlief gaat mee! Dat is echt heel bijzonder, aangezien hij bang is voor paarden, voor koeien trouwens ook... Olifanten heb ik nog niet uitgeprobeerd bij 'em }:) :Y) Hij is 1.98m, maar nee dicht bij een paard staan, nee dat gebeurt dus echt niet.... Ach ja, ik blijf op een zeer eerbiedige afstand van een spin(netje).... :)ddd

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:59

Haha dapper van hem!
Spannend zeg! Keep me posted ;)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:48

I will!
Ja, ik heb een hele dappere vent :') Je hebt hem nog nooit zo zenuwachtig gezien als je hem in een weiland met koeien zet (die overigens 100m verderop staan te eten en totaal geen interesse tonen). En ik was degene die opmerkte dat er ook een stier bijliep :o? O:) Hij was wel vlot toen........ }:)
Maarrrr, hij vangt wel heel dapper bijna alle spinnen hier in huis!! <3

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:30

Gisteren zijn we bij het veulen wezen kijken... Wat een teleurstelling was dat!! Het beestje is hartstikke mooi, ontzettend lief, goed gebouwd, super afstamming. Toen vroeg ik naar de vraagprijs.... Die was nog hoger als het vorige paard wat we gezien hadden! Aangezien ik een budget heb, ging dat dus helaas niet door, er is geen enkele mogelijkheid dat we met zo'n groot verschil een overeenstemming zouden gaan bereiken. De verkoper wilde eigenlijk überhaupt niet zakken met de prijs....
Ik vind dit echt ontzettend jammer, want dit was zo'n goede kans om een paard te kopen wat echt perfect is.... :(

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 20:50

Ah wat jammer zeg! Begrijp wel dat dat een teleurstelling is inderdaad.
Ligt de prijs van de vlaamse paarden dan niet gewoon hoog? Omdat die vorige ook zo duur was?
Heb namelijk geen idee hoeveel ze ongeveer kosten, weet ook niet hoeveel Leo kostte eigenlijk.

SorD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:18

Hallo!

Allereerst, wat een leuk Vlaams paard heb je!

Ik heb zelf ook een vlaams paard, het is een ruin van 7 jaar oud en 1.86 hoog.

Ik doe eigenlijk alles met hem, ringrijden, buitenritten, springen, dressuren en hij heeft ook voor de kar gelopen.
Ik heb voor het springen een veelzijdigheidszadel voor hem en voor het dressuren en nieuw Ideal dressuurzadel.

Hier wat foto's van hem...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding