Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxclau

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:52

Misschien wel ja, dat Dartmoors graag nieuwe dingen doen. Misschien kan iemand anders op het forum dat ook bevestigen. De tweede hoefsmid die Wonder behandelde wilde graag benadrukken dat dit ras erg pientere diertjes zijn. Ik kan natuurlijk niet anders zeggen :-). De derde hoefsmid had er zelf ook een en die was helemaal niet zo braaf soms. Toch was ze er gek op. Ze moeten dus wel goed worden opgevoed en doen het niet gratis, braaf zijn. Maar mssn is dat met alle paarden wel. Wel vind ik de mijne watervlug met allerlei dingen, ze zijn zeker niet sloom ofzo.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:02

O ja nog over VD trainining. Wat leuk wat die jou kunnen!! Leren liggen en zo lijkt me heel lastig. Hoe begin je daarmee? Wonder begint al te leren knielen, we zijn al met hals gebogen en hoofd tot de grond en dan langzaam tussen de voorbenen naar achteren. Lastig, want ze kan mn hand daar niet meer zien en hapt maar wat naar het brokje (au). Bij mijn verzorgpony Moonlight vroeger ging het met een wortel eigenlijk handiger. Ook verward ze het met achteruit lopen, want dat doet ze graag. En Spaanse pas? Wonder doet al haar voet van de vloer als ik voet zeg. Weet jij hoe nu verder?
En over Prince die boos was. Kan inderdaad zijn dat er iets niet klopte. Wonder kan ook behoorlijk zuur kijken met haar nieuwe merriegezicht (eng! precies haar moeder, daar was ik eigenlijk bang voor) maar ze heeft nu door dat geduldig wachten of goed je best doen beter werkt om aan brokken te komen. Tijdens 'blijf' (ik loop achteruit en nu ook om haar heen) kijkt ze ook heel leuk van: "ja? ja? krijg ik hem al? klik dan!" Maar ze blijft wel staan, haha.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:23

Wij hebben hulp van iemand die er echt aanleg voor heeft. Ze doet het ontzettend graag en ik weet zeker als je haar om hulp vraagt, dat ze het doet, mits ze weet hoe ze bij je kan komen. Ze is nog net te jong voor een rijbewijs, maar o zo goed met paardjes! Het is een kwestie van heel veel geduld en snelle actie. Dat liggen hebben we de paardjes geleerd, door te wachten tot ze dat zelf wilden en dan een commando geven en meteen belonen. Dat blijf je herhalen, tot ze snappen dat er een commando is en een beloning. Des had het zo door! Het vergt soms geduld!
Anders kan je het mss Machonito vragen hier van bokt? Haar paard is ook erg thuis in VD.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:49

Hallo!

Wat leuk een Dartmoor forum.
Ik heb mijn Dartmoor nu zo'n anderhalf jaar en gekocht als gezelschapspony. Het is de pony waarvan een link is geplaatst door Cyrina dat hij te koop stond. Dit was omdat ik er inmiddels een paard bij heb (was niet de bedoeling, maar soms lopen zaken zoals ze moeten lopen :9 )
Hij was ook verkocht, maar toen bleek hij bij de castratie maar één bal te hebben. (De dierenarts had de andere bal al verwijderd toen hij er pas achter kwam :( ) Helaas ging de verkoop toen niet door, omdat het dus blijkbaar een klophengstje was. Inmiddels is de andere bal toch ingedaalt :D Hij wordt nu met een paar weken helemaal geruind.
Hij is dus nog steeds van mij en heb super veel lol met hem! Het is echt een lieverd maar ook een ondeugd! Hij is eind juni 2 geworden en ben nu rustig aan het opbouwen met wat lange teugelwerk. Hij vind het heerlijk om met me aan het werk te zijn en leert heel snel!
Hij heeft overigens twee vergroeide oortjes, waarschijnlijk hebben ze knel gezeten in de baarmoeder waardoor het kraakbeen verkeerd is gaan groeien.
Ik heb hem bij fokker de Graaff in Kapel Avezaath gekocht.
Voor foto's van mijn Avezaath's Troy zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=C6AN6JTA de meest recente foto's staan aan het einde.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:55

Heey, wat leuk! Bericht van Troy! Cyrina heeft ook P.R.E's en die ken ik via die fora. Verder ook niet heel persoonlijk hoor. Wat leuk dat je gaat langeteugelen met hem.

Ik deel nog even een plaatje van onze Prince met Sabrina...

Afbeelding

Ja, goed hè? 7 jaar en madame springt met haar pony!!! *\o/*

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:23

Leuk, al die berichten! Ons forumpje moet natuurlijk wel blijven leven ;-).
Zie ik jullie bij de Dartmoordemo op Horse Event zondag? Dat zou leuk zijn. Hopelijk herkennen we elkaar (nog), haha.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:38

Ow wat een lekker eigenwijs koppie van troy!!!
Prince doet het ook super zo te zien!! Leuk zeg!!
Ben benieuwd xxxclau!! Wilde zondag ook komen maar gaat helaas niet lukken

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:12

Ja, ik had Prince al aangeboden, maar ik hoor maar niks, dus dan is het denk ik niet nodig. :+ Sabrina zal het wel jammer vinden. Jammer dat het jou nu ook al niet lukt. is er veel opkomst?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:02

Ik lees hier ook even mee. Had graag op de keuring willen komen kijken afgelopen weekeind, maar dat redde ik helaas niet. Nu ga ik proberen de 18e op de HK te gaan kijken.
Heb al lange tijd echt een zwak voor de dartmoor :).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:45

Ik weet nog 2 jonkies te koop. ;) Allebei 3 jaar. merrie en een ruintje. Het is dat mijn lief nee zei, anders deed ik het onmiddelijk!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:11

Als iemand hier wat shetten ophaald kom ik de merrie halen ;) .

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:25

Begin november is het weer hedelse Paardenmarkt.. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:54

Nee, daarvoor ben ik veel te gek met ze ;). Heb een heerlijk zootje lopen nu.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:08

Zaterdag 18 september 2010 is ook weer de hengstenkeuring van de Dartmoors. Dit keer vindt deze plaats in Lunteren, wat voor mij veel beter te bereiken is. Ik woonde vroeger in Wageningen, dus nu kan ik eindelijk die manege eens bekijken :-). Zie de site http://www.dartmoorstamboek.nl voor de gegevens. Ik denk dat ik daar ook naartoe ga, dan zie ik Remy weer eens, want hij was de laatste keer weg uit de wei van de universiteit. Ook staat hij te koop! (Zie advertentie op zelfde site.) Dus als je nog een waardevolle dekhengst zoekt (die verder volgens mij weinig kan, maar het is een schat!), bel ze op! Ik hoop dat hij een goed baasje vindt, ik mag hem zo graag.
O ja, daar staat ook nog een link bij van een filmpje van mij op YouTube van Remy en de leidmerrie Rosa (van 20 jr). Heel erg leuk! Ook staan er op mijn YouTube kanaal nu nog veel meer filmpjes van de Dartmoorkudde in Wageningen. Veel leuk paardengedrag, dus ga kijken (of zoek op YouTube naar 'dartmoor' en je komt me vanzelf tegen, gebruikersnaam clauxx3 --> http://www.youtube.com/user/clauxx3). Ook daar nog superschattige filmpjes van toen Wonder nog een schattig babietje was!!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:53

Dennis gelijk heb je! Blij te lezen dat je er zo over denkt! Ik kom jaarlijks op die markt (meer om te leren kijken naar gebreken) en ik voel altijd een hele last aan medeleven voor al die shetjes die er altijd staan. Lekker laten ronddreutelen door de wei.;)

Claudia: Wouw, wat een ongelooflijk mooie hengst! Leuke filmpjes. Jammer dat ze hem ook te koop aanbieden. Hopelijk komt er nog een hengstenhouder die er wel toekomst in ziet. Voor hier past hij in elk geval niet. Als ik iets ga zoeken wil ik een rijpony o.i.d..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:30

Ben gister naar de hengstenkeuring geweest, was erg leuk!

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:02

Dennis schreef:
Ben gister naar de hengstenkeuring geweest, was erg leuk!

Hoi! Ik was er gisteren ook! (heel even). Ik kwam precies op het moment dat Remy van Wieldrecht (die ik wel ken) de ring in moest, daar kwam ik voor. Hij was wel mager die dag, de beheerder legde dat aan me uit. Hopelijk trekt hij gauw bij voor het winter wordt. Gelukkig kreeg hij gewoon weer zijn 2e premie, zoals elk jaar tot nu. Hij liep wel lekker vlot dit keer, ik kon zijn gangen en bouw wel goed zien, dat was het kleine voordeel. Met de ereronde had de beheerder iemand nodig en toen vroeg hij mij, net als vorig jaar. Kwam ik toch nog iets nuttigs doen, erg leuk :-). Dus ik heb die schat zelfs nog mogen leiden, het was erg leuk en blijkt maar weer hoe braaf hij is. Hij komt zo na een jaar op het land op de keuring en doet braaf wat je vraagt. Het grappige gevoel dat ik had was, dat zijn dochter die ik heb, hetzelfde voelt als je die leidt. Als ik in die ring dus even opzij keek, dacht ik even o ja, het is Wonder niet, deze is zwart! Erg apart. Is je trouwens niet opgevallen dat hij de enige hengst was die aan het halster geleid werd? ;-) En dat meisje met die roze trui en chaps die Remy op het laatst dus vasthield, dat was ik! Heb je me gezien?

ps: Heb je nog foto's gemaakt??? Daar ben ik anders zeer in geïnteresseerd!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 21:05

Ben benieuwd naar de uitslagen. Kon er helaas niet bij zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:27

Vriendin van mij heeft foto's gemaakt, niet veel hoor en met het haar telefoon. Die moet ik nog krijgen.
Hier alles op volgorde met premie er bij.

Rekcilf Enchanment 1e premie, kopplaats jonge hengsten

Stourton Whirlwind 1e premie, kopplaats 4 t/m 10 jarige hengsten, kampioen
Oscar vd Broenenberg, 1e premie
Rocky from Rockstables, 1e premie
Vivaldi van de Langewiek, 1e premie
Richter's Ylvan, 2e premie

Thorold van de Broenberg, 1e premie, kopplaats oudere hengsten
Avezaath's Gandalf, 1e premie
Devon's Danger, 1e premie
Black Knight van de Broenenberg, 1e premie
Vampire, 1e premie
Remy van de Wieldrecht, 2e premie

Ik heb m'n boekje vol zitten krabbelen met eigen commentaar.
Vond de hengsten allemaal bijzonder braaf!

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:34

ik lees dat dartmoors hele lieve pony`s zijn!
ik zit er ook aan te denken om een dartmoor te kopen maar ik zou niet weten hoe duur ze zijn en
waar ik ze kan vinden :P hij/zij zou dan gaan dienen als knuffelpony en later ingerenden kunnen worden door mijn
zusje. misschien weten jullie een leuke pony!

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:24

Avrille schreef:
ik lees dat dartmoors hele lieve pony`s zijn!
ik zit er ook aan te denken om een dartmoor te kopen maar ik zou niet weten hoe duur ze zijn en
waar ik ze kan vinden :P hij/zij zou dan gaan dienen als knuffelpony en later ingerenden kunnen worden door mijn
zusje. misschien weten jullie een leuke pony!

Via de website van het Dartmoor stamboek (http://www.dartmoorstamboek.nl) staan altijd wel leuke veulens te koop! Nu ook. Ook via Marktplaats kun je ze wel vinden, hoor.
Groetjes, Claudia.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:53

Marktplaats wordt door de vereniging afgeraden, omdat kruisingen tussen de shet en welsh ook soms worden gesleten als dartmoor. Je moet er altijd op letten dat er papieren bij zitten in elk geval. ;) Maar ja, onze Prince komt ook van marktplaats. :o Er zitten overigens wel papieren bij onze Prince, dus hij is rasecht!

Prince heeft het afgelopen weekend erg goed gedaan. Het scheelde heel weinig of hij had moeten overkampen op de ponyclub met Sabrina. Ze waren 3e met evenveel punten als de nummer 2. Nummer 1 ging om zondagse redenen niet overkampen. Wel heel netjes als je weet, dat Sabrina 4 maanden geleden pas durfde te galopperen!!! We zijn dus heel trots op het duo. Volgend jaar gaan ze voor het clubkampioenschap!

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:10

he luitjes..
was even wat meer info over de dartmoor aan `t vinden dus kwam hier terecht
ik heb vorige week een leuke a pony /grote shet gekocht..
zonder papieren enzo
maar vind mijn beestje sprekend op dartmoor lijken
kwa karakter beweging e.d
hij is 110/113cm hoog heeft mischien een iets te grote witte stip als kolletje
verder superbraaf en lief en kan goed springen met een sterke achterhand
papieren maken mij ook nietzoveel uit maar wil even jullie weten wat jullie ervan vinden..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:11

weet iemand of er nog iets van een hulp stamboek is of evenemetemn met dit leuke ras zodat ik er meer van kan zien..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:15

Hij doet mij meer aan als een flinke shet dan als een dartmoor (neemt niet weg dat hij errug leuk is ;) ).

Hoe het exact zit weet ik niet, maar er is wel een part-bred/hulpstamboek achtig iets, dacht dat ze daar minimaal 12,5% (bewezen)dartmoor bloed voor moeten hebben.