Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:58

Die van mij krijgen weinig krachtvoer en voldoende ruwvoer en dan nog vitaminen&mineralen, doen ze het prima op zo :j

Vandaag Bosco Dawn voor de zoveelste keer kunnen verkopen, er was weer veel bewondering voor hem op het oefenspringen. Altijd leuk!! :D

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:21

Ik wil hem wel weer }> :j <<) <<) <<)

Niet dat je hem van mij gekocht hebt maar je snapt wel :') :')

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:41

Bosco is ook wel erg mooi!

De Connies die ik heb gehad reageerden niet op voer, kouder weer of wat dan ook.
Zelfs als ze net geschoren waren dan nog waren ze niet heftiger.
Een van de drie is van zichzelf heel heet en de andere 2 waren gewoon redelijk onverstoorbaar.
Ook nooit problemen met teveel gras of teveel brok.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:09

Ook relaxed in het verkeer? (ik ben me er van bewust dat elk paard anders is en dat ook een stuk opvoeding/gewenning is). Leuk om jullie ervaringen te lezen.
Ik zoek eigenlijk een nuchter, werkwillig dier voor recreatieve doeleinden (hobbelen in het bos dus :') ) waar mijn kinderen ook af en toe een rondje op kunnen en mee kunnen 'tutten'. Een gezinspony dus en 'durf' een haflinger/fjord/tinker niet zo goed aan, ben bang dat ze (over het algemeen) te sterk en eigenwijs zijn. Maar ik val wel op dat 'stoere' en heb ontdekt dat ik de connemara ook stoer vind =:)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:17

Zoonlief ging met 2 van de 3 alleen en in de groep mee naar buiten. Prima verkeersmak en konden ook tegen landbouwverkeer.
De derde, die sowieso al een stuk heter is, kon ook wel mee naar buiten maar die vond het allemaal veel spannender. Maar die pony was in alles niet heel Connemaratypisch, niet in zijn bouw en ook niet in zijn karakter. Wel een superfijne en lieve pony en kan geweldig springen maar echt een heethoofd. (de vos in mijn profiel)
Alhoewel hij als 4-jarige, net zadelmakke pony, wel weer voorop liep in de groep op een ponykamp. Dat dan weer wel. :D

Nuchter en werkwillig past iig bij de meeste Connemara's!

Over nuchter gesproken. Ik vergeet nooit de eerste keer dat wij met de hengst Easter op concours gingen. We hadden hem net 2 weken op stal en we waren nog niet heel erg gewend aan de omgang met een hengst. We laden hem van de trailer op zo'n groot weiland en vlak achter de trailers stond een hele kudde jonge paarden achter slechts een draadje. Het hele zootje ging aan de kletter (ze bleven gelukkig wel achter het draadje) en veel pony's reageerden daar enorm op.
Ik was als de dood dat Easter ook zo zou reageren maar die deed er echt helemaal niks op uit en bleef kalm en geduldig bij de trailer staan.
Zelfs al stonden er (hengstige) merries naast hem, hij verblikte of verbloosde nooit. Behalve als hij echt mocht dekken :+
Zo vaak gehad dat mensen onder zijn buik gingen kijken of hij wel echt hengst was. }:0
Wat een topkarakter!
Laatst bijgewerkt door Bar op 20-02-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:19

Punzel is compleet onverstoorbaar qua verkeer. Jou-Jou eigenlijk ook, die is buiten eigenlijk nergens bang voor. Enige lastige bij Jou-Jou is dat hij erg boos kan reageren op wat volgens hem irritant geluid is, en dan met name als dit achter hem is. Maar dit is zo'n typisch Jou-Jou trekje, heb dat bij andere Connemara's nog niet gezien eigenlijk.

Jou-Jou is daarbij werklustig zonder echt heet te zijn. Maar ik moet hem schraal houden. Als ik straks iets meer gó wil hebben dan hoef ik er alleen maar iets meer voer in te stopen. Ideaal!

Dus de Connemara die jij zoekt moet goed te vinden zijn Majabeestje! Ik vind ze in ieder geval in het contact prettiger dan Tinkers ( die kunnen zo in zichzelf gekeerd zijn, en toch inderdaad ook wat bot zjin), en makkelijker dan Haflingers.

En ja: natuurlijk zijn er ook eigenwijze Connemara's, en er zitten ook best hete pony's tussen. Maar als je gewoon zoekt naar een wat ouder, meer ervaren dier (wat je dan dus ook gewoon echt uit kunt proberen of het matched), dan vind je onder de Connemara's ongetwijfeld wat je zoekt.

In mijn zoektocht naar een Connemara heb ik destijds een aantal Connemara's gezien en gereden, en ze voldeden echt allemaal aan dat wat jij in een paard zoekt!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:22

Ik heb sinds kort een connemara, ook geïmporteerd door stal Tieks. Hele lieve en brave pony, maar als ik maar met een singeltje aankom (is nog onbeleerd) wordt hij zo scherp, maakt zich helemaal bol en wil t liefst de singel uit je handen slaan. Ik ben bang dat hij dus al geprobeerd is.. Of iemand die dit gedrag herkend?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:34

Had je hem wel als onbeleerd gekocht bij de handelsstal, x-tico?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:38

Marrit13 schreef:
Had je hem wel als onbeleerd gekocht bij de handelsstal, x-tico?

Ik heb hem van iemand anders die hem van daar heeft, en zou toen onbeleerd zijn geweest. Maar dat weet je natuurlijk nooit.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:39

Nee.. herken in niets van eerlijk gezegd.
Even ter illustratie ( maar had filmpje hier al eerder geplaats geloof ik).
In dit filmpje zit ik voor het allereerst op mijn merrie, die op dat moment voor de circa 8ste á 9de keer onder de man is.

En ja..
Ik ga er dus na een rondje in de bak gewoon mee naar buiten ( en geloof me: ik ben als ruiter een talentloze schijtbak :D ) :

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:41

Wat fijn om te lezen, het nuchtere karakter. Sowieso zal ik verschillende pony's gaan proefrijden dan.
Ik voel meestal direct wel of ik me vertrouwd voel of niet, dat scheelt.
En ja, ik lees natuurlijk veel van Punz over haar schatjes en dan word je vanzelf besmet met dit virus :+

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:42

Die is wel echt braaf Punz!
Mijne is verder ook super braaf, tot je met een singeltje aankomt.. Deken kan ik wel gewoon opdoen, is ook spannend maar singel wordt hij zo nijdig van.. Ik zal hem eens proberen te filmen vandaag of morgen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:44

x_tico schreef:
Mijne is verder ook super braaf, tot je met een singeltje aankomt.. Deken kan ik wel gewoon opdoen, is ook spannend maar singel wordt hij zo nijdig van.. Ik zal hem eens proberen te filmen vandaag of morgen.

Vreemd. Vervelend ook.
Heb je hem al wel kunnen aansingelen of nog niet?
Het roept blijkbaar iets bij hem op. Angst of pijn? Je weet dus weinig van zijn achtergrond, misschien kan je toch nog achter wat dingen komen?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:56

Ging mij er even om dat je hem niet als beleerd hebt gekocht en dat je dan dit krijgt ;)

Wat een leuk filmpje Punz! Aangezien ik ook een talentloze schijtbak ben spreekt me dit enorm aan. Werd al even bang van de voorgaande posts inzake het heet worden op eten :Y)

Denk dat ik binnenkort dan toch maar eens wat actiever moet gaan zoeken O:)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:02

Majabeestje schreef:
x_tico schreef:

Vreemd. Vervelend ook.
Heb je hem al wel kunnen aansingelen of nog niet?
Het roept blijkbaar iets bij hem op. Angst of pijn? Je weet dus weinig van zijn achtergrond, misschien kan je toch nog achter wat dingen komen?

Ik kan er nog niet mee in de buurt komen. Proberen hem er nu wat mee te aaien maar bouwt onwijs veel spanning op..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:23

Oh dat is balen dat de pony de singel zo spannend vindt. Doet ze dat ook als je een hand op het borstbeen legt? :)
Die van mij vindt het aansingelen niet heel tof. Het is nu even afwachten tot haar eigen zadel er is. Dan kan ik uitsluiten of het door het zadel komt. Laatste weekje wachttijd is ingegaan. Hopelijk krijg ik volgende week bericht dat het verzonden is naar NL.

Over het buitenrijden kan ik nog niet zo heel veel zeggen. Met proefrijden vond ze het buiten wel spannend, maar dat kan ook heel goed door mezelf komen. Ze is wel van de kijkerige. Zowel met haar ogen als de oren. Die kijken vrolijk mee. Denk dat ze met wat ervaring heel prima buiten te rijden is.
Kindproof is ze iig wel. Mijn zoontje heeft haar uitgebreid getest _O-

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:28

Bij zo'n pony moet je het vertrouwen echt winnen. Toen ik Larry kreeg (ook van Tieks) was hij een en al wild, geen manieren, steigeren aan hand, hij kende alleen erop zitten en was erg rillerig, nu heb ik hem bijna anderhalf jaar en het is een totaal andere pony, alleen in 'spannende of enge' situaties komt zijn oude gedrag/karakter naar boven. Heel veel de tijd nemen en alles stapje voor stapje aanpakken!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:43

Geen stress hebben over heet worden op eten hoor. Is juist superfijn! Jou doet het echt heel prima op sober voer ( goedkoop ook :D ), maar wil ik hem heter dan kán dat gewoon.

Verder: niet vergeten dat Connemara's toch ook wel eenkennig zijn. De pony heeft dus wel wat tijd nodig om te wennen ook. Ik heb Punzel vanaf dat ze veulen is, en ze kon al heel snel gewoon netjes voetjes geven ed..

Alleen... toen ze voor het eerste kennismaakte met mijn smid vónd ze dat wat hoor. Ze kende hem niet, dus toen hij haar alleen maar wilde aaien werden haar toch al grote ogen nóg groter, en ze was werkelijk stíkbeledigd. :+

Als je haar niet zou kennen zou je denken dat ze bang was, maar joh.. .Ze was gewoon ronduit beledigd, vond dat de hoefsmid zich schuldig maakte aan een zéér ongewenste intimiteit :=
Bóós dat ze was over die eerste aanraking ( echt gewoon een aaitje over haar flank..)

Maar ze heeft zich netjes laten bekappen hoor: liet zich heel prima begrenzen door me. En na de eerste keer kende ze hem, en was ze gewoon haar eigen vriendelijke, contactzoekende zelf..

Dus dat ook even mee laten wegen.
En verder:
Wat een beetje lastig is met de Ierse import pony's is dat je toch niet precies weet wat de achtergrond van de pony is. En ik vrees dat niet alle ieren hun pony even tactvol laten kennismaken met zaken als zadel en hoofdstel.
Van Connemara's wordt gezegd dat ze "born broke" zijn, dus mogelijk heeft er ergens een fokker dit te letterlijk genomen, en is de pony misschien toch wat overvallen geweest...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:57

Dat hoefsmid verhaal is wel herkenbaar. Madam wilde eerst bij mij haar voeten niet optillen. Ook gewoon niet. Poot stijf aan de grond O:)
Ineens was het wel prima en tilt ze braaf alles op. Degene die haar bekapt kan met haar aan de slag, maar op een gegeven moment als ik denk dat ik ondertussen wat anders kan doen gaat ze lopen mutsen. Ga je weer bij haar hoofd staan houdt ze er ook subiet mee op :')

Geloof ook niet dat de Ieren heel subtiel met de pony's omgaan. Wat ik begreep word er doorgaans gewoon een zadel opgekwakt, vastgesjord en hopsa ruiter(tje) er op.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:28

Veel van die geïmporteerde Ierse pony's die onbeleerd zijn is vaak niks mee gedaan/in het wild gevangen. Ken er daar meer van en daar is&was ook niks mee te beginnen, pony's blijven voor altijd bangig en wantrouwend.

En klopt, er word volgens mij gewoon een zadel opgegooid , met een slof in de krul getrokken en dan verkocht. Zo zag het er uit bij Larry. En die was ook ongeveer 40kg te ligt door de reis naar Nederland. Echt heel fijn word er niet met die pony's omgegaan, krijgen weinig (ruw)voer tijdens zo'n reis, de een zal er beter tegen kunnen dan de ander maar in het algemeen heb ik er weinig goeds over gelezen.

Je kunt het allemaal niet controleren, maar meestal is er met elke pony wel iets die geïmporteerd is uit Ierland. Maar neemt verder niet weg dat het geweldige pony's blijven, zou ook niks anders willen :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:34

Change3x schreef:
Veel van die geïmporteerde Ierse pony's die onbeleerd zijn is vaak niks mee gedaan/in het wild gevangen. Ken er daar meer van en daar is&was ook niks mee te beginnen, pony's blijven voor altijd bangig en wantrouwend.

En klopt, er word volgens mij gewoon een zadel opgegooid , met een slof in de krul getrokken en dan verkocht. Zo zag het er uit bij Larry. En die was ook ongeveer 40kg te ligt door de reis naar Nederland. Echt heel fijn word er niet met die pony's omgegaan, krijgen weinig (ruw)voer tijdens zo'n reis, de een zal er beter tegen kunnen dan de ander maar in het algemeen heb ik er weinig goeds over gelezen.

Je kunt het allemaal niet controleren, maar meestal is er met elke pony wel iets die geïmporteerd is uit Ierland. Maar neemt verder niet weg dat het geweldige pony's blijven, zou ook niks anders willen :)

Klopt die van mij kwam op 3 jarige leeftijd binnen als een mager scharminkel.
Was inderdaad ook 'zadelmak' maar hoe.. Bokken en rennen kende niks..
Dit was ze toen ze hier een paar maanden was, 1 van de eerste buitenritten dat ze mee mocht.
Afbeelding 3 of 4 jaar oud was ze hier.

Nu is ze gelukkig! sinds augustus van ons en ze is echt 180 graden gedraaid qua karakter. Ze was heel wantrouwend, snel in paniek en gewoon gemeen af en toe (wel uit angst ''gelukkig'') Haar karakter is echter heel anders. Hele lieve knuffelige merrie met een ontzettende will to please, win haar vertrouwen en ze doet alles voor je. Volgt me overal waar ik ga en is het meest meewerkende paardje wat ik ooit onder mijn kont heb gehad. Maar wel ontzettend vlug in paniek om kleine dingen maar gelukkig vertrouwt ze voortaan op mij en kunnen we gewoon verder waar we mee bezig waren.
Waar ze eerst op de poetsplaats alles kapot trok wat er kapot kon, staat ze nu met haar oogjes dicht te soezen.

Afbeelding Dit is haar nu.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:37

Jeetje die is ook echt opgeknapt!

Echt zonde om te zien hoe erg sommige pony's eraan toe zijn/waren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:45

Moet nu wel even relativeren hoor!
Ook in Ierland zijn er heel veel nette fokkers, ponyeigenaren die gek zijn op hun dieren en er netjes mee om gaan.
Maar net als in Nederland ( sorry, maar zie de Nederlandse paardenmarkten) is er ook een categorie die het minder nauw neemt.

En tja... Als je dan perse een goedkope Connemara wil, dan loop je toch iets meer risico dat je dit soort types tegenkomt denk ik dan..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:47

Change3x schreef:
Jeetje die is ook echt opgeknapt!

Echt zonde om te zien hoe erg sommige pony's eraan toe zijn/waren.

Ja ze was echt een zielig, bang dotje. Je kon tot afgelopen zomer ook niet bij haar achterbenen komen met een slang, hoevenkrabber ofzo. Ze heeft heel veel moeten leren, heb me in het begin wel eens afgevraagd waarom ik zo'n moeilijke pony had gekocht. Tot ik door kreeg dat ze vooral heel veel vertrouwen en leiderschap miste, ze is gewoon heel onzeker en heeft continu bevestiging nodig. En die heeft ze nooit gekregen, ze liep namelijk 3jr lang in manege lessen mee. Daar had ze een tik om continu met haar hoofd te schudden van boven naar beneden. Blijkt nu ook dat dat pure stress is geweest. Hoe meer ze gebruikt werd in de lessen hoe ''vervelender'' ze werd.
Op een bepaald moment ging ze zelfs steigeren uit schrik, zo heeft ze vlak voordat wij haar kochten gesteigerd bij een beginnend ruiter, die aan haar teugels begon te trekken en haar achterover trok |( Een week later hebben wij haar gekocht, ze heeft daar wel een schrik van opgelopen. Mijn jas even uittrekken of mijn cap goed zetten was echt reden tot paniek, nu gaat dat veel beter omdat ze mij vertrouwd maar in het begin was het echt bloed, zweet en tranen met haar. Ze is heel veel verbeterd sinds ze thuis staat en rust en regelmaat heeft. Ze komt lekker knuffelen, ohz is ze veel rustiger (wel heel vinnig maar wel hanteerbaar) en ze is veel minder wantrouwig. <3

Ik heb haar niet uit Ierland gehaald overigens, dat heeft de manege eigenaar gedaan. Ze komt van glenmaddy horse fair af. Wij hebben haar voordat we haar kochten wel helemaal na laten kijken, vooral omdat ze af en toe zo maf deed ohz, maar ze is helemaal gezond bevonden!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:49

Nou het is denk ik meer de reis die de pony's 'traumatiseren'. En er zijn natuurlijk veel pony's die nooit of nauwelijks in handen geweest zijn dus die zijn dan bang/wantrouwend omdat ze dat niet kennen. Heeft niet veel te maken met de prijs van de pony denk ik