Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:28

Hier het hele jaar nachts op stal: weideseizoen langer buiten, buiten seizoen om op de paddock. Dagelijks1/4 schepje ponybrok Subli en als hij wat gedaan heeft een beetje Subli musli zonder. En hooi, daar bemoei ik me niet mee, doet mijn fijne stalhoudster

Nou SM verras ons met je bakkunsten :+

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:03

Dat bakken is geen probleem, maar dat fabrieken van zo'n smoelwerk dat wordt nog een dingetje. :')

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:11

Hier ook s'nachts op stal en van 9 u tot 17.30 buiten. In het zomer seizoen draait het om en staan ze overdag binnen en s'nachts buiten.

Over voer daar ben ik het laatste jaar heel veel mee bezig geweest.
Om nu uiteindelijk echt een strak voerbeleid over te houden .
Ik zit nu op 8 kilo hooi en onbeperkt stro . En subli pony brok. 800 gr per dag.

Wat ik nu belangrijk vind is hoe doet het lichaam het op het voer en dan kijk ik niet alleen naar blijft mijn pony lopen. Maar hoe reageert het lichaam erop. Word zijn hals hard of blijft hij zacht hoe ziet het lende gebied eruit ? hoopt hij vocht op aan het kogelgewricht.
Gaat hij hoesten ? IK geef geen koeienhooi meer. En dat maakt heel veel verschil.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:18

Jeetje klepkippen ;-)

Hier staat alles buiten, nu nog 2 x daags een strookje gras en wat voordroog erbij.

de oude connemara die pensioen heeft staat op een 1/2 basisbrok en hij is in "keuringsconditie"

De shet op een handje brok

de geblesseerde merrie op een 1/3 basisbrok

en Karel staat op 1 kg basisbrok en als ze gewerkt heeft een schep muesli.

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:53

De pony's die nu bij mijn staan, krijgen smorgens ieder een grote zwarte ton kuil en savonds ook weer een bak. Verder krijgen de jonkies 1/4 schep merriebrok en Devil krijgt 1kg merriebrok van Subli per dag met extra vitamine B. De melkproductie wordt wat meer bevorderd en er zit net even wat extra's in voor merrie met veulen. Ben gaf ik altijd1kg sportbrok van Subli toen we volop aan het werk waren, met het dekseizoen gaf ik hem meer! Nu krijgt hij 1/4 schepje basisbrok zodat hij toch wat vitamientjes binnen krijgt!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:33

Hoi! Mag ik mij hier ook melden?
Ik rij sinds kort een connemara, genaamd Justin. Hij is volgens mij best groot voor een connemara, doet me ook twijfelen of ie wel een volle connemara is. Hij is namelijk 1,56 en 11 jaar. Foto's heb ik wel, maar die mogen jammer genoeg niet online, kan evt wel via privé voor de mensen die dat leuk vinden of een uitspraak willen doen over vol of niet :D hij is trouwens ook bont, weet niet of dat uberhaupt is toegestaan?
Ik zou het leuk vinden om gezellig mee te kletsen. Ik sta midden in de Treek met Justin, 50 km aan ruiterpaden :) Verder een goede buitenbak (Agterberg bodem) dus dressuur gaan we ook mee aan de gang. Willen jullie nog meer weten?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:58

Welkom Lieke. :D :D Wat ontzettend tof al die nieuwe mensjes die zich komen melden om mee te keuvelen. :D

1,56m is voor de rasstandaard groot, maar er zijn zeker meer grote connemara E-pony's.
Over de kleur wordt dit genoemd.

Citaat:
Kleuren: Zwart, bruin, vos, smoky, valk, isabel of palomino zijn toegestaan. Ook schimmel en roan komt voor.

Durf geen uitspraak te doen over vol of niet, maar ben wel gek op plaatjes. O:)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:13

Ik ben ook gek op plaatjes hoor O:) Maar wel super leuk, en je staat ook echt in een prachtige omgeving als amazone zijnde volgensmij! Zou willen dat ik een bos in de buurt had bij de pony die ik rij :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:17

kirsten4 schreef:
Ik ben ook gek op plaatjes hoor O:) Maar wel super leuk, en je staat ook echt in een prachtige omgeving als amazone zijnde volgensmij! Zou willen dat ik een bos in de buurt had bij de pony die ik rij :')

Jullie hebben beide PB! Ja, het is echt heeeerlijk. We staan ook op een super stal, lekker kleinschalig maar toch goede faciliteiten :) De treek is ook echt een fijn bos om te rijden. Je kan ook nog oversteken aan de achterkant van het bos, en dan heb je ook nog ongebruikte tankbanen waar je op kan rijden, en nog meer bos :D

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:25

Pfff jaloers :') Ik moet eerst zo'n 3 kwartier over smalle wegen met aardig wat landbouwverkeer voordat ik eens bij een bos ben -O- en rij geen relaxte connemara , maar een NRPS'er met nogal wat Arabieren bloed die zich overal druk om maakt :') Opzich prima verkeersmak, maar echt grote voertuigen die dan vaak ook nog te hard rijden, nee dat is niet ech fijn..

Maar heb de foto's gezien, leuk! :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:26

kirsten4 schreef:
Pfff jaloers :') Ik moet eerst zo'n 3 kwartier over smalle wegen met aardig wat landbouwverkeer voordat ik eens bij een bos ben -O- en rij geen relaxte connemara , maar een NRPS'er met nogal wat Arabieren bloed die zich overal druk om maakt :') Opzich prima verkeersmak, maar echt grote voertuigen die dan vaak ook nog te hard rijden, nee dat is niet ech fijn..

Haha ja ik mag echt in mijn handjes klappen. Stal is ook maar 10 minuutjes vanaf huis fietsen. Maar hoe ben jij in dit topic verzand geraakt dan?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:31

liekec schreef:
kirsten4 schreef:

Haha ja ik mag echt in mijn handjes klappen. Stal is ook maar 10 minuutjes vanaf huis fietsen. Maar hoe ben jij in dit topic verzand geraakt dan?

Ik heb een connemara gerede van andere mensen, Bosco Dawn, die (helaas) verkocht is en die nu van Changex3 hier op bokt is, zij zit ook in dit topic. Heb ook nog wel andere connemara's bij die mensen gereden zo af en toe. Vind het geweldige pony's en omdat ik ze dus ook gereden heb ben ik hier terecht gekomen haha :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:44

Oooh oké! Maar wel blij met je paardje die je nu rijdt?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:46

Jazeker! Dat is ook zeker een leukerd, vind zoveel paarden leuk :D Mis Bosco echt nog steeds enorm, maar ik maak geen onderscheid tussen de paarden, de een is niet leuker dan de ander & gelukkig heeft hij een goed huis bij Changex3.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:32

Welkom lieke
Wij hebben ook een echte connemara en hij is 5 en gemeten op 1.55, ook een lekkere maat dus. Ben heel benieuwd naar die van jou.

Bedankt iedereen voor het beantwoorden van mijn vraag over voer. Ze krijgen hier onbeperkt kuil en melody kreeg af en toe wat brok bij, onze merrie krijgt er niets bij, die werkt verder niet, maar heeft wel een veulen van 5 mnd aan de voet, maar ze doet het er super op. Melody moet nu toch ook af en toe bier en dat moet ook over de brok, dus we gaan t een beetje opvoeren naar eerst maar eens 1/4 schep per dag, alleen s avonds als hijop stal komt, kan ik daar als t goed gaat s morgens ook hetzelfde gaan geven.

Bij ons is het bos ook heerlijk dichtbij, 10 min. Stappen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:42

Oh mijn merrie krijgt ook 2 kg merriebrok per dag. Veulen eet er ook gretig van mee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:25

Dat ben ik haha!
En ik ben ook wel benieuwd naar plaatjes! Welkom trouwens. :j

Morgen neem ik het zwartje maar weer een keer mee op concours! Hopelijk blijft het droog, dat is voor haar heeeel belangrijk. Ze loopt vrijwel nooit in de regen en de vorige keer op cc stormde het dus laat ik zeggen dat dat niet zo tof was. :roll: vanavond nog maar weer even rijden en dan gaan we kijken of we morgen tussen de bordjes kunnen blijven! _O- :D

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:42

Ik heb Otto net even lekker gereden, hij liep heel goed, wat ben ik blij met die pony, vooral ook omdat mijne nadere ook een arabiertje is en ook overal naar kijkt, die dressuurt niet zo goed als Otje maar kan wel goed springen :)
Afbeelding

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:24

Iedereen die wilde heeft nu PB!
Leuk dat jullie zo open zijn voor nieuwe mensen haha.
Die hierboven is niet zo groot ofwel?

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:30

Op de foto is mij arabiertje, die is een normale D, eerder een grote D dan een kleine :o, hij springt daar een beetje raar wat hij ging iets te snel voor een afsprong :')

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:33

Jaaa vandaag melody weer gereden! Top fitte pony! Hij was er wel even uit, maar pakte het toch weer aardig op, das lastig als ie nog niet zoveel kent. We konden in een droge bak rijden, net voor de buien aan

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:34

Gefeliciteerd *\%/* echt fijn dat je weer kan rijden!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:36

Oh vandaar! hij toont inderdaad klein, maar dat zal ook wel komen door het Arabier-zijn.
Fijn dat het rijden goed ging! Wij hebben een heerlijke bak, echt altijd droog. Wel fijn als je geen binnenbak hebt :)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:12

Ben heel benieuwd naar Pronkjewail (?) En haar bokt korting bij Tieks :-)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:50

Ik ben ook benieuwd, hoe was ie?