Officieel droegen ze die aladja's doorlopend, maar tegenwoordig is dat gebruik veel zeldzamer. Er waren oorspronkelijk helemaal geen hekken in Centraal-Azië dus ook weinig objecten om aan vast te blijven hangen. Daar kregen de paarden ook veelal de kans helemaal niet voor, want er was altijd toezicht omdat het zeer gewilde paarden waren (er zouden maar rovers komen!) Daarbij liepen alleen de merries met jonge veulens los, terwijl de hengsten vanaf 6 maanden aan een touw of gekluisterd vast stonden binnen het kamp. Ze dragen het ook niet altijd allemaal, want het is sterk afhankelijk van bijgeloof en of het 't beste paard van de bewuste eigenaar is (die krijgt doorgaans het boze oog eerder op zich gericht).
Gespeende hengstjesVoor alle duidelijkheid, de halsters dragen ze alleen wanneer nodig, gezien de risico's. Een aladja wordt niet als gevaarlijk gezien, maar juist als bescherming. Er zijn daar namelijk geen hekken om aan te blijven haken.
Hek, en geen aladja.
Aladja met boze oog amulet. Meestal zitten ze strakker, trouwens.
Het concept weidegang is historisch in het gebied van de Turkoman heel anders dan hier. Hekken bestonden nooit en de paarden (toi en alaman) die onder zadel waren stonden dicht aan huis aangebonden (en dat huis was dus een yurt/joert). Geloof in het boze oog is zeer diep geworteld in de cultuur en de beste paarden moesten daar voor hun gevoel ook heel goed tegen beschermd worden.
Tegenwoordig is dat grotendeels veranderd, behalve in de kleine pockets in het noorden van Iran en Afghanistan en ook hier en daar in Turkmenistan. "In de weide" is niet van toepassing, tenminste niet zoals jullie/wij het concept weidegang zien. Historisch was er 2 à 3 maanden per jaar 'weidegang' en ook dat is heel anders dan hier.
In Rusland en in het Westen dragen AT aladja's puur voor show/traditie, en in Turkmenistan voor het grootste gedeelte ook alleen voor show en als traditie, maar meerendeels niet meer met de oorspronkelijke gedachtegang erachter.
Fiffill: de verkoopsite is inmiddels geupdate met wat AT uit Slowakije, maar ik neem aan dat je
Garson van de Veles stoeterij bedoelde? (Ja, met enige schaamte geef ik toe de verkoopsite zowat uit mijn hoofd te kennen, want ik hou van windowshoppen, hihi). Ik zal eens wat recente foto's van mijn "kleine uk" uploaden en misschien voor de liefhebber een ITP openen. Ze is echt al een volwaardige merrie geworden, dus we gaan ook eens heel voorzichtig aan wedstrijden en dekken denken...