kruisingen zijn zonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruisingen zijn zonde

eens
39 (12%)
gedeeltelijk eens/oneens
105 (32%)
oneens
181 (55%)

Totaal aantal stemmen: 325

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:30

Je hebt kruisingen en kruisingen... Al heel lang worden Arabische en Engelse Volbloeden ingezet om rassen te veredelen en dat vind ik niet zonde. Kijk bijvoorbeeld naar de welsh pony's, daar doen de kruisingen (NWR en WPBR, vroeger sectie K) het juist erg goed. Ook een warmbloedras als het KWPN is ooit ontstaan door het veredelen, dus kruisen, van zwaardere rassen. Dat vind ik dus zeker niet zonde, maar dan heb je het inderdaad over erkende kruisingen.
Het 'zomaar' kruisen vind ik wel onverstandig, zoals bijvoorbeeld veel bij pony's gebeurd. Je hebt een shetlander merrie en de buurman heeft een leuk Welsh hengstje, waarom niet. Als je gaat fokken moet je altijd bewust een hengst kiezen, dus ook met een kruising.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:31

Paintlinger schreef:
Ik vind..... dat je een kruising niet 'zomaar' moet fokken.
Je MOET gewoon van te voren een bestemming voor het veulen hebben.

Zelf heb ik een Paint x Haf......hartstikke leuk.
En een Shire x Tinker......maar dat is dan eigenlijk een Drumhorse, dus dat telt niet helemaal ;)

Als je ze wil zien, moet je maar in mijn profiel kijken ;)

Prachtig profiel hoor. Erg leuke fotoos en wat een leuke dieren allemaal.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:34

ja daar geef ik je gelijk in, ik zou zelf ook niet een kruising willen fokken, zou liever een raszuivere fokken.
maar dat neemt niet weg dat er wel leuke kruisingen zijn :D

kijk maar naar het KWPN, daar zit heel veel engels volbloed in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:35

Kruisingen kunnen juist heel goed zijn voor de fokkerij en voor een ras.

Bijv. bij de fjorden, werden vroeger in Noorwegen regelmatig Dole hesten in de bloedlijnen gefokt, om een bepaald type paard te krijgen.
En zie wat een prachtig, sterk ras daar uit is gekomen.

Arabieren worden vaak gebruikt om een ras te veredelen.

Maar ook tussen rassen wordt bijv. in de warmbloed fokkerij enorm veel gebruikt gemaakt van "kruisingen".
En dat is dan ineens niet meer raar?

Hoeveel KWPNners worden er jaarlijks wel niet gedekt door Trakheners, Oldenburgers, NRPSsers, etc.?
Dat zijn er ook veel... en daar kunnen ongelooflijk succesvolle sportpaarden uit komen.

Paarden slachterij vind ik weer een totaal andere discussie. En ik denk dat die discussie totaal los staat van het wel of niet fokken van kruisingen.
Ook raspaarden gaan naar de slacht. Veulentjes zijn nou eenmaal schattig, en veel mensen denken niet na bij het fokken van een veulen, wat de verkoop betreft.
Dus tja; dan zal er altijd een overschot zijn.

Maar dat is dan weer fijn voor de mensen die van paardenbiefstuk en lekkers van Beckers houden.
Want hoe 'vervelend' sommige paardenliefhebbers tegen slachterij aankijken... er is nou eenmaal vraag naar paardenvlees. En een veulentje dat z'n eerste maanden lekker bij mama in de wei heeft kunnen lopen, heeft 't áltijd beter gehad dan een koeien kalfje, om maar wat te noemen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:35

Ik vind het geen probleem.
Neem het voorbeeld aan de hengst Neron. Zit ook shetlander in en weet ik wat nog meer ;) en hij was echt een goed gekeurde NRPSer! In veel KWP paarden zit volbloed of arabier (OX of XX). Ook worden hier veel hengsten uit een ander stamboek toe gelaten en goedgekeurd. Het gebeurd dus veel ;)
Ik vind het minder aantrekkelijk als het gaat om oude stamboek paarden. Neem de fries. Die kruizen ze met arabieren om het ras te verbeteren (?). Ik snap best dat er vers bloed in de stamboek paarden moet komen om inteelt tegen te gaan, maar laat ze dan op keuringen naar het paard kijken en niet naar de fokker of het papier van het paard :Y) Scheelt naar mijn mening een hoop gedoe en heb je minder last van inteelt :o
Ik heb een x fjord met volbloed gehad. Was een heel leuk paard. Ook heb ik een x welsh gehad, haar opa was Neron. Fijne dieren!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:36

Fiffill schreef:
Paintlinger schreef:
Ik vind..... dat je een kruising niet 'zomaar' moet fokken.
Je MOET gewoon van te voren een bestemming voor het veulen hebben.

Zelf heb ik een Paint x Haf......hartstikke leuk.
En een Shire x Tinker......maar dat is dan eigenlijk een Drumhorse, dus dat telt niet helemaal ;)

Als je ze wil zien, moet je maar in mijn profiel kijken ;)

Ik vind dat eigenlijk opgaan voor alle veulens die je fokt, of ze nu kruising zijn of niet. :) Dat je iig al een beetje weet of je het veulen wilt houden of dat je het kwijt kunt.
En dan heb ik het niet over fokstallen oid, maar over particulieren.

Ben ik het mee eens....maar in het geval van kruisen vind ik het wel nog belangrijker.
Een goed gefokte KWPN-er raak je vaak makkelijker kwijt als het moet.

Fenrir

Re: kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:38

Dat is waar Paintlinger, maar de meeste mensen die kruisingen fokken doen het ook om het veulen zelf te houden geloof ik - althans, dat merk ik vaak aan reacties om me heen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:38

Hypofocus schreef:
Kruisingen kunnen juist heel goed zijn voor de fokkerij en voor een ras.

Bijv. bij de fjorden, werden vroeger in Noorwegen regelmatig Dole hesten in de bloedlijnen gefokt, om een bepaald type paard te krijgen.
En zie wat een prachtig, sterk ras daar uit is gekomen.

Arabieren worden vaak gebruikt om een ras te veredelen.

Maar ook tussen rassen wordt bijv. in de warmbloed fokkerij enorm veel gebruikt gemaakt van "kruisingen".
En dat is dan ineens niet meer raar?

Hoeveel KWPNners worden er jaarlijks wel niet gedekt door Trakheners, Oldenburgers, NRPSsers, etc.?
Dat zijn er ook veel... en daar kunnen ongelooflijk succesvolle sportpaarden uit komen.

Paarden slachterij vind ik weer een totaal andere discussie. En ik denk dat die discussie totaal los staat van het wel of niet fokken van kruisingen.
Ook raspaarden gaan naar de slacht. Veulentjes zijn nou eenmaal schattig, en veel mensen denken niet na bij het fokken van een veulen, wat de verkoop betreft.
Dus tja; dan zal er altijd een overschot zijn.

Maar dat is dan weer fijn voor de mensen die van paardenbiefstuk en lekkers van Beckers houden.
Want hoe 'vervelend' sommige paardenliefhebbers tegen slachterij aankijken... er is nou eenmaal vraag naar paardenvlees. En een veulentje dat z'n eerste maanden lekker bij mama in de wei heeft kunnen lopen, heeft 't áltijd beter gehad dan een koeien kalfje, om maar wat te noemen ;)

+:)+ Mee eens! Jij beschrijft het mooier ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:39

No_No schreef:
Ik vind het geen probleem.
Neem het voorbeeld aan de hengst Neron. Zit ook shetlander in en weet ik wat nog meer ;) en hij was echt een goed gekeurde NRPSer! In veel KWP paarden zit volbloed of arabier (OX of XX). Ook worden hier veel hengsten uit een ander stamboek toe gelaten en goedgekeurd. Het gebeurd dus veel ;)
Ik vind het minder aantrekkelijk als het gaat om oude stamboek paarden. Neem de fries. Die kruizen ze met arabieren om het ras te verbeteren (?). Ik snap best dat er vers bloed in de stamboek paarden moet komen om inteelt tegen te gaan, maar laat ze dan op keuringen naar het paard kijken en niet naar de fokker of het papier van het paard :Y) Scheelt naar mijn mening een hoop gedoe en heb je minder last van inteelt :o
Ik heb een x fjord met volbloed gehad. Was een heel leuk paard. Ook heb ik een x welsh gehad, haar opa was Neron. Fijne dieren!

ik denk dat dit voor velen ook een probleem is..
het gaat volgens mij ook heel erg om vriendjes politiek daar..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:39

Nouja, de mensen waar mijn Travis gefokt is deden het wel voor de verkoop.
Hij heeft tenminste 1 volle broer en zus........gelukkig zijn ze allemaal goed terrecht gekomen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:43

Ben ik het mee eens....maar in het geval van kruisen vind ik het wel nog belangrijker.
Een goed gefokte KWPN-er raak je vaak makkelijker kwijt als het moet.

Hier ben ik het niet mee eens, bij ons op stal staan goed gefokte KWPNers die moeilijk verkocht kunnen worden.
Ook de handelsstallen staan vol omdat de mensen niet te veel willen investeren.
Op dit moment kan je beter een goedkoop paard verkopen. Een die braaf is, gezond en GOEDKOOP. Een papiertje is op het moment niet zo belangrijk meer. Prijs wel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:47

No_No : Ik weet er alles van, ik heb hier ongeveer 100 KWPN-ers lopen ;)
Allemaal jong spul.
Maar er zijn altijd wel handelaren die ze in ieder geval wel van je willen overnemen......maar niet persé voor veel geld :+
Maar als je er vanaf wil, dan kan dat altijd wel, mits je niet de hoofdprijs verwacht.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:55

maar zoiezo is de paardenverkoop minder geworden de laatste jaren, de ouderen zijn veel kritischer dan de jongeren (kinderen die voor een pony kijken).
die zijn al snel tevreden als een pony lief is..
maar nu weer on topic :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:59

Als er helemaal niet meer gekruist zou worden, dan zou dat betekenen dat we bij de rassen blijven die er nu zijn, dat er niet wordt doorontwikkeld. Dat zou ik eerlijk gezegd wel zonde vinden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:03

Blijheid schreef:
Als er helemaal niet meer gekruist zou worden, dan zou dat betekenen dat we bij de rassen blijven die er nu zijn, dat er niet wordt doorontwikkeld. Dat zou ik eerlijk gezegd wel zonde vinden.

Nou dat weet ik niet. De fjord is in de afgelopen 50 jaar (binnen het ras) flink veranderd, van een hoekig 'vierkant' gebouwd paard, naar een veel ronder paardje, naar het langer gelijnde sport paardje wat het nu aan het worden is. Als je mijn paard vergelijkt met een 'echte' ouderwetse Fjord dan is dat een wereld van verschil. Tewijl ze toch echt raszuiver is.

Je kunt ook binnen het ras doorontwikkelen, daar heb je geen vuilnisbakjes voor nodig :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:08

Vjestagirl schreef:
Blijheid schreef:

Nou dat weet ik niet. De fjord is in de afgelopen 50 jaar (binnen het ras) flink veranderd, van een hoekig 'vierkant' gebouwd paard, naar een veel ronder paardje, naar het langer gelijnde sport paardje wat het nu aan het worden is. Als je mijn paard vergelijkt met een 'echte' ouderwetse Fjord dan is dat een wereld van verschil. Tewijl ze toch echt raszuiver is.

Je kunt ook binnen het ras doorontwikkelen, daar heb je geen vuilnisbakjes voor nodig :).

Dat is waar, maar een fjord blijft een fjord. Er komen geen nieuwe rassen meer bij.
Ik vind het juist wel leuk als er geexperimenteerd wordt en er een nieuw ras bijkomt, of als een bepaalde kruising het gewoon heel goed blijkt te doen. Ik zie bijvoorbeeld steeds vaker een ConnemaraXNrps kruising, super sportpony's. Ik zou het echt zonde vinden als dat soort "ontdekkingen" niet meer worden gedaan omdat mensen binnen een ras blijven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:14

Mijn pony was 25% haflinger, 25% KWPN en 50% arabisch volbloed. Heb ik echt zó veel plezier van gehad en was echt een geweldige springer, heb ik een week voor zijn sterven nog gewoon mee gereden. Echt een sterk dier.
Nu heb ik een fries x gelderse, is ook gewoon echt een leuk dier.
Oftewel, hier alleen maar goede ervaringen met kruisingen.

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik de kruisingen zelf koop, en niet fok. Als je ze fokt weet je natuurlijk niet van tevoren hoe het paard zal ontwikkelen.

Bij mijn huidige paard, friesxgelders, vind ik die kruising nog nieteens zo raar. Heb ook meerdere kruisingen van deze rassen gezien en ze zijn eigenlijk allemaal gewoon erg leuke rijpaarden.

Maar ik ben zeker niet tegen fokken van kruisingen, als je iets meer op safe wilt spelen is het natuurlijk altijd beter om een zelfde ras te kiezen, maar echt mislukte kruisingen ben ik zelf maar zelden tegengekomen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:16

Ik vraag me ook af hoe het komt dat er zo veel (in dit voorbeeld) Haflingers naar de slacht gaan. Ik heb het idee dat er het zelfde gebeurd als bijv. met bepaalde honden rassen (Dalmatiërs of zo). Er komt een hype, iedereen wil een Haflinger, dus die beesten worden aan de lopende band gefokt en opeens houdt die hype weer op en is er een "overschot" wat onverkoopbaar is. Er is ook een periode geweest dat je werd dood gegooid met Friesen en ook met Tinkers.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:17

Blijheid schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is waar, maar een fjord blijft een fjord. Er komen geen nieuwe rassen meer bij.
Ik vind het juist wel leuk als er geexperimenteerd wordt en er een nieuw ras bijkomt, of als een bepaalde kruising het gewoon heel goed blijkt te doen. Ik zie bijvoorbeeld steeds vaker een ConnemaraXNrps kruising, super sportpony's. Ik zou het echt zonde vinden als dat soort "ontdekkingen" niet meer worden gedaan omdat mensen binnen een ras blijven.

Maar door te kruisen krijg je ook geen nieuwe rassen. Je krijgt kruisingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:17

En als je daarmee doorgaat, kan er een nieuw ras ontstaan. Hoe denk jij dat andere rassen ooit ontstaan zijn dan? ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:23

De Gorilla's zijn ook niet ontstaan door Chimpansees met Organg Oetans te kruisen. Ze zijn ontstaan uit een oerpaard(je) wat zich verspreidde over wat toen nog Pangea was, en door splitsing van de aarde en verschillende klimaten en omstandigheden (Darwin) hebben ze zich aangepast en zijn ze veranderd in wat wij tegenwoordig rassen noemen.

Kruisingen blijven kruisingen, en geen ras...

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:25

Fiffill schreef:
En als je daarmee doorgaat, kan er een nieuw ras ontstaan. Hoe denk jij dat andere rassen ooit ontstaan zijn dan? ;)

Precies! De Barock Pinto - een kruising tussen een fries en een bont paard - is nu toch ook als ras erkent? Waarom zou dat niet bij andere kruisingen tzt kunnen?
Verbeteringen binnen het ras zijn ook niet altijd positief ontvangen. De haf hebben ze ook luxer gemaakt....waarom zie ik dan zoveel roep naar de ouwerwetse haf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:27

Citaat:
Kruisingen blijven kruisingen, en geen ras...

En daar ben ik het dus niet mee eens. Er zijn juist veel rassen ontstaan uit kruisingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:27

Over het algemeen vind ik kruisingen niet mooi. Je ziet bv heel veel kruisingen van warmbloeden met tinkers 'om een mooi kleurtje en wat bredere bouw erin te krijgen'.. maar wat krijg je? Een smal paardje zonder sokken met een te groot hoofd en een dikke buik met lange benen, totaal niet in verhouding..

Ik vind het echter geen probleem om een ras te verbeteren door een ander ras er doorheen te mixen wat er erg veel op lijkt, maar met net een paar verbeter-puntjes. Zo zou ik bijvoorbeeld erg graag eens een ardenner of een soortgelijk paard kruisen met een breedgebouwde tinker die alleen bont doorgeeft. Dan krijg je een nog net wat bredere, bonte tinker.. Ook zou ik heel graag een krapstubber (of hoe schrijf je het) kruisen met een fries of lusitano of andalusier, en zo weer wat meer barok in het ras fokken en dan hopelijk de stippen ook behouden.
Of een gestippelde Noriker met een brede tinker, en dan hopen op een gestippelde tinker :Y)
Als de bouw maar bij elkaar past, en je bewust een bepaald paard wil fokken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:32

Leedebee schreef:
Ik vraag me ook af hoe het komt dat er zo veel (in dit voorbeeld) Haflingers naar de slacht gaan. Ik heb het idee dat er het zelfde gebeurd als bijv. met bepaalde honden rassen (Dalmatiërs of zo). Er komt een hype, iedereen wil een Haflinger, dus die beesten worden aan de lopende band gefokt en opeens houdt die hype weer op en is er een "overschot" wat onverkoopbaar is. Er is ook een periode geweest dat je werd dood gegooid met Friesen en ook met Tinkers.

Inderdaad.
Het zijn wel vaak de hengstveulens die naar de slacht gaan. Want een merrie kun je tenminste nog mee fokken.
Af en toe heb je dan handelaren die zo'n koppel hengstveulens opkopen, laten ruinen, vroeg inrijden en verkopen aan particulieren.
Zonder papier, want ouders zijn dan vaak onbekend. De fokker vraagt geen papier aan, is te duur voor een hengstveulen dat niks op gaat brengen.

Het gebeurt veel te vaak. Ik heb ook zo'n voormalig slachtveulen dat het gelukkig wel overleefd heeft en inmiddels 5 jaar is.
Maar wel zonder papier. Jammer, want ik had persoonlijk best willen weten wat er achter zit :D

Verder vind ik de moderne types die ze nu binnen een ras fokken ook jammer. Op zich niet jammer dat het type er is, maar de ouderwetsere types worden aan de kant geschoven.
Waardoor het weggefokt wordt en uiteindelijk niet meer bestaat.

Maar goed, dat heeft weer weinig met kruisen te maken.
Ik zie liever dat men kruist om een stamboek in tact te kunnen houden of goede eigenschappen vane en paard te kunnen combineren tot een nieuw goed ras (bijvoorbeeld de arabofries) dan dat men binnen een bepaald stamboek zo doorfokt dat het oorspronkelijke ras uiteindelijk verdwijnt.