Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 23:01

Als je tijd hebt roep je maar, Bente. :j Is alweer veel te lang geleden.

F_Orumster: ik zal het artikel even opsnorren. Ik heb er momenteel geen toegang toe. Maar ik geloof dat het wel in onze literatuurlijst staat en anders ga ik er wel even achteraan. Het is nl. vrij relevant voor ons eigen onderzoek. Eventueel kun je de hoofdauteur mailen, zij is nl. Akhal-Teke fokker en veearts in Estland. :j Ik meen ook dat haar paarden gebruikt zijn in het onderzoek.

Zover ik weet wordt er in Rusland momenteel onderzoek gedaan naar de metallic glans en zijn er de laatste paar jaar al enkele artikelen gepubliceerd over de glans. Deze artikelen zijn wel in het Russisch en bij mijn weten is er slechts 1 in het Engels (geloof 1 uit 2008). De genetische achtergrond ervan wordt nog onderzocht. Het gen gedraagt zich niet simpel recessief of dominant en omdat het zich daarnaast fenotypisch wisselend uit is het moeilijk te identificeren.

En voor de liefhebbers ook weer eens mijn eigen AT ITP: [ITP] Mijn Akhal-Teke valkje 5 jaar?!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:57

Er is meer nodig dan recessief of dominant zijn. Is er al een enkel gen geidentificeerd voor de glans? En ook up- en downstream van deze sequentie? Wordt er ook naar de methylering gekeken (helemaal hot topic in de wetenschap :D) Ik heb weleens vaker zitten denken of er niet zelf wat te hobbyen valt, ik werk tenslotte in een evolutionair genetisch lab.

Quarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:23

JoSav schreef:
Officieel droegen ze die aladja's doorlopend, maar tegenwoordig is dat gebruik veel zeldzamer. Er waren oorspronkelijk helemaal geen hekken in Centraal-Azië dus ook weinig objecten om aan vast te blijven hangen. Daar kregen de paarden ook veelal de kans helemaal niet voor, want er was altijd toezicht omdat het zeer gewilde paarden waren (er zouden maar rovers komen!) Daarbij liepen alleen de merries met jonge veulens los, terwijl de hengsten vanaf 6 maanden aan een touw of gekluisterd vast stonden binnen het kamp. Ze dragen het ook niet altijd allemaal, want het is sterk afhankelijk van bijgeloof en of het 't beste paard van de bewuste eigenaar is (die krijgt doorgaans het boze oog eerder op zich gericht).

Gespeende hengstjes
Voor alle duidelijkheid, de halsters dragen ze alleen wanneer nodig, gezien de risico's. Een aladja wordt niet als gevaarlijk gezien, maar juist als bescherming. Er zijn daar namelijk geen hekken om aan te blijven haken.

Hek, en geen aladja.

Aladja met boze oog amulet. Meestal zitten ze strakker, trouwens.

Het concept weidegang is historisch in het gebied van de Turkoman heel anders dan hier. Hekken bestonden nooit en de paarden (toi en alaman) die onder zadel waren stonden dicht aan huis aangebonden (en dat huis was dus een yurt/joert). Geloof in het boze oog is zeer diep geworteld in de cultuur en de beste paarden moesten daar voor hun gevoel ook heel goed tegen beschermd worden.

Tegenwoordig is dat grotendeels veranderd, behalve in de kleine pockets in het noorden van Iran en Afghanistan en ook hier en daar in Turkmenistan. "In de weide" is niet van toepassing, tenminste niet zoals jullie/wij het concept weidegang zien. Historisch was er 2 à 3 maanden per jaar 'weidegang' en ook dat is heel anders dan hier.

In Rusland en in het Westen dragen AT aladja's puur voor show/traditie, en in Turkmenistan voor het grootste gedeelte ook alleen voor show en als traditie, maar meerendeels niet meer met de oorspronkelijke gedachtegang erachter.

Fiffill: de verkoopsite is inmiddels geupdate met wat AT uit Slowakije, maar ik neem aan dat je Garson van de Veles stoeterij bedoelde? (Ja, met enige schaamte geef ik toe de verkoopsite zowat uit mijn hoofd te kennen, want ik hou van windowshoppen, hihi). Ik zal eens wat recente foto's van mijn "kleine uk" uploaden en misschien voor de liefhebber een ITP openen. Ze is echt al een volwaardige merrie geworden, dus we gaan ook eens heel voorzichtig aan wedstrijden en dekken denken... :oo

Heb ook eens even op deze verkoopt site zitten neuzen, maar ff compleet iets anders wat zijn die arabieren duur vergeleken met de AT's!
Heb je trouwens nog meer site's waar AT's op staan? Heb wel die site van http://www.equigaia.com en nog een andere bekende!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 13:43

F_Orumster: ik zal eens kijken wat er aan artikelen gepubliceerd is in Rusland, want de exacte inhoud ervan weet ik zo niet, omdat ik momenteel te weinig tijd heb om voor mijn onderzoek niet direct relevante artikelen uit te pluizen (en dat is met wetenschappelijk Russisch wel het geval). Mocht je echt wat willen hobbyen is het misschien nuttig om contact op te nemen met MAAK en nog wat andere organisaties. Ik kan je daarmee wel een eind op weg helpen, dus stuur me dan gerust een PB. Denk dat het zeker interessant is als dit goed geïdentificeerd wordt, juist omdat het toch hetgene is wat de meeste mensen die in de paardenencyclopedie kijken het eerst aanspreekt aan dit ras en dus ook ontzettend fascineert. :j

Quarah: de reden daarvan is dat de Veles Stoeterij in Penza een tijd geleden gereorganiseerd is en in handen van een nieuwe eigenaar is gekomen die alleen verder wilde met de AV. De AT werden daarom te koop gezet voor spotprijzen. De meeste merries, jong grut en diverse hengsten zijn enorm snel verkocht, maar een handjevol bleef wat langer staan en dat zijn de paarden die nu nog op de site staan. De VP was voor deze paarden eerst wat hoger en is nu ook verlaagd, omdat ze nu in wezen niks staan te doen daar en dat is natuurlijk zonde. Daarom zijn ze zoveel goedkoper.

Nog wat verkoopsites van AT:
Sites van de fokkers. Een groot aantal kun je hier zien: http://teke.ca/links Niet alle fokkers staan erop en niet alle die een website hebben, maar het is een begin. De site van Alanja Stud in Slowakije staat er bijv. niet op terwijl deze wel voor Europese begrippen veel AT hebben staan.
De al een aantal keer genoemde site van Nadja Tarasova, met Teke uit Europa en Rusland. Zij bemiddelt en treedt op als tussenpersoon voor een groot aantal AT fokkers.
De site van Vera Grishutina. Voornamelijk paarden uit Rusland. Ook zij bemiddelt.
Verder is het doorgaans kijken wat fokkers zoal te koop hebben staan of Russische 'marktplaats sites', maar ik ga er niet van uit dat je daar veel wijs uit komt? Wil ze anders best plaatsen.
Er staan ook een paar te koop via tekeclub.ru :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 22:37

Een eerste kleine selectie van de eerste veulens van 2012 Dit zijn lang niet alle, maar zoveel tijd heb ik momenteel niet, ben vanaf morgen voor een paar dagen weg.

Tsjechië
Dilewar Damask x Meksika v. Kortik
Alaleh Germes x Ainabat v. Gunesh (mijn favoriet!)
Djik-Djiki Samurai x Davenda v. Ekemen

Slowakije
Gultekin Lamart x Georgina v. Gagur
Alamdor Duigur x Alem v. Elbek
Yalanpak Prospekt x Yalka v. Karador
Morandi Abebe x Memory v. Mihman
Daldaria Duigur x Djipri v. Pergenbek
Allisanda Abebe x Akhelana v. Duburlan

Frankrijk
Patysha x Kiska v. Gorlik
Gadyrly Atagush x Gagara v. Gorgun
Ata Altyn Atagush x Meksika v. Serasker

Nederland
Meshhur

Rusland
Shael veulens 2012 (ja, ze hadden daar eind maart nog sneeuw!)

Meer volgt! Misschien dat ik volgende week weer wat tijd vind om weer een leuke update te plaatsen.
Deze maand zijn trouwens Makka en Oyun Shael ook weer in training in Nederland (per 1 april). Vergat dat steeds te melden. :o

Quarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:04

Ik wil graag even deze AT onder de aandacht brengen Al- Djahir 3 jarige hengst.
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik met Nadja van http://www.akhal-teke.pro/foals/Al-Djahir%20-%201500EUR/ gemailed en gevraagd waarom hij voor 1500 werd aangeboden.

Dit is wat ze over hem zegt: At Al-djahir magnificent movements and character. But at he is crude joints on hind legs. For the rest he has no problems.
Hij komt van Alania stud in Slowakije vandaan en de eigenaar wil er snel van af.
Als hij voor eind mei niet verkocht is, vul maar in.
Aangezien Nadja over zijn stal genoot die ook voor 1500 te koop staat het volgende zei: Khan-Dengri was born with very long back. And at him are flat hoofs. His main problem in a back. I think that there since the birth is jamming of a nerve. He well walks and moves, but when walking slightly pulls hind legs, geloof ik wel dat ze eerlijk is.

Ik wil ze hier even onder de aandacht brengen en misschien dat iemand een plekje over heeft of iemand kent.

Al- Djahir: http://www.youtube.com/watch?v=kKk8vsE8q0s
Khan- Debgri: http://www.youtube.com/watch?v=y6XlplUmBpE

Ze staan ook op de website onder verkoop paarden: http://www.alania-stud.com

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat ik weinig tot niks van ze weet, vindt het alleen zonde van deze twee jongens.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:19

Het is zonde ja...

Met Nadja heb ik goeie ervaringen, ik geloof wel dat ze er eerlijk in is. Ze heeft er zelf ook niets bij te winnen door verkeerde info door te geven, in tegendeel. Over mijn veulen was ze ook eerlijk, ze vertelde ook meteen dat ze uit een tweelingdracht kwam en nooit groot zou worden.
Khan-Dengri beweegt toch maar vreemd in het filmpje. Ik vrees dat er bij hem inderdaad iets redelijk fout zit, die achterhand leeft precies een eigen leven... arm dier :-(
Al-Djahir lijkt me dan een betere keuze, voor een hobbyruiter die niet meteen op zoek is naar een wedstrijdpaard. Hoe het evolueert is moeilijk te voorspellen, maar ik bedenk dan dat elk paard ziek kan worden.

Quarah

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:42

Ja, ik denk inderdaad dat Khan- Dengri een verloren zaak is als ik hem zo zie.
Zijn gangen zien er echt slecht uit, geen idee waar die achterhand de hele tijd heen gaat.

Daarom had ik mijn berichtje in de eerste instantie alleen op Al-Djahir gericht maar wilde Khan-Dengri toch even noemen.
Al-Djahir heeft denk ik nog wel een kans, ook als rijpaard zoals Nadja ook al zei.
Daarom hoop ik ook dat hij nog een plekje krijgt!
Het liefst zou ik het zelf doen maar dat red ik nu gewoon niet.
Daarom hoop ik ook op deze manier dat er nog iemand voor Al-Djahir gevonden wordt.
Zou zo zonde zijn!

Heb trouwens nog even naar zijn moeder gekeken, staat ook te koop en dat is dus echt een schatje.
Heel rustig, lief paard! Grote kans dat hij haar karakter heeft.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 11:51

Ik haak even in op de post van Quarah.

Wat betreft Al Djahir denk ik dat hij een piephak heeft. Nadja zou dit kunnen verhelderen. De Russische term is Пипгак (бурсит пятки) [Pipgak/bursit] oftewel bursitis.
Deze tussenpersoon is zeer betrouwbaar. Ik heb nog geen slecht woord over haar gehoord en heb persoonlijk goede ervaringen met haar; ik raad haar dan ook zeker aan, mocht je zelf een AT in het buitenland willen kopen.
Een paard hoeft helemaal geen last te ondervinden van een piephak. Bij een jong paard is dit nog redelijk te behandelen dmv een drain en ontstekingsremmers. Een paard kan meestal gewoon functioneren met een piephak, sommige paarden met piephak functioneren zelfs hoog in de sport.
Voor wie toch een gokje zou durven wagen met dit paard kan ik ook helpen met de correspondentie met Nadja, aangezien ik ook wel enigszins in het Russisch kan communiceren, waardoor zaken toch al gauw wat duidelijker zijn.

Mocht het een piephak zijn (wat ik wel vermoed) dan kan Al Djahir alsnog een leuk sportpaardje of recreatiepaard zijn voor de liefhebber van dit ras. Voor de fok zal het lastig worden, alleen al vanwege de enorme concurrentie aan hengsten zonder gebreken en schoonheidsfoutjes.

Khan Dengri heeft zo te zien niet alleen een erg lange rug, maar ook een weke rug. Dat wil zeggen dat het de vraag is of hij zelfs als recreatiepaard dienst kan doen, maar het is natuurlijk wel enorm zonde van zo'n paard. Wat de oorzaak is, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Het zou een vorm van ataxie kunnen zijn, maar hij kan natuurlijk ook zo scheef als een hoepel zijn door idd een blokkade oid. Of het met behandeling verbetert of verdwijnt is de vraag en het is vooral de vraag of iemand zich geroepen voelt zo'n prijzig gokje te wagen. Zijn karakter speelt dan natuurlijk ook wel mee. Of er nog over de prijs te onderhandelen valt is dan uiteraard het punt, want voor 1500 euro kun je je er alsnog toch een buil(tje) aan vallen en is Al Djahir een veiligere gok. Hier in NL kun je voor minder geld een recreatiepaard kopen. Meestal geen AT, maar dan nog. Het is helaas wel de realiteit. Dus wie zich geroepen voelt?

Transport is erg duur (denk aan 50-60% van de vp voor deze paarden), omdat er geen directe transporten via Slowakije rijden en er dan een extra stop gedaan moet worden. Kiekje.be hier op bokt heeft zelf een AT bij deze stoeterij gekocht die ze vanuit België heeft opgehaald met een trailer. Dat was goed te doen; ze kan er zelf meer over vertellen voor de geïnteresseerden. Voor transport is alleen een gezondheidscertificaat nodig, omdat Slowakije een lidstaat van de EU is. Van importeren is dus geen sprake.
1500 Euro is natuurlijk veel geld voor een paard met een defect en Slowakije is niet naast de deur, maar wel grotendeels recht-toe-recht-aan op de snelweg. Wie interesse heeft kan met Nadja contact opnemen. Wie moeite heeft met communiceren in een andere taal: ik wil met alle liefde helpen. Wellicht dat Nadja kan helpen met onderhandelen dat de paarden voor een "vul maar in" prijs weg mogen; dat weet ik niet, want ik weet niet hoe de eigenaar erover denkt. Misschien is hij wel heel schappelijk, geen idee. Oorspronkelijk werd voor beide hengsten meer gevraagd, waarna de prijs is gezakt naar 4 en 5000 respectievelijk en nu dus 1500 omdat de eigenaar er graag van af wil.

Ze zullen niet enorm veel in handen zijn geweest, vanwege de leeftijd, maar over het karakter kan natuurlijk ook navraag gedaan worden. Nadja is daar denk ik ook gewoon eerlijk in; dat was ze toen ik een AT ging kopen in elk geval absoluut want ik wist exact welk paard een fijn karakter had en welke pittiger was en tot nu toe klopt daar bij mijn paard elk woord van. Ook was ze altijd heel eerlijk over de prestaties van paarden en ouderdieren en de hoeveelheid werk die een paard al gedaan had, welk niveau enz. Ik kan ook wel wat vertellen over de afstamming van deze paarden, maar ken de paarden itt Nadja niet persoonlijk.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:57

Nadja is inderdaad eerlijk, maar kon mij vorig jaar niet echt verder helpen met details daar ze in Rusland zat, en niet in Slowakije. Ze spreekt overigens wel goed Engels, ik heb nooit communicatie-problemen met haar gehad. De farm zelf heeft geen mail/internet.

Onderhandelen over de prijs zal waarschijnlijk niet via haar gaan maar met de assistende (Magdalena) van de eigenaar. De eigenaar zelf, Vladislav Khabliev, is niet echt met de paarden bezig, het is gewoon een hobby voor hem en hij vindt ze gewoon mooi om naar te kijken, meer niet. Hij is eigenaar van het grootste TV-station in Slowakije, is erg druk bezig en komt maar af en toe eens naar de farm - meestal met klanten om dan te showen met de paarden. Wij hebben hem enkel gezien bij de ondertekening van het contract en de betaling - al de rest (bezoeken aan de farm, opstellen contract) ging via Magdalena. Het is niet echt een paardenmens dus :) Of dat gunstig is of niet... geen idee.

Transport hoeft - zoals Joav al zei - niet echt een probleem te zijn. Ik heb indertijd een transport gevonden (in BE) dat tot Slowakije reed, maar we hebben dus besloten om haar zelf op te halen. Je neemt een zeker risico maar het kost je een pak minder en ik wou in elk geval toch eens langs de fokkerij gaan ook. Alle papierwerk was perfect in orde, geen problemen gehad.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 13:20

Dat is inderdaad ook zeker een punt; Nadja woont in Moskou en reist slechts af en toe af naar Slowakije, maar is meer op Russische stoeterijen te vinden. Ze spreekt ook Duits, trouwens.
Khabliev heeft zijn stoeterij nog niet zo lang ingericht voor AT; hiervoor had hij Arabische Volbloeden, Oost-Europese warmbloeden en minipaarden. Hij heeft bij het opdoeken van Akhalt-Service een aanzienlijk deel van hun paarden opgekocht, die daarom ook het grootste deel van zijn AT basisbestand vormen.

Het blijft enorm zonde, maar kijkend naar wat Nadja over Khan-Dengri zegt is ze wat zijn probleempunten betreft wel eerlijk (rugproblemen, platvoeten) en dat is natuurlijk positief, omdat je dan in elk geval een idee hebt van wat je koopt. Al Djahir zal wat dat betreft meer kans hebben, maar de markt ligt aardig op slot dus veel paarden blijven staan, ook in het lagere prijssegment. Ik heb zelf helemaal geen ruimte voor nog een AT op dit moment, ongeacht de vraagprijs.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:24

Citaat:
Khabliev heeft zijn stoeterij nog niet zo lang ingericht voor AT; hiervoor had hij Arabische Volbloeden, Oost-Europese warmbloeden en minipaarden.

Die heeft hij nog steeds hoor, al zullen het er nu wel minder zijn dan vroeger. Ze lopen gewoon mee tussen de AT in de kudde, er loopt ook een hele mooie Fries! De herder gebruikt die als rijpaard. Die miniatuurpaardjes lopen ook gewoon los op het erf, je ziet ze amper lopen tussen de honden :)
Ze kweken ook schapen en koeien, en er lopen ook herten, moefflons en enkele exotische koeien (Zebu). Onderweg naar de farm kom je ook al de dromedaris van de buren tegen, best wel grappig!

Citaat:
Al Djahir zal wat dat betreft meer kans hebben, maar de markt ligt aardig op slot dus veel paarden blijven staan, ook in het lagere prijssegment. Ik heb zelf helemaal geen ruimte voor nog een AT op dit moment, ongeacht de vraagprijs.

Same here, ik heb onvoldoende weide om er nog een paard comfortabel bij te plaatsen, en ik heb m'n handen vol met 3 paarden. Spijtig... maar ik begrijp ook wel dat mensen de voorkeur geven aan een 'gezond' paard.

Quarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:06

Tja, mijn moeder en ik vinden Al Djahir ook enorm leuk! Zou het alleen al willen doen om te voorkomen dat hij eventueel naar de slacht moet.
Maar goed ben momenteel met afstuderen bezig, dus heb helemaal geen tijd voor een paard.
En waar ik het geld vandaan moet halen om zijn stalling te betalen.
Timing is gewoon fout, als ik een baan had gehad dan was het geen probleem geweest maar nu moet ik het doen met een bijbaantje dat behoorlijk wisselvallig is.

Maar goed, het is nog geen mei!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:36

JoSav schreef:
F_Orumster: ik zal eens kijken wat er aan artikelen gepubliceerd is in Rusland, want de exacte inhoud ervan weet ik zo niet, omdat ik momenteel te weinig tijd heb om voor mijn onderzoek niet direct relevante artikelen uit te pluizen (en dat is met wetenschappelijk Russisch wel het geval). Mocht je echt wat willen hobbyen is het misschien nuttig om contact op te nemen met MAAK en nog wat andere organisaties. Ik kan je daarmee wel een eind op weg helpen, dus stuur me dan gerust een PB. Denk dat het zeker interessant is als dit goed geïdentificeerd wordt, juist omdat het toch hetgene is wat de meeste mensen die in de paardenencyclopedie kijken het eerst aanspreekt aan dit ras en dus ook ontzettend fascineert. :j

Sorry, heb het erg druk gehad.
Kan ik in contact komen met die stichting, en wat is die stichting eigenlijk?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:26

Ik geloof niet dat zich inmiddels een koper heeft aangediend voor Al Djahir of Khan Dengri. Het is erg jammer, maar wel begrijpelijk dat mensen niet staan te springen om een gok te wagen, al is er met Al Djahir verder, zover ik weet, niks aan de hand afgezien van een piephak. Het is erg jammer van ze, al zullen ze er zelf weinig van merken.

@F_orumster: MAAK is geen stichting maar het officiële stamboek. Om contact met ze op te nemen kun je met een Engels mailtje volstaan, maar het beste is ze in het Russisch aan te schrijven. Zij zijn over het algemeen wel op de hoogte van wat er al aan onderzoek gedaan is en momenteel gedaan wordt, daarnaast is contact met VNIIK erg belangrijk omdat zij de DNA databases bijhouden. Ook zou je via grote fokkers aan materiaal kunnen komen, Alexander Klimuk is de grootste en belangrijkste fokker buiten Turkmenistan. Hij spreekt naast Russisch nog diverse andere talen, waaronder Engels. Mocht je echt wat onderzoek willen opzetten kun je me een PB sturen, dan help ik je op weg met bijv. wat mailadressen.

De Dag van het Paard is inmiddels al lang en breed geweest in Turkmenistan, met alle feestelijkheden, parades en wedstrijden van dien. Helaas zijn de meeste tot nu toe op internet geplaatste filmpjes en foto's afgeschermd en die kan ik dus alleen plaatsen als ik ze eerst opsla en vervolgens weer upload, wat ik niet netjes vind tov de makers.
Vandaar dat de lezers in het topic die geen FB en aanverwanten hebben het hier voor nu moeten doen met openbare foto's.

Een aantal is hier te vinden in de tot en met 4 genummerde albums gemaakt door Jenny van de Sweet Water Farm in de USA, waarvan de eigenaresse trouwens een Nederlandse is die jaren terug is geëmigreerd.
Ik zal er een paar uitlichten.
Er werd vanalles georganiseerd in de week voorafgaand en de dag zelf, waaronder diverse wedstrijden.
Springwedstrijd, 2.
En zoals elk jaar een uitgebreide tentoonstelling met als thema uiteraard paarden. Naast schilderijen en beelden is er altijd ook traditioneel tuig te zien (ook op de paarden trouwens).
In de circusring lieten wederom zowel meisjes als jongens hun dzhigitovka kunsten zien.
Aan officiële vlaggendragers op deze dagen ook geen gebrek.
En ook dit jaar werd een schoonheidswedstrijd voor paarden gehouden, met natuurlijk een winnaar, en liet de president zijn ruiterkunsten zien.

Waarna traditioneel de races werden geopend, dit keer door de hoofdtrainer van het circus met eengevleugeld paard en dzhigitovka, waaronder het laten vallen en onder de buik doorkruipen zoals deze twee dzhigits.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:50

Nou ik noem het karakter paarden!. Ze zijn prachtig 8-)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:16

JoSav schreef:
Er werd vanalles georganiseerd in de week voorafgaand en de dag zelf, waaronder diverse wedstrijden.
Springwedstrijd

Grinnik... knap zoals de ruiter zijn voet houdt tijdens de hindernis :D .

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:29

Ik weet niet goed wat ik van die paarden moet vinden :p van de ene kant vind ik die beesten echt eerlijk waar prachtig en van de andere kant heb ik weel zo iets van Neehh....

kvind dat ze heerlijke kleuren hebben (met name dat beige achtige) en de iets wat andere bouw dan een 'normaal paard ' vind ik ook erg leuk :p

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:58

amenicora: zijn het ook, en daar houdt niet iedereen van. :j

zippora: haha, ja idd bizar. Maar ik heb begrepen dat er in Turkmenistan ook buiten de rensport weinig op hoog niveau beoefent wordt dus dan is het al heel goed dat ze over de hindernis komen, dan maar met een aparte beenhouding ofzo? :D :D Gemiddelde kapstokje is er niks bij.

Yvonne: ze zijn in elk geval 'anders' dat zeker, dus ja daar moet je wel van houden want ook het karakter is niet zo standaard.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:29

Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic plaats ik hier wat foto's van metallic glans. De meeste zijn AT, maar omdat vos+metallic vrij zeldzaam is (slechts 1 op 10 is vos en minder dan 40% van de gehele populatie is metallic) ook een paar foto's van rassen die ontstaan zijn uit Turkoman bloed en de metallic glans geërfd hebben.

JoSav schreef:
Citaat:
Metallicglans schijnt niet genetisch bepaald te zijn als kleur, maar door een dunne vacht te komen. Hoewel je je dan wel weer af kan vragen of dat niet ook genetisch bepaald is dan, gezien het toch voornamelijk bij bepaalde rassen voorkomt zoals natuurlijk de welbekende Akhal Teke maar ook Berbers en enkele Iberiers.

Het klopt inderdaad dat goudglans voor een deel wordt veroorzaakt door een extreem dunne vacht en daarom te zien is bij de AT, Arabier en Berber.
Bij de AT wordt deze glans niet als kleur geregistreerd, maar de officiële goudglans wél. Deze is vanaf de geboorte zichtbaar en genetisch bepaald. Het komt door de vorm van het haar (genetisch en erfelijk bepaald) die een extreme glans veroorzaakt. De haarschacht is namelijk hol en de medulla (haarkern) is onderbroken waardoor het meer licht doorlaat en kan reflecteren. Bij de Don, Kinsky en Budjonny komt deze glans ook regelmatig voor en dit is een erfenis van de Turkoman en Akhal-Teke die gebruikt is bij het ontstaan van deze rassen. Het is dus zeker genetisch bepaald, maar wat betreft kleurengenetica van deze speciale AT metallic glans is deze vooralsnog niet geïsoleerd. Een tijd is gedacht dat het vergelijkbaar was met champagne, nu wordt gedacht aan een satijn-gen zoals dit bij diverse andere diersoorten voorkomt en extreem gladde, dunne haren veroorzaakt.

Enkele voorbeelden van deze goudglans met wisselende intensiteit:
De ene is wel officieel als 'goud' geregistreerd, de ander niet. In de regel worden alleen de extreem goudkleurigen geregistreerd als zodanig, dus niet elk paard dat hieronder staat is officieel 'goud'. Omdat de kleur sterker is met zonlicht is de glans op de foto ook afhankelijk van de belichting. Het is eigenlijk erg moeilijk om de echte glans op een foto te vangen.

Ulukbek-Geli goudvalk.
Ulukbek
Ulukbek
Djumali goudvalk.
Tyllagush goudvalk.
Mermer goudvalk.
Dagat goudvalk.
Gaon-Shael Goudvalk.
Gaon (hengst is trouwens pas 2,5)
Sapsan donkergoudvalk.
Koldune goudvalk.
Sagib goudvalk.
Sagib
goudvalk
Tarzan goudvalk.
'gewone' valk
Nog een 'gewone'

Goudpalomino
'gewoon' palomino
Gouden smutty palomino
palomino
Goudpalomino met appeltjes
Kambar goudpalomino.
Kambar
Halfbloed Ze geven het dus ook door aan halfbloed nakomelingen.

Gench goudbruin.
Gaskonez-Nemo goudbruin.
Goudbruin
Ter vergelijking een bruine AT met 'gewone' gezonde glans.
'gewone' bruine AT met Asiatische ogen, wat los staat van kleur trouwens.

Een zogenaamde "gouden palomino" zoals wij die kennen is genetisch en qua glans heel anders dan een gouden palomino Akhal-Teke. Ik denk dat wat dat betreft alleen het champagne gen qua glans enigszins vergelijkbaar is, maar bij de AT wordt het door een ander gen veroorzaakt, mogelijk een satijn-gen.

Valkhengst met extreme appeltjes
Asylgul, licht-valk met goudvalk veulen Ook wel buttermilk buckskin.

Akgez-geli Metallic cremello.
Akgez-Geli
In rijhal
Kinor, metallic cremello.

Pegas metallic perlino.
Piastr 'gewone' cremello.

Omdat voskleur bij de AT vrij zeldzaam is ook wat goudvossen van het Budjonny en Don ras:
Don
Nog een Don
Don
En nog 1 goudvos Don om het af te leren.

Budjonny
Goudvos Budjonny
Nog eens

Ter vergelijking, de metaalglans op mijn niet-goudkleurige Teke (foto's zijn niet enorm charmant, dus aub een beetje doorheen kijken):

Afbeelding
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:53

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:26

Dank voor het plaatsen van de link, Forumster. Dit zijn enkele AT van de stoeterij Argamak in De Wijk, Drenthe. O.a. Ghilzai, Mansur, Ikon en Edigen.
Heb nu heel eventjes vakantie. Ik zal eens zien of ik wat foto's kan plaatsen binnenkort.
Heb nl. ook nog wel foto's gezien van metallic vossen, die horen wat beter thuis in dit topic dan Budjonny's of Dons. :D

Als zoethoudertje een leuke foto van twee Tsjechische AT veulens: Djik-Djiki en Alaleh. Ik zeg strikje erom. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:11

Heerlijk :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:30

ik vind de kleuren heel erg mooi en bijzonder. Ik vind het absoluut geen lelijke paarden.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:44

Zomaar wat aan het rond surfen op bokt en ik zie altijd AT bij jou :) omdat je ze ook tekent, toch? Ik vind ze mooi. En leuke inleiding heb je gemaakt, en ja... die heb ik gelezen ;) qua karakter? Geen idee.