Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:36

ik vind shetjes leuk, maar kunnen donderstralen zijn.
is maar hoe je ze opvoed.

heb vroeger verzorg shet gehad, ruintje.
was scheetje, maar had ook zijn streken.
geen stroom op het hek, gaat door of onder hek door :P
had hekel aan hoefsmid/dierenarts. probeerde je soms te bijten.
moesten laten weten wie de baas was, dan was die gewoon super braaf en kon je er alles meedoen.
Toen die naar een nieuwe stal verhuisden, stonden die paarden ook te kijken wat is dat.
die moesten gewoon even aan de shet wennen. maar eenmaal gewend, dan is er niks aan de hand. gewoon op de wei erbij of naast de bak, ze keken er niet naar om.

vind maar zielig als mensen ze alleen maar als grasmaaiers zien en verder niks mee doen.
Ze verdienen ook aandacht.

denk dat de meeste er een hekel aan hebben, omdat hun paard ervan schrikt of ze ooit de verkeerde shet zijn tegengekomen(niet opgevoed)
maar ik denk dat mensen dit niet zouden moeten vooroordelen, want iedere pony is anders.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:18

Safire schreef:
-knip-
vind maar zielig als mensen ze alleen maar als grasmaaiers zien en verder niks mee doen.
Ze verdienen ook aandacht.

denk dat de meeste er een hekel aan hebben, omdat hun paard ervan schrikt of ze ooit de verkeerde shet zijn tegengekomen(niet opgevoed)
maar ik denk dat mensen dit niet zouden moeten vooroordelen, want iedere pony is anders.

helemaal mee eens!
En verder durf ik erom te wedden dat 'niet shetlanders' ook heel vervelend kunnen zijn als ze op de zelfde manier behandeld zouden worden als de meeste 'grasmaai' shetlanders.

ohyesirene92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:53

Mijn pony is juist gek op shetjes hahah.
Schapen dan weer niet, die zijn dood eng. ;)

Maar ik heb dat echt nog nooit gehoort, dat mensen zo te keer kunnen gaan. Raar zeg.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:58

Ik heb zelf 2 shetjes, en het probleem met ze is dat ze andere paarden zo leuk vinden dat ze er keihard op af rennen als ze ze zien. Veel paarden schrikken dan natuurlijk als er 2 van die grote 'honden' op ze af komen. Ik snap best dat je als ruiter dan zoiets hebt donder op met die shetten. Verder zijn het best opgevoede beestjes en zullen ze nooit iets of iemand bewust pijn doen (behalve elkaar).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:07

Ik denk dat mensen die een Shetlander vervelend vinden, geen echte paarden mensen zijn!
Een Shetlander is super intelligent, vaak veel slimmer dan een "groot" paard!
Dat is voor sommige paarden bezitters een probleem omdat ze daar niet mee om kunnen gaan.
Met andere woorden......ECHTE paarden mensen waarderen een Shetlander, mensen met paarden weten niet hoe een paard in elkaar steekt en vinden de Shet vervelend omdat ze gewoon slimmer zijn dan die persoon! :D :j :D :j :D :j

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:13

Ik vind ze alleen maar grappig,
Bij mij op stal staan er 3, 2 ervan zijn pas op stal gekomen en best druk
wat doen die 2 nu, gaan ze de grote paarden uitdagen en dan rennen ze snel onder het draad door naar de andere wei _O-

En dat van dat ontsnappen, dat doen niet alleen shetlanders hoor :o
Mijn haf van 1.43 ook :D hahaa

en het is wat je zegt, ben je een echte paardenliefhebber of alleen een ruiter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:16

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat mensen die een Shetlander vervelend vinden, geen echte paarden mensen zijn!
Een Shetlander is super intelligent, vaak veel slimmer dan een "groot" paard!
Dat is voor sommige paarden bezitters een probleem omdat ze daar niet mee om kunnen gaan.
Met andere woorden......ECHTE paarden mensen waarderen een Shetlander, mensen met paarden weten niet hoe een paard in elkaar steekt en vinden de Shet vervelend omdat ze gewoon slimmer zijn dan die persoon! :D :j :D :j :D :j

En niet te vergeten, naast hun geweldige karakter en mogelijkheden, vallen ze ook niet dood neer als er een veertje op ze valt. Dat is met het gemiddelde rijpaard helaas wel het geval _O-

Ook ik krijg mijn twijfels over mensen die zo over shetlanders kunnen spugen. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan mensen die paarden enkel leuk vinden omdat je erop kunt rijden.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:24

Ik vind shetlanders echt geweldig, die lieve hoofdjes onder een grote bos haar vandaan <3 . Heb dan ook nooit problemen met ze (zolang ze binnen de omheining blijven).
Moet wel zeggen, toen ik mijn paard net had, reden we over de weg en opeens kwam uit het niks een shetlander keihard op ons af galopperen, paard weg, shetlander liep weer terug en telkens wanneer ik probeerde langs die wei te gaan deed de shetlander hetzelfde maar mn paard ook. Uiteindelijk is mijn paard erlangs gegaan, maar sindsdien heeft hij het niet meer zo op shetlanders, het liefst blijft hij er zo ver mogelijk vandaan, maar hij wil wel precies weten wat ze doen. Maar goed, hij reageert er steeds minder op :)
Met kleine pony's is er trouwens niks aan de hand, alleen met shetlanders dus.

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:26

Bailey_4ever schreef:
Brendaaaa schreef:
Ja, maar denk je niet dat een groot paard ook zou ontsnappen als de draden veel te hoog zijn gespannen?? Tuurlijk wel, net zo goed! Dus aan wie ligt het dan, aan de eigenaar van de betreffende pony of aan het ras.....Mijn gekkerd blijft dus wel gewoon achter hoog draad staan, das makkelijk, maar voor de andere shetlanders is er op de shetlanderwei gewoon een laag draadje gespannen, en dan ontspappen ze ook niet.
En idd, shetlanders moeten net als elk paard worden opgevoed, en als je ze dan idd alleen als grasmaaier gebruikt zal dit niet echt gebeuren. Net als dat een groot paard wat als grasmaaier wordt gebruikt niet opgevoed zal zijn...

wel mee eens :j maar onze shetter knalt gewoon over doorheen ondanks dat er behoorlijke schok opstaat en het draad ook voor haar laag genoeg hangt := Ze wíl gewoon naar dat gras en neemt de schok en meeliftende hekwerken dan voor lief :') rotknol haha

Owww ik heb een grote E-pony en maakt niet uit of ik er de grootste stroom op zet, als het haar niet bevalt springt ze gewoon over de draden heen... :P Zet haar tegenwoordig achter een strobalen touwtje als weitje, tot nu toe is ze daar evenveel over heen gesprongen als met stroom dus ja, niet alleen shetjes zijn eigenwijs :j Maar ben wel gek op mijn meisje :(:)

melaniepk

Re: Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:40

Mijn Shet is keurig opgevoed (en gevoert ) :))
Heeft respect voor draadjes en haalt het niet in haar hersenpannetje om een hap of trap uit te delen als de grote of kleine vrouw in de buurt is... verder luisterd ze prima, vooral naar mijn dochter, dat zijn twee handen/hoeven op een buik :j

Natuurlijk heb je er van die etterbakjes bij die maar doen waar ze zin in hebben, maar ligt dat dan in de meeste gevallen aan de Shet of aan de baas ?....

Ik heb overigens nog een leuke Shet te koop, ook erg braaf en bijna streekloos :D dus zo zie je maar, ze zijn er wel hoor, brave Shets, je moet ze alleen zelf maken ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:42

Shetjes zijn leuk, en mensen die hun rijpaarden tegen shetten menen te moeten beschermen, anders maken ze misschien wel een huppeltje van schrik, zijn zielig... 8)7

Het allerleukste van shetjes, is dat ze zelfs zeer ervaren manegehouders (en hun kinderen) nog voor schut kunnen zetten: baas metersver aan halstertouw meesleuren, lekker volledig verkeerd lopen op de shetlanderdag... onder lage boomtak doorlopen/onder hindernisbalk doorlopen met jongen op rug, gaan liggen bij een tikje met de zweep... :')

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:11

Wij hebben jarenlang shetlanders gefokt, maar sinds enkele jaren mee gestopt.
Ik vind ze ontzettend leuk, we hebben er momenteel 4 over die vast in onze kudde staan.
Ze zijn over het algemeen eigenwijs, maar als je ze als een volwaardig paard opvoed en behandeld kunnen ze erg makkelijk in de omgang zijn.

Onze omheining is shet proof anders lopen ze net op de plekken waar je ze niet wilt zien, maar dat zijn praktische dingetjes die makkelijk op te lossen zijn.
Verder vind ik ze sociaal en makkelijk in de verzorging, ontzettend leuk om mee te mennen (ze kunnen erg fanatiek zijn) en stabiel in hun karakter.
Geschikt als kinderpony vind ik ze wat minder, mits er een ervaren begeleider is, het ziet er natuurlijk grappig en schattig uit zo'n hummel op een shetje maar het is een blijft een pony die net als alle andere paarden opvoeding en leiding nodig heeft wil je geen onveilige situaties creeeren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:14

Ik denk dat fanatiek wel een goed woord is om een Shet te omschrijven :j Of het nou is met mennen of met uitbreken, fanatiek zijn ze!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:19

amyz schreef:
Ik denk dat fanatiek wel een goed woord is om een Shet te omschrijven :j Of het nou is met mennen of met uitbreken, fanatiek zijn ze!

Haha dat is zo, dan kun je ze maar beter 'aan het werk' zetten zodat ze minder tijd energie over houden voor streken.
De ene shet is wat sneller verveeld dan de ander, voor je werken vinden de meeste erg leuk..neem een gemiddeld paard en zet deze enkele weken op rust, ik denk dat deze ook misschien uit verveling misschien om een andere reden fratsen uit gaat halen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:48

Ik heb mijn super Shet juist omdat ze zo super braaf is.
Ik kon niet veel meer en ben nog aan het opbouwen en zou haar nooit meer kwijt willen.
Ook niet als ik weer aan het rijden kom.
Ik zocht destijds een tweede pony voor mijn andere pony.

Dus dan heb ik 2 pony's waar ik niet meer op kan rijden 1 omdat ze met pensoen is en de ander omdat ik veeeel te groot voor haar ben.

Wel hebben we een extra stroomdraadje erbij gedaan op onze kosten bij het pension.
Maar dat geld toch voor elk paard/ pony dat de omheining op de juiste hoogte afgesteld moet zijn!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:58

Ik heb de grootste draak annex grasmaaier op stal staan... Hij dient als gezelschap voor mijn paarden.

Dit neemt niet weg, dat ik gek op hem ben en hij veel liefde en aandacht krijgt, maar moet eerlijkheidshalve wel zeggen, dat hij minder aandacht krijgt dan de andere 2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:10

Mijn ene grote paard was eerst als de dood voor shetlanders. Maar dat was hij ook voor geiten en kalfjes en hangbuikzwijntjes en grote keien langs de weg en noem maar op. Dat vind ik dus geen reden om een hekel aan shetlanders te krijgen. Daar moet je gewoon je paard aan laten wennen, anders kan je wel een hekel gaan krijgen aan de halve wereld.

Tot een tijdje terug had ik altijd wel zoiets van 'wat moet je toch met zo'n pony'. Maar sinds ik er een aantal persoonlijk heb leren kennen vind ik ze zo schattig dat ik er ook wel graag 2 zou willen hebben. Ze hebben vaak zulke leuke persoonlijkheidjes <3

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:23

Ik vind shetlanders persoonlijk geweldig leuk...bij een ander. Voornamelijk omdat ik er zelf niets mee kan doen en ik grasmaaiers genoeg heb staan. Mijn paard zou wel graag zien dat ik er een aanschaf, hij ziet ze zoals een hond een piepspeeltje ziet, als je er mee speelt dan maken ze geluid... Maar dat is weer zielig voor de shetlander.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:24

Tja, het is zo jammer dat ze zo'n stom imago hebben omdat veel mensen denken 'ah leuk een klein pony'tje voor de kinderen' en dan vinden ze het raar dat dat kleine pony'tje ineens niet zo braaf is. Huh, een kleine pony die niet braaf is!??!? Klein staat toch gelijk aan braaf??!?! -O-

Die vrouw op jouw manege moet gewoon haar mond houden, zij heeft een probleem, dan moet ze maar op een andere stal gaan staan ofzo, als het tere hartje van haar paard het niet aankan om iets vreemds te zien.. Goed, je weet niet wat haar ervaringen zijn (misschien is ze ooit ernstig gewond geraakt ofzo) maar dat ga je dan toch niet gelijk afreageren op een heel ras?
Kan je niet tegen haar zeggen dat jouw pony's van slag raken als zij steeds langs komt? Kijken of ze er dan nog wat over te zeggen heeft. :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:28

Moest wel lachen.
Wij hebben zelf een shet van 75 cm. Zwart met de naam Duc.

Kom ik vorige week op de les.... Loopt er daar een shet: vos met blonde manen...
Ik zie die van mij kijken: "Help!!!! Is dat mijn spiegelbeeld? Ben ik in ene zo dik? Rennen!!"
Was er even vandoor. hahah wel heel erg gelachen!

Niet alleen mensen denken er dus zo over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:54

Tendance schreef:
Moest wel lachen.
Wij hebben zelf een shet van 75 cm. Zwart met de naam Duc.

Kom ik vorige week op de les.... Loopt er daar een shet: vos met blonde manen...
Ik zie die van mij kijken: "Help!!!! Is dat mijn spiegelbeeld? Ben ik in ene zo dik? Rennen!!"
Was er even vandoor. hahah wel heel erg gelachen!

Niet alleen mensen denken er dus zo over.

Wat dan nog :)) Apen ook? :))

Paarden denken echt niet op die manier, zal misschien geschrokken zijn van iets anders of van het feit dat er zo'n klein opdondertje liep.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:03

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel met shetlanders. Komt misschien omdat ik er eigenlijk van kinds af aan al nooit mee te maken heb gehad. Maar om ze nou stom of vervelend te noemen vind ik ook zo ver gaan. Sommige vind ik leuk andere niet (maar dat is bij alle rassen toch zo). Mijn pony vind ze in ieder geval wel heel leuk. Als er eens een bij ons in de bak kom moet ik we erg in hebben dat die hem niet achterna gaat. Was op vakantie ook ging die hem achterna lopen en een beetje pesten, maar ze vonden elkaar wel heel leuk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:15

Mja...Ik geloof niet dat mijn bijrijdpaard en ik dezelfde mening delen over Shetjes en andere minipaardachtigen. Ik vind Shetachtigen (maar even generaliseren hoor) over het algemeen erg leuk, juist omdat ze zo'n eigenwijze uitstraling hebben en sta regelmatig in de zomer bij een Shettenkampje te kwijlen bij dat jongspul (echt, vroeg of laat verdwijnt er zo eentje in mijn tas, die is groot zat :P ).
Paard daarentegen blijft maar geloven dat Shetjes op z'n minst strotvliegende undercover aliens zijn, ondanks dat ik ze met enige regelmaat langs Shetjes douw om te kijken. Zal daar een Shetachtige-eigenaar/berijder/begeleider trouwens nooit op aankijken als mijn paard moeilijk doet omdat ze per ongeluk langskomen. Is mijn paard z'n probleem, en dus dat van mij, maar niet van hen.

Dat sommige mensen Shetlanders minder leuk vinden snap ik deels. Als ze echt net zo eigenwijs zijn als dat ze eruit zien hebben ze, net als elk paard, een goede consequente opvoeding nodig. Krijgen ze die niet dan kunnen ze ongetwijfeld vervelende mormels worden, en aangezien vooral papierloze Shetjes amper wat kosten zijn die natuurlijk makkelijk aan te schaffen voor die nietwetende ouders die een leuk kadootje voor hun dochtertje zoeken. En voila, weer een monsterShet.
Zonde...want het kunnen echt ontzettend leuke gekke ponybeessies wezen. :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:53

ik kan het opzich begrijpen dat "grote" paarden de kleine mormeltjes eng vinden.
ze zijn klein rap en een paard staat niet graag op een leven iets;)
vorige jaar(dus de winter 2009 2010) had ik net een sulky voor mijn shet gekregen van mijn ouders, wij er op uit te toeren en toen kwamen de sleeonderdeeltjes ook binnen jeahh sleetje rijden met kobus.

maar toen kwamen we een groot paard tegen die voor de arreslee stond en mijn shet was toen nog hengst en nu niet meer. maar ze vroegen echterwel of ik hem wel heel goed in de hand had want hij was niet gewend om een klein hengstje tegen te komen.
nou ja prima mijn zusje pakt het voor snel vast we wachten netjes tot ze ons voorbij zijn zonder drama.
maar toen we thuis waren en met hem een rondje door het dorp gingen met zijn schattige uitzweetdeken op kwamen diezelfde mensen die net thuis waren even aan mij vragen of ik hem wel wou laten castreren want anders ging ik te onverantwoordelijk over de weg.

nou ja uiteindelijk was het voor hem beter om te castreren zodat hij zonder problemen bij de rest in kon maar toch.
heel leuk mijn kleine vriend doet niks maar ik moest hem maar laten castreren omdat hun paarden er wel wild van konden worden... ma ach