Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:52

Oorspronkelijk werden ze overal voor gebruiktL: rijden, voor de kar, manden met turf, manden met vis.
Maar of er op dit moment nog veel met Connemara's gemend wordt zou ik niet durven zeggen. Geen idee.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:54

Mennen is niet echt populair, behalve bij de gipsy community. Maar die gebruiken vooral dravers, geen connemaras.

Mij verbaasd het niet dat Rex er zo rustig onder blijft. De Ierse mentaliteit van paarden opvoeden is iets harder dan hier. Ook zijn Ierse paarden gewoon een stuk meer nuchter in het hoofd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:17

FatCat schreef:
Mennen is niet echt populair, behalve bij de gipsy community. Maar die gebruiken vooral dravers, geen connemaras.

Mij verbaasd het niet dat Rex er zo rustig onder blijft. De Ierse mentaliteit van paarden opvoeden is iets harder dan hier. Ook zijn Ierse paarden gewoon een stuk meer nuchter in het hoofd.

op welke manier harder?
word er eerder een tik uit gedeeld.
of gaan ze wat minder voorzichtig om met de paarden. Wat minder terug houdend.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:18

Citaat:
Ook zijn Ierse paarden gewoon een stuk meer nuchter in het hoofd.

Oeh..
Dat zou ik zo niet durven zeggen...
Draken van Ieren gezien, en doodnuchtere Europese Connemara's én andersom...

Dus ik denk dat je dat niet zo hard kunt stellen eerlijk gezegd
( zéker niet als ze inderdaad redelijk groen zijn en "iers" ingereden zijn.............oeffff)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:32

Punz schreef:
Citaat:
Ook zijn Ierse paarden gewoon een stuk meer nuchter in het hoofd.

Oeh..
Dat zou ik zo niet durven zeggen...
Draken van Ieren gezien, en doodnuchtere Europese Connemara's én andersom...

Dus ik denk dat je dat niet zo hard kunt stellen eerlijk gezegd
( zéker niet als ze inderdaad redelijk groen zijn en "iers" ingereden zijn.............oeffff)

Ik heb 10 jaar in Ierland gewoond, en naar mijn mening zijn over het algemeen Ierse paarden gewoon nuchterder. Dat is mijn ervaring.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:34

koetjeboe schreef:
FatCat schreef:

op welke manier harder?
word er eerder een tik uit gedeeld.
of gaan ze wat minder voorzichtig om met de paarden. Wat minder terug houdend.

Idd - sneller tik. Mishandelen natuurlijk ook weer niet. Maar ook sneller jonge paarden aan nieuwe dingen blootstellen. Bijvoorbeeld jachten, eens dat er een start en stop op zit doen jonge paarden daar gewoon mee.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:27

Kennen jullie mijn verhaal nog? Het onverklaarbare bokken van Beauty. Vandaag ging ik weer en het rare, ik voelde het al toen ik opstapte en warmrijde. Toen ik been geef werd ze erg nijdig. Ze bokt dus in haar landing, ze valt niet op haar voorkant of zo. Zondag zou ik op wedstrijd gaan..

Het lijkt iets lichamelijks qua ongemak.. Maar wat....

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:55

Oeh naar Saams :oo Blijft zo lastig, want ging hele tijd toch wel goed he?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:58

Ja het is een hele lange tijd goed gegaan. Ik snap er echt helemaal niks van..

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:16

Wat lastig! Denk toch echt dat er haar iets niet helemaal lekker zit, voor de sprong loopt zo ook al niet helemaal fijn. Ze drukt haar hele rug weg.

Ik heb hier ook een Ierse draak, over nuchtere en niet nuchtere Connies gesproken :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:24

dat is gewoon beaut nog :') Rug in galop gebruikt ze ohz nog niet zo. Aan de longe wel en dressuurtraining na wat meer galop.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:57

Dat is precies wat rex ook doet die bok 9 van de 10 keer na de sprong soms heel soms er voor maar meestal erna.
En ik voel het ook al als ik opstap dan voelt het als een brok spanning.
Waar het door komt kan ik je niet mee helpen want daar ben ik zelf ook nog niet achter

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:01

Ze doet het sporadisch. Ze trekt me ook direct mee het zadel uit. Ik maak echt geen kans. Even deze week afwachten en dan beslissen of we zondag wel gaan starten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:23

Rex probeerd mij wel het zadel uit te trekken steekt ook de kop tussen de voorbenen, maar ik blijf nog wel zitten tot nu toe
En hij doet het dus alleen met bepaalde zadels

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:18

Ik ben helaas niet zo'n stevig zittende ruiter en ga er tot nu toe elke keer naast. :+

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:39

Koetjeboe: dat mennen gaat 'ie wel snel onder de knie krijgen!

Ria: de schrikdraad stond niet aan. Was tot nu toe niet echt nodig en ze zijn er allebei zo bang van dat ik het zielig vond! Maar nu moet het wel helaas. (buitenomheining is wel zo stevig dat ze verder niet weg konden). Jammer voor Dora die er geen misbruik van maakt!
En alleen de middelste wei is van ons. De andere vd buren. Vandaar dat ze er maar een uurtje per dag op kunnen.

Saaams: vervelend dat bokken! Rocks heeft er ook een handje van! Maar eigenlijk nooit in de bak. Meer buiten, dan kan hij zich niet inhouden! Heb niet het idee dat het ongemak is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:09

Oeeh... Saams... wat een lastige! Misschien toch ook iets hormonaals ?( al is het er het seizoen niet voor..)

Fatcat:
Ik denk wel dat de Ieren wat meer no-nonsense met hun paarden omgaan, en wat opportunistischer zijn/mogelijk wat meer risico's nemen, wat dan uiteindelijk mee gaat spelen in hoe een dier is.
En dat kan dan supergoed uitpakken, maar net zo makkelijk ook wat minder goed. Daar ken ik toch ook wel heel wat voorbeelden van. En ik heb (helaas zou ik bijna zeggen) geen jaren in Ierland gewoond, maar ken inmiddels aardig wat Nederlandse, Europese en Ierse Connemara's en nogmaals: ik zo op basis van deze pony het niet zo stellig zo durven beweren.

Dus tja. Wat mij betreft blijft het dan toch neerkomen op hoe een specifiek individueel dier is, en zegt land van geboorte/opgroeien mij nog niet al te veel over het al dan niet nuchter zijn van dit dier..

En blijf ik ondertussen gewoon genieten van mijn hardwerkende, doodnuchtere Duits gefokte Ier Jou, en de Nederlands ( uit Deense lijnen) gefokte hondbrutale, maar sensibele miss Attitude, Rory "Race" Rapunzel :')

Birgit:
Dat is op zich natuurlijk goed nieuws. Je probleem was groter geweest als de stroom er wel op had gestaan, en hij deed dit. :+ Nu heb je gelukkig nog iets om op terug te vallen!!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:04

@Punz - uiteraard komt het neer op het individue. Je niet alles (mens of dier) over 1 kam scheren. Ik gaf enkel aan wat mijn ervaring is :)

Andere mensen kunnen een andere ervaring hebben, en dat is prima.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:05

Ik zie de 2018 onck datum voorbij komen op fb. Helaas valt het samen met mijn vriendenweekend....jammer, jammer. . -O- -O-

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:19

Kun je het vriendenweekend niet een weekendje verzetten? Zo jammer anders!
Helaas konden we de 2e zaterdag in juni niet terecht in Ermelo en we wilden ook niet gelijk met de voltige in het eerste weekend.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:43

Vanavond op mijn mobiel wat foto's aan het kijken. Kom ik deze tegen:

Afbeelding

Is een foto van een dinsdagavond, EK heeft les gehad op Jou en Punz, en ik kom hier na de les weer terug bij stal. Heb net de pony's uitgeladen om ze naar hun stal te brengen.

Dat zijn van die momenten waarop ik me zo rijk voel. Gewoon in mijn eentje met 2 pony's op stap geweest, Punzel en Jou uitladen en dan met beiden tegelijkertijd naar hun stallen lopen. Punz rechts naast me en voorop. Jou links en een tikje achter. Magisch moment vind ik dat. Lekker in het donker, met mijn beide pony's aan de hand van trailer naar stal. Het geluid van hun hoeven, frisse buitenlucht en een beetje ponyzweet..

Sirry en Marissa die dan ter begroeting hinniken...

Ik geloof dat ik nooit rijker kan zijn dan op dit soort momenten.. Zo heerlijk! <3

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:19

Punz dat zijn momenten die je moet koesteren!

Pinky26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:13

Punz schreef:
Esje: kan het zijn dat je met meer druk, minder ontspannen start? Toen je net begon met starten stond je er misschien meer blanco in, en was je in het rijden misschien meer bezig met het rijden, en minder met de punten. Jezelf de druk op leggen dat je een minimale score moet halen, maakt misschien dat je verstrakt, daardoor minder echt rijdt, waardoor de punten tegen vallen en je in een negatieve spiraal terecht aan het komen bent?

Pinky: wat bedoel je? Ik heb een wat hete, looplustige snel reagerende merrie, en een meer flegmatieke, maar hardwerkende ruin met een mening, dat maar 'druk' zou ik ze niet willen noemen

Ik bedoel dat ze onverwachte bewegingen enz maken en heel veel energie hebben

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:59

Na woensdag mocht Beaut het even kalm aan doen. Hoofd en lijf tot rust brengen. Vrije dagen gehad, wat grondstretch oefeningen gedaan en een rondje longeren. Vandaag weer met goede moed en een hindernis opgestapt. Bij aandrijven alweer nukkig, boos. Hoe harder ik wilde rijden, hoe meer protest. Even tikje, kreeg ik een bok. Trappen naar mijn been bij aandrijven. Oke er klopt iets niet.. :?
Plan: alles stuk voor stuk ban haar af en reactie peilen. Beginnend met borsttuig. Opstappen.. eeeen wegrijden alsof er niks aan de hand is. Stalgenoot: " wat loopt ze gek" ach ze is nou eenmaal niet de soepelste uit ponyland. Even los stretchen wacht.. daarna een paar kruisjes gesprongen en even ongeinteresseerd als altijd want waaaarom zou ik mijn benen optillen voor een kruisje, kom eens met wat beters :+
Problem solved! *\%/*

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:08

Wat voeren jullie aan je connie naast gras en hooi