Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paintlinger schreef:Ik vind..... dat je een kruising niet 'zomaar' moet fokken.
Je MOET gewoon van te voren een bestemming voor het veulen hebben.
Zelf heb ik een Paint x Haf......hartstikke leuk.
En een Shire x Tinker......maar dat is dan eigenlijk een Drumhorse, dus dat telt niet helemaal
Als je ze wil zien, moet je maar in mijn profiel kijken
en hij was echt een goed gekeurde NRPSer! In veel KWP paarden zit volbloed of arabier (OX of XX). Ook worden hier veel hengsten uit een ander stamboek toe gelaten en goedgekeurd. Het gebeurd dus veel
Scheelt naar mijn mening een hoop gedoe en heb je minder last van inteelt
Fiffill schreef:Paintlinger schreef:Ik vind..... dat je een kruising niet 'zomaar' moet fokken.
Je MOET gewoon van te voren een bestemming voor het veulen hebben.
Zelf heb ik een Paint x Haf......hartstikke leuk.
En een Shire x Tinker......maar dat is dan eigenlijk een Drumhorse, dus dat telt niet helemaal
Als je ze wil zien, moet je maar in mijn profiel kijken
Ik vind dat eigenlijk opgaan voor alle veulens die je fokt, of ze nu kruising zijn of niet.Dat je iig al een beetje weet of je het veulen wilt houden of dat je het kwijt kunt.
En dan heb ik het niet over fokstallen oid, maar over particulieren.
Hypofocus schreef:Kruisingen kunnen juist heel goed zijn voor de fokkerij en voor een ras.
Bijv. bij de fjorden, werden vroeger in Noorwegen regelmatig Dole hesten in de bloedlijnen gefokt, om een bepaald type paard te krijgen.
En zie wat een prachtig, sterk ras daar uit is gekomen.
Arabieren worden vaak gebruikt om een ras te veredelen.
Maar ook tussen rassen wordt bijv. in de warmbloed fokkerij enorm veel gebruikt gemaakt van "kruisingen".
En dat is dan ineens niet meer raar?
Hoeveel KWPNners worden er jaarlijks wel niet gedekt door Trakheners, Oldenburgers, NRPSsers, etc.?
Dat zijn er ook veel... en daar kunnen ongelooflijk succesvolle sportpaarden uit komen.
Paarden slachterij vind ik weer een totaal andere discussie. En ik denk dat die discussie totaal los staat van het wel of niet fokken van kruisingen.
Ook raspaarden gaan naar de slacht. Veulentjes zijn nou eenmaal schattig, en veel mensen denken niet na bij het fokken van een veulen, wat de verkoop betreft.
Dus tja; dan zal er altijd een overschot zijn.
Maar dat is dan weer fijn voor de mensen die van paardenbiefstuk en lekkers van Beckers houden.
Want hoe 'vervelend' sommige paardenliefhebbers tegen slachterij aankijken... er is nou eenmaal vraag naar paardenvlees. En een veulentje dat z'n eerste maanden lekker bij mama in de wei heeft kunnen lopen, heeft 't áltijd beter gehad dan een koeien kalfje, om maar wat te noemen

No_No schreef:Ik vind het geen probleem.
Neem het voorbeeld aan de hengst Neron. Zit ook shetlander in en weet ik wat nog meeren hij was echt een goed gekeurde NRPSer! In veel KWP paarden zit volbloed of arabier (OX of XX). Ook worden hier veel hengsten uit een ander stamboek toe gelaten en goedgekeurd. Het gebeurd dus veel
![]()
Ik vind het minder aantrekkelijk als het gaat om oude stamboek paarden. Neem de fries. Die kruizen ze met arabieren om het ras te verbeteren (?). Ik snap best dat er vers bloed in de stamboek paarden moet komen om inteelt tegen te gaan, maar laat ze dan op keuringen naar het paard kijken en niet naar de fokker of het papier van het paardScheelt naar mijn mening een hoop gedoe en heb je minder last van inteelt
![]()
Ik heb een x fjord met volbloed gehad. Was een heel leuk paard. Ook heb ik een x welsh gehad, haar opa was Neron. Fijne dieren!

Blijheid schreef:Als er helemaal niet meer gekruist zou worden, dan zou dat betekenen dat we bij de rassen blijven die er nu zijn, dat er niet wordt doorontwikkeld. Dat zou ik eerlijk gezegd wel zonde vinden.
. Vjestagirl schreef:Blijheid schreef:Als er helemaal niet meer gekruist zou worden, dan zou dat betekenen dat we bij de rassen blijven die er nu zijn, dat er niet wordt doorontwikkeld. Dat zou ik eerlijk gezegd wel zonde vinden.
Nou dat weet ik niet. De fjord is in de afgelopen 50 jaar (binnen het ras) flink veranderd, van een hoekig 'vierkant' gebouwd paard, naar een veel ronder paardje, naar het langer gelijnde sport paardje wat het nu aan het worden is. Als je mijn paard vergelijkt met een 'echte' ouderwetse Fjord dan is dat een wereld van verschil. Tewijl ze toch echt raszuiver is.
Je kunt ook binnen het ras doorontwikkelen, daar heb je geen vuilnisbakjes voor nodig.
Blijheid schreef:Vjestagirl schreef:Nou dat weet ik niet. De fjord is in de afgelopen 50 jaar (binnen het ras) flink veranderd, van een hoekig 'vierkant' gebouwd paard, naar een veel ronder paardje, naar het langer gelijnde sport paardje wat het nu aan het worden is. Als je mijn paard vergelijkt met een 'echte' ouderwetse Fjord dan is dat een wereld van verschil. Tewijl ze toch echt raszuiver is.
Je kunt ook binnen het ras doorontwikkelen, daar heb je geen vuilnisbakjes voor nodig.
Dat is waar, maar een fjord blijft een fjord. Er komen geen nieuwe rassen meer bij.
Ik vind het juist wel leuk als er geexperimenteerd wordt en er een nieuw ras bijkomt, of als een bepaalde kruising het gewoon heel goed blijkt te doen. Ik zie bijvoorbeeld steeds vaker een ConnemaraXNrps kruising, super sportpony's. Ik zou het echt zonde vinden als dat soort "ontdekkingen" niet meer worden gedaan omdat mensen binnen een ras blijven.
Fiffill schreef:En als je daarmee doorgaat, kan er een nieuw ras ontstaan. Hoe denk jij dat andere rassen ooit ontstaan zijn dan?
Leedebee schreef:Ik vraag me ook af hoe het komt dat er zo veel (in dit voorbeeld) Haflingers naar de slacht gaan. Ik heb het idee dat er het zelfde gebeurd als bijv. met bepaalde honden rassen (Dalmatiërs of zo). Er komt een hype, iedereen wil een Haflinger, dus die beesten worden aan de lopende band gefokt en opeens houdt die hype weer op en is er een "overschot" wat onverkoopbaar is. Er is ook een periode geweest dat je werd dood gegooid met Friesen en ook met Tinkers.