Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:23

Veel Dravers kunnen uitstekend galopperen, in het begin gaat het wat moeizaam, maar als ze het eenmaal doorhebben! Maarja, daar moet je ook weer tijd insteken en soms veel geduld hebben (wat de meeste mensen dus niet hebben ;) )

Als je vroegah met een Fries de baan in kwam, werd je ook bijna uitgefloten: Friezen horen voor de kar, daar kan je niet op rijden, galop is slecht.. Goh, he waar horen we dit nog meer tegenwoordig??? :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:45

de friezen van tegenwoordig zijn veel beter dan die van vroeger. Toen was de galop en de kracht in de achterhand niet goed.

En dat men de galop de belangrijkste gang vind heeft te maken met het feit dat in de hogere proeven veel galop voorkomt.
Bovendien valt er aan de galop niet zo veel te verbeteren. De draf kan door training echt veel beter en spectaculairder worden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:48

Ik heb er 2 staan en ik zou ze voor geen goud willen missen.
het zijn super paardjes voor mij.
En heet ach wat is heet?
Ik rijd ze beiden geheel bitloos door de polder, en we schuwen zeker geen rengalopje hoor. :9
Zie hier mijn 2 dames. <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 28-05-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:49

Marrit13 schreef:
Veel Dravers kunnen uitstekend galopperen, in het begin gaat het wat moeizaam, maar als ze het eenmaal doorhebben! Maarja, daar moet je ook weer tijd insteken en soms veel geduld hebben (wat de meeste mensen dus niet hebben ;) )

en dat is waarschijnlijk het hele punt,
een paard waar je zo op weg rijdt... :+

Atalanta

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:02

Het ligt er maar aan op wat voor manier je weg wil rijden, wat je zoekt in een paard dus. Ik rij met mijn draver ook zeker niet zo een wedstrijd weg, daar zou ik haar eerst flink voor moeten trainen want ze kent echt alleen nog maar de basis en heeft ook een raar uitziend galopje. Maar ik kon wel al de eerste week dat ik haar had, helemaal alleen dwars door een woonwijk rijden, langs verkeer en wapperende vlaggen, wegwerkers met drilboren, loslopende honden etc zonder dat ze een spier vertrok. Terwijl ze pas 5 is! Dat vind ik zelf belangrijker.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:17

haha, meer mensen die draver geweldig vinden:D
Ik heb sinds 2 jaar een draverXGroninger, ben heel
erg blij met haar... Is altijd super enthousiast zelfs na 5 uur
rijden/racen in het bos, Wil heel graag werken/rennen, Is
zeer betrouwbaar mensen die nog nooit op een paard gezeten
hebben kunnen prima haar sturen en is ze heel voorzichtig.
Borstelen kan je onder haar door kruipen, naast de benen zitten
zonder enige reactie soms geeft ze je alleen ff een knuffel:D
Ik heb een vorm van Fibromyalgie (weke delen reuma) en gaat ze
heel zachtjes met me om en als ik een slechte dag heb en wel graag
rijden wil loopt ze heel voorzichtig een rondje en weigert ze harder te
gaan. alleen maar om me te beschermen we hebben het getest in het bos
een vriendin stapte op en die zat vrij vlot in draf met haar:D

En het is idd waar, Een draver is een eenkennig dier en als het dier je
vertrouwt doen ze echt alles voor je!

Zal zo eens proberen een paar foto's te plaatsen

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:32

NatasjavE schreef:
de friezen van tegenwoordig zijn veel beter dan die van vroeger. Toen was de galop en de kracht in de achterhand niet goed.

En zo is het ook met de Dravers ;) Ik zie toch echt wel een ontwikkeling naar de wat stevige en luxe gebouwde Dravers, die meer in hun mars hebben dan alleen koersen. Maar zoals ook bij de Friezen het geval is: je hebt er gewoon tussen zitten die het nooit leren en die gewoon ook niet correct gebouwd zijn om fijn te kunnen lopen OHZ.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:33

Oh en trouwens, galop kun je wel degelijk trainen zodat deze spectaculairder wordt!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:38

san0123 schreef:
Marrit13 schreef:

en dat is waarschijnlijk het hele punt,
een paard waar je zo op weg rijdt... :+

Waarom zou je in godsnaam een paard kopen als je ambities hebt voor de dressuur waarvan je absoluut niet weet OF het erin zit en OF jij het eruit krijgt? En bij voorbaat weten dat het paard de bouw niet mee heeft....... Dan koop je toch in 1 keer een goed paard of mis ik het nu hier?
Ik vind het niet erg om aan mijn paarden te sleutelen, ik ben ook niet gekomen waar ik nu ben zonder slag of stoot. Werk me uit de naad zo'n 18 uur per week op een paardenrug, waarvan 2 uur les. Maar zou ik een draver kopen terwijl ik dressuurambities heb? nee. Heeft dat te maken dat ik er geen tijd in wil steken? Hou es op zeg.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:42

NatasjavE schreef:

En dat men de galop de belangrijkste gang vind heeft te maken met het feit dat in de hogere proeven veel galop voorkomt.

Juist. De fries van Nu en de fries van Vroeger lijken wel 2 verschillende rassen. Net als de originele haflinger en het sporttype wat er nu veelal rondloopt.... Vroeger kon je met een haf ook echt de dressuurbaan niet in, kan nu tot redelijk niveau zonder problemen en je word niet meer bij voorbaat uitgelachen over het algemeen.
Ik hoef geen paard met een spectaculaire galop, maar wel 1 met een tactmatige galop en dat is met een draver vaak het hele eier-eten: zooo moeilijk dat er netjes in te krijgen (of de" fouten" eruit te krijgen)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:48

Dravers zijn superpaarden. Ik had er ook eentje gehad, echt lieve paard, dat altijd voor je wil werken, je kan er heerlijk mee buitenrijden, toen ik hem kocht kwam hij echt vers van de drafbaan, 2 weken voordat ik hem kocht had hij nog gekoerst.

Hij was juist erg mooi van bouw, veel mensen zeggen het en zelfs de hoefsmid zegt het, hij was erg verbaasd toen ik vertelde dat het een draver is.

Keiharde en sterke paarden, alleen het moet wel bij je passen en je moet ermee om kunnen gaan, want ze hebben een sterke karakter en ook gevoelig.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:44

Marrit13 schreef:
Als je echt serieus plannen hebt richting dressuur of springen, dan zou ik wellicht ook een ander ras kiezen. )

@Bonita Bon: je hebt waarschijnlijk niet alles gelezen? Lees bovenstaande ;) Het is niet onmogelijk, maar als je je ambities van te voren weet, dan pas je je paardenraskeuze ( :+ ) daar op aan. En inderdaad, als ik dressuurambities zou hebben, zou ik eerlijk gezegd niet voor een Draver kiezen (maar ook niet voor een Haf, of Fjord ;) ). Mijn doel is om overal een beetje goed in te worden, een veelzijdig paard dus. Dan zit ik i.mo. goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:52

Als je echt de dressuur of springsport in wilt lijkt mij dat je geen draver moet kiezen. Wil alleen niet zeggen dat ze vooral het andere waardeloos zijn.

Jammer genoeg dat die paar dravers die inderdaad met 8 jaar 'op' zijn, niet kunnen galoperen en onhandebaar zijn blijkbaar voor veel mensen het standaart beeld bepaalt. Mijn draver heeft acht jaar op de baan gelopen, rond de 90 keer gestart en heb ik vorig jaar (op 14 jarige leeftijd) volledige op de foto gezet. Geen slijtage te zien, beter nog dan gemiddel dressuurpaard volgens de DA's.
Ja, voor de harddraverijen lopen ze beter als ze wijdbeens en stuwend lopen. Wil niet zeggen dat dit hun enige manier van lopen is, je kunt bij veel paarden dit prima er uit trainen en ook een mooie galop is prima te trainen. Heethoofden zijn het niet vaak, waarschijnlijk is het meestal de manier van stalling wat ze nekt. Ze werken graag en zijn graag bezig, een uurtje los in de paddock en daarna weer in een box is voor geen een paard goed. Voor een draver helemaal niet.

Aan dravers heb je leuke paarden, mits je bereid bent er voor te werken en je gedult hebt. En net zoals alle rassen verschillen ze onderling van elkaar. Zo kan de ene draver stukken beter en mooier lopen dat een bepaalde kwpn. Wil nog niet gelijk zeggen dat alle dravers beter zijn dan alle kwpn, andersom natuurlijk ook niet. Elk paard is verschillend. :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:18

Ik vind met dravers,
het ligt gewoon onwijs aan het paard zelf,
ik heb een verzorgpaardje gehad, dit was een draver,
zij kon alles, ik heb haar vanalles geleerd,
ze liep op een gegeven moment mooi aan de teugel en ging netjes achteruit, had een mooie draf gekregen en kon netjes wijken,
helaas was galop een struikelpunt,
los in de bak deed ze het wel,
maar zodra je erop zat ging ze bokken en het tempo overnemen in galop,
maar na lang werken was dat er ook af.

Maar toen ik +- maand geleden opzoek was naar ep en een schat van een draver zag, moest ik bij hem kijken,
hij was een oncontroleerbaar wild paard,
sorry als dit wat hard klinkt hoor,
maar zodra ik erop zat, spoot hij er vandoor en was
niet te stoppen,
geen hooo rustig maar,
achteroverzitten,'
teugels rustig terugnemen(als je gaat lopen trekken gaan ze alleen maar harder)
en zelfs in een hoekje proberen te laten ging niet(hij wist t lenig te ontkomen)

achteraf denken we dat het ook aan het zadel gelegen kon hebben(was een 'houten' zadel dat m ook niet lekker zat denk ik)
maar dit avontuur was voor mij niet echt positief,

maar ik ken ook welweer zat mensen die daar juist van houden,
dus t ligt er aan,
welk paard,
en waar je van houd(racen, zelf omscholen, of juist niet)

x

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:20

Laraax schreef:
Ik vind met dravers,
het ligt gewoon onwijs aan het paard zelf,

Maar dit is in principe met elk ras zo, toch? :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:25

Omdat ze een punt-neus hebben }:)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:37

Arabesk schreef:
Omdat ze een punt-neus hebben }:)

Whahahahahaha :p sure

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:43

Ik snap het ook niet hoor!
Ik heb zelf wel dressuurambities dus heb ik gewoon voor een kwpn'er gekozen, maar voor de recreatie is een draver zeer zeker een geschikt paard.
Ik heb ongeveer 10 dravers ingereden die zo van de baan afkwamen, en 't is gewoon meteen opstappen en wegrijden, zo braaf! En er zat er maar 1tje bij die een beetje druk was, maar zeker niet gemeen.
Dravers hebben ook echt een goudeerlijk karakter, en ze gaan er echt niet vandoor ofzo.
En tja, als ze "breken van achter" dan ziet dat er natuurlijk niet echt charmant uit, mja who care's?
En de galop, die komt heus wel, sommige leren het misschien nooit, so what?
Mensen die heerlijk kilometers met een paard willen maken, hebben aan een draver echt een goud paard!

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:50

Ik heb nu sinds een jaar of 4 een draver. Een ontzettende heethoofd, maar ze heeft duidelijk het een en ander meegemaakt. Ze zit ook onder de littekens.
Voor mij gaat ze door het vuur!
Het zijn wel eenkennige paarden, maar als ze jouw als leider accepteren kun je er alles mee!
Mijn dravertje doet soms wel eens gek, maar nooit zo gevaarlijk gek dat ik gevaar zou lopen. Op buitenrit werdt ze altijd behoorlijk heet, dit kwam mede omdat ik altijd op zandpadden heerlijk een rengalopje deed. Maar met haar gekke passen zal ze nooit proberen mij eraf te krijgen. Ze doet het altijd op zo'n manier dat ik mee blijf gaan.

Ik zou qua veelzijdigheid niet anders meer willen, maar de volgende mag van mij wel wat koeler in het koppie! :P

Mijn meiske! Met de puntneus zoals hier boven genoemd wordt, de lelijke lange bouw..

Afbeelding
Afbeelding

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:51

Hele oude dressuur foto trouwens! Zeker 2,5 jaar geleden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:14

ach tsja een draver is er natuurlijk niet voor gefokt om in de dressuur te lopen. Maar ze kunnen het echt wel :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:52

Ik kan snappen dat als je dressuurambities hebt dat je dan geen draver koopt. Niet omdat het niet mogelijk is maar gewoon omdat het al moeilijk genoeg is als je een paardje koopt dat hier wel al kansen in heeft. Waarom het moeilijker maken dan wat het al is?

Ook is het persoonlijke voorkeur van smaak.. ik zou bv nooit een fries of wit/grijs paard kopen.. gewoon omdat ik bruine draverachtige prachtig vind.. waarom? Geen idee.

Je moet ook met het karakter kunnen omgaan zoals hierboven al werd vermeld.

En dravers hebben nu eenmaal de 'slechte' naam om zeer heet en onbestuurbaar te zijn. Sommige zijn wel zo maar er zijn er ook zeer veel bij die perfect als recreatiepaard kunnen dienen. Maar als jezelf nooit in contact bent gekomen met een lieve draver (en dus enkel de draver kent van wat je hebt gehoord) dan kan ik begrijpen dat je hier niet voor kiest. En toch stap ik veel liever op mijn draver (die koerst) dan op manegepaard.. Ik vertrouw hem veel meer ookal heeft hij zeer veel energie en doet hij soms wat zot en heet.

Zo heb ik hetzelfde soort idee van een arabier.. zou ik nooit kopen omdat ik mij daar niet toe in staat voel. Ookal weet ik uit ervaring dat er ook zeer rustige arabiertjes zijn.

Iedereen zijn keuzes:) maar het is wel spijtig dat mensen geen draver (of ander ras) willen door het imago dat ze krijgen, dat vaak niet overeenkomt met de realiteit.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:09

wij willen heel mischien ook een draver en persoonlijk vind ik dat ze supper springen!
(natuurlijk niet allemaal)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:17

mijn zus verkoopt nu ook haar draver dusty
heel lief paardje
maar als mensen horen dat ze een draver is ho maar die willen we niet! en dat zeggen ze al zonder dusty gezien te hebben!
maar mijn eigen paard is ok een draver puur toeval
ook een schat van een paard

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:02

Vandaag weer een super rit gemaakt met mijn draver. :9
2,5 uur weggeweest.
Ik rij haar bitloos met een los teugeltje in de polder.
Genoten dat we hebben, lekker een drafje en een (ren)galopje tussendoor. Gaat prima hier dus met mijn dravers.
Ik wil nooit anders meer dan een draver. <3
Maar ik ben dan ook echt een buitenrijder, geen bakmens en mijn paarden ook niet.