kruisen met een fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: kruisen met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:04

Ik heb ook een arabordje ^^

Afbeelding

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:23

ik heb ook een kruissing fjord moeder fjord vader tinker ze is nu denk ik 1.42 ze is de donkerste van de twee in mijn profiel

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 03:41

Idd bij het fjordenpaard hebben ze onwijs leuke kruisingen, mocht ik ooit een paard erbij willen of als opvolger, ga ik daar zeker kijken! Die hebben zulke goed gelukte kruisingen :D

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 05:30

Ik heb ook een kruising tussen een fjord en een haflinger. Ze heeft veel van de Fjord weg maar vind haar persoonlijk iets ranker, dit komt ook terug in de nek en ze heeft een stokmaat van 156. (Op de foto is het uiteraard de linkste :P)

Afbeelding

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:59

ik ben inderdaad een liefhebber van zuivere rassen,omdat je uit kruisingen soms zulke vreemde verhoudingen fokt.

dus niet over een kam gaan scheren,want beweren dat de 'zuivere' fjordenliefhebbers kruisingen niet leuk vinden,dat klopt in mijn geval niet.
ik zag een keer een kruising fjordxfries en die vond ik echt geweldig,en die had ik ook zo gekocht.

ik zou het PERSOONLIJK alleen nooit fokken,omdat je niet goed weet hoe de verhoudingen zullen zijn(oke,ik vind het bij een fjordxhaflinger weer iets anders,omdat die dichter bij elkaar liggen)
nogmaals,een kruising vind ik soms ook erg leuk en speciaal,en ik zou ze ook gerust willen kopen als ze er goed uitzien en een fijn karakter hebben.
alleen zelf fokken,nee.

enne: van zuivere rassen houden betekend niet dat je niet voor het karakter kiest,overigens!
waarom zou je meer om karakter geven als je een kruising hebt?

(ohja,voordat mensen erover beginnen: ook met het ras zuiver fokken heb je uiteraard kans op een minder mooi in verhouding zijnd paard,maar de kans is vele malen groter bij 2 rassen kruisen die verder van elkaar afstaan,zoals een fjordx arabier)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 10-01-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:30

Ik vind kruisingen ook echt geweldig, maar fokken blijft gokken.. Dat is altijd zo, maar wanneer je paarden kruist die verder van elkaar vandaan staan quq verhoudingen, heb je echt wel geluk als er een leuk, in verhouding mooi paard uitkomt..

Ik zou zelf sowieso niet gaan fokken denk ik, maar helemaal niet met een kruising... Straks zit je met een mislukte kruising O:)
Ik koop er later wel gewoon 1, dan weet ik iig dat ie goed gelukt is :o

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:42

(ohja,voordat mensen erover beginnen: ook met het ras zuiver fokken heb je uiteraard kans op een minder mooi in verhouding zijnd paard,maar de kans is vele malen groter bij 2 rassen kruisen die verder van elkaar afstaan,zoals een fjordx arabier)[/quote]

Daar heb je helemaal gelijk in,mijn merrie is een onverwachts kadootje.
Er was een manegepony gekocht/ingeruild.En die bleek drachtig te zijn.
Dus weet niet helemaal zeker wie de vader is van mijn pony :o ,maar aan veel kenmerken
te zien toch de fjord.
Moet ook nog wachten hoe ze uitgroeit,maar tot nu toe vind ik haar aardig in verhouding voor een jonge pony :D

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:44

Ze is idd heel mooi WouOele :D
Ze is ook geen lelijke jaarling ofzo :P

Is trouwens wel een erg leuke verrassing ;)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:49

kaatje89 schreef:
Ze is idd heel mooi WouOele :D
Ze is ook geen lelijke jaarling ofzo :P

Is trouwens wel een erg leuke verrassing ;)

Dank je wel.
Haar moeder was afkomstig van een klein handelaartje hier uit de buurt,super goede man verder hoor.
Die is later naar het veulen komen kijken,en had spijt dat hij de moeder niet wat langer zelf gehouden heeft :D :D

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:51

Haha ja bij een handelaar hier in de buurt, waar ik toen wel veel liep. Was ook een haflinger, lief beest, verkocht aan een autistische jongen, op manege gezet. Daar is Surprise geboren.. Moeders is doodgegaan toen veulen volgens mij iets van 4 maand oud was aan koliek... :(
Maar dat is een haflinger keer tinker, kleur van een haf en de bouw van een tinker :)
Ik ken nog een kruising haf x tinker. Superleuk beest, en heel mooi bont getekend :)

Val dus wel voor de onverwachte kruisingen :)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:54

Ja ik ben gewoon voor mijn Ginger gevallen hahaha
Heb niet eens gevraagd hoe of wat,zag haar en hel klikte goed,was verliefd dus gekocht.Zo simpel lag het.
Toen was ze nog geeneens een jaar,en met een jong dier is het altijd afwachten hoe het uitgroeit.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:55

Dat had ik ook met mijn pony. Zou er geen krijgen, maar het klikte, klaar.. Daar gaat het gewoon om.. Ben er ook nog geen 1 tegen gekomen die mooier is als die van mij O:) In mijn ogen dan :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:06

xXEviIXx schreef:
Snoevie schreef:
maar als je meer van dat soort volbloedachtige paarden houdt,dan kies je toch voor een ander ras als een fjord?

ik hou meer van zuivere rassen,met die rare kruisingen kunnen soms vreemde verhoudingen komen,dus waarom dat risico nou nemen,alleen omdat je dat 'mooier' vind?

tuurlijk,als je een paard zoekt en een leuke tegenkomt op marktplaats.....maar ik vind het anders dan mensen bewust zo'n kruising fokken.
dat snap ik niet.

(begrijp me niet verkeerd,ik vind sommige kruisingen heel leuk,maar ik snap de fokkers ervan alleen niet zo goed)

ik bedoelde eigenlijk dat ik het mooier vind als een koudbloed iets van een warmbloed heeft, warmbloeden heb ik trouwens niks mee. fjordjes en hafies en friesen zijn meer mijn ding :D

Friezen en Haflingers zijn warmbloeden. ;) Fjorden weet ik zo niet trouwens. Deze beide rassen zitten van oorsprong erg veel Ibersiche rassen voor en die komen weer voort uit arabieren met inheemse (zuidelijke) pony's. Even ter info.
Kruisingen met fjorden zijn vaak inderdaad uit verhouding (lelijk van model). Qua kleur zijn ze vaak wel appart trouwens.
Soms zie je echter wel eens een mooie, maar ik zou de gok niet nemen alsik een fjord had.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:18

Ik ben voor kruisingen waar rekening wordt gehouden met de bouw. :) Dus je kunt prima een fjord met een fries fokken, zolang je maar de juiste types binnen de rassen gebruikt. Bijvoorbeeld een fries met een lange rug past weer mooi bij een fjordje met een korte rug. Zo doen ze dat ook binnen een 'gewone' fokkerij.

Ben zelf helemaal fan van kruisingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:50

Lante schreef:
xXEviIXx schreef:
ik bedoelde eigenlijk dat ik het mooier vind als een koudbloed iets van een warmbloed heeft, warmbloeden heb ik trouwens niks mee. fjordjes en hafies en friesen zijn meer mijn ding :D

Friezen en Haflingers zijn warmbloeden. ;) Fjorden weet ik zo niet trouwens. Deze beide rassen zitten van oorsprong erg veel Ibersiche rassen voor en die komen weer voort uit arabieren met inheemse (zuidelijke) pony's. Even ter info.
Kruisingen met fjorden zijn vaak inderdaad uit verhouding (lelijk van model). Qua kleur zijn ze vaak wel appart trouwens.
Soms zie je echter wel eens een mooie, maar ik zou de gok niet nemen alsik een fjord had.

Hafjes zijn koudbloeden, geen warmbloeden?

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:28

Soms zie je echter wel eens een mooie, maar ik zou de gok niet nemen alsik een fjord had.[/quote]

Hafjes zijn koudbloeden, geen warmbloeden?[/quote]

uuh ja inderdaad ik heb toch echt 2 rassen door elkaar van koudbloeden :Y)
en vind die van mij toch mooi uitgepakt in de bouw.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:37

ik dacht altijd dat haflingers ook koudbloeden waren?zo hoor ik tenminste de meeste haflinger eigenaars die ik dan ken wel erover praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:39

Weet het wel zeker :D *gaat toch maar even googlen*

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:43

Ook de haflinger is van oorsprong gefokt uit een volbloed arabier (El Bedavi) x inheems ras en daaruit kwam de hengst Folie. 7 nakomelingen van deze hengst vormen allemaal een andere lijn binnen het stamboek. Daarom is de haflinger een warmbloed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:46

ok weer wat geleerd

ik vind ze vaak qua bouw wel weer wat weghebben van een koudbloed-type,vandaar dat ik het altijd zo dacht

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:10

Dat klopt, maar kijk eens naar de types die tegenwoordig gefokt worden. :) Die ouderwetsere types waren handiger voor het boerenwerk, daarom zijn die vroeger veel gefokt. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als de fries. De oorspronkelijke fries leek meer op het moderne type dan de meeste mensen denken. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:43

oke daar heb je een punt!
leuk om er zo eens dieper op in te gaan

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:44

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:49

http://www.dehaflinger.com/Rasbeschrijving.html De rasbeschrijving.

Deze mensen hebben heel mooi uitgelegd waarom de Fries geen koudbloed is en dat geldt ook precies voor de haflinger als je die uitgebreide rasbeschrijving goed gelezen hebt:
http://www.demeulebossen.be/html/warmbl ... bloed.html

Ook op deze site kun je lezen dat koudbloeden van de zware, mids europese trekpaarden afstammen en daar horen de haflingers NIET bij.
http://www.student.kuleuven.be/~m011864 ... caties.htm

En wees eerlijk; dit zijn echt geen koudbloeden :D :
www.haflingervandetibbe.nl

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:49

het is ook maar net wat voor type haflinger je fokt,je hebt ook van die groffe types.