melizz13 schreef:ik zeg toch ook niet dat ik er veel heb gezien
ik ook geen 1
en zeker niet iedereen moet een draver want je moet er wel plezier in blijven houden
Dan klopt je opmerking toch niet, ofwel?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
daNiielle_ schreef:Om maar even een voorbeeld erbij te halen:
[YRT] wat voor galop heeft een draver ?
Er zijn er maar zo weinig die hun paard goed voor elkaar hebben.
Nini_roosje: Ja natuurlijk heb je heel wat meer werk te doen als je een paard hebt dat het niet zo makkelijk afgaat van nature.
Heb met mijn springpaard ook veel meer werk tijdens de dressuur dan met mijn dressuurpaard, gewoon omdat die hele andere problemen heeft.
Maar ook die gemiddelde dressuurmiep met haar kwpn werkt hard, alleen op een ander niveau.
Je koopt toch allemaal gewoon een paard dat je leuk vind?! Een paard waar je meteen een klik mee hebt, en die je respecteerd om hoe hij is?
Ik zie het probleem echt niet als iemand dan gewoon geen voorkeur heeft voor dravers of andere soorten paarden.
Je zet een springruiter toch ook niet zomaar even op een westernpaard? Ik zou me daar echt geen raad mee weten. En dat zullen ook veel mensen met dravers hebben.
RianneH schreef:Kom op jongens, laten we het vriendelijk houdenIk vind de discussie super interessant, maar ieder heeft wel recht op zijn eigen mening
![]()
Weet je wat ik denk dat het grootste probleem van de draver is? Niet het feit dat ze een voorkeur hebben voor een gang (friezen kan je ook zo zien), niet dat ze een bepaald type karakter hebben (ken genoeg andere rassen of lijnen die moeilijk zijn vanwege hun karakter), maar het grootste probleem is denk ik de ruiter.
Een goede ruiter (en dat hoeft natuurlijk geen wedstrijdruiter te zijn) zal niet zo snel een draver kiezen als paard. De algemene recreant kiest wel sneller voor zo'n paard, netzoals die eerder voor een Tinker, Fjord, enz, enz. zal kiezen. En over het algemeen zal zo iemand best netjes kunnen rijden, maar niet echt de nood voelen om zichzelf in the picture te rijden.
Ik denk dat een echt goede ruiter met een gezonde draver net zo ver kan komen als met een warmbloed (en dan niet eentje uit olympische lijnen). En of het meer tijd kost.. denk het toch echt niet...
Chaos schreef:Nini-Roosje. Hoe kom je er nou weer bij dat jij harder moet werken dan anderen. Ik denk dat iedereen altijd kei-hard werkt, en dat er niet echt onderscheidt tussen is. Heb je een moeilijk paard, dan ben je daar hard mee aan het werk. Heb je een fijn paard, dan ga je hard aan het werk met steeds moeilijkere oefeningen, en zo door.
Chaos schreef:Nini-Roosje. Hoe kom je er nou weer bij dat jij harder moet werken dan anderen. Ik denk dat iedereen altijd kei-hard werkt, en dat er niet echt onderscheidt tussen is. Heb je een moeilijk paard, dan ben je daar hard mee aan het werk. Heb je een fijn paard, dan ga je hard aan het werk met steeds moeilijkere oefeningen, en zo door.
Rianne H. Dat ben ik niet met je eens. Een goed dressuurpaard heeft goede gangen. Wat bij een draver 9 van de 10x al niet opgaat. Je kunt maar heel weinig veranderen aan de gang van een paard, en dan is de stap nog het meest bewerkbaar volgens mij. Dus verbeteren kan, maar het zal nooit een mooie actief doorgesprongen en gedragen galop worden. Wat wel een vereiste is in de dressuur.
Chaos schreef:Maar voor de recreant zijn ze perfect! Ik heb er 2 gereden en het zijn werkwillig beestjes, maar gewoon voor mij niet interessant.
Marrit13 schreef:Oh nee Rianne, ik vind dressuur ook belangrijk, voor ieder paard!
Maar er zijn mensen die zo interessant willen doen met hun "sportpaard" maarja.. Waar begint de échte sport en eindigt het recreatief dressuren? Dat is mi vanaf de M/Z
Nemurin schreef:Oh ik zal ook geen koudbloedig paard kopen nee. Ook gewoon mijn smaak niet.
In ieder geval de draver die ik rijd kan prima galopperen. Zit in de galop zelfs lekkerder dan de draf want die draf is niet door te zitten. En dan ook echt helemaal niet, zelfs zodanig dat er uitzonderingen voor je gemaakt worden bij doorzit oefeningen die door de instructrice opgegeven worden.
Nemurin schreef:Oh ik zal ook geen koudbloedig paard kopen nee. Ook gewoon mijn smaak niet.
In ieder geval de draver die ik rijd kan prima galopperen. Zit in de galop zelfs lekkerder dan de draf want die draf is niet door te zitten. En dan ook echt helemaal niet, zelfs zodanig dat er uitzonderingen voor je gemaakt worden bij doorzit oefeningen die door de instructrice opgegeven worden.
Lielle schreef:RoyalMemory schreef:Hoever denk je dat ie vooruitkomt als ie dat achter de massa plaats? Ze plaatsen in full speed (dus niet altijd voor de duidelijkheid) het achterbeen juist óm het voorbeen heen!
en dat wil je dus niet als dressuurruiter. Dan heb je nl een stuwend en geen dragend achterbeen. Een paard dat achter wijd gaat in draf is niet sterk genoeg om te dragen, en ik snap dat dat niet kan op topsnelheid, maar het is dus niet gewenst in de dressuur.