welk ras voor onzekere ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paard2009

Re: welk ras voor onzekere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:36

lijkt goed te klinken maar wij zoeken vanaf een e maat mr erg bedankt voor je reactie

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:42

Naar veel verschillende paarden gaan kijken. zou niet specifiek op een ras gaan kijken, maar puur op karakter. mensen kunnen wel zeggen dat het paard super braaf is, maar helaas zijn mensen niet altijd eerlijk. of ze braaf zijn moet je zelf ondervinden. probeer vaak te gaan rijden als je een paard geschikt acht, niet overhaast kopen, ook al zegt de verkopende partij dat er nog tig andere mensen zijn die belangstelling hebben, zeggen ze nl. vaak om er wat druk achter te zetten. ik zou ook voor een wat ouder paard gaan die al wat van de wereld gezien heeft. het is wel belangrijk dat je dochter lessen neemt, want ook een braaf paard kan veranderen in een draak als hij in verkeerde handen is!

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:45

ja mijn kind is aldoor aan het lessen zelfs nu ze geen paard heeft,en ja niet te impulsief kopen idd,bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:23

Paard2009 schreef:
lijkt goed te klinken maar wij zoeken vanaf een e maat mr erg bedankt voor je reactie

Hoe groot is je dochter precies? En een grote D is bijna hetzelfde als een kleine E. Dus dat maakt niet zoveel uit ;)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:25

een wat ouder koudbloedje? :+ maar daar heb je ook gekken tussen! dus gewoon op zoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:30

Hou er wel rekening mee, dat een goed paard zichzelf verkoopt en op marktplaats doorgaans het kaf is te vinden.
Ik zou in dit geval een betrouwbare handelaar in de arm nemen en die een geschikt paard laten zoeken. En zodra je een geschikt paard hebt gevonden, vooral doorgaan met lessen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:40

Paard2009 schreef:
ja met onze eerste pony ook nr leeftijd gekeken was een welsh van 9 jaar en we hadden m gereden en hij was egt zuper cool in zn hoofd,daar was geen bos en dus konden we hem niet egt uitproberen mr wel op de weg,ook super braaf ,je hoefde m niet eens vast te zetten bleef gewoon staan er waren meer geinteresseerden dus kon ook niet zeggen van nou ik probeer m een tijdje,we hadden hem en rustig met m wezen wandelen effe de tijd gegeven om te wennen aan nieuwe stal en vriendjes en plek en toen t bos in want we hadden geen bak,steigeren en steigeren en toen agterovergeklapt tegen een boom en de pony bovenop mn kind gevallen ,dus ik heb er hulp bij gehaald maar t mocht niet baten en toen er ook achter gekomen dat ie hing in halster en bang voor water we hebben heel wat mee gemaakt met hem,na een tijdje verkocht aan een dressuur meid en eerlijk gezegt dat ie dus steugert in t bos ,heb t ook laten zien mr zij vonden t geen probleem want ze gingen nooit t bos alleen in ,wel een hoop geld op verloren terwijl de vorige eigenaren zeiden als t niet gaat nemen we m terug ,niet dus.maar ja dan weet je een beetje waarom mn dochter onzeker is ,heb r weer op de menege gezet en ze moet weer van onderaan beginnen.we hadden erna een leuke pony op proef die was ook niet mak en daar heb ik mn enkel door gebroken dus alleen mr pech ,ik ben nu geopereerd en hersteld en wil nog steeds een lief paard voor ons 2 .

Ik hoop dat je ondertussen wel een bak heb om wat meer basis te kunnen rijden... Anders maakt het je zoektocht wel heel moeilijk.
Paarden/pony's die niet elke dag gereden hoeven te worden en waar je (een vreemde) zo het bos in kan zijn érg schaars. Door en bak kun je eerst aan de basis en de band werken, waardoor het dier meer vertouwen krijgt en de (nieuwe) eigenaar handiger wordt.
Voor de leeftijd van de pony zou ik meer zoeken naar 14 tot 18 jaar... die zijn wat meer ervaren lijken vaker minder onder indruk van een nieuwe ruiter. Pony's worden vaak oud en kunnen dat werk nog erg lang aan.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:45

Ik lees dat het al een probleem was dat de pony in het halster hing en bang voor water was? Moet je dan wel een paard willen, vraag ik me af en kun je niet beter eerst zorgen dat je kind gedegen leert rijden en met paarden leert omgaan?

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:19

dan moet je goed lezen,de pony zou verkocht worden als kinderpony,en toen we gingen kijken hebben ze m los laten staan omdat ie zo relax was dus bij ons zette wij m wel vast omdat we aan en weg stonden maar toen ging hij hangen en steigeren op het erf,en als je ook leest heb ik er hulp bij gevraagt want een paard dat hangt en bang van water is zou ik niet weg doen ,het steigeren en staken en gevaarlijk zich op de ruiter laten vallen was de doorslag dat ik zei ,ik ga hem weg doen.mijn dochter lest nog steeds en kan heel goed met paarden omgaan en ze heeft goede begeleiding dus dat is t probleem zeer zeker niet.
beetje jammer dat het nu bij ons word gezocht ,maar het gaat er gewoon om dat het geen kinderpony was zoals wel werd aangeboden.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:20

sorry ik bedoelde lest nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:34

Een E-pony, waar je nu naar op zoek bent, is ook geen kinderpony ;)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:15

Het ligt eraan, het is gewoon het karakter van het paardje. Op veel maneges zijn de pony's altijd te koop, en hier lopen vaak wat brave paardjes tussen. Dus misschien zou je kunnen bellen naar een manege in de buurt?

)jeffrey(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:18

new forest

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:20

ja ik heb inderdaad overwogen een manegepony te kopen maar dat is best moelijk want ze verkopen die niet erg graag.gr

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:45

Oke, want bij ons zijn de paardjes altijd te koop, tevens mijn vorige manege. Nee heb je, ja kun je krijgen. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:23

Paard2009 schreef:
dan moet je goed lezen,de pony zou verkocht worden als kinderpony,en toen we gingen kijken hebben ze m los laten staan omdat ie zo relax was dus bij ons zette wij m wel vast omdat we aan en weg stonden maar toen ging hij hangen en steigeren op het erf,en als je ook leest heb ik er hulp bij gevraagt want een paard dat hangt en bang van water is zou ik niet weg doen ,het steigeren en staken en gevaarlijk zich op de ruiter laten vallen was de doorslag dat ik zei ,ik ga hem weg doen.mijn dochter lest nog steeds en kan heel goed met paarden omgaan en ze heeft goede begeleiding dus dat is t probleem zeer zeker niet.
beetje jammer dat het nu bij ons word gezocht ,maar het gaat er gewoon om dat het geen kinderpony was zoals wel werd aangeboden.

Paarden/pony's kunnen nu eenmaal veranderen op een andere lokatie bij andere mensen...
Tis toch niet gek dat je daar ook naar moet kijken?
Raar dat je je zo 'aangevallen' voelt.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:40

ik zal je nog eens iets vertellen die moeder waar ik de pony van heb gekocht zei dus dat ie dat bij hen nooit deed,een beste vriendin van het kind waarvan die was sprak mij aan op hyves en zei dus dat hij t altijd deed in het bos,voel me echt niet aangevallen hoor mr ik baal ervan dat mensen iemand zo kunnen bedonderen ,nu ken je het verhaal en snap je misschien waarom ik zo reageer.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:47

Heb je al eens aan een Tinker gedacht? Die heb je van rond de 1.40m t/m +- 1.65 en zijn eigenlijk altijd bomproof.

Pas op met New Forest pony's, ik heb ook een aantal hele nare gekend.... Maar je hebt met elk ras uitzonderingen natuurlijk.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:48

ja ik denk dat ieder ras wel iets heeft en ook tinkers hoor ik verhalen van,maar goed ik ken idd new forest ponys die erg heet zijn,zat een beetje aan een fries te denken,???

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 00:04

bedankt angelique !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:45

Paard2009 schreef:
ja ik denk dat ieder ras wel iets heeft en ook tinkers hoor ik verhalen van,maar goed ik ken idd new forest ponys die erg heet zijn,zat een beetje aan een fries te denken,???

Hoezo een Fries, denk je dan dat die doodbraaf zijn? Het merendeel van de paarden wat er juist op buitenritten tussenuit piept is schrik niet, Fries.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:49

@suleititha ik weet niet waar jij die info vandaag heeft, nou dan heb ik waarschijnlijk 2 loten uit de loterij, ik heb een fries helaas nu met pensioen, daar kon mijn dochter zo op naar het bos, nu heb ik een jaarling, de gehele kudde schrikt en gaat ervandoor, mijn FRIES blijft staan, hoe kan dat dan, mijn vriendin heeft een fries precies hetzelfde verhaal, ik heb zoveel mensen in mijn omgeving met friezen die gewoon bomproef zijn. Er zullen ongetwijfeld ook friezen tussen zitten die inderdaad niet bomproef zijn, maar ik ken er geen op het moment.......En heb je weleens van die spiegel gehoord, als de ruiter denk hey dat is best eng, dat inderdaad het paard ervandoor schiet, hmmmmmm

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:51

ik heb zelf hele goede ervaringen met frieze paarden. ze zijn zoooo lekker nuchter... en altijd een meewerkend karakter en doen alles voor je.
dit is mijn ervaring! niet alle frieze paarden zijn natuurlijk zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:56

Het gros van de Friezen is juist in eerste instantie drammerig, eigenwijs, en kijkerig. Bovendien zijn de meesten die een beetje modern zijn gefokt, ook nog vaak regelrechte heethoofden....
Verder heb ik er zelf overigens geen last van dat de mijne 'm smeert, ik ben namelijk niet bang voor hem ;)
Het zou kunnen dat die van jou inderdaad loten uit de loterij zijn, Nanning maar het is een fabel dat Friezen doodbrave paarden zijn.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:02

ik zou ook niet specifiek voor een ras gaan. maar mijn vorige pony was een halflinger. geschikt voor iedereen groot of klein. ze kan alleen nog wel eens eigenwijs zijn.
Tegenwoordig heb ik een tinker en ja ook daar zitten wel vervelende tussen maar de paarden die ik heb bekeken waren allen bom proof. die van mij is echt een sul.

Dus als ik een pony voor een kind moest kopen kocht ik een tinker. ook met de wetenschap dat je daar als volwassene ook op kunt. dus je bent niet snel te groot of te zwaar