Aan reiskosten (2 a 3 keer per week) + 2500 euro trainingskosten kost dit paard dus al meer dan onze Fjord en Shet samen (en daarbij nog het nieuwe barefoot zadel van de shet en zijn norton hoofdstel) en dan reken ik de aanschafsprijs van het dier zelf nog niet mee

Als je het hebt liggen, en ik begrijp dat jullie helemaal into western zijn en nogmaals vind ik een goed getrainde quarter/paint prachtig en in jullie geval dus de juiste keuze.....maar zou voor ons echt ver boven budget zijn en ik zou er voor ons ook het voordeel niet in zien om een paint te hebben ipv onze Fjord (of zelfs maar de shetlander).
Zowel onze Fjord als onze shetlander lopen voor de wagen en ohz. De fjord is net 4 (laat ingereden) en de shet is absoluut bomproof en kijkt nergens van op (door onze eigen opvoeding

) en dus zeer geschikt voor onze 5 jarige dochter.
Nogmaals zie ik dus niet in waarom een paint per definitie een goed kinderpaard is, zeker niet aangezien je in je voorbeeld al aangeeft dat er nog eens een training van 5 maanden bij is gekomen

...geef een Fjord, Haflinger, Welsh, Dartmoor, Shetlander met een vriendelijk en niet te dominant karakter eenzelfde trainingsprogramma van 5 maanden en je hebt ook een super kinderpaardje
Wij geven echter gewoon zelf de dagelijkse aandacht, schriktraining, wandelingen e.d. met de kinderen erbij en allebei onze paarden en die van onze vrienden zijn kindvriendelijk

(paarden leren bij ons heel snel dat achter elkaar aanrennende gillende kinderen niet eng zijn

)
Ik blijf dus bij mijn standpunt dat er binnen elk ras geschikte kinderpaarden/pony's zijn met een goede opvoeding (of als je de tijd hebt doe je het zelf) en een vriendelijke inborst. Ik ben compleet gek op Fjorden en Shetlanders (zou die van ons zelfs niet tegen een getrainde paint willen ruilen

) maar zou nooit zeggen dat die rassen per definitie kinderpaarden zijn (want ik ken er ook een paar binnen die rassen die absoluut NIET geschikt zouden zijn), vandaar dat mijn advies puur zou zijn op stokmaat...dus een leuke B-pony met ervaring en welk ras dat dan blijkt te zijn lijkt mij ondergeschikt