Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:40

Afbeelding

Zo zie ik geen Arabofries rondlopen in ieder geval ;)

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:57

Lante schreef:
Het Haflingerstamboek weet al jaren de gevolgen van het inkruisen van arabisch volbloeden. Misschien was het handig geweest om eerst daar eens te gaan vragen waarom ze gestopt zijn en haflingers met een zo laag mogelijk ox percentage zelfs een pré is geworden?

_YoOtje_ : Hoeveel "echte friezen" heb jij dan gereden? Ik ken er genoeg met genoeg uithoudingsvermogen. Ik vind dat je één arabofries hebt gereden je nog niet genoeg ervaring hebt met het experiment om ook daadwerkelijk conclusies te kunnen trekken. ;)

Ik heb het over achter de kar, niet qua rijden;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:01

uithoudingsvermogen is uithoudingsvermogen, of je er nou op of achter zit

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:01

En de huidige fries heeft ook genoeg uithoudingsvermogen. Die van mij kun je niet moe krijgen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:07

Wij spannen onze Friezen meestal voor de kar ipv erachter, misschien moet je dat eens proberen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:22

Ja, achter de kar is niet zo effectief eerlijk gezegd _O-
Maar voor wat betreft die Arabo's, ik denk dat er wat vers bloed moet worden ingebracht ;)
Het uithoudingsverhaaltje is zo langzamerhand ook aardig ontkracht, onze twee Friezen zijn ook beide niet moe te krijgen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:07

Ik vind het jammer dat je zo weinig van de arabofriezen hoort. Persoonlijk vind ik het echt prachtpaarden. Ondanks een hoop mensen die het niet met me eens zijn. Heb wel is in de M tegen een arabofriese hengst gereden, ik kwam met een fries (reed overigens wel boven de arabofries! :D ) maar wat een paard was dat zeg :j Zeker hier in zeeland zie je ze amper, die hengst heb ik maar 1 keer gezien, maar ben helaas zijn naam kwijt...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:23

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:32

Ik vind het ook wel een beetje zonde om die twee rassen te combineren eerlijk gezegd. Het kunnen hele mooie en leuke paarden zijn, maar echt verbetering zie ik niet echt? Maar dat is mijn mening. :)

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:36

Bij mij op les loopt een Arabofries leuk paard!, Heel sierlijk om te zien, maar is nog groen. Kan dus niet beoordelen of een Arabofries nou minder is als een echte Fries! Persoonlijk hou ik ook liever van puur, geen gemix zeg maar. Maar het zijn beide prachtige paarden!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:39

Waar ik een tijd gereden heb waren ze een tijdje nogal into friezen, nu zijn ze weer overgeschakeld op gewone warmbloeden. Ze hadden zelf 2-3 jonge friese merries die zowel voor de kar als onder zadel gingen en verder was het er nog een komen en gaan van friezen (opleren en weer verkopen).

Ik heb zelf ook met de friezen gereden en het is niet echt mijn ding. Ze zijn meestal wel braaf en leuk om basisdressuur mee rond te huppelen maar ik vond ze stuk voor stuk meer show verkopen dan gewoon serieus werken. Nu goed, is gewoon mijn mening, wil niet zeggen dat het slechte paarden zijn.
Qua conditie konden ze idd wel ritten aan van meerdere uren en wedstrijden etc, maar daar kroop dan wel veel training, krachtvoer en beleid in.
Die mensen vonden toen zelf ook wel dat hun friezen een redelijke conditie hadden. Tot ze een keer een 2-span haflingers hadden die je zo ongetraind en zonder krachtvoer uit de weide kon plukken en de getrainde friezen er met gemak uitliepen.

Ze hebben hun merries gedekt van een arabofries om dus een energieker paard te krijgen, voornamelijk om later mee te gaan mennen. De veulens zijn nu 15 maanden dus er valt nog niets over te zeggen, maar we zullen wel zien of het een goede keus geweest is.

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:14

Thioro schreef:
Waar ik een tijd gereden heb waren ze een tijdje nogal into friezen, nu zijn ze weer overgeschakeld op gewone warmbloeden. Ze hadden zelf 2-3 jonge friese merries die zowel voor de kar als onder zadel gingen en verder was het er nog een komen en gaan van friezen (opleren en weer verkopen).

Ik heb zelf ook met de friezen gereden en het is niet echt mijn ding. Ze zijn meestal wel braaf en leuk om basisdressuur mee rond te huppelen maar ik vond ze stuk voor stuk meer show verkopen dan gewoon serieus werken. Nu goed, is gewoon mijn mening, wil niet zeggen dat het slechte paarden zijn.
Qua conditie konden ze idd wel ritten aan van meerdere uren en wedstrijden etc, maar daar kroop dan wel veel training, krachtvoer en beleid in.
Die mensen vonden toen zelf ook wel dat hun friezen een redelijke conditie hadden. Tot ze een keer een 2-span haflingers hadden die je zo ongetraind en zonder krachtvoer uit de weide kon plukken en de getrainde friezen er met gemak uitliepen.

Ze hebben hun merries gedekt van een arabofries om dus een energieker paard te krijgen, voornamelijk om later mee te gaan mennen. De veulens zijn nu 15 maanden dus er valt nog niets over te zeggen, maar we zullen wel zien of het een goede keus geweest is.

Dat bedoel ik ook, alleen dan met een arabofries. Ze had totaal geen conditie en bleef maar door lopen en was niet moe te krijgen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:42

Dat heb je ook met de huidige fries. Die blijven ook doorlopen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:53

Met deze arabofries is volgens mij ook weinig mis (reactie op het eerste bericht op deze pagina):
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:07

Ik kan niet zeggen dat ik dit echt reclame voor het ras vind.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:24

Maar wel een typisch voorbeeld van hetgeen ze fokken.
Missen oprichting, lopen op de voorhand, erg iel, neerwaarts gebouwd, dat is idd wat je in grote lijnen zit, een enkele uitzondering daargelaten die dan meestal weer beweging mist of andere exterieurfouten heeft.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:26

Dat is echt een kwestie van smaak en verschillend per paard, zoals dat ook bij de Friezen is. Als ik het broertje van onze Arabo hier in de bak rond zie hobbelen ziet dat er echt super uit voor zo'n jong paard, die loopt echt heel mooi.

Jij (en meerderen met jou) vinden ze niet mooi en ik (ook met anderen) weer wel. Dat heb je met alle rassen en dat blijf je altijd houden. Gelukkig ook maar dat niet iedereen hetzelfde paard mooi vind. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:02

Ik ga nu puur af op de foto die getoont word. Dat vind ik geen reclame voor het ras ;) De foto van de Fries bovenaan, is veel beter.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:08

Arabesk schreef:
Ik vind ze vreselijk. Langbenige zwarte stelten. Vind er niks aan. Nog even en alles is arabo... De haflingers zit tegenwoordig veel arabier in, dus je krijgt gele huppelpony's met witte manen. Nu zwarte huppelpaarden met zwarte lange manen.

Koop dan óf een arabier óf een echt paard.
*sprak een arabieren bezitster die verder niks met arabieren heeft* :+

Haha, leuk verwoord :D Maar inderdaad, dezer dagen gebruiken ze overal arabieren om het paard toch maar wat te 'verfijnen' maar heb hier nog niet veel goede producten uit zien komen.

En ja deze ouderwetse-haflinger-eigenaar ergert zich dood aan het feit dat iedereen ook haflingers én groter én fijner willen hebben. Waar zijn dan de échte haflingers naartoe? Een fries zodanig verkrachten met een arabier kan toch ook op de duur enkel uitdraaien op een zwarte arabier met een breed lichaam en gangen die het paard niet meer eigen zijn?

Doet me ook denken aan de labradoedel :')

ps: ik wil hier absoluut NIET mee zeggen dat ik het een lelijk ras vind, integendeel, in het begin van de Arabofriezen wou ik er namelijk ook 1, heb er een paar gezien maar niets wat me beviel. Ik vind gewoon de échte fries mooier. Of er nu maar 10% arabier in zit, of 70%, érgens vindt je het wel terug.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:51

Jildau schreef:
Dat is echt een kwestie van smaak en verschillend per paard, zoals dat ook bij de Friezen is. Als ik het broertje van onze Arabo hier in de bak rond zie hobbelen ziet dat er echt super uit voor zo'n jong paard, die loopt echt heel mooi.

Jij (en meerderen met jou) vinden ze niet mooi en ik (ook met anderen) weer wel. Dat heb je met alle rassen en dat blijf je altijd houden. Gelukkig ook maar dat niet iedereen hetzelfde paard mooi vind. ;)

Jildau, een "kwestie van smaak" wordt het als je twee paarden vergelijkt die kwalitatief hetzelfde zijn.
Arabofriezen roepen dat hun paarden gemaakt zijn voor de topsport. Welke topsport je ook van plan bent en welke smaak je ook hebt, het minste wat je van élk topsportpaard verwacht is dat ze opwaarts kunnen lopen, een goed gebruik van de achterhand hebben, en drie goede basisgangen.
Zoals San zegt: dan voldoet de Fries bovenaan op de foto een stuk meer aan die voorwaarden, ongeacht wat je smaak verder is.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:59

Even terugkomend op de titel; de arabo is een loze belofte...

Ondanks dat ik er 1 gefokt heb waar ik erg tevreden mee ben, ben ik het er wel mee eens. Waar zijn al die grote beloftes? Die paarden die geweldig in de sport presteren?
Zeker zijn er wel enkele te vinden, maar waar is de rest?

En dat de friezen niet op hoog niveau presteren kunnen, het tegendeel is wel bewezen zo langzamerhand.

Het idee was 30 jaar geleden helemaal niet zo slecht. Kijk maar eens wat de friezen destijds presteerden, dat is een heel verschil met nu. Het probleem is dat in deze 30 jaar de friezen zich zo hebben verbeterd, dat een nu arabo op hetzelfde of zelf een lager niveau presteerd.

Ik laat mijn stamboekmerrie (V. Tjitte) volgend jaar door Dark Rico dekken. Niet omdat ik er geen friese hengst bij kan vinden, maar omdat de hengst past bij mijn merrie, ik tevreden ben met het resultaat van mijn vorige veulen (van Dark Ynte) en omdat ik graag een dubbelspan arabo´s wil. Mijn andere merrie ( V. Heinse) laat ik wel door een friese hengst dekken, nl Ielke.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:01

Waarom ga je dan niet terug naar Dark Ynte??

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:02

Omdat ik vind dat Rico (nog) beter is. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:11

Wil niet zeggen dat hij ook beter fokt hé ;)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:21

Ach, is ja toch alles 1 bloedlijn...dus zoveel anders zal het veulen niet worden... :P

*grijns* sorry, misschien komt het een beetje over alsof de arabo voor mij een grap is, is het niet, maar het oude bestuur heeft ervoor gezorgd dat ik hen niet meer serieus neem. Ik fok met arabo´s, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere en betere paarden bestaan!