Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:48

xx_Kelly_xx schreef:
We willen zoiezo een ruin omdat die inderdaad minder last heeft van zijn hormonen.

Hengst is absoluut uitgesloten, maar dat begrijpen de mensen hier denk ik wel. Zelf heb ik meer goede ervaringen qua gedrag met ruinen dan met merrie's (onder andere hengstig zijn) maar dit kan natuurlijk ook per paard verschillen in het karakter.

We kijken uiteraard ook naar het paard zelf, want het eene paard is het andere niet (ook niet in hetzelfde ras) maar wilde toch graag tips over in welke richting we het beste kunnen kijken, ook aangezien mijn moeder iets zwaarder is.

Ik sluit me hierbij aan (behalve dat met die merrie maar dat is jou keuze)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:49

Ik ook :j

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:54

Daarom denk ik dat dat ook persoonlijk is, mijn ervaring is dat ik ruinen meestal iets fijner vindt qua karakter en dat die vaak wat koeler zijn in het koppie, maar dit hoeft dus absoluut niet zo te zijn, denk dat dit ook meer een persoonlijk iets is en meer met mijn ervaring heeft te maken.

quintyxoxo

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:56

ja klopt, dat licht eraan wat je gewend bent.
Maar ook niet alle merrie's zijn altijd zo hengstig hoor.
Maarja, waar jij een fijn gevoel bij hebt moet je doen, het word tenslotte jou paard.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:02

Maar friezen hebben een zwakke rug? Is dat iets wat veel voorkomt bij friezen?

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:03

Ik wil trouwens nog wat zeggen over Friesen, je zoekt een paardje boven de 1,70.
Friesen zijn max 1,60 boven de 1,60 worden ze niet meer toegelaten ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:05

SyhaxDesy schreef:
Ik wil trouwens nog wat zeggen over Friesen, je zoekt een paardje boven de 1,70.
Friesen zijn max 1,60 boven de 1,60 worden ze niet meer toegelaten ;)

:+ Ik geef het op....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:05

En toch hebben wij op internet behoorlijk wat grote friezen gezien van de 1,66 tot de 1,72. Dus weet niet of je informatie helemaal klopt?

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:07

Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn, maar ze worden niet als echte Friesen toegelaten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:07

xx_Kelly_xx schreef:
En toch hebben wij op internet behoorlijk wat grote friezen gezien van de 1,66 tot de 1,72. Dus weet niet of je informatie helemaal klopt?

Het rammelt hier en daar wat inderdaad... op zijn zachts gezegd dan... tussen jou en mij ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:10

Syhax is 11 misschien iets om rekening mee te houden.....

Een friesen mag wel wat groter zijn hoor ( bokt wiki stamboek opname 155 tot 1,70 en daarboven uitzonderingen)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:15

Okee, nog niet gezien, vond het al een beetje raar inderdaad omdat we erg veel friezen hebben gezien die in de 1,60 waren.

Maar als een fries 1,70 is, het is een fries, maar word niet op die manier erkent door het stamboek, dat vinden wij geen enkel probleem. Gaat ons meer om het paardje zelf dan de papieren die hij wel of niet heeft.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:15

Ik heb 4 paarden enceclopedie's liggen thuis.
Boek 1: Friesen t/m 1,60
Boek 2: Friesen t/m 1,60
Boek 3: Friesen t/m 160
En tenslot boek 4: Friesen t/m 1,60 ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:16

das ook gelul, friezen boven de 160 worden gewoon in het stamboek opgenomen.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:17

fokfanaat schreef:

Mooi niet dus

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:18

SyhaxDesy schreef:
Ik heb 4 paarden enceclopedie's liggen thuis.
Boek 1: Friesen t/m 1,60
Boek 2: Friesen t/m 1,60
Boek 3: Friesen t/m 160
En tenslot boek 4: Friesen t/m 1,60 ;)

In een paarden-encyclopedie kunnen behoorlijk wat fouten staan, heb er zelf ook behoorlijk wat ondekt.
Friezen boven de 1,60 zijn gewoon friezen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:19

Ik zou inderdaad niet teveel op ras alleen zoeken. Gewoon een relaxt paard. Ik zou niet naar ponies -al zijn ze breed gebouwd- gaan kijken. Zeker niet als je er ook nog iets in de sport mee zou willen. Ik wil niet beweren dat een grote pony niks kan, maar als je toch voor veelzijdigheid gaat, kies dan ook een dier dat qua maat in alles mee kan komen.
Als ik je toch een ras mag aanraden, dan zeg ik -ik zag em al eens voorbij komen-; het Gelderse paard! Ze zien er tegenwoordig echt niet allemaal meer uit als een tuiger.
Werklustig, slim en redelijk relaxt (in de zin van schrikachtig). Maat is naar je wens, evenals het doel; veelzijdigheid.
http://www.kwpn.nl/site/main/map?guid=7 ... 0c299e1a48

http://www.hethuisvanoranje.nl/25%20Vor ... 0paard.jpg
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 31-07-10 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:20

Vraagje tussendoor: wat is het verschil tussen paarden wel of niet in het stamboek worden opgenomen en paarden met wel of geen papieren? Dat stukje snap ik nog niet helemaal.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:21

in 4 enceclopedie's dezelfde fouten?
Lijkt me stug.
Maar misschien dat de enceclopedie's ouder zijn en dat het vroeger t/m 1,60 was?
En waren vroeg namelijk ook Friesen die gwn bruin schimmel bont e.d waren.

Maar boeiend dat gezeur met friesen, zoek gewoon naar wat je wilt en dat ras zie je vanzelf wel, zelfde met de kleur ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:22

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:

Mooi niet dus

http://www.henswoude.nl/paginas/hengsten.php

kijk ggk dekhengsten, allen boven de 1.63m

misschien moet je niet te druk zijn met oude paardenboekjes.......

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:23

fokfanaat schreef:

:=

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:23

xx_Kelly_xx schreef:
Vraagje tussendoor: wat is het verschil tussen paarden wel of niet in het stamboek worden opgenomen en paarden met wel of geen papieren? Dat stukje snap ik nog niet helemaal.

Je kan problemen krijgen wanneer er iets gebeurt en de vee-arts nodig is en zolang ie niet ingeschreven staat mag je volgensmij ook niet op wedstrijd?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:24

Paarden die niet in het stamboek worden opgenomen, worden dit niet omdat ze niet voldoen aan de ras-standaard die het stamboek heeft opgesteld. (Past ie dus niet meer in het ideaal-plaatje van het stamboek)

Een vosfries (om maar even in het thema te blijven ;)) of eentje met kol kan wellicht net zo mooi bewegen als een gitzwarte, maar het stamboek wil ZWARTE friezen, dus worden de andere niet opgenomen.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:25

Irma_Maandag schreef:
Paarden die niet in het stamboek worden opgenomen, worden dit niet omdat ze niet voldoen aan de ras-standaard die het stamboek heeft opgesteld. (Past ie dus niet meer in het ideaal-plaatje van het stamboek)

Een vosfries (om maar even in het thema te blijven ;)) of eentje met kol kan wellicht net zo mooi bewegen als een gitzwarte, maar het stamboek wil ZWARTE friezen, dus worden de andere niet opgenomen.

Dit bedoelde ik dus ook met die 1,60.

Maarja boeiend, zoek gewoon nar de dingen die je wilt van het paard en derest zie je vanzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:26

Rare boeken heb je Syhax, mag ik even de titels ervan hebben ?
Als je even op bokt wiki kijkt zie je dat ze zelfs pas ster worden als ze boven de 1,58 zijn.

Sorry Kelly voor het off topic gaan.

De meeste paarden worden voor de keuring gebracht als ze 3 zijn, en als ze voldoen aan de stamboek kenmerken worden ze opgenomen in het stamboek.

Het zegt dus iets over hun bouw ( en soms ook kleur) en is heel belangrijk voor fokken.

Voor jou zou het je alleen wat houvast geven dat de bouw van het paard voldoet aan de stamboek eisen. en je kan vaak aan het keuringsrapport zien ( of het aantal punten) hoe goed deze in aanleg is. Naast de keuring door de dierenarts kun je daar dus wat aan hebben.

Geen must, iemand die veel van paarden weet kan ook kijken of de bouw van het paard geschikt is voor wat je ermee wil, en dan uiteraard een keuring door een dierenarts.