Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:49

melizz13 schreef:
ik zeg toch ook niet dat ik er veel heb gezien
ik ook geen 1
en zeker niet iedereen moet een draver want je moet er wel plezier in blijven houden

Dan klopt je opmerking toch niet, ofwel?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:50

Om maar even een voorbeeld erbij te halen:
[YRT] wat voor galop heeft een draver ?

Er zijn er maar zo weinig die hun paard goed voor elkaar hebben. :)

Nini_roosje: Ja natuurlijk heb je heel wat meer werk te doen als je een paard hebt dat het niet zo makkelijk afgaat van nature.
Heb met mijn springpaard ook veel meer werk tijdens de dressuur dan met mijn dressuurpaard, gewoon omdat die hele andere problemen heeft.
Maar ook die gemiddelde dressuurmiep met haar kwpn werkt hard, alleen op een ander niveau.

Je koopt toch allemaal gewoon een paard dat je leuk vind?! Een paard waar je meteen een klik mee hebt, en die je respecteerd om hoe hij is?
Ik zie het probleem echt niet als iemand dan gewoon geen voorkeur heeft voor dravers of andere soorten paarden.
Je zet een springruiter toch ook niet zomaar even op een westernpaard? Ik zou me daar echt geen raad mee weten. En dat zullen ook veel mensen met dravers hebben.

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:51

Eigenlijk is dit een raar topic. Er wordt gevraagd waarom mensen geen draver willen, dat wordt aangegeven en die redenen worden dan door de draverliefhebber ontkracht, al dan niet terecht. Ik denk nogmaals dat de conclusie is dat persoonlijke smaak en voorkeur altijd meespeelt bij keuze voor een bepaald ras. Wil je geen draver, koop er vooral geen.
Maar waarom moeite doen om iemand die geen draver wil te overtuigen van de kwaliteiten van het beestje? Dit topic trok mijn aandacht omdat ik thuis een draver heb, naast een kwpn'er en een shet. Maar ik heb eigenlijk nog weinig gelezen dat een eventuele koper van een draver helpt of tegenhoudt want alle argumenten worden door voors en tegens weerlegd. En net als ik hebben de meeste schrijvers maar 1 of 2 dravers waar hun ervaring door gekleurd is. Of ze kennen er via via een aantal.
Mijn vraag aan TS is; wat wil je nu exact met de vraag van dit topic? Als je de raskenmerken van een draver op een rijtje wilt hebben kan je die laten uiteenzetten door een bokker met echt veel draver-ervaring, Wendy bv? Maar dan nog zullen er legio redenen zijn voor mensen om geen draver te willen. Maar is dat erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:59

daNiielle_ schreef:
Om maar even een voorbeeld erbij te halen:
[YRT] wat voor galop heeft een draver ?

Er zijn er maar zo weinig die hun paard goed voor elkaar hebben. :)

Nini_roosje: Ja natuurlijk heb je heel wat meer werk te doen als je een paard hebt dat het niet zo makkelijk afgaat van nature.
Heb met mijn springpaard ook veel meer werk tijdens de dressuur dan met mijn dressuurpaard, gewoon omdat die hele andere problemen heeft.
Maar ook die gemiddelde dressuurmiep met haar kwpn werkt hard, alleen op een ander niveau.

Je koopt toch allemaal gewoon een paard dat je leuk vind?! Een paard waar je meteen een klik mee hebt, en die je respecteerd om hoe hij is?
Ik zie het probleem echt niet als iemand dan gewoon geen voorkeur heeft voor dravers of andere soorten paarden.
Je zet een springruiter toch ook niet zomaar even op een westernpaard? Ik zou me daar echt geen raad mee weten. En dat zullen ook veel mensen met dravers hebben.

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik reageerde op iemand die meende dat je een draver moet kopen als je er toch niet zo hard mee wilde werken. En uiteraart er zijn veel dressuurruiters die wel hard werken. Maar dat die harder werken dan ik met mijn draver denk ik toch van niet. Vandaar de iet wat aanvallende opmerking. Maar ik zal proberen minder aanvallend te reageren. Zodat de sfeer hier beter blijft

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:02

Kom op jongens, laten we het vriendelijk houden :) Ik vind de discussie super interessant, maar ieder heeft wel recht op zijn eigen mening ;)

Weet je wat ik denk dat het grootste probleem van de draver is? Niet het feit dat ze een voorkeur hebben voor een gang (friezen kan je ook zo zien), niet dat ze een bepaald type karakter hebben (ken genoeg andere rassen of lijnen die moeilijk zijn vanwege hun karakter), maar het grootste probleem is denk ik de ruiter.
Een goede ruiter (en dat hoeft natuurlijk geen wedstrijdruiter te zijn) zal niet zo snel een draver kiezen als paard. De algemene recreant kiest wel sneller voor zo'n paard, netzoals die eerder voor een Tinker, Fjord, enz, enz. zal kiezen. En over het algemeen zal zo iemand best netjes kunnen rijden, maar niet echt de nood voelen om zichzelf in the picture te rijden.
Ik denk dat een echt goede ruiter met een gezonde draver net zo ver kan komen als met een warmbloed (en dan niet eentje uit olympische lijnen). En of het meer tijd kost.. denk het toch echt niet...

Chaos

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:05

Nini-Roosje. Hoe kom je er nou weer bij dat jij harder moet werken dan anderen. Ik denk dat iedereen altijd kei-hard werkt, en dat er niet echt onderscheidt tussen is. Heb je een moeilijk paard, dan ben je daar hard mee aan het werk. Heb je een fijn paard, dan ga je hard aan het werk met steeds moeilijkere oefeningen, en zo door.

Rianne H. Dat ben ik niet met je eens. Een goed dressuurpaard heeft goede gangen. Wat bij een draver 9 van de 10x al niet opgaat. Je kunt maar heel weinig veranderen aan de gang van een paard, en dan is de stap nog het meest bewerkbaar volgens mij. Dus verbeteren kan, maar het zal nooit een mooie actief doorgesprongen en gedragen galop worden. Wat wel een vereiste is in de dressuur.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:06

RianneH schreef:
Kom op jongens, laten we het vriendelijk houden :) Ik vind de discussie super interessant, maar ieder heeft wel recht op zijn eigen mening ;)

Weet je wat ik denk dat het grootste probleem van de draver is? Niet het feit dat ze een voorkeur hebben voor een gang (friezen kan je ook zo zien), niet dat ze een bepaald type karakter hebben (ken genoeg andere rassen of lijnen die moeilijk zijn vanwege hun karakter), maar het grootste probleem is denk ik de ruiter.
Een goede ruiter (en dat hoeft natuurlijk geen wedstrijdruiter te zijn) zal niet zo snel een draver kiezen als paard. De algemene recreant kiest wel sneller voor zo'n paard, netzoals die eerder voor een Tinker, Fjord, enz, enz. zal kiezen. En over het algemeen zal zo iemand best netjes kunnen rijden, maar niet echt de nood voelen om zichzelf in the picture te rijden.
Ik denk dat een echt goede ruiter met een gezonde draver net zo ver kan komen als met een warmbloed (en dan niet eentje uit olympische lijnen). En of het meer tijd kost.. denk het toch echt niet
...

Ik ben het daar toch echt niet mee eens. Je begint bij de gemiddelde draver met een zware achterstand in de galop. Dus alleen daar ben je al veel tijd aan kwijt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:11

Owh jongens, wacht even.
Ik heb het hier niet over de warmbloeden die 'alles' mee hebben. Hun bouw, hun lijnen enz. Ik heb het hier over het gemiddelde warmbloed, degenen die ik langs zie komen op bokt waar recreatief af en toe een wedstrijdje mee gereden wordt. Die vind ik vergelijkbaar met een goed gereden draver, netzoals je ze kan vergelijken met een goed gereden fries. Dat zijn paarden die ook hun mindere kanten hebben, waar een echt goede ruiter een M paard van kan maken, maar de gemiddelde ruiter (met plezier) in een L2 proefje blijft hangen. Dit soort paarden heb ik genoeg gezien en daar vind ik een gezonde draver echt niet voor onder doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:13

Chaos schreef:
Nini-Roosje. Hoe kom je er nou weer bij dat jij harder moet werken dan anderen. Ik denk dat iedereen altijd kei-hard werkt, en dat er niet echt onderscheidt tussen is. Heb je een moeilijk paard, dan ben je daar hard mee aan het werk. Heb je een fijn paard, dan ga je hard aan het werk met steeds moeilijkere oefeningen, en zo door.

Ik denk zeker dat ik met mijn draver harder moet werken om een bepaald niveau te halen als met een rijpaard(die daar voor gefokt is). Maar als je even had gelezen was dat een reactie op iemand die meende dat je een draver moet kopen als je niet hard er mee aan het werk wil ;)

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:14

Chaos schreef:

Rianne H. Dat ben ik niet met je eens. Een goed dressuurpaard heeft goede gangen. Wat bij een draver 9 van de 10x al niet opgaat. Je kunt maar heel weinig veranderen aan de gang van een paard, en dan is de stap nog het meest bewerkbaar volgens mij. Dus verbeteren kan, maar het zal nooit een mooie actief doorgesprongen en gedragen galop worden. Wat wel een vereiste is in de dressuur.

hier ben ik het niet helemaal mee eens...zeker zijn de gangen van je paard bewerkbaar...als je paard nog geen evenwicht heeft en nog niet recht is zijn de gangen zeker minder goed als dat dat wel zo is....zowiezo mijn draver galopeerde eerst niet goed nou heeft ze ook een gewoon galopje...dus dat het niet valt te verbeteren vind ik niet kloppen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:17

Chaos schreef:
Maar voor de recreant zijn ze perfect! Ik heb er 2 gereden en het zijn werkwillig beestjes, maar gewoon voor mij niet interessant.

Dit stoort mij een beetje. Want het komt steeds over alsof Dravers alleen recreanten kunnen vermaken :+ :D Als we nu de dressuursport als voorbeeld nemen: ik vind het vanaf de klasses M/Z echt serieus worden, iedereen kan met een beetje begeleiding een leuke L proef neerzetten (ongeacht het type paard).

Verder over het iel zijn: paarden die getraind zijn voor de koersen hebben de spieren op een hele andere plek zitten dan wat je van "rijpaarden" gewend bent. Maar het "iele" is wel degelijk weg te trainen. Daar moet je gewoon tijd in stoppen.

Verder ben ik nog steeds van mening dat je eerst moet kijken naar je gebruikersdoel en daar een paard op uitzoekt. Maar ik irriteer me zo vreselijk aan de mensen die 1x een Draver hebben gereden en meteen boordevol vooroordelen zitten (ik heb een tijdje op een hele stoute Fries }> gereden, nu ga ik echt niet zeggen dat alle Friezen stout zijn, toch? :+ )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:42

Eigenlijk vind ik dressuur vanaf het moment dat je een paard koopt serieus worden. Als meer mensen zo naar hun paard zouden kijken, dan zouden er een stuk meer paarden fijner door hun lijf lopen. Dressuur is er immers voor het paard, niet voor de wedstrijden (of word ik nu te klassiek? :P )

Laten we anders even wat vooroordelen/kritiek puntjes op een rijtje zetten, zo blijft de discussie wat duidelijker.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:56

Oh nee Rianne, ik vind dressuur ook belangrijk, voor ieder paard!

Maar er zijn mensen die zo interessant willen doen met hun "sportpaard" maarja.. Waar begint de échte sport en eindigt het recreatief dressuren? Dat is mi vanaf de M/Z ;)

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:57

Wat ik eigenlijk jammer vind aan alle vooroordelen, is dat ze dikwijls "ongefundeerd" zijn. Mensen horen via via van iemand die een mindere ervaring hebben gehad met 1 draver, of zelf die mindere ervaring hebben, of zien 1 draver lopen en baseren daar hun oordeel over álle dravers op. Zo krijgt een heel ras die "slechtere" naam en dat is jammer, want dat verdienen ze niet. Heel veel dravers doen het wel erg leuk als rijpaard, maar krijgen dan ook die stempel van "niet kunnen galopperen", "heethoofd", ... Zoiets snap ik persoonlijk niet, omdat ik ook geen oordeel over een ras baseer op 1 of 2 exemplaren ervan.
Wel begrijp ik dat je geen draver koopt als je ambities hebt in de "hogere" sport (en dan bedoel ik M en hoger), er zijn er die het kunnen maar de kans is indd kleiner dan bij een paard dat daarvoor gefokt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:59

Marrit13 schreef:
Oh nee Rianne, ik vind dressuur ook belangrijk, voor ieder paard!

Maar er zijn mensen die zo interessant willen doen met hun "sportpaard" maarja.. Waar begint de échte sport en eindigt het recreatief dressuren? Dat is mi vanaf de M/Z ;)

Maar wanneer je je paard wel serieus traint(M/Z niveau) maar niet op wedstrijd word uit gebracht. Is het dan wel of geen sport paard volgens jou? De definitie sportpaard is altijd erg onduidelijk. Want is een paard in klasse II endurance dan een sport paard of is dat pas vanaf klasse III? Lekker duidelijk :D :7

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:12

Ja moeilijk :+ Maar ik vind wel dat je je tenminste op wedstrijden bewezen moet hebben om sportpaard genoemd te worden :+ Ik zie zo vaak foto's voorbij komen: we rijden geen wedstrijden, maar trainen op M niveau. Hoe weet je dat dan? Alleen door de oefeningen te rijden die in die proeven aan bod komen, maakt je nog geen M-waardige combi.. :D

Anyway, offtopic, maar wel interessant :Y)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:27

Een sportpaard is voor mij een paard dat moet presteren. Een paard dat wat betreft dressuur en springen potentie heeft voor het hogere werk, of serieus endurance rijdt, fanatiek mee wordt gemend, koersen loopt enzenz. Maar een paard dat serieus wordt getrained is niet perse een sportpaard, mijn paard schrik zich dood als ik haar zo zou noemen :p

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:32

Nou ik vind gewoon dat als je geen draver wilt, je er niet eentje moet kopen inderdaad. Ik rij die op de manege niet zonder plezier, dat zeker niet, maar als ik zelf een paard aanschaf is een draver gewoon niets voor mij. :) Of deze die ik ken nou zo ontzettend lief is of niet, dat maakt dan niets uit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:36

Dat mag, netzoals ik geen kwpn-er, fjord, haflinger of fries zal kopen. Maakt ze niet minder ;)
Maar zeg niet dat eer draver niet kan galoperen, dat kunnen ze wel. Maar niet zoals een paard geselecteerd op andere bewegingen als de draver

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:39

Oh ik zal ook geen koudbloedig paard kopen nee. Ook gewoon mijn smaak niet.

In ieder geval de draver die ik rijd kan prima galopperen. Zit in de galop zelfs lekkerder dan de draf want die draf is niet door te zitten. En dan ook echt helemaal niet, zelfs zodanig dat er uitzonderingen voor je gemaakt worden bij doorzit oefeningen die door de instructrice opgegeven worden. :+

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:47

Nemurin schreef:

In ieder geval de draver die ik rijd kan prima galopperen. Zit in de galop zelfs lekkerder dan de draf want die draf is niet door te zitten. En dan ook echt helemaal niet, zelfs zodanig dat er uitzonderingen voor je gemaakt worden bij doorzit oefeningen die door de instructrice opgegeven worden. :+

Haha :')
Mijne zit ook lekkerder in galop dan in draf, maar er zijn er ook die net zetels zijn. Voor er weer een nieuw vooroordeel ontstaat :+ .

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:52

Oh nee hoor ik schrijf dit puur aan dit paard toe. Het is de enige draver die ik ken, maar ik hoor ook dat mensen juist hele vlakke dravers kennen dus ik ga niet gelijk het hele type paard aan dit ene manneke ophangen. :+
Ik zeg trouwens niet dat zijn galop nou net een stoel is, maar dat komt omdat het gewoon een hoog opgooiend geval is - maar de galop is WEL goed uit te zitten en de draf niet. _O-

Aanspringen is altijd een lastig moment voor hem EN voor mij (ik leer het ook nog natuurlijk) maar als hij eenmaal gaat zit het lekker!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:53

Nemurin schreef:

Maar het wel of niet doorzitten heeft niets met het ras te maken he? Dat is puur rijtechnisch: als een paard goed nageeflijk loopt, en over de rug, dan pas kan je ook echt zitten.

Maar wat je zegt: ieder zijn smaak en gelukkig maar, de hele wereld vol met Dravers zou ook maar saai zijn :D

Edit: zie je nieuwe post, dat je niet generaliseert ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:55

Ik probeer in ieder geval mijn best te doen. Niet elke Arabier is een zenuwpees, niet elke koudbloed is doodrustig, etc. :)

Maar inderdaad, dat is rijtechnisch. Als ik hem beter over zijn rug heb lopen (wat vrij zeldzaam is nog, hij blijft een manegepaard en ik leer ook nog) dan zit hij iets lekkerder. Maar in het bos weiger ik door te zitten, dat hoeft dan gelukkig ook niet. _O-

Edit: het is natuurlijk ook per paard anders. Er zijn er ook die als leunstoel zitten terwijl ze helemaal niet netjes over de rug lopen. Net als dat sommige mensen heel log lopen en andere heel lichtvoetig, terwijl die laatste best wel eens zwaarder gebouwd zou kunnen zijn. Etc. ;)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:26

Lielle schreef:
RoyalMemory schreef:
Hoever denk je dat ie vooruitkomt als ie dat achter de massa plaats? Ze plaatsen in full speed (dus niet altijd voor de duidelijkheid) het achterbeen juist óm het voorbeen heen!

en dat wil je dus niet als dressuurruiter. Dan heb je nl een stuwend en geen dragend achterbeen. Een paard dat achter wijd gaat in draf is niet sterk genoeg om te dragen, en ik snap dat dat niet kan op topsnelheid, maar het is dus niet gewenst in de dressuur.

Precies: in de dressuur is een paard dat wijd gaat van achter niet gewenst. (Ze gaan overigens alleen wijd op topsnelheid, maar daar kun je gelukkig makkelijk overheen lezen). En sommige helemaal niet, die zetten het been ertussen. Dat doet pijn in de koers en is dus niet gwenst :o