Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:23

Dat was een slokdarmverstopping en kun je voorkomen door hem geen pure brok meer te geven maar gehakseld stro, lucerne, geweekte wiesencobs of andere vezels toe te voegen. Het ontstaat meestal wanneer ze te gulzig brok eten wat dan aan elkaar plakt en in de keel blijft steken, soms gebeurt het ook als je ze gruis van hooi laat eten waar ze echt heel happen van kunnen nemen. Goed kauwen is de remedie en dat bereik je door het eten dusdanig aan te bieden dat ze wel móeten kauwen.
Wat je ook kunt doen is een rooster op het voer in de voerbak leggen waardoor ze geen grote happen meer kunnen nemen maar hoogstens een paar brokjes tegelijk. Dit merk heeft zo'n rooster (goed voer ook trouwens, weinig koolhydraten, geen suikers en veel vezels. Dit soort voer voorkomt ook gulzig eten).
Heeft hij ook AB gehad? Het grootste risico van een slokdarmverstopping is longontsteking omdat voer met slijm terug de longen in kan lopen als dit gebeurt. Dit kan een ontsteking in de longen veroorzaken. Als hij geen AB heeft gehad moet je'm even vanavond en morgen temperaturen en goed in de gaten houden, loopt de temperatuur op dan weer even bellen en om een AB vragen.
't Is echt heel erg beangstigend als ze echt goed verstopt zitten dus kan me de paniek wel voorstellen. Ik heb 1 keer m'n paint half dood van de trailer gehaald, toen was het al wel uit zichzelf los gekomen en de hele trailer zat onder de groene slijm/kotsachtige drek, het complete hoofd van m'n paard incluis. En dat was op weg naar een show.
Later heeft m'n Merens het twee keer heel licht gehad van een te grote Wiesencobbrok (was een ander merk dan ik normaal voerde en daar zaten af en toe behoorlijk grote brokken in die ik droog als snoepje gaf. Hij slikte ze te gulzig door en die bleven steken. Eerste keer had ik de DA al gebeld toen de brok uit zichzelf los kwam, omdat wiesencobs uit elkaar vallen als ze nat worden. De tweede keer herkende ik het dus durfde ik íets lager te wachten en ook die kwam vanzelf los. Maar bij Ben was het minder dramatisch omdat het om 1 brok ging en dus geen volledige afsluiting was. Als er vocht uit hun neus komt moet je altijd direct bellen want dat betekent dat ze volledig afgesloten zijn. Overigens 'stikken' ze niet echt hoor, ookal lijkt dat wel zo af en toe. Hun luchtweg is niet afgesloten maar hun slokdarm. Ze kunnen wel benauwd worden omdat slijm de longen ik kan lopen en de prop de luchtweg deels dicht kan duwen, maar ze zullen er niet zomaar dood van neer vallen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:07

[img][IMG]http://img577.imageshack.us/img577/2374/sogen007small.th.jpg[/img]
[/img]

Nou hier gaan we dan weer, wat kan ik toch kloten met die foto's jongens toch...krijg het maar niet voor elkaar...
Hopelijk kunnen jullie hem toch zien.

Is vandaag genomen,ik vond hem daar zo beeldig staan, met zijn bos manen in de wind, beetje eigenwijs zijn poep naar mij gedraait omdat ie niet direct een snoepje kreeg.... als ik trouwens foto's van hem bekijk, van begin januari toen hij bij ons kwam, en van nu, is het toch even schrikken..wat n verschil...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:55

Wat je bij ImageShack het best kunt doen na uploaden is in het scherm wat je bij jouw link hebt nóg een keer op de foto klikken, dan opent'ie in een vers scherm. Als je dan met je rechter muisknop op de foto klikt kun je 'afbeeldingslocatie kopiëren' kiezen, daar klik je op, je kopiëert dan de URL van de foto, zonder dat er codes of reclamelinks van ImageShack aan vast zitten. Die plak je in je berichtje hier:

http://img577.imageshack.us/img577/2374 ... 7small.jpg

Selecteren, Img-codeknopje aanklikken en voilá

Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:00

Wat een lekker eigenwijs koppie heeft Juul :D Hij ziet er goed uit!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:46

nadine_yvana schreef:
Wat een lekker eigenwijs koppie heeft Juul :D Hij ziet er goed uit!

Ja, eigenwijs is ie zeker toch wel hoor..heel anders dan mijn vroegere konik merrietje, die was meegaander, onderdaniger, Juul is nogal vrijgevochten, merk ik toch op, legt zich niet graag direct neer bij iets, zeker niet als hij niet begrijpt waarom of hoe...

Komt er dus voor mij op aan om alles intelligent aan te pakken en het voor hem verstaanbaar uit te leggen..

Intussen is hij wel beste maatjes met de shet waar hij bij loopt, Veronie..zij is nochtans een super dominant brokje dynamiet, ze maakte brandhout van de andere shetters hier, toch zie ik nu dat ook Juul af en toe zijn willetje opdringt en zij geeft er dan aan toe!!! ze kroelen ook lekker bij elkaar op de schouders, en als er een plat tegen de grond ligt te maffen, staat de andere er als een soldaat bij... toch zijn ze nog onafhankelijk, als ik met Juul ga wandelen, staat veronie zich geen kriek te hinniken op de wei van frustratie of zo, en ook Juul maalt er dan niet om dat hij van haar weg is...

Ja , hij is erg veranderd en ziet er goed uit..Vooral zijn billen zijn veel gespierder geworden, buikje ronder en nu zijn verwilderde haardos weg is, kan hij mee in de moderne beschaving..hihi

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:50

a francis: er staat op een duitse site, (daar staan vaak koniks te koop en kijk ik ook vaak naar, kwestie van wat te vergelijken enzo) een konik ruin te koop met een wit been!!!! Lijkt wat op Raya.
http://www.pferde.de/Konik-Wallach-als- ... 69941.html
Wordt als konik aangeboden maar is duidelijk geen raszuivere...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:23

Die lijkt idd wel wat op Ray.
Leuk dat Juul een vriendin heeft. Altijd fijn voor ze als ze een maatje hebben.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:16

ik ben bezig met het lange lijne maar hat het al 3 maanden niet gedaan dus ik dacht gister ik begin er weer eens mee.
ik weet hoe ik er langs loop niet even goed is en de teugels af en toe te los zijn maar ik ben pas bezig.
maar naar 3 maanden niet hebben gelange lijne pakte hij het op of ik het elke week met hem doe.

Afbeelding
oke we beginnen met gewoon vieguren rijden in stap.
Afbeelding
de anden hand.
Afbeelding
stukje draven.
Afbeelding
naar eerst halthouden van uit stap wat goed ging, nu van uit draf ik hoefte alleen atentie te vragen en op stem en hij stond zo stil.
en bij in het vierkant :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:05

Nou, sjiek zeg, !!!! Wou dat dat bij Juul ook al lukte?? Helaas, ik doe hem zijn hoofdstel om, bitje in en maak er lange teugels aan vast, en tja, dan draait ie zich elke keer gewoon om naar mij en zo komen we geen stap vooruit natuurlijk... Ik doe het wel met een longeersingel van het pessoasysteem.

Hoe groot is Bobby nou? Heb je daar een idee van?? hij zit ook nog flink in de wol zie ik, mooi paardje wel en ziet er een brave uit..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:19

Wolf staat ook het liefst met haar hoofd bij mij, je mag dan best wel even streng zijn om duidelijk te maken wat je wilt ;)

bobby is leuk <3

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:31

Bobby <3 <3 <3 Wat knap zeg, zo te zien gaat het erg goed en pakt hij het snel op. Wat leuk om te zien zo.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:37

dankje.
bobby heeft ijgelijk nooit om gedraait ik heb gewoon een keer een hooftstel omgedaan, de lijtssels van mijn zus gepakt en ben er mee naar buiten gegaan. mijn zus liep wel mee maar liep langs mij.
het eenige moment dat hij om draait is als ik iets vraag en hij begrijpt het niet dan draait hj zich om.
ik denk dat bobby tussen de 1,30 en 1,33 maar ik zal het morgen of over morgen is op meten ik licht het aan mij of lijkt bobby zo klein als ik jullie koniks zien lijken ze veel groter.

ghashira: als hij zich omdraait moet je zijn hooft de anderen kant op sturen en hem voorwaarts drijven dan moet hij wel van je weg.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:28

pinkelotje16 schreef:
dankje.
bobby heeft ijgelijk nooit om gedraait ik heb gewoon een keer een hooftstel omgedaan, de lijtssels van mijn zus gepakt en ben er mee naar buiten gegaan. mijn zus liep wel mee maar liep langs mij.
het eenige moment dat hij om draait is als ik iets vraag en hij begrijpt het niet dan draait hj zich om.
ik denk dat bobby tussen de 1,30 en 1,33 maar ik zal het morgen of over morgen is op meten ik licht het aan mij of lijkt bobby zo klein als ik jullie koniks zien lijken ze veel groter.

ghashira: als hij zich omdraait moet je zijn hooft de anderen kant op sturen en hem voorwaarts drijven dan moet hij wel van je weg.

tja, dat voorwaarts drijven, daar zit m heel het probleem, toen Juul bij ons kwam, kende hij niks. Ik heb hem geleerd van niks schrik te hebben, gooide touwen over hem heen, oude lakens en jutte zakken, ballonnen aan koorden enz... en Juul bleef rustig staan, gaat van niks nog vluchten..(tenminste die dingen niet-ahum)..nou, als ik nu dus met een zweep of carrotstick op zijn poep sla, blijft ie ook gewoon staan, kijkt even naar mij alsof hij wil zeggen: ach mens, wat wil je nou eigenljk? Heb ook geprobeerd met een lange zweep echt op de grond te laten knallen, achter hem, maar lukt ook niet. Ik spreek ook steeds tegen hem, als ik hem aan de hand aan het touw leerde lopen, zei ik altijd: Vooruit Juul, stàppen... dat probeer ik dus ook te zeggen als ik hem wil longeren of langelijnen..; maar blijkbaar snapt hij dat toch nog niet. Soms is het met paarden echt zoeken naar dat ene kleine detail, en vaak frustrerend als het lang duurt voor je het vindt...
Morgen heb ik afspraak met de buurvrouw, zij heeft een therapeutisch rijcentrum, met haflingers..dochter van collega gaat er les voltige volgen. Meisje heeft hier al n paar keer gereden maar nu ik haast niks kan na de operatie, had ik ruudje dus gevraagd of ze tijd had voor lesjes voltige.. joepie, daar steek ik nl ook altijd nog wat op.. Kijk er echt naar uit. Mss maandag als dochtertje o pschool is, toch ns proberen of ik kan langelijnen, maar moet zien dat ik me arme lijf niet forceer..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:38

is er niet iemand die je kan helpen door hem vooruit te leiden? Anders toch wat duidelijker zijn en een hardere tik geven.
Ik heb bij Wolf de eerste keer ook wat harder moeten zijn om haar duidelijk te maken wat ze nou moet doen maar dat is 1 keer en dan is het kwartje gevallen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:30

Nou, ik denk dat er bij Juul geen kwartje moet vallen maar een hele euro...tja, de ene is nu eenmaal wat sneller dan de andere?! vandaag kwam sarah rijden op onze witte dus heb ik haar meteen gevraagd me te helpen. Juul de longeersingel omgedaan en hoofdstel en 2 longes door de longeersingel gehaald. Sarah is dan met hem beginnen stappen, maar dat vlotte niet echt, zij leek te twijfelen, beetje angst omdat ze hem niet kent of zo???...dus hij leek geen vertrouwen te vinden en bleef maar stoppen en achterom naar mij kijken. Uiteindelijk dan slechts 1 longe aan de haak van het halster gedaan , ben ik met hem rondjes gaan lopen en heeft zij "gelongeerd"...dat lukte wel. Na even had hij door dat hij gewoon moest blijven stappen zolang zij ter hoogte van zijn billen liep... ik liet mijn touw steeds langer en dat ging best goed. 2x gestopt en weer vertrokken, veel de stemhulpen gebruikt. Nou, ik ben heel tevreden..ben ik telkens met een kleine vooruitgang, al is het maar "niets" Hij is toch weer een keer "opgetuigd" geweest, heeft bitje ingehad en toch een tijdje rondjes gedraaid, al is het dan met extra hulp... Je merkt ook snel dat wanneer hij iets echt niet begrijpt, hij wel opstandig wordt en durft bokken of wegspringen... tja, hoe zou je zelf zijn?

PRIANGEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 02:03

Hey iedereen.

Ik heb een Konik merrie van 13 jaar waarvan ik heel veel hou, ze is de max. Maar ik voel dat ze eenzaam is en te weinig aandacht krijgt bij ons en ik zoek een nieuwe thuis voor haar.
Dit is het zoekertje: http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... 86366.html

Ik wil graag dat ze van mij blijft, maar dat iemand haar de tijd en aandacht kan geven die ze verdient en ook nodig heeft. En vooral ook soortgenoten heeft, wat ze hier al jaren mist. Alle suggesties en tips zijn welkom!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:44

Hoi Priangel, ik stuur je even een PBtje... misschien zoek ik binnenkort een maatje voor mijn Raya.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:31

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:15

ik heb bobby net opgemeten maar hij is niet meer gegroeit hij is nu 1,30.

PRIANGEL: wat is dat een leuke konik

PRIANGEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:56

@pinkelotje16 bedankt, ze is ook de mooiste die ik al zag. Ik heb ze gekocht op een konikkwekerij bij ons in de buurt (die nu niet meer bestaat) in België en daar was ze veruit de mooiste die er liep! De gemakkelijkste daarentegen is ze niet, ze is graag baas.

Ik zoek dus een nieuwe thuis in België, liefst regio west en oost-vlaanderen. Wie mij kan helpen, laat weten!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:03

Helaas woon ik niet in Belgie, het is wel een hele leuke Konik, maar ik heb sinds eergisteren net een pony erbij, dus ik kan je helaas niet helpen!
@pinkelotje: Ja lief zo klein, wie weet groeit hij nog wel wat centimeters. Maar het blijft hoe dan ook een superleuke pony :D

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:02

nadine_yvana: bedankt ik hat zelf gehoopt dat hiij wat groter zou worden maar ja ik vind hem zo ook we goed

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:48

pinkelotje16 schreef:
nadine_yvana: bedankt ik hat zelf gehoopt dat hiij wat groter zou worden maar ja ik vind hem zo ook we goed

ergens wel net jammer dat net jij zo'n kleine konik hebt...omdat je zelf zo groot bent...maar achja, zoals bobby dat langelijnen goed doet, gaat ie zeker super zijn voor een kar. En dat is ook leuk.

De konik van Priangeltje heeft ook een witte kol op haar hoofd, had bobby dat ook niet???? Grappig vind ik dat, Juul heeft dat niet, die heeft geen een witte , echt witte haar op zijn lijf....ze lijken wel wit, die lange winterharen die nu uitruiven, maar goed, die zijn naturel of cremekleur, hoe noem je dat????

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:25

bobby heeft een heel klein wit stipje op zijn voorhoofd.
ik vind het wel schattig zo'n kleine konik is wat anders, maar ik heb een boek gekregen waar bijna alle paarden + pony rassen in staan en een konik ook en daar in staat dat een konik op zijn grootst 1,35 en gemiddeld 1,32 zijn dus zo klein is bobby dan (het boek is wel zo'n 20 jaar oud)
en er staat ook in dat en konik iets weg heeft van een arabier en een uitgestorven pony.

ghashira: is het wildkleur dat je bedoelt

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:03

Juul is nog steeds in de rui en vandaag kon ik met mijn hand dikke pakken haar wegwrijven... en wat komt er nu tevoorschijn????? 2 breed uitwaaierende strepen, donkere verkleuringen, op zijn schouders. De strepen vertrekken vanop zijn schoft, en staan dwars op zijn aalstreep.... ik heb het opgezocht en blijkbaar noemt het een sint andrieskruis, ezels hebben het ook vaak..... heel erg duidelijk afgelijnd is het niet, maar je ziet wel de zij-armen van het kruis over zijn schouders.. vandaag was ie trouwens weer best opstandig..en ik kan niet veel doen omdat ik nog niet te veel kracht mag zetten op rug, bovenarmen...