domme vragen bestaan niet ....... toch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:40

ik rijd met mijn 1.82 op een appaloosa en welshcob van 1.56 dus voor die 10 cm meer denk ik dat er zat leuke "modelletjes" zijn. Ik zie zat grotere westernruiters op nog kleinere paarden rondrijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:50

ik moest ook meteen aan een groninger denken. fijne robuuste paarden. lekker koel in de kop en ontzettend veelzijdig.
geloof dat ze ook nog heel goed betaalbaar zijn :j

de gelderse paarden van tegenwoordig zou ik je niet zo 1 2 3 aanraden, die zijn toch weer vrij heet omdat er veel meer bloed in wordt gefokt.

een robuust paard van rond de 1.60 kan makkelijk met jouw lengte en gewicht, wat kleiner gaat ook nog wel prima.
richtlijn voor wat een paard mag dragen is ongeveer 15% van zijn lichaamsgewicht.

paddocks zijn in de winter wel ideaal! helemaal als de wei vrij nat is en je niet wilt dat het land kapot gelopen wordt.
minimale maat voor een paddock waar 2 paarden in staan is toch wel 20x40. dan kunnen ze hun kont nog goed keren, spelen met elkaar en elkaar uit de weg gaan.

het weiland opsplitsen in stukken is misschien ook een optie. als het groot genoeg is zou ik er 3 of 4 gelijke stukken van maken zodat je kan rouleren en de overige stukken voldoende rust krijgen om weer bij te groeien.

afmeting van de stal zou ik minimaal op 3x3 houden, voor het paard zou iets groter nog beter zijn.

hoop dat je wat aan deze info hebt, succes en veel plezier ermee in ieder geval! (en domme vragen bestaan inderdaad niet, iedereen moet het leren ;) )

[EDIT] nog even een toevoeging, Nimber op bokt zit in de groningers, misschien kan zij je een fijne en brave aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:11

[PP] > [RPA]

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 06:45

Ik denk dat je voor 3000,- wel iets in die richting zou kunnen vinden :j[/quote]

Dat vind ik nogal wat voor een recreatie paard, wat niet behoorlijk hoeft te lopen. Wel verkeersmak natuurlijk. Denk dat je idd al voor 1500 euro een leuke, niet te jong, paard kan kopen, waar je nog jaren plezier van kunt hebben.
Een paard met een schofthoogte van 1.55-1.65 lijkt mij prima, Wel een wat steviger type paard. Het ras maakt niet zo heel veel uit, denk ik, als het maar koel in het koppie is.

Off topic..Wat leuk trouwens dat je het rijden weer wilt oppakken om samen met je vrouw te kunnen rijden. Wilde dat mijn vriend dat deed ;)

Nibbit

Re: domme vragen bestaan niet ....... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:19

Als je voor een fries gaat zou ik toch een iets jongere nemen, met een jaar of 7 / 8 zijn ze vaak ook al supermak, en dan kun je er iets langer van genieten ;)

Veel plezier en succes met je zoektocht!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:27

kimmie88 schreef:
Intervarno schreef:
Ik denk dat je voor 3000,- wel iets in die richting zou kunnen vinden :j

Dat vind ik nogal wat voor een recreatie paard, wat niet behoorlijk hoeft te lopen. Wel verkeersmak natuurlijk. Denk dat je idd al voor 1500 euro een leuke, niet te jong, paard kan kopen, waar je nog jaren plezier van kunt hebben.
Een paard met een schofthoogte van 1.55-1.65 lijkt mij prima, Wel een wat steviger type paard. Het ras maakt niet zo heel veel uit, denk ik, als het maar koel in het koppie is.

Off topic..Wat leuk trouwens dat je het rijden weer wilt oppakken om samen met je vrouw te kunnen rijden. Wilde dat mijn vriend dat deed ;)

Ligt eraan wat je zoekt ;) Ik heb het hier over een KWPN van rond de 10 jaar, 100% verkeersmak etc. en 100% gezond! (dus geen kleine bemerkingen en stalgebreken). Voor 1500,- zul je zeker ook wat vinden hoor, maar dan kom je snel op een wat ouder paard (>15) of wat (kleine) gebreken. Als je dat niet wilt, zul je er wel iets van 100,- bij op moeten tellen. Als je een paard zoekt dat behoorlijk moet lopen zit je nóg een prijsklasse hoger ;)

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:58

misschien eens kijken voor IJslanders? Zijn kleine diertjes (dus wel beetje qua lengte met de welsh) en ze zijn ontzettend sterk, denk dat elke Bokker hier wel weet dat Ijslanders (maatje rond de 1.40 denk ik) gewoon volwassenen kunnen houden..

Geen idee wat de prijsklasse daarvan is..

Dan heb je nog (ik ga toch naar de wat nuchtere paardjes) haflingers, ook heel sterk..

Maar nu mijn grootste voorkeur, Appaloosa's, ook niet vrij prijzig, en zul je denken ik wil geen stippen, maar niet elke appaloosa heeft stippen, je hebt ze in alle soorten en maten (van mini van 80 cm tot paard van 1.70) en ze zijn heel sterk, de appaloosa's die ik ken zijn allemaal erg braaf.. Vaak hebben ze net iets meer lef en impuls als zo'n (om het even zo te zeggen) slome haflinger/fjord/tinker etc...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:01

@xMoreill: Ik denk dat een ijslander wel een heel erg raar beeld gaat geven...
1,40 is erg klein, en neem je een grotere ijslander dan is de kans groot dat ze net iets minder sterk zijn als een kleinere ijslander...

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:03

Het doet me deugd te zien dat dit topic toch nog niet naar de vergetelheid is verdwenen en dat er nog steeds mensen zijn die met me mee willen denken.

Of ik daar nu zo blij mee moet zijn weet ik niet :P want ik begin na het lezen van dit alles toch weer nieuwe inzichten te krijgen.

Afijn, daar is zo'n forum gelukkig voor. Niet over één nacht ijs gaan en weloverwogen tot een beslissing komen. En aan wie kan je dan beter om hulp vragen dan aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Gelukkig ben ik op tijd begonnen met het oriënteren en zit er geen tijdsdruk achter. (nou ja, niet al te veel -:) )

Fries (7/8 jaar oud), Groninger, brede Haflinger zijn op dit moment de rassen waar ik in geïnteresseerd geraakt ben door alle reacties.
Het belangrijkste is een gezond paard, zadelmak, verkeermak, lief voor onze Welsh en recreatief te berijden.

Moet lukken, toch? Zo extreem zijn deze "eisen" niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:39

cymo schreef:
Het belangrijkste is een gezond paard, zadelmak, verkeermak, lief voor onze Welsh en recreatief te berijden.

Moet lukken, toch? Zo extreem zijn deze "eisen" niet.

Ik vind je eisen vrij simpel en denk dat het verstandig is om daar verder over na te denken.

Helaas moet je bij het kopen van een paard veel vragen om zo aan je onderzoeksplicht te voldoen én dwaling te voorkomen.
Wat voor de 1 vanzelfsprekend is, is dat natuurlijk niet voor iedereen zo.
Dan zal je er achter komen dat je toch best veel eisen hebt en een paard vinden ook lastiger is dan je nu denkt.

Er zijn nog best veel paarden die iet alleen het pad af willen, terwijl ze wel verkeersmak zijn. Hoe denk je over stalondeugden? Beenstanden-maaibenen. Sommige paarden kun je een paar dagen stil laten staan en gewoon opstappen en wegrijden, sommige niet.Met de trailer kan ook belangrijk zijn wanneer je het paard koopt en bijv wanneer je naar de kliniek moet... etc etc.

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:51

superwoman schreef:
Ik vind je eisen vrij simpel en denk dat het verstandig is om daar verder over na te denken.
Helaas moet je bij het kopen van een paard veel vragen om zo aan je onderzoeksplicht te voldoen én dwaling te voorkomen.

Alhoewel ik hier al een beetje bang voor was komt het toch als een tegenvaller. Natuurlijk heb ik sinds het begin van dit topic me veel ingelezen en kwam alras tot de ontdekking dat mijn idee over "even en paardje kopen en lekker buitenritten maken" een beetje naief was.
Het zo als reactie te lezen wordt uitermate gewaardeerd, maar is toch wel even slikken. Je wordt weer met beide benen op de grond gezet.

Heb ik gelijk weer een vraag die aansluit bij dit topic:
Als ik lees "een recreatief paard" heb ik het dan goed dat dit een paard is dat de drie basisgangen kent en waar je dus lekker een buitenrit op kan maken? (Uiteraard wordt het paard ook gelongeerd in een bak en wordt er in de bak op gereden). Al die dressuur interesseert me absoluut niet en het paard hoeft echt niet kruislings in galop een salto te kunnen maken. :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:56

@TS: recreatie paard betekend naar mijn idee wel 3 goede basisgangen(en anders staat het er meestal wel bij), maar het betekend niet altijd dat je een buitenritje kan maken.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:29

http://link.marktplaats.nl/297354643

Hoe vind je Bonne? Mooi paardje, mooi maatje, mooi prijsje ;) Loopt leuk tussen de koeien zo. Alleen het eigenwijze kan een struikelblok zijn; ik weet niet in hoeverre het dan gaat om een zeer zenuwachtige ruiter of om een zeer eigenwijs paard.

Wel weet ik, dat als ik meer tijd had en er dus nòg een paard naast kon trainen, ik `m zo zou ophalen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:45

Ik vind haflinger niet altijd geschikt als beginnerspaard eerlijk gezegd, al word deze hier wel regelmatig aangeprijst. Zijn erg leuke pony's maar vaak wel erg sterk, eigenwijs en ondeugend. Leuk als je ermee om kan gaan, minder als je beginner bent imo. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar per definitie vind ik het niet een leuk beginners paard.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:56

__Charlotte schreef:
Ik vind haflinger niet altijd geschikt als beginnerspaard eerlijk gezegd, al word deze hier wel regelmatig aangeprijst. Zijn erg leuke pony's maar vaak wel erg sterk, eigenwijs en ondeugend. Leuk als je ermee om kan gaan, minder als je beginner bent imo. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar per definitie vind ik het niet een leuk beginners paard.

Tsja.. Sommige haflingers moet je niet hebben, maar dat geldt natuurlijk voor elk ras.
Volgens mij is de gemiddelde haf een prima beginnerspaardje. Zooo eigenwijs zijn ze nou ook weer niet (In ieder geval niet altijd xD)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:25

OK ik ga even een teer punt aansnijden; gewicht.
Op je wensenlijstje staat ook de fries. Nu wil het geval dat friezen over het algemeen een vrij holle=zwakke rug hebben en dus in verhouding wat minder gewicht aankunnen dan andere paarden van gelijke afmetingen.
Aangezien je 1.90 bent, zal je gewicht waarschijnlijk ook wel in de richting van 90 kg gaan. (of ben ik te snel?) dat is voor een fries wel veel.
Kies dus een paard met een sterke rug.
Verder zou ik geen haflinger nemen want die zijn toch weer een stuk kleiner, vaak rond de 1.45-1.50 en met jouw lengte ben je gewoon een 18 inch zadel nodig. Zo'n zadel is lang en past niet op de korte rug van een haflinger. Doe je dat toch, dan belast je hem in zijn lendenen en da's niet fijn. maar zo 1.60 kan prima.

Even voor het beeld; ik zet hier een foto neer van mij en mijn man, op tinkers. Mijn man is 1.84 en zit op een tinker van 1.60. Omdat een tinker vrij breed is, neemt dat ahw aardig op en ben je niet zo'n hoog paard nodig.
Afbeelding
Als je een te groot paard neemt, krijg je problemen met gezamenlijke buitenritten met je vrouw, dan kan haar pony jou misschien maar moeilijk bijhouden. Wel iets om in gedachten te houden!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-11-09 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:27

@beantsje:
cymo schreef:
superwoman schreef:
Mag ik vragen wat je gewicht is?

Natuurlijk mag dat ...... 75 kilo schoon aan de haak (met onderbroek :o )

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:28

OK! Dan lijkt mij een fries geen probleem.
Houd wel dat punt van de lengte van het zadel in de gaten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:35

cymo schreef:
Alhoewel ik hier al een beetje bang voor was komt het toch als een tegenvaller. Natuurlijk heb ik sinds het begin van dit topic me veel ingelezen en kwam alras tot de ontdekking dat mijn idee over "even en paardje kopen en lekker buitenritten maken" een beetje naief was.
Het zo als reactie te lezen wordt uitermate gewaardeerd, maar is toch wel even slikken. Je wordt weer met beide benen op de grond gezet.

Heb ik gelijk weer een vraag die aansluit bij dit topic:
Als ik lees "een recreatief paard" heb ik het dan goed dat dit een paard is dat de drie basisgangen kent en waar je dus lekker een buitenrit op kan maken? (Uiteraard wordt het paard ook gelongeerd in een bak en wordt er in de bak op gereden). Al die dressuur interesseert me absoluut niet en het paard hoeft echt niet kruislings in galop een salto te kunnen maken. :D

Ben blij dat je er achter bent dat het tegen zal vallen om "even een paardje te kopen voor fijne buitenritten."
(moet zeggen dat die van mij zo lang is gebleven door haar gouden karakter, juist omdat die makkelijke paarden moeilijk te vinden zijn)

recreatiepaard betekend vaak voornamelijk dat hij niet of minder geschikt is voor de sport.
Dus ook veel paarden met problemen (lichamelijk of geestelijk) kun je ook onder die noemer vinden.

Als je hier en daar wat hoort en leest over "miskopen", kom je er vaak achter dat er te naief is gekocht.
Soms omdat er oneerlijke verkopers zijn
Soms omdat mensen niet kundig zijn en het paard kan veranderen door de andere lokatie en eigenaar.... (bv:paarden die het vertrouwen kwijtraken door hun eigenaar (slecht leiderschap) kunnen dominant worden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:46

PureSylk schreef:
__Charlotte schreef:

Tsja.. Sommige haflingers moet je niet hebben, maar dat geldt natuurlijk voor elk ras.
Volgens mij is de gemiddelde haf een prima beginnerspaardje. Zooo eigenwijs zijn ze nou ook weer niet (In ieder geval niet altijd xD)

Heb je wel gelijk in hoor, maar de meeste hebben echt hun streekjes wel hoor. En ja dat heeft ieder paard natuurlijk weleens maar haflingers staan toch wel echt bekend om hun grapjes hoor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:53

OK even alles gelezen en de voorkeur gaat dus uit naar een wat oudere fries. Dit is wel de periode om een paard te kopen, qua prijzen!

Even een vraagje; hoe ervaren is je vrouw in het kopen van een paard, in hoeverre kan ze jou daar zinvol in begeleiden? (ik neem aan dat het begeleiden bij het omgaan en rijden geen probleem zal zijn voor haar)

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:19

beantsje schreef:
Even een vraagje; hoe ervaren is je vrouw in het kopen van een paard, in hoeverre kan ze jou daar zinvol in begeleiden?

Dit is natuurlijk de hamvraag. Ik probeer eerst zoveel mogelijk zinnige informatie te vergaren en ben dus ondertussen er ook wel achter dat -als het moment daar is- er iemand mee moet die van de hoed en de rand weet.

Ik lees trouwens ook het hele topic weer door (want er kwamen reacties op een haflinger) en besef dat ik hierin een verkeerd ras opgeschreven heb. Ik bedoel een stevige Tinker en zeker gezien de foto van beantsje bekeken te hebben, is dat denk ik toch ook een heel leuk paardje en een goede optie. Ook als als je in ogenschouw neemt, de m.i. zinnige opmerking, die ze schrijft over het verschil met de Welsh.

Wat het rijden betreft heb ik zo het vertrouwen dat dat wel goed komt. Onze twee dochters en mijn vrouw rijden al zo'n 15 jaar en ik heb ......ahum..... er ook vertrouwen in dat je het paardrijden net zoals fietsen, schaatsen en noem maar op, niet zo één, twee, drie verleerd. Roestig, dat wel en reken maar dat er weer spieren belast gaan worden waarvan je het bestaan niet eens meer wist. Maar de wilde jaren zijn wel achter de rug en het hoeft allemaal zo snel niet meer. Hewt plezier staat voorop.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:59

Tinker lijkt inderdaad een prima keuze te zijn :)
Zijn vriendelijke paardjes, en geschikt voor lange mensen :)

Toch, als je de ideale haflinger vind (wel minimaal 1.47 dan) zou ik er gewoon voor gaan. Haflingers kunnen echt liever zijn dan dat ze bekend staan, en mijn vriend (1.90m) heeft zeer regelmatig gereden op mijn vz. haf, en dat zag er toch best prima uit :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:14

PureSylk schreef:
Tinker lijkt inderdaad een prima keuze te zijn :)
Zijn vriendelijke paardjes, en geschikt voor lange mensen :)

Toch, als je de ideale haflinger vind (wel minimaal 1.47 dan) zou ik er gewoon voor gaan. Haflingers kunnen echt liever zijn dan dat ze bekend staan, en mijn vriend (1.90m) heeft zeer regelmatig gereden op mijn vz. haf, en dat zag er toch best prima uit :)

Het probleem wat ik bij een haflinger voorzie, is de lengte van de rug. 't Is een klein paardje en er moet (gezien de beenlengte van TS) wel een 18 inch zadel op. Ik ben bang dat de rug van zo'n klein paard daar te kort voor is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:25