Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:24

Jibbel schreef:
Rena100 schreef:
Tja ieder paard is anders! Zo gooien Friezen heel hoog op en zijn ze meestal breder dan een kwpn'er...maar je hebt ook tuigers die ook heel hoog op gooien, maar niet zo breed zijn, die rijden ook weer anders! En elke kwpn'er rijdt ook anders...wat ik wel vind van friezen is dat ze zo'n ontzettende brede/grove nek erop hebben zitten, dat is toch wel een groot verschil...ik denk dat dit gewoon even wennen is, maar dat het in principe qua rijstijl e.d. niet anders wordt

Dit is behoorlijk achterhaald Rena..
De tegenwoordige fries is juist helemaal niet breed en grof meer en gooien niet extreem hoog op!
Er wordt juist steeds luxer gefokt richting sportpaard (helaas...)

Dat zou best kunnen, ik heb maar op een paar friezen gereden en die gooiden juist wel hoog op en ik zei dat ze 'meestal' breder zijn dus dat hoeft niet perse...dit is dus mijn ervaring, maar toch vind ik dat ieder paard weer anders rijd. het is maar net wat je gewend bent!

Nibbit

Re: Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:32

Alle paarden zijn verschillend :j
Om mijn paarden te vergelijken; mn warmbloed is breder dan de Fries.
De fries heeft kortere, maar verheven gangen en een zeer sterke draf.
De warmbloed galopeerd veel makkelijker en heeft een betere stap
De fries is compact en makkelijk te sluiten, dat gaat moeilijker met de grote lange warmbloed

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:05

Geen paard is gelijk zegt mijn instructrise altijd. Ik vind er wel verschil in zitten. Friesen wiebelen meer van de ene naar de andere kant en gooien ook hoger op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:07

Hoe bedoel je, wiebelen meer van de ene naar de andere kant?
Verder is het vaak zo dat als een Fries hoog opgooit, deze loopt met de kop in de lucht en een weggedrukte rug. Kwestie van nageeflijk rijden, dus...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:09

Ik vind de Fries die ik rij ook echt niet hoog opgooien maar ja, ik heb geen vergelijk met andere Friezen.
Op mn BWP 'beweeg' ik meer op en neer en heen en weer :P
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 20-04-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:09

Ík vind dat Friezen persoonlijk wel anders rijden als KWPN'ers.. ze gooien natuurlijk hoger op dan een KWPN (ja oke, de tuigers doen het ook) En als je op ze zit, vind ik dat ze altijd veel macht uit stralen.(en ze zitten ook sóms breder, ligt er maar aan of de kwpn ook fors gebouwd is, anders merk je wel een beetje verschil) Een KWPN daartegen rijd ook heel lekker, ik vind dat ze een betere galop hebben (doordat ze niet heel hoog opgooien), een lekkere vlakke galop!! :P

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:52

adetje schreef:
Geen paard is gelijk zegt mijn instructrise altijd. Ik vind er wel verschil in zitten. Friesen wiebelen meer van de ene naar de andere kant en gooien ook hoger op.

Mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:59

Ik kan me nog steeds niks voorstellen bij een heen en weer wiebelende Fries ;)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:11

bij ons hebben de friezen (op 1 na) een erg fijne galop, en een mooie sterke achterhand, en een fijn gedragen draf. daarintegen heeft mijn kwpner een minder mooie draf. het enige wat ik merk is dat een kwpner makkelijker is uit te schuiven, en dat een fries wat meer in zijn eigen houding blijft lopen. dit heeft natuurlijk veel met de bouw te maken. en je moet een fries hebben die niet tuigerachtig of lui is... want dan kun je er al veel minder mee.
ze zijn over het algemeen minder goed uit te zitten, dit door hun bewegen, en dat ze ook meer beweging in de rug hebben, dan het gemiddelde kwpn paard

Rafaela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:58

X_Linz_X schreef:
ik ben van de friezen naar de kwpn gegaan. en rijd nu een kruising;)

Ik heb zelf ook een friezen en kwpners gereden, vond ze allebei geweldig.
Dus toen ik mn eigen paard kreeg goed nadenken wat ik liever had, en toen vond ik ook een kruising. Echt een super combinatie! *D