Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:58

kitobeer schreef:
Sneller dan verwacht. Bwa bwa In april ben ik actief gaan voorbereiden voor het zadelmak maken.
Toch een 6 maanden verder . Erg rustig aan dus. Maar de volgende stappen doe ik niet meer alleen.
Als ik 2 keer per week hulp krijg gaan we nog hard zat vind ik.
En misschien aanstaande donderdag een foto erop ;)

Jaaa foto’s!
Echt zo fijn dat je nu lekker aan de slag kan gaan met ‘m! Ik ben echt heel benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Hij is in ieder geval heel mooi. <3

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:37

Super goed van jullie feleline. op naar de 40 km maar dat redden jullie wel.

marieke fibra heb ik in het verleden ook gevoerd. zat daar gisteren ook al aan te denken.

Gisteren is rex 4 kant op ijzers gezet.
De achter hoeven waren een probleempje. uit eindelijk het me hoofdstel met oogkleppen op gedaan toen ging het goed :7
Maar hij lijkt zijn achter voeten niet goed op te kunnen tillen dus de fysio maar eens gebeld.

Vandaag naar de zadelmaker kijken of ze de oude stubben die ik heb gekocht pas kunnen maken.

TinekeVD

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:42

Feline wat top zeg! Knappe Kiet!!

Saams wat betreft die middendraf, daar begint hij idd punten op te scoren, mits ik niet teveel wil, want dan kan hij het achter nog niet bijbenen en krijgt hij een huppelpas ertussen.

Kito ik zag het op fb al voorbij komen, ontzettend leuk dat je al gestapt hebt op sky, tja als je moeilijk aan hulp kunt komen is het lastig, dit moet je toch zeker met z'n twee doen en dan ook met iemand die je vertrouwd en zonder woorden eigenlijk begrijpt. Geniet er maar lekker van en op naar de volgende stapronde.

Punz wat een geweldig koppie van Jou en het valt me op dat Jou van die sprekende ogen heeft, erg mooi!

Marieke wat leuk HTC, ook dat zag ik al voorbij komen. Is het te vergelijken met JSP? En krijgen ze meteen na de selectie de uitslag al of ze mee mogen doen? Daar gaat hier nl enige tijd overheen. Maar hier waren ook ruim 150 deelnemers met de selectie alleen voor het springen al geloof ik.

Gister met Melody naar de tandarts geweest en wat was dat leerzaam. Dit was voor het eerst een andere tandarts, omdat degene die we altijd hebben ver weg woont en deze is nieuw vlakbij ons komen wonen en is logistiek dus wat handiger. Ze deed de mond open van mel, zegt ze oh je rijdt zeker met een dubbelgebroken bitje.....eh ja....dat zie ik, hij heeft een plekje op zijn tong, beter niet meer mee rijden...oh, slik, arme pony. Dan baal ik dus dat ik daar niets van gemerkt heb. Verder zag het er goed uit, voorste kies was iets langer, dus die wat bijgevijld en achterste snijtand zat een klein verhoginkje aan dus ook bijgevijld. Verder was kleine glazuurpuntjes, geen haken, dus viel alles mee. En spannend dat ie het vond, maar wat een schat, staat doodstul, doet alles keurig, lijkt reuze ontspannen en langzaam druppelen zweetdruppeltjes van hem af.....och dat begroot me dan ook.
Maar goed, ze adviseerde een ongebroken bitje te gaan gebruiken alleen vind ik dat zelf toch echt heel anders rijden, dus heel graag advies vanaf deze kant gevraagd. Iemand er ervaring mee? En kan ik dan beter een enkel gebroken bit gaan gebruiken of ongebroken? Ervaring gevraagd...
Ze legde uit dat paarden die gevoelig zijn op dat scharnierpunt op de tong het vooral hebben bij dubbel gebroken bitten met een dik tussenstuk. Die hebben we idd met springen in. Dressuurbit zit een dunner tussenstukje in.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:49

Afbeelding springbit

Afbeelding dressuurbit

Afbeelding hier kun je het plekje op zijn tong zien

Afbeelding
Afbeelding een mooie overzichtsfoto

Afbeelding
En vandaag mag ie lekker nog even op de wei, hier met zijn 2,5 jarige vriendje, twee donders bij elkaar

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:49

Kun jij niks aan doen hoor Tineke. Hier was de tandarts laatst ook en ze zag dat Leo wat irritatie plekjes had aan de zijkanten waar het bit ligt: waarschijnlijk reageerde hij wat heftig op het materiaal van het bit (was een Sprenger bitje)

Ik heb er nu een enkel gebroken Robart bitje in hangen. Wat daar heel fijn aan is, is dat de bithelften apart van elkaar kunnen bewegen. Stel dat hij op rechts vast pakt dan kun je met links nog wel wat, of andersom.

Misschien is dat ook wel wat voor jullie pony?

Hier een linkje:

https://www.divoza.com/nl/robart-watertrens

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:16

Beauty word heel hard en strak van een ongebroken bit. In theorie is het ook helemaal niet strenger. Ik heb de bitten ongebroken van trust geprobeerd via de bitfitter. Beaut loopt gewoon beste op haar sprenger dubbelgebroken watertrens. Maar de myler heeft ons ook altijd super bevallen. Die zou je eens kunnen testen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:28

ongebroken is helemaal niet onvriendelijk. mijn vorige pony liep het beste op een myler ongebroken bitje. bij rex nooit geprobeerd die heeft gewoon een dubbel gebroken sprenger in.
meestal is het ff wennen met een ongebroken bit maar daarna gaat het prima.
zou een myler comfort snaffle niks zijn. die kan niet zo knikken.
Bij paardenschuur kan je ze proberen.
maar tweedehands zijn ze ook goed te vinden en als het niks is kan je het ook zo weer verkopen

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:38

Wat een leuke foto's Tineke! haha. Maar fijn dat Mel zo braaf was.
Wij laten altijd een bitfitter komen als we advies over een bit willen. Onze paarden hebben allebei hun eigen bitje uitgezocht. Je kunt dan alles meteen na elkaar proberen, en ik dacht hoe moet ik dat verschil voelen tussen die bitten?!! Nou, dat voel je wel. Soms na een halve volte voel je al dat dit het m niet is. Of juist wel. Toevallig rijden Marlon en ik allebei met een Trust rubber stangetje. http://www.trust-equestrian.com/product ... ns-mullen/
Maar dat is toeval, want Clooney vond rubber bijvoorbeeld weer helemaal niks en koos toen een ander bitje uit. Het consult van de bitfitter die wij hadden was 50 euro en daar komt dan het bit wat je paard uitzoekt nog bij. Maar de bitten zijn dan niet duurder dan in de winkel is mijn ervaring. (op die 50 euro voor het advies en het fitten na dan) Als je bit niet bevalt mochten wij hem binnen 1 of 2 weken nog omruilen of retour doen en dan geld terug.

Bij het HTC krijg je normaal ook pas na een week of twee een brief thuis of je door bent of niet. Maar Vilana was niet rad bij de selectiedag, dus zijn we niet gegaan. Marlon had mazzel en mocht afgelopen vrijdag alsnog komen om selectie te rijden en toen kreeg ze daarna meteen te horen dat ze door waren. Dus vandaar dat ze het meteen wist. Ze gaat vanaf 1 nov om de week lessen in Ederveen, en er zijn twee ijkmomenten, een in febr en in juli bij de KNHS in Ermelo. Daar rijden ze dan een proef die wordt beoordeeld. Afgelopen zomer zijn we wezen kijken en gebeurde dat beoordelen door Rien van der Schaft. Daarnaast gaan ze ook op stalbezoeken. Zal ongeveer hetzelfde zijn als het JSP denk ik? Kijk maar op www.hippischtrainingscentrum.nl voor meer info als je wilt. Marlon had het gezien via instragram.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:31

Zijn jullie connies verzekerd en zoja bij welke verzekering?

Beaut heb ik toen niet verzekerd bij aankoop. Maar vanaf vrijdag al in de weer met paard van stalgenoot. Binnen 45 min van etend en goed naar doodziek. Is nu 2x geopereerd (hele operatie gevolgd, zeer interessant). 3/4 meter darm verwijderd ect. Dus kosten naar meer dan 6000 euro. Heb ik simpelweg niet zomaar liggen. Paard is tot €3500 voor 80% vergoed. Maar staat daar voorlopig nog en kans op overlijden is helaas nog 40-50%.
Dus dat heeft me wel aan het denken gezet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:46

Marieke wat een leuk nieuws, het is ook wel een hele leuke combinatie!

Wij hebben nog nooit een paard verzekerd, paarden die hoog in de sport liepen ook niet.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 19:04

Hier ook nooit iets verzekerd gehad. Mede om alle verhalen van zoveel betalen en uiteindelijk niks uitgekeerd krijgen e.d. is op bokt ook genoeg over te vinden. Daarnaast heb ik zelf een potje en anders kan ik altijd terugvallen op ouders, maar goed dat is de mazzel die ik heb. In mijn geval ook zonder ouders back-up zou ik Kiet niet verzekeren omdat ik haar niet op deze leeftijd nog door zulke operaties (kan) laten gaan. Dan is het eerlijker naar haar toe om aan inslapen te denken. Nu is Kiet natuurlijk ook een stukkie ouder :). Tevens kan je altijd regelen dat je DA rekeningen in termijnen kan betalen, waar ik ook termijnen van een jaar heb gehoord.. zelf nooit naar een kliniek geweest, gelukkig! En in de 7 jaar dat ik haar ken is er 3 of 4 keer maar een DA bijgeweest.

Als je gaat verzekeren let dan in ieder geval goed op de polisvoorwaarden, wanneer en wat ze wel of niet uitkeren. Bijvoorbeeld voorrijkosten en hoeveel behandelingen voor je mag inslapen en nog geld uitgekeerd krijgt (even heel cru). In sommige gevallen moet je namelijk eerst je polis bellen of je mag inslapen. Volgens mij als je paard 17+ is kan je niet eens meer verzekeren. En bij de meeste (alle?) Is een klinische keuring nodig

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:17

rex is nog niet verzekerd maar dat gaat nog wel gebeuren.
mijn vorige pony heeft wel 6000 aan da kosten gekost in 2 jaar.
Dat had ik zeld nooit kunnen betalen.
Mijn verzekering keerde altijd netjes uit.
Nooit problemen gehad.
Wel moest ik als ik grote onderzoeken liet doen eerst de verzekering er van op de hoogte brengen.
Toen ik bijv een mri wilde laten maken moest ik eerst de gemaakte foto's mailen en gingen zij kijken of die mri echt nodig was. Daarna kreeg ik het keurig vergoed.

Uit eindelijk kreeg ik in utrecht te horen dat ze niks meer konden met haar en heb ik de verzekering gebeld dat im haar liet inslapen.
Eigenlijk moest eerst hun DA kijken of dat idd nodig was.
Daar heb ik niet opgewacht en heb na het inslapen alles naar de verzekering opgestuurd en ik kreeg toen gelijk dat inslapen idd het beste was en kreeg ik weer uitgekeerd.

Dus hier positieve ervaringen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:23

Welke verzekering had je?

Ze moeten inderdaad weer klinisch gekeurd worden. Maar de ene bied dat gratis aan via eigen expert andere moet je het zelf betalen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:56

Kiki zat bij hippozorg. En ik weer dat er veel mensen zijn die er allerlei problemen mee hebben. maar dat heb ik dus nooit gehad.
Ja je moet wem vaak dingen overleggen. Vond ik ook wel eens irritant maar kan me ook wel voorstellen dat ze niet blij worden als jan en alleman maar dure onderzoeken laat uitvoeren bij een kreupelheidje wat net is ontstaan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:03

Hippo krijg ik inderdaad overmorgen papieren van met alle voorwaarden. Bierdum heb ik binnen maar die spreekt me niet meer aan.
Overleggen moet altijd boven een bepaald bedrag.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:04

Ik weet niet of dit mag, maar ik ga de vraag toch stellen. Ik ben helemaal verliefd geworden op de Connemara pony!

Ik zou jullie graag willen vragen met mij mee te denken. Ik ben langzaam opzoek naar een eigen Connemara pony. Ze worden alleen zo weinig aangeboden op de Nederlandse markt.. Waar hebben jullie je Connemara pony gekocht?

Alvast bedankt! *\o/*

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:12

Gizeppie schreef:
Ik weet niet of dit mag, maar ik ga de vraag toch stellen. Ik ben helemaal verliefd geworden op de Connemara pony!

Ik zou jullie graag willen vragen met mij mee te denken. Ik ben langzaam opzoek naar een eigen Connemara pony. Ze worden alleen zo weinig aangeboden op de Nederlandse markt.. Waar hebben jullie je Connemara pony gekocht?

Alvast bedankt! *\o/*

Via connemara.nl en via Stal Tieks!

Op Facebook worden ook vaak Connemara’s aangeboden. O.a. Stal van Boxtel biedt ze aan via daar, zij hebben altijd fijne en kwaliteitsvolle import connemara’s!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:15

Ik kwam vandaag op Facebook een mooie tegen:
https://www.facebook.com/karin.visser.1 ... 1514149700

Wat betreft verzekeren, hier ook niks ooit verzekerd gehad. Soms wel spijt van gehad want in de afgelopen jaren met verschillende dieren toch wel hoge dierenartskosten gehad waarvan ik heel leuk op vakantie had gekund.
Vooral Easters ongeluk was een kostbaar iets en Cezanne dr OCD-operatie was ook niet voor niks

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:16

Op de verkooplijst om Connemara.nl staat een mooie 5-jarige merrie en een leuke 4-jarige merrie momenteel.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:42

Gizeppie schreef:

Alvast bedankt! *\o/*

Ierland :) Ik heb een contact daar als je geïnteresseerd bent

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:50

@Saams - hier geen verzekering. Vooral omdat ik zelf wil beslissen hoe ik mijn paard behandel en niet het hele gevecht wil aangaan om iets terug te krijgen.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:01

Jack is ook niet verzekerd.

Hij is door de eerste eigenaar geïmporteerd uit Ierland (bij de fokker), en daarna bij mij gekomen. Ik heb hem dus in Nederland gekocht maar hij is uit Ierland gekomen.

Wou hem eigenlijk nu nog niet scheren, want het ging prima en de temperaturen vond ik nog te warm.. En hij vind het gewoon heel erg eng waardoor het best gevaarlijk wordt af en toe. Ik ga het nu waarschijnlijk proberen met een klasgenoot, zodat we alle tijd kunnen nemen.. dan maar meerdere keren scheren.

Afbeelding
Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:05

Is verdoven geen optie? Bijvoorbeeld met Tranquigel. Hebben wij hier ook een paar keer gebruikt. Enige is dat je op moet letten dat je overdoseert.

Fijn voor jou, en ook voor Jack want dan heeft hij die stress niet zo en hoef je geen gevecht aan te gaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:51

rex vond het ook eng ben op de kont begonnen en rustig naar voren gewerkt toen ging het aardig goed.
En sla de eerste keer de benen en het hoofd over dat vinden ze vaak het vervelendste
Of laat hem scheren door iemand die dat vaker doet. Die weten wel hoe ze dat moeten aanpakken

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:23

Sederen doe ik standaard! Ga hem die extra stress niet aan doen. Waarschijnlijk wordt het aankomende dinsdag :D

Heb hem overigens al vaker laten scheren hoor!