Haflinger Vs. Fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Haflinger of Fjord?

Haflinger
345 (62%)
Fjord
208 (37%)

Totaal aantal stemmen: 553

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:53

Dat vind ik ook, en genoeg massa in de flanken, want dat ingevallen vind ik niet mooi!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:56

Yvank_ schreef:
Dan ga ik een neppe beleren :')

:oo Ooooh dat kan je toch niet maken. :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:57

Afbeelding
Dit is mijn hunkie trouwens. <3 Hier wassie 2 jaar, dus hij groeit nog wel flink. :D

En, goedgekeurd? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:58

Sodeletuut schreef:
Yvank_ schreef:
Dan ga ik een neppe beleren :')

:oo Ooooh dat kan je toch niet maken. :')

Spiertjes komen er vanzelf wel op :)) is ook nog een puppy natuurlijk :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:59

Yvank_ schreef:
Spiertjes komen er vanzelf wel op :)) is ook nog een puppy natuurlijk :P

Das waar, dan kan het nog goed komen. :D

_Cassandra_

Ik heb zelf 6 jaar een fjord gehad en dat terwijl ik altijd riep dat ik noooooooit een fjord zou nemen :+
Pony sprak me in eerste instantie ook helemaal niet aan, maar omdat ik hem zo zielig vond heb ik voor hem gekozen. En eigenlijk werd ik steeds meer verliefd op dit ras. Nu had ik ook geen slome fjord, deze was vaak veel te actief := Hyperactief ding was het :D Ondertussen ook een aantaal keer op andere fjorden gereden en naar keuringen geweest en eigenlijk vind ik de fjord nu gewoon een leuk ras.

Maar ik heb ook een aantal jaar haflingers gereden en ook van dat ras ben ik helemaal weg. Mocht ik ooit dan ook weer voor een eigen pony gaan kijken, dan ga ik voor beide rassen en dan vanuit daar zie ik vanzelf wel met welk ras ik thuis kom :D

_Bitje_

Ik denk dat daar inderdaad nog wel wat spek op de billetjes komt hoor !
Beau zag er als 2 jarige nog ieler uit, is ondertussen ook 1 met stevige billen :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:00

Ondanks ik 3 Fjorden heb := .. (en voor de Fjord heb gestemt :D) ..
Sluit ik Haffies niet uit ! Ik vind ook echt niet alle Fjorden mooi.

Fjordy is een wat ouder type, waar ik 'normaal' niet voor zou kiezen. Maar door wat ik met hem bereikt heb, weet ik gewoon dat hij het helemaal is voor mij. Klein, maar veel lef en pit :D.
En Tootje, is gewoon echt het nieuwere type. Meer Luxe en langere benen.

Afbeelding

_Bitje_ schreef:
DDW1190 schreef:
mhaa dat hoor ik steeds vaker, maar dat is ook logisch, want wanneer word een haflinger of fjord nou gebruikt als werkdier voor op het land (want daar werden ze vroeger op gefokt).

Ik vind het juist mooi dat die Haflingers moderner worden en geschikter zijn voor de sport hierdoor.
Ik heb totaal niks met brede monsters :+

De fjord blijft hierin nog wat achter, ik zie nog heel veel brede fjorden. Vandaar dat ik een haflinger qua bouw
beter vind worden, beter dan de fjord :)

Het Stamboek is nog erg van het oude type Fjord ook :j, Dat speelt ook wel mee.
Ik zie wel steeds meer luxe sport fjorden juist.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 22-01-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:02

Ik heb altijd totaal ander type paarden gehad.

Maar op een gegeven moment vroeg een handelaar of zijn Haflinger een paar maanden bij ons mocht staan, hij was net gecastreerd en hij kon niet terug naar zijn oude groep. Dat was toch wel een erg leuk beestje.
Een ontzettende knuffelkont erg eigenwijs. Hij liep mee als we de honden gingen uitlaten en wrong zich tussen mijn man en mij in. Als ik alleen met de honden was liep hij tussen de honden en mij in en als er iemand kwam om mij naar binnen te halen ging hij met zijn "McDonalds billen" tegen die ander aan staan.

Hij had me gewoon toegeeigend en dat vond ik erg vleiend. Dus ik heb op een Haflinger gestemd, een ode aan hem.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:02

Oeh die toot mag er zeker wezen hoor!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:04

_Bitje_ schreef:
Oeh die toot mag er zeker wezen hoor!

Nou dank je :D, Omdat hij hengst is.. heeft hij wel dikke hals, maar voor de rest erg luxe gelukkig :D!

Maar zo vind ik jou Beau ook erg mooi gebouwd :j !!

heidiLOVER

Re: Haflinger Vs. Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:10

Tootje is een mooie fjord hoor :) ik vind die luxere modellen ook best mooi! Mijn Pamba is geen brede maar wel nog een kleintje, dus geen lange benen, maar ook zeker geen tank haha! Vind het eigenlijk best een moeilijke keuze, een fjord of haflinger. Er is hier een haflingerfokkerij in de buurt waar ik ook zeker hele mooie haflingers heb zien lopen die mij wel aanspraken :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:20

Ja ik hou ook van het type toot (dat is voor mij de ultieme fjord imo :+)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:22

Ik vind dat er hele mooie fjorden zijn, maar toch gestemd voor haflingers. Ik ben al van jongs af aan haflingergek, heb er ook 3 rondlopen. Het is per paard totaal verschillend of die sloom is of juist pit heeft, ik heb 1 rustige haf staan, die op zn tijd echt een race ritje wilt maken, en de andere 2 hebben juist enorm veel pit!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:36

Ik heb voor de haflinger gekozen.

Laten we voorop stellen dat ik zowel de haflinger als de fjord erg leuk vind.
Toch zou ik eerder voor een haflinger gaan, omdat ik het idee heb dat die toch vaak iets ruimer lopen, vaak net iets groter zijn en ze me qua uiterlijk gewoon meer aanspreken. Ik houd van aftekingen op het hoofd en bij de fjord is dat niet veel voorkomend. ;)
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar dit is mijn mening die ik heb gevormd na ervaringen met zowel haflingers als fjorden. :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:39

Ik ga voor een Haflinger ik vind Fjorden ook hele leuke pony's, maar vind Haflingers er mooier uit zien en vind hun hoofd altijd zo schattig en ze hebben soms van die super mooie lange manen dat zie je bij fjorden ook niet vaak. (vind het ook niet zo mooi bij fjorden ;$)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:54

Bij fjorden horen ook meer en deels korte manenkam :Y)

lange manen kunnen wel maar vind ik ook niet mooi bij een fjord staan, maar bij sommige pony's uiteraard weer wel.
Ik vind gewoon dat de fjord nog wel ouderwets is, maar als je op een fjord rijd dan moet je niet zoon slank paardje onder je hebben maar wel een stevige pony, haflingers kunnen soms ook wat iel zijn..

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:18

Ik ga voor de haflinger 8-)
Maar fjorden vind ik ook wel leuk hoor!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:23

ik ben al meer voor de maat tank, dan het nieuwere luxe type van beide rassen.

toch ga ik voor de fjord, maar wel om een kinderachtige reden.
kan namelijk geen 'haffieieie"meer horen door een kennis van mij, staat mij nu echt tegen.
terwijl haflingers wel leuk zijn, maar bij mij is dat hetzelfde als tinkers.
beetje een hype paardje, maar niet mijn smaak.

overigens zou ik ook niet snel een fjord kopen, maar wel weer eerder dan een haf.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:57

Het blijkt toch dat Haflingers en Fjorden redelijk gelijk op gaan volgens mij! :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:03

Ik ben voor de fjord gegaan, maar het ook net zo makkelijk een haflinger kunnen worden.
Ik heb nu een fjord met karakter die duidelijk mij ook heeft uitgekozen.
Qua karakter vind ik de fjord en de haflinger ook dicht bij elkaar liggen en het ligt maar net uit welke lijn je ze hebt voor meer of minder temprament.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:05

Sodeletuut schreef:
Afbeelding
Dit is mijn hunkie trouwens. <3 Hier wassie 2 jaar, dus hij groeit nog wel flink. :D

En, goedgekeurd? :')

Kijk zo'n bouw is prachtig! <3

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:17

Ik ben voor de haflinger gegaan. Natuurlijk omdat ik er zelf een heb. Maar voordat ik een haflinger kocht had ik een Fjord ook niet uitgesloten. Het gebruiksdoel van het dier vroeg om een fijn, bomproof, aanhankelijk paardje aangezien mijn meervoudig gehandicapte zusje erop moest rijden. Mijn voorkeur ging uit naar een haflinger, heb ze altijd al wel mooi gevonden, maar om mijn sportambities altijd KWPN'ers gehad. De voorkeur van mijn zusje ging uit naar een Fjord.
Verschillende diertjes bekeken, maar de Fjordjes waren het telkens niet. Te sterk, te onbenullig.....jammer dan zusje, Maar dat ging um niet worden. ( Ik zeg niet dat dat de standaard is van Fjordjes hoor! ).
Toen weer een paar haffies bekeken en daar bleek het toch beter te gaan qua zoektocht en uiteindelijk de ware gevonden en nog wel vlakbij!!
Een prachtige, toen 9 jarige dochter van Wallenstein. Toen nog tonnetjerond, maar meteen was er de klik met mijn zusje. Was nog niet lang onder het zadel. Eu oeps. Ah, karakter zei me genoeg en dat is dus helemaal goed gekomen!

Mijn zusje rijdt erop en ze is zo braaf als het maar kan! Doet geen pas verkeerd. Maar wanneer ik of mijn bijrijdster erop rijden dan heeft mevrouw pit! Kan vreselijk mooi sjouwen en superspringen! Zo leuk om te zien en dat is wat me aanspreekt aan de haflinger....de veelzijdigheid.
En ik vind ze gewoonweg mooi! :D

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:30

fjorden!!! ik ben 100% fjordengek! ze zijn zo lekker rond! en zze rijden heerlijk! en ze zijn prachtig! GO FJORD, GO FJORD *\o/*

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:37

Ik heb al een paar Haflingers gereden en ook Fjorden, beide de actieve en de wat rustigeren gehad. Maar ik vind de ( Luxe ) haflinger qua bouw mooier. Maar ook luxere fjorden vind ik wel leuk.