Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:19

Elke dag worteltjes, zo nu en dan eens een appel of een banaan. Beaut krijgt kuil en 2x handje subli sportbrok vanuit stal en van mij na het rijden 500gr muesli zonder suiker, melasse en haver met supplement NAF M Fit. :')

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:25

Mijn pony’s kregen 2 keer per dag een half bakje muesli en verder 1 keer per dag vochtige zemelen met wat supplementen ter ondersteuning op aanraden DA. Naast dat op stal onbeperkt ruwvoer.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:28

Ik vermoed dat rex eczeem heeft. hij loopt al een tijdje te schuren aan alles waar hij aan kan schuren.
Van de zomer had hij zo'n rambo eczeem deken op voor de vliegen en toen ging het aardig goed alleen sinds de dazen weg zijn en die deken af is schuurd hij zijn navel stuk en heeft hij schuur plekken langs de nek.
en stoms een schuur staart.
Maar net zegt iemand in een zomer eczeem topic tegen mij een connie is somber en dat hij wel eens zo kan jeuken door het voer wat hij krijgt.

Hij krijgt nu avonds minder lucerne als hij kreeg. Denk dat hij nu 500 tot 750 gram lucerne krijgt en 3/4 schep pavo sport muesli. tja hoeveel zal dat zijn een halve kg denk ik ook.
Maar durf niet goed te minderen omdat hij er nu geweldig uit ziet.
Hij is zo mooi bij gekomen.
En mijn vorige pony jeukte door het voer maar dat zag er toch anders uit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:31

Er is bekend dat paarden jeuk kunnen krijgen van pavo. Maar waarom voer je hem sportmuesli? Lijkt hij niet nodig te hebben. Ik zou eerst eens proberen om hem op voer te zetten zonder suiker

Bij Beaut kom ik er niet onder uit. Die trapt haar benen kapot tegen de wand als de rest eten krijgt en zij niet. Staleigenaar wil nikds anders voeren dus vandaar het handje.

Beaut schuurt niet. Heeft een klein poosje haar staart geschuurd maar dat kwam door de knutjes(mugjes), dat was met sweet itch gel snel over

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:35

Onze paarden hebben nog nooit jeuk gehad van Pavo.

Misschien past Pavo Natures Best beter bij hem, koetjeboe. Wij zijn daar in ieder geval heel tevreden over.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:37

Change3x schreef:
Onze paarden hebben nog nooit jeuk gehad van Pavo.

Misschien past Pavo Natures Best beter bij hem, koetjeboe. Wij zijn daar in ieder geval heel tevreden over.

Beauty ook niet. Maar op bokt word er veel gesproken over jeuk van pavo. Maar dan de andere muesli variant. Care4Life

Ik ga mee met Elysa haar advies. Probeer inderdaad eens de natures best. Daar heb je ook kleine zakken van om te proberen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:39

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:40

toen ik rex kocht was hij zo schaal toen heb ik hem soja schoot gevoerd om aan te komen dat is aardig gelukt maar om te voorkomen dat hij ging afvallen nu hij geen soja meer krijgt ben ik sport muesli gaan geven.

overigens heb ik nooit last gehad van jeuk door pavo voer zelfs mijn eczemer kreeg er niet meer jeuk van

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:42

Maar sportmuesli is geen dikmaker. Volgens mij zit dan vol suiker voor de nodige energie die ze moeten leveren tijdens sportprestaties.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:43

Toen we Leo kochten was hij heel mager, we zijn hem toen onbeperkt hooi gaan geven en daarvan is hij nog het allermeeste aangekomen!

Ik weet niet hoeveel hooi je pony krijgt maar hooi is over het algemeen toch wel het belangrijkste, wil je je pony op gewicht houden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:45

Nou evt kan ik hem ook subli dieet mix gaan voeren. daar zit niks geen suiker of melasse in.
maar ik was altijd heel tevreden over die pavo sports fit. mijn arabier deed het daar ook super op. En rex ook wel. Hij heeft iets meer pit gekregen en verder is hij heel mooi nu.

Sports fit is dacht ik heel rijk aan eiwit en aminosuren daarom geef ik het.
Verder heeft hij overdag onbeperkt gras en hooi en nachts alleen onbeperkt hooi.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:32

Saams: je post is haast verdwenen onder de andere post, en er werd niet op gereageerd... maar lees ik het nu goed? Denk je het gedragsprobleem opgelost te hebben? Wat zou dat ongelofelijk fijn zijn zeg! En dan om zoiets kleins. Ik duim echt voor je dat dit zo is ,zou ik zo geweldig vinden voor je!! Hou me / ons op de hoogte

Koetjeboe: beide is natuurlijk mogelijk: zomer eczeem en/of reagerend op voer. En ik zie dat je een vergelijking maakt met een arabier, maar dat gaat vrees ik niet op. We hebben zelf ook een arabier, en daar kunnen we haast onbeperkt voer in gooien, zonder dat dat problemen geeft ( en om haar op gewicht te houden.) Maar wat we de arabier geven, kunnen we onze Connemara's echt absoluut niet geven. Krijgen we echt problemen!

Ik moet mijn pony's schraal voeren anders gaan ze schuren. Punzel lijkt daarnaast ook wat gevoelig voor vliegjes ed ook, Jou eigenlijk nietniet. Jou heeft geen eczeem, Punzel ook niet, maar bij haar ben ik toch voorzichtiger.

Deken op kan duidelijkheid geven: schuren zou dan snel minder moeten worden. Het is wel zo dat de knutjes zo tegen het einde van het schuurseizoen weer even veel actiever worden, en dan ook even weer meer klachten geven..

Maar het kan dus inderdaad ook door te rijk voer komen. En dan gaat het niet perse om een merk, maar wel over hoeveelheden eiwitten en/of fructaan Het gras heeft op dit moment nog weer een groeispurt voordat het in winterrust gaat, wat maakt dat het gras rijker is. Ik hoef mijn pony's niet op koeiengras te zetten, en zeker niet in deze periode: veel te rijk, waardoor het jeuk veroorzaakt.

Ik heb ze dus op paardengras staan, waarbij in het groeiseizoen (voorjaar) en dus de laatste periode van het najaar het voor Punzel toch makkelijk nog te rijk is, en dan staan ze dus niet, of korter op het gras ( en langer op het paddock met track)

Daarnaast krijgen ze dus schraal hooi ( graszaadhooi, aangevuld met hooi van onze eigen wei: paardengras dus, met laag fructaan/eiwitgehalte) en maar zeer beperkt krachtvoer: een krappe halve kilo muesli ( natures best) per dag voor Punzel, en ook Jou kreeg tot voor kort deze hoeveelheid..

Nu hij richting Z2 gaat, zijn we hem iets meer gaan voeren: hij krijgt nu een halve kilo haver per dag er bij, wat we gaan opvoeren tot een kilo. Maar goed. Dat is dus pas sinds een paar weken, nu hij in de training op Z2 niveau zijn werk doet, en EK hem ook een keer extra per week rijd ivm haar opleiding.

Dus te veel/ te rijk voer zou zeker ook kunnen!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:14

Wij hebben ook paarden gras en het hooi is ook van eigen land.
Wat betreft mijn arabier die kwam aardig overeen met rex. die ging ook schuren als ze te veel op gras liep.
ze was waarschijnlijk insuline resistent.
Maar ik bedoelde eigenlijk dat ze het er zo goed op doen. kwa mooi in de vacht. en kwa energie.

Ik begreep de post van saams niet helemaal nu wel geloof ik.
bokte ze zo door het borstuig

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:31

Koetjeboe; zoek ook even door topic, de voervraag komt vaak terug ;)

Fijn Saams!! Ik hoop voor je dat dit het is, lekker simpel op te lossen :D Beauty is gewoon een echte dame; het moet precies zó anders is ze boos :+

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:20

Saams dat zou mooi zijn als het nu opgelost is.

Melody krijgt 1/2 schep ponybrok met een beetje omega 369 van subli en een flinke hand luzerne erdoor en onbeperkt hooi/kuil.

En hij heeft t gister weer knap gedaan. Met mij twee proeven, waarbij de eerste te gehaast ging en ergens punten in de 170 gegeven werden, de tweede proef iets kalmer aan en ergens punten in de 180 en een tweede prijs en bij sanne weer twee ruime wp en twee x een eerste prijs, man wat kun je dan trots zijn op die pony, want dressuur heeft duidelijk NIET zijn voorkeur, maar hij doet het toch wel voor ons.
Vandaag mag hij naar de tandarts, ben benieuwd....

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:50

Koetjeboe: ja Beaut keek ineens heftig boos te reageren op het borsttuig.

Marrit. Het is zeker een dame die verteld hoe ze het wil. Maar kom op een borsttuig. Hoe kan je daar nou zo van gaan protesteren. Gelukkig kunnen we wel zonder

Tineke wat goed zeg! Ik vond bij ONCK die middendraf al echt enorm gaaf geworden! Scoor je echt punten mee denk ik?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 09:58

Wat fijn als het opgelost zou zijn Saaams!

Kiet staat op de paddock overdag, omdat het land hier verzopen is (winter). Ze krijgt onbeperkt hooi, ze eet iets meer dan een kruiwagen per dag. Daarnaast dagelijks 1 schep havens power plus muesli (+/- 900gram) met een schepje magnesium en scheut zonnebloemolie voor de energietjes. Daarnaast krijgt ze per regelmaat +/- 4 kg aan senior mash of +/- 2 kg aan slobber om de vetjes te spekken. Heel af en toe luzerne, dat eet ze niet zo goed dus krijgt ze vaak ipv hooi als ze op mij moet wachten in de avond in een paddock. Gewoon hele bak vol en kijken wat ze eet...

Inmiddels gaat ons trainen, wedstrijd ed ook gewoon door. We zijn inmiddels klasse 2 startgerechtigd (40 tot 79 km) *\o/* . 7 oktober onwijs zware wedstrijd in Wassenaar op het strand. Het gebied kennen we inmiddels wel maar er zit toch een mentaal aspect aan voor Kiet (de zee bijt paarden ~~}> ) en het heeft 2 uur keihard geregend. Ze liep ook een beetje stijf toen ze checkte op de nakeuring van de kou, plus de baan waar we op moesten lopen was schots en scheef. Maargoed goedgekeurd en we mogen dus nu klasse 2! 28 oktober hebben we onze laatste wedstrijd van het seizoen in Epe. Een gebied waar Kiet toch wel heel erg op haar plaats is dus dat komt wel goed :). We starten dan de 32 km en volgend jaar de overstap maken naar de 40+ ers :D.
Afbeelding

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:21

FelineNanet: wat een prima prestaties met wat anderen zouden omschrijven als 'pony op leeftijd'.
Top!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:35

Wat goed gedaan feline. 40 km en meer pfff ik denk dan vooral aan alle km training vooraf. Maar ik lees dat je een team rondom je hebt. Anders is het bijna niet mogelijk. Wat dat betreft vind ik het wel eens lastig dat ik voor alles alleen aangewezen ben.

Zo ook met sky zadelmak maken. "ik kan iedereen vragen" Tot ik het daadwerkelijk doe dan hebben ze geen tijd meer. Maar gelukkig toch iemand kunnen charteren. Waardoor ik gisteren dus een 5 tal rondjes in de longeerbak gestapt heb op mijn knappe manneke. Hij was erg braaf erg wiebelig . Moest hard nadenken over hoe hij moest bewegen met iemand op zijn rug. Maar we hebben het wel gedaan.

Connemara's zijn het beste af met sober voer. Maar zo kan hooi stiekem soms ook al rijk zijn aan van alles. Vorige winter voor het eerst sober hooi gehad kwamen we achter na maanden. Er ging meer dan 12 kilo hooi in per dag en ik vond mijn beide pony's toen goed maar veel dunner dan anders ondanks de kilo's hooi die erin gingen. Tot we het bij de andere paarden ook gingen zien.
Verdre krijgt hij 2x daags een halve schep besterly basis brok en een half scheje slobber met magnesium en vitamine e - selenium. Juist voor de spieren te ondersteunen. Geef ik dit niet dan vind ik de tonus van de spieren nogal gemakkelijk aan de hoge kant. Doe daar nog eens rijk voer aan toevoegen en tis helemaal compleet.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 13:59

Ik heb zeker een mooi team om me heen verzameld. Mijn ouders en vriend als vaste grooms, dierenarts praktijk voor goede raad, goede chiropractor, goede trainster voor het rechtrichten/bak dingen maar ook het sterk houden van alle spieren en een trainster waarvan ik veel leer hoe ik mn trainingen moet doen, trainingsschema's, voedingsschema's, wedstrijdplanning enzovoort... dus ja groot, maar fijn team en anders had ik het ook niet gekund om te starten op Kiet haar leeftijd hoor :j .

En ja er zitten heel veel km's in... zit dit jaar op +/- 1100. Waarbij we in januari minder konden vanwege vorst, ze heel augustus vrij heeft gehad, ze altijd vrije dagen voor en na wedstrijden heeft en ook nog eventjes heeft stilgestaan vanwege (kleine) blessure. Het is af en toe een geregel hoor. Maar hier doe ik het allemaal voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En stiekeme hoop dat het keur/sportpredikaat nu dichterbij komt :)) (ben de naam alweer kwijt)

Lastig is dat kitobeer. Ik heb ook jaren alles alleen gedaan en dan blijf je toch met vragen en dingetjes zitten. En ook jaren met de verkeerde personen helaas. Knappe Sky! Het is dat je zo ver woont anders was ik graag gekomen := . Dan heb je ook eens iemand die foto's kan maken, want we hebben hem al veel te lang niet gezien op de foto!

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:26

We lezen nog steeds mee!

Gave foto's op het strand Feline!! Echt een hele gave tak van de paardensport die jij en Kiet beoefenen!

Saams ik zag je filmpje op FB....is niet fijn als je er zo afgekwakt wordt. Maar goed dat je op zoek bent gegaan naar de oorzaak en het waarschijnlijk ook al opgelost hebt!

Koetjeboe, wij gaven Clooney Fibra. Het bestaat ook in een versie tegen zomereczeem. Als je het ff intypt op google, kun je het vast wel vinden. Clooney kreeg geen brok daarnaast, had ze ook niet nodig, want alles zat in de Fibra.

Bij ons gaat het lekker met de paardjes. Evrona en ik hebben even een wedstrijdstop omdat ze altijd inkakt in september/oktober...het verharen kost haar veel energie en dat komt ieder jaar terug. Vandaar dat we lekker aan het buitenrijden zijn en springen, en zelfs af en toe wat cross-ervaring op doen. Daar worden we ook heel blij van hebben we gemerkt. *\o/*
Marlon en Vilana gaan heel lekker, beginnen nu samen echt een team te worden. Ze hadden een topweekend! Vrijdagavond geselecteerd voor het HTC talentenplan, en zondag 2x 1e met 205,5 en 206,5 punten. Mooie afsluiting van de B. Volgende wedstrijd gaan ze de L1 proberen.

Vandaag hebben we fotoshoot gehad met de paarden....heb nu een berg was en ben helemaal gesloopt....haha...nog vermoeiender dan op wedstrijd... _O-
Afbeelding
Beetje wazige foto, maar was met kunstlicht en dat trekt mijn mobiel niet....
Afbeelding

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:42

Wat veel berichten allemaal! Ik loop mijlen achter.
Feline, wat een knappe prestaties met Kiet! En heerlijke foto's, prachtig om zo samen te genieten. En Oona, wat een stappen met Sky!
Wat een ongekende temperatuur op het ogenblik. Rebel is nog niet geschoren en zweet behoorlijk bij inspanning.
Toch maar eens kijken of hij binnenkort geschoren kan worden.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 20:44

Marlon gaat heel lekker ja! *\o/*
Had het al gelezen op fb, gefeliciteerd :).

Kiet gaat morgen helemaal kaal, veel te veel haar.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:19

Feline: fijn dat je zo een heel team om jullie heen hebt. Dat zal zeker helpen!
Marieke: gefeliciteerd met deze mooie prestatie!! Echt goed van Marlon

Kitobeer: wat een stáp!! Maar wel voorzichtig aan met jezelf he, en zorg ervoor dat je wel de hulp krijgt die je nodig hebt, want het is toch best wat, een pony inrijden. Zeker als ze wat sensibel zijn! Maar mooi dat dit zo goed gegaan is, en veel sneller dan je dacht, of niet?

En mag ik dan even penny-en.... Gisteren met EK en Jou naar een bak van een vriendin, en terwijl EK met Jou naar de bak stapte, kwamen de pony en shet van vriendin er aan lopen, waar Jou natuurlijk belangstelling voor had..... En als het dan mooi weer is, kun je ook met je mobiel dan best heel leuke plaatjes schieten:

Afbeelding
Afbeelding

Weer helemaal verliefd op mijn (kaalgeschoren) Jou-tje

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:48

Sneller dan verwacht. Bwa bwa In april ben ik actief gaan voorbereiden voor het zadelmak maken.
Toch een 6 maanden verder . Erg rustig aan dus. Maar de volgende stappen doe ik niet meer alleen.
Als ik 2 keer per week hulp krijg gaan we nog hard zat vind ik.
En misschien aanstaande donderdag een foto erop ;)