paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:05

randie schreef:
Wij hebben hier op stal een zilverappel- pallomino veulen van gameboy. Heeel erg mooi Lachen

Een zilver appel gekleurd paard heeft als basis kleur zwart. Een palomino gekleurd paard heeft als basis kleur vos. De combinatie die je opnoemt kan dus nooit, hetzij het een silver smokey black is maar in meer dan 35jaar paarden fokken ben ik er nooit ene tegen gekomen.

randie schreef:
Volgens mij noem je de pony hierboven. Roan kleurig. Dont blame me of im wrong Tong uitsteken. Wanneer die kleur zwart is , is het geloof ik een moorkop>?

Roan = onveranderlijke schimmel en dat is de pony zeker niet. Bij roan-schimmels veranderd het hoofd en benen niet van kleur, dwz 'vergrijzen' niet. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat er vergrijzing is op het hoofd. De kleur, hetzij zilver of palomino (creme gene) komt niet van Gameboy die bruin is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:51

Nee die komt van mama af Lachen mams heeft het ook. Dan is zij denk ik zilverappelvos? Want ze ziet er echt pallomino kleurig uit
zal eens foto van maken.

Roxiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:12

Ow wat een gave kleuren allemaal Haha!
Ga deze topic zeker wel in de gaten houden Pling

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:51

randie schreef:
Wij hebben hier op stal een zilverappel- pallomino veulen van gameboy. Heeel erg mooi Lachen

Volgens mij noem je de pony hierboven. Roan kleurig. Dont blame me of im wrong Tong uitsteken. Wanneer die kleur zwart is , is het geloof ik een moorkop>?

Ja, dat het een roan was, dat wist ik...
Maar wat voor 1...geen red roan (roodschimmel) in ieder geval.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:22

In elk geval een van de pony's die in dit topic als roodschimmel worden bestempeld is volgens mij stekelharig. Deze paarden zijn in de winter vaak lichter (witter) dan in de zomer.

Er zijn twee soorten stekelharig (maar weet niet meer hoe ze heten). Bij de ene soort zijn de witte haartjes gelijkmatig verdeeld over het lichaam. Bij de andere soort concentreren deze zich rond buik, lies en staartaanzet.

Van de tweede soort heb ik wel een voorbeeld: http://www.mijnalbum.nl/Foto=GGJCUM7F
In de zomer is ze dus donkerder dan dit, en in de winter een stuk witter. Zo erg dat mensen wel eens vragen of ze nog helemaal wit wordt Tong uitsteken
Ik denk dat als de witte haartjes gelijk verdeeld zijn je nog sneller denkt dat het een schimmel is.

Heeft iemand anders daar ook een voorbeeld van???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:46

Stekelharig? Maar dan noem je toch altijd eerst een kleur? Dus bijv. mijn Haf is vos maar ook stekelharig omdat hij witte haren over z'n hele lijf heeft.
Dit is een foto van mijn shet van eergisteren. Zijn benen blijven donkerbruin van kleur ook de onderkant van z'n manen en staart is erg donker. Is dit dan ook stekelharig? Ik vind het toch gewoon schimmel hoor Haha! Op de tweede foto zie je ook nog een soort aalstreep.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FVATFX8Y
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ERBRFIVA

Peterina

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links au

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:51

Tody schreef:
In elk geval een van de pony's die in dit topic als roodschimmel worden bestempeld is volgens mij stekelharig. Deze paarden zijn in de winter vaak lichter (witter) dan in de zomer.

Er zijn twee soorten stekelharig (maar weet niet meer hoe ze heten). Bij de ene soort zijn de witte haartjes gelijkmatig verdeeld over het lichaam. Bij de andere soort concentreren deze zich rond buik, lies en staartaanzet.

Van de tweede soort heb ik wel een voorbeeld: http://www.mijnalbum.nl/Foto=GGJCUM7F
In de zomer is ze dus donkerder dan dit, en in de winter een stuk witter. Zo erg dat mensen wel eens vragen of ze nog helemaal wit wordt Tong uitsteken
Ik denk dat als de witte haartjes gelijk verdeeld zijn je nog sneller denkt dat het een schimmel is.

Heeft iemand anders daar ook een voorbeeld van???

De paard/pony is deze voorbeeld is niet stekelharig maar toont, volgens mij, de uitwerking van de Rabicano gene. Heeft niets met stekelharigheid te maken en/of schimmel.
Hier enkele links met info over die gene:
http://www.equinecolor.com/rabicano.html

Op deze foto is een verschil te zien tussen een onveranderlijke schimmel (black ROAN) en een vos met RABICANO:
http://www.mustangs4us.com/colors/liz%2 ... smalla.jpg

Foto van vos engels volbloed met Rabicano EN sabino:
http://www.angelfire.com/on3/TrueColour ... a_lace.jpg

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:13

Mijn merrie die in Frankrijk staat is grijs-bont !!
Ik had gedacht dat ze mss op latere leeftijd helemaal wit zou worden, maar dat is gelukkig niet gebeurd !! Haha!
Het grijs is wel wat lichter geworden, maar haar velletje eronder is nog steeds helemaal grijs, en het is nu al enkele jaren hetzelfde gebleven !! Vork

Ze heeft een licht-grijs hoofdje met een brede witte bles, een grijze plek op haar borst en grijs rond de staart, ook haar staart was dus bijgevolg grijs. Maar de staart zelf is nu helaas bijna helemaal wilt Koe

Foto's komen als je wilt !! Knipoog

Haar zusje had ook een grijs hoodje, en grijs rond de staart. maar had dus verder geen grijs Knipoog

ook heb ik 3 Issabelle kleurige-bonte paarden gekend in Frankrijk. Heel speciaal en heel mooi !!
Voor de rest heb ik een hele tijd een appaloosa gereden.
Wat ik ook heel bijzonder vond, was een fjord zonder aalstreep Haha! maar zo heb ik er maar één gezien in mijn hele leventje Knipoog
crème kleurige merries heb ik er 2 gereden.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:19

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:43

ik zag 2 september in sonnega een
cremello andalusiër

ik zoek wel een foto, want het is een heel zeldzame kleur.
het is een soort albino, cremello's hebben ogen
die lijken heel erg op maanogen ook.

http://www.manegedeburd.nl/privatedata/ ... _52_13.jpg

geweldig gezicht ^^ Bloos! hij stond tegenover mijn trailertje te paraderen toen ik proppen uitdraaide
ik kreeg echt kriebels in mijnbuik, prachtdier

Edit: sorry ^-^ Veranderd Dromen
Laatst bijgewerkt door moonprayer op 04-09-06 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:46

Foto graag als link plaatsen, staat in de titel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:42

WickedSanty schreef:
ik zag 2 september in sonnega een
cremello andalusiër

ik zoek wel een foto, want het is een heel zeldzame kleur.
het is een soort albino, cremello's hebben ogen
die lijken heel erg op maanogen ook.

http://www.manegedeburd.nl/privatedata/ ... _52_13.jpg

Er is een Rijschool stoeterij die niets anders heeft als cremello en perlino (zoals die op de foto!) hengsten! Zij doen er shows mee en zijn al in Belgie en Nederland geweest.

Even voor de duidelijkheid:
- Albino-isme is een dermatologische (huid!) afwijking waarbij er GEEN kleur pigment aanwezig is in het lichaam. Huid is ALTIJD geheel roze van kleur EN ogen zijn ALTIJD rood of donker roze van kleur.
- Cremello/perlino/smokey cream daarintegen is een kleur dat veroorzaakt wordt door de dubbel verdunning van de creme gene op een basis kleur, hetzij vos, bruin of zwart. Cremello's hebben 99% van de tijd roze huid (er zijn gevallen bekend - zeer zeldzaam - met een donkere huid plek) EN ALTIJD 100% blauwe ogen, die niets te maken hebben met maanogen of dergelijke.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:21

Hier bij Bartabas in Versailles staan er heel veel Crème-kleurige Andalusiërs... Ze doen bepaalde septakels enkel met die crème-kleurige andalusiërs...
Ik heb er al verschillende keren een reportage van gezien en vele artikels over gelezen. ik wil er echt snel een keer naar toe Knipoog

http://www.acadequestre.fr/index-40-his ... 0-28-0.htm

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:18

Stekelharig, rabicano, ik weet het niet meer hoor.

http://www.denieuweark.nl/content/view/59/28/1/4/
Deze site bijvoorbeeld. Daar wordt ook wel de door jou genoemde rabicano aangehaald.

Maar hoe meer ik zoek op het internet, hoe meer ik tegenkom dat het overal anders genoemd wordt....... Ik heb het ooit uitgezocht. Toen kwam ik bij een oude tekst uit waar melding werd gemaakt van twee typen stakelharigheid. Maar sinds voor alle paarden steeds vaker de western/ appaloosa kleurnamen worden gebruikt......

Ik hou het maar op het nederlands: Stekelharig Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:13

Tody schreef:
Stekelharig, rabicano, ik weet het niet meer hoor.

http://www.denieuweark.nl/content/view/59/28/1/4/
Deze site bijvoorbeeld. Daar wordt ook wel de door jou genoemde rabicano aangehaald.

Maar hoe meer ik zoek op het internet, hoe meer ik tegenkom dat het overal anders genoemd wordt....... Ik heb het ooit uitgezocht. Toen kwam ik bij een oude tekst uit waar melding werd gemaakt van twee typen stakelharigheid. Maar sinds voor alle paarden steeds vaker de western/ appaloosa kleurnamen worden gebruikt......

Ik hou het maar op het nederlands: Stekelharig Haha!

Als je iets over kleuren wilt leren of te weten komen dan is het beste om een ECHTE kleuren site te raadplegen. Helaas omdat het wereldje grote is dan Nederland is de referentie taal meestal engels. Dit heeft niet te maken met zg " ... western/appaloosa kleurnamen ..." maar met het feit dat de meeste research/onderzoek en ontdekkingen op het vlak van kleuren genetica bij paarden door engelstalig wetenschappers is gebeurt.

'Stekelharig' is gewoon een omschrijving van witte haartje in een vacht, hetzij paard, kat of koe ! En als een omschrijving dient het want iedereen kan zich inbeelden wat het betekend of wat ermee bedoelt wordt.

'Sabino' en 'Rabicano' zijn wetenschappelijk namen voor genen die gelinkt zijn aan bepaalde karakterische aftekeningen. De woorden zelf zijn Spaans afkomstig en werden al honderden jaren geleden gebruikt om deze 'kleur' aftekeningen te beschrijven.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:50

En welke termen worden daar in de nederlandse geschiedenis voor gebruikt???
Deze "wetenschappelijke" namen worden nog maar kort in andere landen gebruikt als waar zij hun oorsprong hebben. Ik zal niet ontkennen dat het gebruik van andere termen de verschillen in de kleuren duidelijker maakt. Helemaal nu er ook in nederland steeds meer paarden zijn met "bijzondere" kleuren.
Ik zal eens kijken of ik het oude artikel nog kan vinden, misschien dat je dat ook interessant vindt?

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:15

sorry maar ik vind er maar een paar bijzondere tussen zitten!!
roan's vind ik niet bijzonder want die zijn er zo veel!!
valk vind ik niet bijzonder
palomino vind ik niet bijzonder
bont vind ik niet bijzonder
ik weet zo niet meer alle namen maar er zitten er wel een paar tussen!!!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:51

lindavd schreef:
sorry maar ik vind er maar een paar bijzondere tussen zitten!!
roan's vind ik niet bijzonder want die zijn er zo veel!!
valk vind ik niet bijzonder
palomino vind ik niet bijzonder
bont vind ik niet bijzonder
ik weet zo niet meer alle namen maar er zitten er wel een paar tussen!!!

Zie jij die kleuren, die je niet bijzonder vindt dan, alle dagen in de wei staan dan?
Als je dit niet bijzonder vindt, wat vind je dan wel bijzonder van kleur als ik vragen mag?
Niet aanvallend bedoelt hoor, ik vraag het mij gewoon af...

Niet 'bijzondere' kleuren vindt ik:
- de gewone schimmel, vos, bruin en zwart (in beperkte mate want echt pikzwart zie je nou ook niet zoveel).
- de typische 'raskenmerkende' kleuren, zoals bvb bont voor een tinker omdat je dat zo vaak ziet, maar een bonte warmbloed of nrps ofzo vind ik dan wel weer speciaal en apart.
De gewone fjordenkleur vindt ik ook niet zo speciaal, maar de minder voorkomende zoals rood en blauw vind ik dan wel weer speciaal.
De kleur die haflingers hebben vind ik bij een haflinger niet zo speciaal, maar datzelfde kleur, zweetvos dacht ik dat het was, vind ik dan wel weer iets hebben bij niet haflingers. Een haflinger met koffievos kleurige vacht en lichte manen is dan wel weer bijzonder (foto staat hier ook ergens op de 1ste pagina dacht ik)
De kleur die Belgische trekpaarden hebben (roan?) vind ik wel speciaal, maar niet voor een trekpaard, omdat je die zo vaak ziet. Een warmbloed of pony met dat kleur is dan weer wat anders.

Zowat alle kleurtjes die ik hier gezien heb vind ik best speciaal hoor! Palomino, bont, valk, appaloosa, roan, het zijn kleurtjes die je niet alle dagen tegenkomt en die echt wel opvallen in bvb een manège les of op wedstrijd ofzo. Aparte kleurtjes toch wel. Natuurlijk zie je palomino, bont, valk en... wel wat meer dan sommige andere vermelde kleurtjes, maar toch ook niet zo vaak als de 'standaard' kleuren hè. Als ik zo'n kleurtje op wedstrijd tegenkom kijk ik toch wel al wat vaker op dan als wanneer ik een bruine of vos zie. Ik vind ze nog altijd iets speciaals hebben!

Maar ja, dat is natuurlijk ieder zijn voorkeur hè Lachen Als jij dat niet bijzonder vindt, dan heb ik daar geen problemen mee hoor! Dat maakt iedereen voor zichzelf uit hè! Wou het toch gewoon even melden *lol*

Blijf maar posten die links naar 'aparte' kleurtjes, vind het zeker de moeite om eens een kijkje te nemen Haha!!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:55

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:59

Tody schreef:
En welke termen worden daar in de nederlandse geschiedenis voor gebruikt???
Deze "wetenschappelijke" namen worden nog maar kort in andere landen gebruikt als waar zij hun oorsprong hebben. Ik zal niet ontkennen dat het gebruik van andere termen de verschillen in de kleuren duidelijker maakt. Helemaal nu er ook in nederland steeds meer paarden zijn met "bijzondere" kleuren.
Ik zal eens kijken of ik het oude artikel nog kan vinden, misschien dat je dat ook interessant vindt?

De term 'Sabino' dateert al van de mid-1940 jaren, en 'Rabicano' van uit de middeleeuwen dus men kan ze niet precies nieuw noemen.

Ik ben zeker geinteresseerd in het oude artikel. Ik heb zelf boeken en artikelen die dateren van 1955 tot heden en voeg graag artikelen die ik niet heb erbij. Probleem met het oude spul is dat het zo goed als achterhaald is. De ontdekkingen alleen al in de laatste 5 jaar van de Extension gene (2000) (wat zorgt voor zwart of vos), de Agouti gene (wat zorgt voor bruin) en de Creme gene (2002!) hebben grote voortgangen gegeven aan de kleurgenetica en waarvoor ze DNA tests hebben ontwikkeld. Alles voor die periode was 'geleerde gis-werk' (educated guess) dat gesteund werd door onderzoek. Momenteel zijn er nog maar een DNA test beschikbaar voor de gene dat verantwoordelijk is voor O.L.W.S. bij overo's en een DNA test voor HYPP aandoening. Natuurlijk zijn er verder ontwikkeling en ontdekking opkomst maar momenteel gaat er meer uit naar het onderzoek naar bepaalde ziektes dan kleurgenetica.

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:19

hallo, ik heb een palominobont veulen, met blauwe ogen, Bloos
opzich niet bijzonder, maar wel als je bedenkt dat de moeder donkerbruin/zwart is, en de vader bruinbont en ze allebei bruine ogen hebben Knipoog

Showtime_

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links au

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:15

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:24

Quicksilver, is het mogelijk om je foto's naar links te veranderen? Staat in de titel ook... Anders wordt het een verzameltopic en gaat ie op slot en dat willen we vermijden natuurlijk!

miscza schreef:
hallo, ik heb een palominobont veulen, met blauwe ogen, Bloos
opzich niet bijzonder, maar wel als je bedenkt dat de moeder donkerbruin/zwart is, en de vader bruinbont en ze allebei bruine ogen hebben Knipoog
Euh, kan dit??? (Peterina, jij zult het wel weten denk ik Knipoog *lol*)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:36

Tweety_be ; volgens mij moet het mogelijk zijn hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:41

Leuke paardjes allemaal.. apart.. mooi Ja
Wij hebben ook een heel gaaf perzikpaard op de manege staan, heb ik alleen helaas even geen foto van..